Köyhän miehen Vendetta MBB

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja Wacky »

mhelander kirjoitti:

Ketutus on melekonen kun tällä ei kannata Oulujokiajoon lähteä, olis tarvinnu kaikki mahdollisuudet ajoharjoitteluun. Menee strategian pohtiminen uusiksi kun haluttaa parantaa viime vuoden sijoitusta ja alla silti sama painava ja lepsu nojakki.

Tuo ketutus on tuttua tältä keväältä.. Eipä mulla ainakaan aika parantunu viime vuotisesta Giro d'Espoossa..

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja mhelander »

No joo, tänään oli syytä pitää nojailun suhteen lepopäivä joten käytin ajan hyödyksi ja laittelin lowracerin yli puolen vuoden tauon jälkeen ajokuntoon.

Pikkusen ketutus lieveni kun kävin sitä koepolokasemassa ja kyllähän sekin kulkee meleko reippaasti. Tuossa lähistöllä vetäsin varmaan 60 lasiin kun kokeilin miten vetelältä se tuntuu. Ei tunnu niin vetelältä kun on vähän ehtiny pyöritystekniikkaa etuvetosella treenaamaan.

Mitä tulee TIGgiin niin siinä on se 150A:n kahva sökönä ja sille tarkoitettuun letkusettiin pitäis saada rustattua 200A:n kahva tilalle. Jos ehdin niin käyn metsästämässä putkinippelikaupasta jonkun isomman jengoihin sopivan nipan ja hopeajuotan siihen pienemmästä irti sahatun putken pätkän. Näin 200A kahva passaa sille tarkoitettuun letkusettiin jonka tilaan joskus ja tällä välipalikalla nykyinen letkusetti pitäis pelittää.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Mustasudenkorento kirjoitti:

Pistä tiggi iskuun niin korjat tuo alta aika yksikön tekevänä miehenä... ehdit vielä ajelemaan...

mhelander kirjoitti:

Mitä tulee TIGgiin niin siinä on se 150A:n kahva sökönä ja sille tarkoitettuun letkusettiin pitäis saada rustattua 200A:n kahva tilalle. Jos ehdin niin käyn metsästämässä putkinippelikaupasta jonkun isomman jengoihin sopivan nipan ja hopeajuotan siihen pienemmästä irti sahatun putken pätkän. Näin 200A kahva passaa sille tarkoitettuun letkusettiin jonka tilaan joskus ja tällä välipalikalla nykyinen letkusetti pitäis pelittää.

No en ole tiggiä vieläkään kunnolla saanut korjattua, mutta sen verran sain moukaroitua romuja kahvaan että möykkärin jousituksen kolmion sain jo aikaa sitten korjattua, ja viimein sunnuntaina hitsailin ehjäksi tämän etuvetosen katkenneen runkoputken.

Sitä ennen korjasin bugeja eli ketjuhaarukan osumista Hopen navan akseliin jonka takia pikalinkku ei kiristänyt haarukoita ja etuakselia nippuun. Oikasin keskiön suoraan, taisi vähän vääntyä ennen sauman ratkeamista. Piti vielä hitsata suorakiinnitteisen etuvaihtajan pultin reijät umpeen että sai niihin väännettyä uudet jengat, mokoma kun repesi vaijerin vetämänä samassa rytäkässä.

Eilinen ilta meni sitten kun laittelin lowracerista penkin paikalleen ja sitten meleko taistelu tuon jo uutena huonosti toimineen Campy Record -takavaihtajan kanssa. Siinä kun rungon nivel jumittaa niin päästää 34/11 kombolla ketjun niin löysälle että menee sylttyyn. Jostakin syystä siitä ei saa jousen ja pultin välissä olevaa holkki-rajoitinta pois niin yritin hiomapaperilla ja fareclalla hioa runkoa että kitkat vähenis.
Parani se vähän, lopulta vedin pultin ruuvilukitteella ketjuhaarukan korvakkoon ja jätin sen verran löysälle ettei jumita. Koska jos jumittaa niin ei toimi oikein, lyhythäkkinen vaihtaja kun on.

