Köyhän miehen Vendetta MBB

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Minä mittailin sen tuosta ,kuvan oikaisun jälkeen kulmamitalla ja sain arvoksi himpa alle 70astetta. :oops:
Mutta entä ne muut mitat. :?: :?:

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja irakas »

Nojanalle kirjoitti:

Minä mittailin sen tuosta ,kuvan oikaisun jälkeen kulmamitalla ja sain arvoksi himpa alle 70astetta. :oops:
Mutta entä ne muut mitat. :?: :?:

Microsoft Photo Premium 10-ohjelmalla ja muutamalla vippaskonstilla syntyi tällainen mitoitus olettaen että kiekot ovat 26":

CRUZBIKE.png
CRUZBIKE.png (1.53 MiB) Katsottu 3302 kertaa

Kiinnostavaa, että keulille muodostuu tasasivuinen kolmio 60 asteen kulmin. :mrgreen:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja jori »

Pastori kirjoitti:

Enivei. Tämäkös se piti mitata :oops:

Se juuri. Ohjausakseli on siis maastopyörään nähden kallistettu 72 -> 65, eli seitsemän astetta. Sakarin ja hiukan Pastorinkin, vaakasuora viiva ei ole aivan samalla linjalla etu- ja takapyörän suhteen. Kuva on 1,2 astetta vinossa, eli pyörä ei ole kuvassa suorassa ja oikea kulma lienee hyvin lähellä 65 astetta. Joka tapauksessa Tämä summittain seitsemän astetta loivempi ohjauskulma tarkoittaa takapyörän ripustuksen siirtämistä noin 120 mm ylemmäs. Tai siis perää alemmas. Jättö lienee 70mm luokkaa ja etuhaarukan offsetti 40mm.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jori kirjoitti:

Sakarin ja hiukan Pastorinkin, vaakasuora viiva ei ole aivan samalla linjalla etu- ja takapyörän suhteen. Kuva on 1,2 astetta vinossa, eli pyörä ei ole kuvassa suorassa ja oikea kulma lienee hyvin lähellä 65 astetta. Joka tapauksessa Tämä summittain seitsemän astetta loivempi ohjauskulma tarkoittaa takapyörän ripustuksen siirtämistä noin 120 mm ylemmäs. Tai siis perää alemmas. Jättö lienee 70mm luokkaa ja etuhaarukan offsetti 40mm.

Mä laitoin sen viivan niin hyvin kiekkojen alareunan mukaan. Ruutu on vaan niin pieni ettei töppösormin ihan millilleen osunut. Veikkaisin että noin 65 astetta se kuitenkin on :)

Aika monessa pythonissa muuten on se 65 astetta myäs. Mullahan tavoite oli 60 ja toteutus 59 :)

Aika moni tietohan löytyy ihan mittaamattakin (http://cruzbike.com/vendetta), esmes:

Wheelbase 1080mm (41 5/8");
Total Length 1769mm (outside of tires);
Seat Height (minimum) 500mm (19 5/8");
Crank (BB) Height 780mm (shortest x-seam) to 660mm (longest x-seam);
Shortest fitting x-seam 935 mm (36 3/4") (short boom available)
Longest fitting x-seam 1140mm (45") (possibly more, subject to testing)

Weight distribution with 70 kg rider;
Front 50% Rear 50%
Weight distribution with 70 kg rider on 10% uphill grade;
Front 45% Rear 55%

Seatback is 20 degrees from horizontal. The lowest point of the seat, the crease between seat pan and seat back, is 500mm above the ground. The leading edge of the seat is 560mm above the ground, making for easy feet down and easy take offs.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Se on hyväkun täällä on näitä "nörtejä", jotka hallitsee tän tietokoneen. Niin minä sit pääsen hyöryntään suoraan heidän maskua ja printata sen paperille. Josta sit on helpompi luora ne omat piirustukset. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja irakas »

jori kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Enivei. Tämäkös se piti mitata :oops:

Se juuri. Ohjausakseli on siis maastopyörään nähden kallistettu 72 -> 65, eli seitsemän astetta. Sakarin ja hiukan Pastorinkin, vaakasuora viiva ei ole aivan samalla linjalla etu- ja takapyörän suhteen. Kuva on 1,2 astetta vinossa, eli pyörä ei ole kuvassa suorassa ja oikea kulma lienee hyvin lähellä 65 astetta. Joka tapauksessa Tämä summittain seitsemän astetta loivempi ohjauskulma tarkoittaa takapyörän ripustuksen siirtämistä noin 120 mm ylemmäs. Tai siis perää alemmas. Jättö lienee 70mm luokkaa ja etuhaarukan offsetti 40mm.

Jos oikein lähdetään hiuksia halkomaan, en ole mitannut ohjausakselin kulmaa kuvasta, jossa etu- ja takapyörän linja ei ole vaakasuorassa, vaan olen mitannut kulman aika tarkalla asteikkomittarilla printatusta kopiosta, jossa ei ole merkitystä sillä, onko kuva vaakasuorassa vai ei.

