Köyhän miehen Vendetta MBB

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Aurélien Bonneteau:n tunnin ennätyksestä velodromilla on yhteenveto WISIL:ssä (on hyväksyvän raadin äänestämä kanta) :

Aurélien Bonneteau recently set an incredible new Hour mark of 56.597 km (35.168 miles) which also broke Chris Boardman's UCI mark. However, this is being viewed as unofficial because he used shoe fairings.

Voihan ne katteet tehdä kuten Terppa ja talviajoon. Mutta jos meinaa ennätyksiä tehtailla niin...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja jori »

Vai ei ole terpan vichypullonpuolikkaat ennätyskelpoiset. :D Kypärä voi kuitenkin olla aerodynaaminen. Mikäs järki tässä on. Ehkä tuomaristo tulkitseekin sen niin, ettei pyörässä saa olla aerodynamiikkaa parantavia osia, mutta vaatteissa saa. Täytyy tehdä siis Masaikengät, jotka ovat kaarevat myös sivusuuntaan ja upottaa poljin pohjan sisään siten, että ulkopinta jää tasaiseksi. Eristäisi pakkastakin kivasti ja olisivat erityisen terveelliset kävellä. -Vieläkin terveellisemmät, kuin nämä pelkästään kulkusuuntaan kaarevat Masaikengät.
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Syväri kirjoitti:

Ite tykkään kans campyn jarruista. Mulla taitaa olla ihan velocet vain mut mukana tuli eri pituisia sovitusholkkeja niin sai kiinnikkin. Toiminta myös jämäkkää.

Sori OT, mutta kun täällä on campagnolojen kanssa toimijoita, niin olis kysymys: mulla on sramin rival- vaihtajat eteen ja taakse, muttei niihin sopivia kahvoja. Toimiiko campan kahvat yhteen sramin kanssa vai onko niissä eri vetosuhteet? Campan 2x10 veloceja olis nääs kohtuu hintaan briteissä kapan?

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Nebulus kirjoitti:
Syväri kirjoitti:

Ite tykkään kans campyn jarruista. Mulla taitaa olla ihan velocet vain mut mukana tuli eri pituisia sovitusholkkeja niin sai kiinnikkin. Toiminta myös jämäkkää.

Sori OT, mutta kun täällä on campagnolojen kanssa toimijoita, niin olis kysymys: mulla on sramin rival- vaihtajat eteen ja taakse, muttei niihin sopivia kahvoja. Toimiiko campan kahvat yhteen sramin kanssa vai onko niissä eri vetosuhteet? Campan 2x10 veloceja olis nääs kohtuu hintaan briteissä kapan?

Ei passaa. SRAM:lla on ihan oma 1:1 "Exact Actuation" eli noin kaksinkertainen vaijerin veto kuin muilla. Ellei sitten Campyn kahvoja saa kitkalle, silloinkin voi olla ettei skaala riitä, omaan 90-luvun "Doppler"-kahvaan jouduin polyesterikitillä lisämään halkaisijaa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja mhelander »

No juu, tämä ketju kuten värkkikin on ollut talvilevossa. Mutta kun alkaa pikkuhiljaa tiet sulamaan ja aurinkokin pidentää päivää niin tulee akuutiksi vehkeen ajokuntoon laitto.

Runko on roikkunu kattopaarteesta talven, nappasin siitä penkin möykkäriin ja kiekot veks.

Kaverin kanssa hommattiin harjoittelurullat joilla oli tarkoitus pitää kääntyväkeskiöisen etuvetosen ajotaitoja yllä mutta möykkärillä ajo on ollu niin hauskaa ja sitä on tullu niin paljon etten tätä ole saanu tehtyä, vielä.

Nyt on tarkoitus fiilata viimeiset bugit pois tästä ja sitten maalata runko, maalitkin on odotellu jo syksystä inspiraatiota, ja tallin tyhjenemistä. Sittemmin siellä on maalattu möykkäri joten on tämän vuoro.