Pikkasen ehdin koeajaa kun sateli koko ajan, tuntuis toimivan mutta huteroa on taas ajaminen kuukauden tauon jälkeen :oops: . Oli hyvä ajatus pistää vanhimmat Time Atac -polkimet... helpottaa oleellisesti kun niihin kiinnitys ja irroitus on takuuvarmaa ja helppoa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja mhelander »

No joo. Nyt on taas RXS-polkimet paikallaan. Nappasin vielä lowracerista 60mm syvän täys-hiilari vanteisen kiekon ja taakse laitoin itse tehdyn 60mm syvän radiaalin etukiekon, tämmönen siis:

Kuva
Pahoittelen suttusta kuvaa, tarttee näköjään enemmän aurinkoa tuo känny.

Ja sitten 85 kilsan lenkille kovassa tuulessa jossa vieläkin kovempia puuskia. Värkki kulkee aivan mahtavasti myötäseen. Ja myös erittäin hyvin menee myös vastatuuleen. Pikkasen puuskat ottaa syvään etukiekkoon mutta ei mitään erityisiä ongelmia, vähän enemmän töitä yläkropalle. Keskari oli 34.3 joka ei ole paha lainkaan.

Muutenkin ajaminen on kuin tanssimista verrattuna takavetosiin. penkistä otetaan tukea alaselästä ylöspäin, siis pakarat erittäin kevyesti penkillä, jotta lantion seutu rullaa kuin juostessa tai pystärillä putkelta ajaessa. Ja ylämäet... vaan mennään kovaa ylös.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja jori »

mhelander kirjoitti:

Muutenkin ajaminen on kuin tanssimista verrattuna takavetosiin. penkistä otetaan tukea alaselästä ylöspäin, siis pakarat erittäin kevyesti penkillä, jotta lantion seutu rullaa kuin juostessa tai pystärillä putkelta ajaessa. Ja ylämäet... vaan mennään kovaa ylös.

Mikset takavetoisilla aja näin. Tuo kuulostaa juuri siltä, miten nojapyörällä pitäisi aina polkea, kun on tarkoitus oikeasti mennä jonnekin. Kruisailu on asia erikseen.

Jos joku kysyy nojakin polkemistekniikasta, voi vastauksen kiteyttää juuri noin:
Penkistä otetaan tukea alaselästä ylöspäin, siis pakarat erittäin kevyesti penkillä, jotta lantion seutu rullaa kuin juostessa tai pystärillä putkelta ajaessa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jori kirjoitti:

Mikset takavetoisilla aja näin. Tuo kuulostaa juuri siltä, miten nojapyörällä pitäisi aina polkea, kun on tarkoitus oikeasti mennä jonnekin. Kruisailu on asia erikseen.

Jos joku kysyy nojakin polkemistekniikasta, voi vastauksen kiteyttää juuri noin:
Penkistä otetaan tukea alaselästä ylöspäin, siis pakarat erittäin kevyesti penkillä, jotta lantion seutu rullaa kuin juostessa tai pystärillä putkelta ajaessa.

No tuota. Kun takavetosilla voi ajaa aika kovaakin ilman ihan pelkällä lonkkanivelestä alaspäin toiminnalla. Ja niillä jos persusta nostaa niin aika nopsaan väsyy.

Kääntyväkeskiöisellä ei tarvi kummostakaan vauhtia pitää kun homma muuttuu tuoksi rullaamiseksi. Ainakin minulla, ja kun semmosella tarpeeksi ajaa niin jotekin ajaminen takavetosillakin tuntuu tehokkaammalta.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

No en ole tiggiä vieläkään kunnolla saanut korjattua, mutta sen verran sain moukaroitua romuja kahvaan että möykkärin jousituksen kolmion sain jo aikaa sitten korjattua, ja viimein sunnuntaina hitsailin ehjäksi tämän etuvetosen katkenneen runkoputken.

Kävin sitten tänään vähän kokeilemassa kympin tempoa. Ihan kohtuudella kulki kunnes tultiin maalin edessä olevaan pisimpään ylämäkeen, vauhdilla 41 km/h. Päätin että ajetaan kunnolla loppuun ja pistelin kaiken väännön peliin... ja parin kymmenen metrin jälkeen alko runko narskua ja keskiö heilua.

Nyt ratkesi sitten seuraava sauma keskiöstä taaksepäin. Piti rullata maaliin mutta aika ei ollut ihan kehno 14:30, paras ikinä tällä.

Onneksi ei kokonaan ratkennu joten sain kerättyä kamppeet matkaan ja napsautettua sievästi lopulta molemmat klossit RXS-polkimiin ja alle 120:n sykkeillä ja korkealla kadenssilla sitten 10+ kilsan siirtymä kotiin.