Täsmennettynä: Olen mitannut ohjausakselin ja pyörien akselia yhdistävän linjan välisen kulman, joka on 67 astetta.

Huomattavat mittausvirheet tulevat valokuvassa olevat perspektiivistä johtuvat heitot, joista on ollut jossain tuolla aikasemmin juttua.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Tässä eilisen päivän aikaansaamiset... Suurin aika meni rungon oikaisussa jotta tulee sitten kokonaisuus suoraan...

Kuva

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

Tässä eilisen päivän aikaansaamiset... Suurin aika meni rungon oikaisussa jotta tulee sitten kokonaisuus suoraan...

Kuva

Tänään näyttää suurin piirtein samalta joten en ottanu uusia kuvia, taas lopettelin pimeään aikaan.

Sain hitsailtua kaikki putken päät, kehnot saumat jne kondikseen. Tein myös takajarrulle sillan, suunnitellusta poiketen alempien putkien väliin kun muuten ei normaalia vannejarrua tai paremminkin sen vaijeria saa järkevälle reitille. Nuo alemmat putket on hentosempia ja pidempiä mutta niinhän se pystärissäkin on että penkin tukien välissä se takajarru yleensä on.

Ja just kun kahta viimeistä saumaa päättelin loppui Argon-suojakaasu :evil: joten ei kai auta kun huomenna käydä vaihtamassa pullo täyteen.

Taas pitää tarkistaa paremmalla valolla suoruus, tuo takahaarukka kun tuppaa vähän vetelemään kun dropoutteja kolvailin loppuun ja sitä jarrusiltaa.

Seuraavaksi alkaa Madisonin teräshaarukan modaus, Toxy-tyyliin. Laitan lowracerin talvirattaaseen MP:ssä käväisseen maastopakan (11-32) jotta tilaa tulee pakalle tarpeeksi. Ehkä otan huomioon että voi myös levyjarrun laittaa, pitää katsoa sitä. Heppausta varten otan 135mm:n irtonavasta veks yhden prikan jotta saan haarukan 132.5mm:n mittaan jolloin sen pitäis kelvata sekä maantie- että maastonavoille. Sopiva lattarautakin on jo katsottuna.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Tässä vielä hyödyllisiä linkkejä Vendetta-aiheesta:

  • Vendetta unboxing and build Cruzbike:n foorumilta. Kohtuu hyviä kuvia joista selviää paljon yksityiskohtia (ja epäkohtia) Vendetta v2:sta

  • fthills:n rando-V josta selviää lisää hyviä ideoita ja stemmin & puomin kiinnityksen detaljit

  • Cruzbike Vendetta brief technical tour : video jossa käppyräsarvet

  • Jim Parker esittelee ajokunnossa v1-v2 Vendettoja. On selvästi kuvattu kännyllä ja stabiloitu sitten perään joten ei pärjää laadussa edelliselle. Hyviä ideoita silti...

Nyt siis etukolmion kimppuun:

Kuva

Pyrin suurin piirtein yllä olevaan rakenteeseen, kuitenkin ilman palkin taivutusta. Etuvaihtajaksi tulee SRAM X.9 direct mount joten voi olla että pärjään ilman kulmaa. Saa nähdä pystynkö käyttämään Madisonin chainstay-putkia vai pitääkö tehdä uudet, se tarkoittaa reissua romuttamolle...

Viimeksi muokannut mhelander, 03 Syys 2012, 16:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja irakas »

Onkohan tuolla palkin taivutuksella muuta kuin esteettinen tarkoitus. Kun sen jättää pois, voisi siihen kiinnittää suoraan vakioetuvaihtajan.

Näyttäisi siltä, että tuossa Vendetta MBB:ssä ohjaustangon etäisyyttä istuimesta voi säätää, mutta ei poljinetäisyyttä. Miksikähän ei. Jos minä lähtisin tuota rakentamaan nivelöisin vääntiön ja etupyörän akselin välisen haarukan molemmista päistään ja laittaisin poljinetäisyyden säätämismahdollisuuden ohjausakselin yläpäähän niinkuin siinä onkin ohjaustangon etäisyyden säätämistä varten.

On tämä aika houkutteleva projekti. Jos me Nojanallen kanssa saamme Al-hitsauksen sujumaan kansalaisopistolla, lähden ilman muuta tällaista tyyppiä tekemään. Minulla on kaksi pystypyörän AL-runkoa, joista on hyvä lähteä liikkeelle. Takapyörään voisi kokeilla Jorin kuminauhajousitusta.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Kyytsis
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 298
Liittynyt: 11 Elo 2010, 20:56

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja Kyytsis »

Eikös tuossa ole kaksi säätöä? Eli ohajustanko säätyy portaittain tuosta "stemmin" kohdalta ja sitten polkimien etäisyys säädetään teleskooppisella etupalkilla?

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja mhelander »

irakas kirjoitti:

Onkohan tuolla palkin taivutuksella muuta kuin esteettinen tarkoitus. Kun sen jättää pois, voisi siihen kiinnittää suoraan vakioetuvaihtajan.