Bugeja on vielä tuolla stemmiosastolla, tahtoo saada tankoa alemmas ja kädet täysin vaakatasoon. Ja säädöt pitää testata tyttären asennossa ennen maalausta. Jos oppis ajamaan etuvetosella niin sillä voi olla vaikutusta seuraavaan projektiin... taidan taistella eteen alle 28mm:n kuviollisen renkaan niin pääsee kokeileen, toimii se jotenkin lumellakin kun oppi MetaPhysic:llä ajamaan hiekotetulla pelijäällä kesäslikseillä ;).

Mitä tulee voimansiirtoon niin tulosteet on valmiina 10% ovaaleille ketjurattaille. Tähän teen isommat kuin muihin, 39- ja 55-piikkiset. Kun on tarkoitus mennä tällä isoa kovaa, ja ehkä kadenssi on vähän alhaisempi kuin takavetosilla. Tai sitten ei, tässä kun oli ainoana pyöreät ketjurattaat.

Teen noi rattaat niin että ne menee etuvetoseen 110 BCD-kampiin, mutta että ne voi läjätä reppuseläksi ja laittaa myös lowraceriin, jos tarve vaatii. Siinähän on BCD 144 ja nykyiset on 50/34 ja reppuselkä ratkaisu.

Harkinnassa on myös käyny josko ton vanhan Campyn takavaihtajan päivittäis SRAM X.7 lyhythäkkiseen. Mutta sille pitäis tunkata vaijerin vedon sovitus Doppler-kitkakahvoille. Tai jos päivittää tangonpää kahvat niin ne on sitten indeksi-tyyppiä (kitka-asentoa ei ole ainakaan SRAM:lla, ehkä jotain $haissen kahvaa saa vielä) jolloin taas taistellaan tuon kaapelin vedon suhteen.

On myös löytyny infoa että X.9 ja X.0 takavaihtajiin on modattu tuota vaijerin taitto-osaa jolla vipusuhdetta saa muutettua. Pitää kattoa, mutta nyt mennään vielä näillä.

Paitsi ketjun saatan vaihtaa. Sitähän pitää pidentää jos isommat lehdet laitan, nytkin on yksi linkkipari täyden ketjun jatkona siinä. Fillarifoorumilla kovasti kehuskelivat Campagnolo C9-ketjua, sen voi yhdistää ilman pikalinkkejä ja kuulemma kestää myös maastovehkeissä. Joten jos hommais noita neljä, kolmesta tekis möykkäriin ketjun joskus ja siitä jäävästä pätkästä sekä neljännestä tähän.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja mhelander »

irakas kirjoitti:

Kyllä, kyllä, mutta minulle on edelleen mysteerio, miten pitelet käsiäsi tuollaisella ohjaustangolla? Onko kuvaa, kun istut pyörässä?

Kuva

Huono kuva ja otettu videosta. Ja tässä on se modaamaton Mavic häränsarvi ja huonosti säädettynä.

Mutta idea on että kädet on kyynärpäästään lähes suorana, ja vaakatasossa, eteenpäin. Kuvasta selviää hyvin miksi haluan stemmiä vielä sen reippaan tuuman alaspäin minkä se voi mennä kun tunkkaan tuota modattua stemmin niveltä ja sitten tangon asentoa...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja mhelander »

No niin.

Eilisen lenkin jälkeen heivasin MetaPhysic:stä sen hiilaripenkin tähän, nomex-penkki saa olla möykkärissä ainakin paksukumipolokasuun asti. Laitoin yhdelle pullolle penkkiin telineen ja tuunasin ajokuntoon. Mitään suunniteltuja muutoksia en ole saanu aikaseksi. En myöskään ovaaleja ketjurattaita. Tai maalausta. Ehkä parempi ajaa vähän ensin...

Ja tänään töiden jälkeen sitten kokeileen miten se kulkee talven tauon jälkeen. Ja olihan alkuun epävarmaa. Oli helppo päättää että nyt mennään pyöräteillä, huolimatta Tufon kapeista tuubeista. Kyllä se takavetosella unohtuu tuo tasaisen pyörittämisen taito.