Ennen saunaa kävin sitten purkamassa ja hitsaamassa sauman kuntoon. En jaksanu vielä yhtä saumaa laittaa kuntoon paksussa putkessa, kun tuo TIG:n kahva on edelleen paskana.

Kuva

KuvaKuva

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

mhelander kirjoitti:

En jaksanu vielä yhtä saumaa laittaa kuntoon paksussa putkessa, kun tuo TIG:n kahva on edelleen paskana.

Osaatko analysoida mikä noissa saumoissa meni vikaan kun ei kestanyt?
Vaatiiko rakenne tollasessa kääntyväpuomisessa vain niin paljon enemmän vai kuin?

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Mustasudenkorento kirjoitti:

Osaatko analysoida mikä noissa saumoissa meni vikaan kun ei kestanyt?
Vaatiiko rakenne tollasessa kääntyväpuomisessa vain niin paljon enemmän vai kuin?

Jori sivusikin tätä muistaakseni aiemmin. Tekemällä suoran putken sijaan mutka keskiöstä poispäin tulee saumoihin todella suuret voimat, käytännössä kaikki vääntö mitä kuskista lähtee.

Ehkä niitä voimiakin jonkin verran on mutta suurempi ongelma näissä kahdessa murtumassa oli huono toteutus. Tein mutkan rälläköimällä melkein putken poikki, taittamalla ja sitten hitsaamalla. Ilmeisesti sauma on tehty liian hätäisesti ja vähällä lisäaineella, tai liian kuumaksi paistamalla. Kun on semmosta uuden vuoden tinan pintaa. Ja suoraan saumasta molemmat ratkesi.

Nyt on tehty oikea V-avaus saumaan ja rauhassa ajatuksen ja oikean lisäainemäärän kanssa kolvattu takaisin. Näkyy noissa kuvissa lähinnä keskiötä olevassa saumassa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja Pastori »

mhelander kirjoitti:

Tein mutkan rälläköimällä melkein putken poikki, taittamalla ja sitten hitsaamalla.

Mä tein kuudeen taitokset samalla lailla. Eteen hitsasin poikkileikkauksen muotoisen teräspellin sinne putken sisään tueksi.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Pastori kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Tein mutkan rälläköimällä melkein putken poikki, taittamalla ja sitten hitsaamalla.

Mä tein kuudeen taitokset samalla lailla. Eteen hitsasin poikkileikkauksen muotoisen teräspellin sinne putken sisään tueksi.

Toimii se teräksille ja samoin puuhasin maasturia. Alumiinin kanssa, etenkin kylmänä, murtuu materiaali taatusti. Kannattaa taitos hitsausten jälkeen rälläköidä auki ja hitsata sekin.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Nokialla olikin esillä pyörä maalamattomana. Omaksi ja ehkä muidenkin hämmästykseksi en saanut sitä rikki lauantain 200m:n ja tunnin kisoissa joten ajoin sillä sitten myös sunnuntain 12h kisan.

Nopeuskisassa hämmästytti se että mittauspisteiden välillä vetävä etupyörä löi tyhjää joka polkasulla, molemmilla jaloilla. Parhaassa vedossa oli alussa vauhtia tilkan päälle 50 ja maalissa yli 56. Tuo sutiminen jäi vähän kaihertamaan joten maanantaina kotio kohti autoillessa pohdiskelin mistähän moinen mahtaa johtua.

Laitteessahan on jo pari kesää ajettu Conti Podium 19mm:n tuubirengas edessä. Se on kulunut keskeltä lähes sentin leveydeltä tasaiseksi joten pitoa pitäisi olla, ja tuo osaltaan vähän tekee ohjattavuudesta kiikkerämpää kuin freesimpi rengas. Välitykset oli noissa vedoissa 50-piikkinen pyöreä ketjuratas ja takana 11-12 piikkiset. Kadenssi nousi reippaasti päälle 110:n.

Lopputulos on hieman yllättävä. Ajoin siis syksyn tällä pyöreillä rinkuloilla ja sitten liukkaiden tultua maastonojakilla, siinäkin pyöreät rinkulat. Kevättalvella tein sitten siihen 10% ovaalit joilla ajoin kevään ja alkukesän ajot, maantiellä sitten aluksi MP:llä ja V:n rungon katkettua lowracerilla, molemmissa myös 10% ovaalit.

