Köyhän miehen Vendetta MBB

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Tässäpä tämä ehkä lopullisessa kokoonpanossaan:

Kuva

Ekan koeajolenkin jälkeen täytyy sanoa että kyllä kulkee ! Jos tällä pärjää siihen asti että uusi runko valmistuu...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

Kuva

Nämähän ovat niitä 2-mäntäisiä mekaanisia jarruja. Painoa satulalla on vain 162g eli yhteensä 324g. Siihen sitten tämmöset halpis-keventelyjarrulevyt eli Alligator Aries 160mm:

Kuva

En tiedä onko niin keventelyä mutta 80 grammaa väittävät painoksi ruuveineen. Näin nykyiset Campagnolo Centaur jarrut joiden väitetään painavan 315g vaihtuu (162+80)x2 = 484g levyjarruihin.

Hommasin vielä asiallisemmat jarrukahvat jotka on olleet hankintalistalla jo värkin rakentamisesta lähtien. Malli on Tektro RL720 ja painoa 88 grammaa pari. Tuli sitten samalla punnittua Centaur-jarrut, 309g pari ja vanhat jarrukahvat 177g pari.

Näin vanhat jarrut painoivat 386g ja uudet satulat ruuveineen 436g johon kahvat niin yhteensä 524g ja levyt 160g eli 684g. Pikkasen on jarruvaijerit pidemmät mutta muuten on painoa lisää 298g. Navat on toki himpun painavammat kuin keveimmät mahdolliset maantienavat. Hopen hydrauliset olis olleet kevyemmät mutta turhan hyvät kun ei näitä jarrutehoja ja tuntumaa niin paljoa tarvita maantiepelissä.

Koeajolenkki tuli ajettua puuskatuulisessa kelissä ja loppumatkan satoi vettä. Olihan mahtavaa kun alla oli hiilarikiekot ja jarrut pelas kuin auringonpaisteessa eikä mikään kihnuta tai rahise.

Myös Schwalbe One 23-622 Tubeless renkaat yllättivät mukavuudella ja pidolla märällä asfaltilla.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Kuva

Olitko jo tän Floridan kisan kuvan nähnyt.

Olisko takaosa jo kuitua - jos ei vielä niin kohta?

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Pastori kirjoitti:

Kuva

Olitko jo tän Floridan kisan kuvan nähnyt.

Olisko takaosa jo kuitua - jos ei vielä niin kohta?

En ole kokonaista pyörää nähnyt mutta olen kyllä Ollingerin isä&poika tiimin projektista tietoinen... Tuo on CrMo putkesta tehty kuten munkin seuraava runko.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tuleeko penkkikin kemikaalitynnyristä :lol:

Kuva

http://www.saunalahti.fi/jukkviir/lowracer.htm

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Täällä on ollut hiljaista, ajoja on tullut laitteelle 2478 kilsaa joka on nippa-nappa enemmän kuin viime vuonna. Kelejä olisi ollut pidempäänkin mutta kesän päätös tuli tämän vekottimen osalta kun piti tehdä evo-maasturi johon tarvitsin tästä penkin, ei ole palautunut vielä...

mhelander kirjoitti:

Koeajolenkki tuli ajettua puuskatuulisessa kelissä ja loppumatkan satoi vettä. Olihan mahtavaa kun alla oli hiilarikiekot ja jarrut pelas kuin auringonpaisteessa eikä mikään kihnuta tai rahise.

Myös Schwalbe One 23-622 Tubeless renkaat yllättivät mukavuudella ja pidolla märällä asfaltilla.

Jarrut eivät olleet aluksi kovin tehokkaat, tähän vaikuttaa paljon "normaalit" jarruvaijereiden kuoret jotka joustaa jonnin verran ja se että Shimano-yhteensopivat palat vaativat jarruttelua jotta pinta alkaa toimimaan. Takajarru on jo lähes yhtä tehokas kuin maasturin hydraulinen, etunen vaatii vielä enemmän kahvaan voimaa että puree. Asennusta odottelee laadukkaampi vaijerisetti jossa pitäisi olla paremmin puristumista vastustavat kuoret.

Renkaat ovat tosiaan mainiot ja tuli tilattua näistä uusintapainoksetkin:

Kuva
Eli painoa on näissä enää 218g kipale eli kun nyt ajossa olleet olivat noin 100g painavammat tulee näillä myös painoetuakin verrattuna ainakin Conti GP4000S + sisuri komboon. Kumiseos on sanottu myös olevan paremmin toimiva näissä, saa nähdä. Ajan ensin nykyiset kuitenkin loppuun...

Kun evo-maasturiin piti tilata korvakoita Paragon Machine Works:stä niin sieltä tuli samalla nämä:

Kuva
Tässä on kaikki tarvittava jotta pääsen rakentamaan evo-Vendettaa CrMo-putkista. Vasemmalla on etuhaarukan korvakot jotka tulee tietysti taakse ja oikealla eteen tulevat sekä 68mm:n BSA-keskiöputki. Eteen ja taakse on tarkoitus tehdä levyjarrusatuloille korvakot näistä, 160mm:n levyille ja mainioille TRP Spyre -satuloille.