Muuten ajoasento on yllättäen mukavampi kuin MP:llä. Vaikka on sama penkki ja muuten geometria. Tankoa tuli väliää turhaan puristettua vähän liiankin kovalla otteella.

Mutta kyllä tämä on aivan mahdoton menemään ylämäkiä. Ja tasaisellakin kovaa, sekä vasta- että myötätuuleen. Eturenkaan pito meinaa loppua ihan puhtaalla kuivalla asfaltilla. Yhtä suuri ero nousukyvyssä kun miltä tuntu maastotäpäristä MP:hen siirtyessä. Ainakin tällä moottorilla MP jää ihan selvästi kakkoseksi.

Seuraavaksi tunkkaamaan tuota stemmiosastoa että saa tankoa vähän alemmas ja parempaan asentoon. Ja testattua säätövarat likan ajoasennolla. Tuskin ehdin maalata ennen Oulujoki-ajoa johon on tarkoitus tällä lähteä jotta likka saa MP:n alle, lowracerilla en enää lähde sitä ajamaan...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja PW »

Mistä tuo nousukyvyn ero johtuu ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja mhelander »

PW kirjoitti:

Mistä tuo nousukyvyn ero johtuu ?

Kyllä se edelleen tulee joustamattomasta ketjulinjasta ja minimaalisista häviöistä. Jota on auttanut syksystä asti treenaaminen tuplapainoisella nappularenkaisella takavetosella. Fiilis on ihan sama kuin jos siirtyy 80-luvun teräksisestä retkipyörästä ihan oikeaan kilpapyörään. Eli painava lepsu vetkula verrattuna kevyt jäykkä kilpuri.

Sama fillis tulee kun siirtyy möykkäri -> MP ja MP -> V. Lowracer menee tehoilla ajettaessa samaan haarukkaan kuin möykkäri, kummallakin pääsee kovaa jos on nopeat renkaat ja vähän ylämäkiä. Muuten niillä tulee takkiin MP:lle ja V:lle, ainakin tällä moottorilla.

Mutta nousukyky on vain puoli totuutta. Loput tulee siitä että saa poljennan ja ohjauksen koordinaation toimimaan kunnolla myös tasaisella ja alamäissä. Syksyllä siihen tarvittiin jotain 300 kilsaa. Nyt voipi olla että vähän nopsemmin tottuu. Ja että saan hienosäädettyä ajoasennon aerodynamiikan vastaavaksi kuin MP:ssä ja lowracerissa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja jviirret »

mhelander kirjoitti:
PW kirjoitti:

Mistä tuo nousukyvyn ero johtuu ?

Kyllä se edelleen tulee joustamattomasta ketjulinjasta ja minimaalisista häviöistä.

Väitän myös että tässä jalat tekevät runtatessa hieman ovaalin muotoista liikerataa. Ainakin minulla python "kiemurteli" kun polki täysillä ja tuntui että kiihtyvyys oli silloin parempi kuin tilanteessa että olisi polkemalla pitänyt keulaa ihan suorassa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:

Väitän myös että tässä jalat tekevät runtatessa hieman ovaalin muotoista liikerataa. Ainakin minulla python "kiemurteli" kun polki täysillä ja tuntui että kiihtyvyys oli silloin parempi kuin tilanteessa että olisi polkemalla pitänyt keulaa ihan suorassa.

Olet varmaan oikeassa. Eilisen lenkin paluumatkalla kun pisti vähän tehoja tuntui polkeminen kuin juoksemiselta... jalat oli kokonaisuudessa puuhassa mukana ja jonkin verran myös yläkroppa.

Ihan suoraan MBB ei kulje, tai ainakaan niin suoraan kuin MetaPhysic kun tasaisesti pyörittelee. Aina siinä on vähän enemmän ohjausheittoa mutta yllättävän nopsasti tuo koko jaloilla tapahtuva tasainen polkemistaito palautui. Ja siitä on syksyn kokemuksella hyötyä myös takavetosten ajossa.