On sillä. Taivutus tekee tilaa ketjuhaarukassa kiinni olevalle tangolle jossa on etuvaihtaja kiinni. Näin saavat ketjulinjan pysymään samana ja säädöt vaikka eri mittaiselle kuskille muita säätöjä muutetaan.

irakas kirjoitti:

Näyttäisi siltä, että tuossa Vendetta MBB:ssä ohjaustangon etäisyyttä istuimesta voi säätää, mutta ei poljinetäisyyttä. Miksikähän ei. Jos minä lähtisin tuota rakentamaan nivelöisin vääntiön ja etupyörän akselin välisen haarukan molemmista päistään ja laittaisin poljinetäisyyden säätämismahdollisuuden ohjausakselin yläpäähän niinkuin siinä onkin ohjaustangon etäisyyden säätämistä varten.

Tangon etäisyyttä säädetään stemmin kiinnityksellä puomiin jossa on siis rivi reikiä. Poljinkeskiön etäisyyttä penkistä säädetään puomin teleskooppisäädöllä. Kyllä V:ssä on kaikki säädöt, ketjuhaarukkaa löytyy sitten kolmea kokoa jotta saa säädöt hehtaarilleen oikein.

Itse tähtään yhteen, minulle optimaaliseen, ketjuhaarukan pituuteen. Optiona tämän saa säädettyä tyttärelle sopivaksi. Näin saan itselleni aina ajoon myös korkean isopyöräisen nojakin ja toisen sellaisen sitten tyttärelle, samalla poistuu tekosyy saada likkaa lenkille mukaan :D ja itseltä olla lähtemättä vähän kosteammalla kelillä ajamaan.

irakas kirjoitti:

On tämä aika houkutteleva projekti. Jos me Nojanallen kanssa saamme Al-hitsauksen sujumaan kansalaisopistolla, lähden ilman muuta tällaista tyyppiä tekemään.

Jepjep. Siksi aloitinkin romupyörän rungolla sijoittamalla lisämateriaaleihin 5 €. Hukkaan menee vain aikaa (ja vähän puikkoja & suojakaasua & sähköä) jos tulee susi. Kovasti on oppinut hitsaamaan alumiinia ja tekemään liitokset sekä oksidin poiston niin että sauman laatuakin alkaa jo syntyä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja irakas »

mhelander kirjoitti:

Tangon etäisyyttä säädetään stemmin kiinnityksellä puomiin jossa on siis rivi reikiä. Poljinkeskiön etäisyyttä penkistä säädetään puomin teleskooppisäädöllä. Kyllä V:ssä on kaikki säädöt, ketjuhaarukkaa löytyy sitten kolmea kokoa jotta saa säädöt hehtaarilleen oikein.

Niin, niin, mutta, jos joko puomi tai ketjuhaarukka olisi nivelöitynä poljinkeskiöputkeen, ei tarvittaisi eri kokoisia ketjuhaarukoita. Kun puomi ja ketjuhaarukka ovat hitsattuina em. putkeen, voi poljinkeskiön etäisyyttä istuimesta kovin vähän säätää, kun niiden välillä on jäykkä kulma.

Ehkä poijaat ovat asian tutkineet ja löytäneet nivelöimisestä ongelmia. Itse ainakin kokeilen sitä, jos lähden härveliä ylipäänsä tekemään.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja mhelander »

irakas kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Tangon etäisyyttä säädetään stemmin kiinnityksellä puomiin jossa on siis rivi reikiä. Poljinkeskiön etäisyyttä penkistä säädetään puomin teleskooppisäädöllä. Kyllä V:ssä on kaikki säädöt, ketjuhaarukkaa löytyy sitten kolmea kokoa jotta saa säädöt hehtaarilleen oikein.

Niin, niin, mutta, jos joko puomi tai ketjuhaarukka olisi nivelöitynä poljinkeskiöputkeen, ei tarvittaisi eri kokoisia ketjuhaarukoita. Kun puomi ja ketjuhaarukka ovat hitsattuina em. putkeen, voi poljinkeskiön etäisyyttä istuimesta kovin vähän säätää, kun niiden välillä on jäykkä kulma.

Ehkä poijaat ovat asian tutkineet ja löytäneet nivelöimisestä ongelmia. Itse ainakin kokeilen sitä, jos lähden härveliä ylipäänsä tekemään.

Sulta on jääny huomaamatta että poljinkeskiöputki ja puomi on nivelöity:

Kuva

Huomaa klemmari kammen "sisäpuolella" : se on ketjuhaarukka joka on tuolla pultilla kiristetty poljinkeskiöputkeen kiinni. Tämä asettaa sitten vaatimuksia millaisen (ulkoisen) laakerisarjan saa asennettua ja voiko käyttää mtb:n tripla-ketjurattaita vai ei.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

http://www.pyoratohtori.fi/kuvat/2010_0 ... 8_4819.JPG Tämmöstä vois käyttää siinä nivelessä. Saisi helpommin tehtyä. :oops:
Silloi pääsis tekemään tuosta nivelkohdasta lujemman ja tiiviimän helpommalla kotikonstein. :lol:

Vastaa Viestiin