Enää pitää kattella miten litistäisi 1-1/8" ja 1-1/4" putkista aero-profiiliset, edelliset etukolmion rakenteisiin ja jälkimmäiset takahaarukan putkiksi. Ehdotuksia ?

Naapurilla on monta hydraulitunkkia sekä tukevia teräsprofiileja, löytyy myös tuhti ruuvipenkki. Paras ajatus tähän mennessä on ollut se että teen tasopuristimen jossa on toisella puolella stoppari pitämässä putken paikallaan joka samalla painaa ensin soikeaksi menneen putken pisaran muotoon joka on tavoitteena. Näitä Aircraft Spruce aeroputkia kun ei budjetti (ja pitkät tilausajat) kestä:

Kuva

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja Härski »

Tuskin onnistuu puristaa putkea epäsymmymmetriseksi ilman vippaskonsteja. Pisaraprofiilin terävän jättöreunan muodostamiseksi putkea-mun mielestä- tarttis heikentää jättöreunan kohdalta ajamalla siihen lentävällä ura noin puoleen väliin. Näin materiaali pyrkii taipumaan mieluummin siitä kohden. Tinaat sit uran tigil takas umpee, kun putki on halutussa profiilissa. Murtumisvaara on kyllä melkoinen pienestä r-stä johtuen, mut ajamalla vaikka pari uraa rintasi saa uraa kohden kohdistuvaa rasitusta jaettua..

Kannattanee reenailla johonki hk- putkeen ekaks. Lykkyä..eiku taitoa tykö!

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja samuel »

Menee suuritöiseksi mutta pisaran muotoinen muotti (miten ja mistä?) putken ympärille ja hydroformaus painepesurilla.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Kinkkinen pulma. Pyöreää putkea ei tarvi kovin paljoa litistää niin kyljet lommoutuu. Näin ainakin ovaaliputkea tehdessä :(
Tässä 10 milliä litistetty 25 millin putki:
Kuva
Litistetty kahden teräsprofiilin välissä. Epäsymmetrisyys johtuu saumasta.
Tuosta saattaisi tulla aika kiva, jos jatkaisi litistämällä vain toista puolta :?

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja Härski »

Sillai sais kans jos ostais levyä ja särmäis profiilin puolikkaat jotka sit hitsuuttelis toisiis. Hieman on ainaki itteä himottanu tehä pyörä pellistä murjomalla=)

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Taisi tulla tämä värkki tiensä päähän eilisen lenkin kaatumisen seurauksena. Lopputulemana oikeaan lonkan sivuun kämmenen kokoinen asfaltti-ihottuma ja stemmi katkesi (taas) saumasta.

Tätä ennen vain yksi kaatuminen on tullut jonkun paikan pettäessä mutta nyt oli vauhtia 40-45 ja lähti kyllä lapasesta aika yllättävällä tavalla, ihan kuin takarengas olisi kostealla mutta hiekka-karkealla asfaltilla lähtenyt luistoon johon reagointiaikaa oli sekunnin murto-osia. Renkaat on Schwalbe One Tubeless 23-622 joilla kaaduin vastaavassa kelissä liikenneympyrässä samasta syystä, takapyörä lähti alta.

Joka tapauksessa piti soittaa rouvalta kuljetuspalvelu kun en vieläkään osaa ajaa tällä ilman ohjaustankoa. Jos värkki olisi tehty kestävämmästä materiaalista olisi kiroilun jälkeen matka jatkunut ja siihen asti 175 kilsaa hyvin sujunut lenkki olisi saanut arvoisensa lopun.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Onko liikenneympyräluisukaadon syynä Onen materiaali? Kuinka tahmeaa kumi on, vai onko kyseessä myös renkaan kapeus?

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja mhelander »

vaaka kirjoitti:

Onko liikenneympyräluisukaadon syynä Onen materiaali? Kuinka tahmeaa kumi on, vai onko kyseessä myös renkaan kapeus?

Vuosi sitten ajoin sateen jälkeen tuohon ympyrään, tai saattoi vettä tihkuttaa. Olin keväällä vaihtanut Continental GP4000S 23-622 renkaat uutukaisiin Schwalbe One Tubeless 23-622 renkaisiin joiden kumiseos toimii huonommin märässä.

Contihan toimii märässä käytännössä yhtä hyvin kuin kuivalla, Schwalbe One:n kanssa pyörä lyö polkiessa tyhjää ylämäissä ja muutenkin saa ajaa varovaisemmin.

Näissä kahdessa kaadossa yhteistä on kostea keli ja "rapean kuiva" asfaltti jossa pinnassa on vain hiekanjyviä. Tuohon One:n kumi ei pure yhtään ja liukasta on.

Tuon jälkeen One:sta tuli uusi painos, nämä nyt käytössä olevat painavat lähes 300g kipale, uudet about 200g eli GP4000S:n painoiset ovat. Ja kumiseosta on kuulemma muutettu paremmaksi. Nuo vaihtuu seuraavaksi alle, katsotaan sitten toimivatko paremmin kuin vanhemmat.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Arvaa miksi tykkään S kakkosesta? Kerro uudesta Onesta, kun saat ajokokemusta pidosta ja tahmeudesta vs vanha One ja GP4000S.

Vastaa Viestiin