Ensi talvena on tarkoitus säilyttää etuvetosen ajotaito rullilla ajamalla. Otan homman ohjelmaan Oulujokiajon jälkeen kun tuo maantiellä ajaminen alkaa sujua. Sitä kun ei edes takavetosella ihan noin vain saanu hallintaan kun joulun alla kokeilin...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja jori »

Fysiologisesti jalat on tarkoitettu tuottamaan voimansa lähellä keskillinjaa suoraan painopisteen alla. Kävellessä ja juostessa jalat eivät ole maan vetovoiman suhteen painopisteen alla, mutta kiihtyvyyksien summavoima aina on. Tuo vaatii siksi aina lantion sivuliikkeen, joka MBB-pyörässä tarkoittaa pientä ohjauskulmaa vastakkaiseen suuntaan. Hieno oivallus Jukka ja Mika!

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jori kirjoitti:

Fysiologisesti jalat on tarkoitettu tuottamaan voimansa lähellä keskillinjaa suoraan painopisteen alla. Kävellessä ja juostessa jalat eivät ole maan vetovoiman suhteen painopisteen alla, mutta kiihtyvyyksien summavoima aina on. Tuo vaatii siksi aina lantion sivuliikkeen, joka MBB-pyörässä tarkoittaa pientä ohjauskulmaa vastakkaiseen suuntaan. Hieno oivallus Jukka ja Mika!

Saattapi olla että kun tämän nojakin penkillä "juoksemisen" saa hallintaan ja kädet rennosti mukaan niin siinä on ehkä se salaisuus miksi Maria Parker ja muut ajaa näillä pitkillä matkoilla ennätyksiä. Ja hieman tekniikkaa muuttamalla saa MBB:n kulkemaan ylämäet pystärien veroisesti.

Mulle tämä oivallus ei tullut vielä syksyn 600 kilsan ajolla, vaan nyt tauon jälkeen ja ekan lenkin lopulla. Jäi fiilis että homma hoituu jo nyt alle 40 km:n lenkin opettelulla ja seuraava lenkki sitten maantiellä. Ehkä ehdin saada tekniikat komppiin ennen Oulujokiajoa...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Ja justiin kun yrittää käydä maastokisan jälkeen palauttavalla lenkillä niin on näköjään aika lailla voimat kasvaneet talviharjoittelulla kun 16 kilsan päässä kotoa katkeaa runko hitsaussaumasta. Onneksi stemmistä keskiön yläpuolelta:

Kuva

Eli juuri tuo sauma missä etuvaihtajan vaijeri on päällä. Jossakin vaiheessa kuului pientä narskumista mutta kun mitään ei näkynyt eikä muuten tuntunut niin pistelin vaan menemään, ja ylämäet tietysti kunnon väännöllä kun kerran värkillä pääsee.

Ei tullu ketutuksessa otettua kuvaa murtuneesta saumasta mutta selvästi ei ollu sulanu läpi asti. Yritin saada kengät lukkopolkimiin kiinni että olis saanu hissukseen pyöriteltyä kotio mutta taistellessa vaihdevaijeri repi etuvaihtajankin irti joten tyydyin soittamaan noutokaluston paikalle ja käpyttelin maantiekengät jalassa melkein kahden kilsan matkan noutopisteeseen.

Nyt on sitten molemmat omavalmisteet telakalla, möykkäri sekin alumiinisen osan särkymisen takia. Ja TIG ei ole käyttökunnossa... piti sitten heivata penkki lowraceriin ja palauttaa muutkin irroitetut osat jotta edes jollakin pääsee lenkille.

Ketutus on melekonen kun tällä ei kannata Oulujokiajoon lähteä, olis tarvinnu kaikki mahdollisuudet ajoharjoitteluun. Menee strategian pohtiminen uusiksi kun haluttaa parantaa viime vuoden sijoitusta ja alla silti sama painava ja lepsu nojakki.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Pistä tiggi iskuun niin korjat tuo alta aika yksikön tekevänä miehenä... ehdit vielä ajelemaan...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Vastaa Viestiin