Eronahan poljinkierrokselle on noilla se että pyöreässä on polkimen kiertonopeus tasainen mutta 10% ovaalissa kuollut kulma ohitetaan nopeammin (ketjun suunnasta katsottuna ratas on pienempi halkaisijaltaan) ja vääntöalueella hitaammin (suurempi halkaisija). Olen siis treenannut lihakseni tekemään kovemmin töitä vääntöalueella.

Nyt kun sitten pistetään kaikki tiskiin, 200m:n vedossa tai ylämäkeen painaessa, on jaloissa enemmän "potkua" juuri vääntöalueella. En nimittäin takavetosilla saa mokomaan ovaaleilla ketjurattailla aikaiseksi millään, edes lowracerilla joka on kevytperäinen ja siinä on ollut takana sama kiekko kumeineen.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Nokialla oli värkissä omatekonen Ventisit-pehmuste:

Kuva

Muutama sana sen tekemisestä täällä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja jori »

mhelander kirjoitti:

Nopeuskisassa hämmästytti se että mittauspisteiden välillä vetävä etupyörä löi tyhjää joka polkasulla, molemmilla jaloilla. Parhaassa vedossa oli alussa vauhtia tilkan päälle 50 ja maalissa yli 56. Tuo sutiminen jäi vähän kaihertamaan joten maanantaina kotio kohti autoillessa pohdiskelin mistähän moinen mahtaa johtua.

Hiukan oudolta vaikuttaa.

Tehdäänpä laskelmia arvailun tueksi.
Nopeutesi oli siis noin 14 m/s.
Tätä nopeutta päästäksesi tarvitset noin 500 W vakiotehon.
Jos oletetaan renkaan kitkakertoimeksi normaali 0,8 ja etu ja takarenkaan kuormasuhteeksi 50/50% on eturenkaan pitovoiman raja (myyämgee) 0,8 x 45 kg x 9,81 m/s² = 353 N, tulee
tarvittavaksi tehopiikiksi eturenkaan sutimiseen 353 N x 14 m/s = 4944 W
Näillä laskien polkemisesi momenttivaihtelu olisi siis kymmenkertainen keskiarvoon nähden.

Jos käytämme matalampaa kitkakertoimen arvoa, vaikkapa 0,4 jää siltikin polkemismomentin maksimiksi yli viisinkertainen keskiarvoon nähden. Tuollainenkin tarkoittaisi varsin lyhytkestoisia piikkejä ja loppu kierros lähes ilman momenttia. Ei kuulosta todennäköiseltä tuokaan. Jotain muuta täytyy olla kyseessä.

Kysymyksessä saattaisi olla pyörän keinuminen eteen-taakse polkemisen tahtiin, jolloin resonanssista johtuen etupyörä on saattanut olla keventyneenä juuri polkaisuhetkellä, jolloin hetkellinen renkaan lipsuminen saattaa olla tottakin. Harmi, kun ei ole videokuvaa suorituksestasi, jotta voisi tutkia, onko kyse tuosta, vai jostain muusta.

110 kadenssilla polkemistaajuus on (molemmat jalat) 220/60 = 3,7 Hz. Kovilla renkailla tuo taajuus saattaisi hyvinkin olla pyörän nyökkimisen ominaistaajuus. Jos kyse on ominaistaajuudesta täytyy ongelman poistamiseksi joko laskea pyörän ominaisnyökkimistaajuutta rengaspaineita tai renkaan leveyttä muuttamalla. Renkaiden kovuuden nostaminen lienee mahdollista vain renkaan leveyttä lisäämällä, sillä renkaiden paineet olivat kai lähellä maksimia joka tapauksessa. Toinen mahdollisuus on muuttaa polkemistaajuutta kumpaan tahasa suuntaan 10-20%.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jori kirjoitti:

Hiukan oudolta vaikuttaa.

<snip>

Kysymyksessä saattaisi olla pyörän keinuminen eteen-taakse polkemisen tahtiin, jolloin resonanssista johtuen etupyörä on saattanut olla keventyneenä juuri polkaisuhetkellä, jolloin hetkellinen renkaan lipsuminen saattaa olla tottakin. Harmi, kun ei ole videokuvaa suorituksestasi, jotta voisi tutkia, onko kyse tuosta, vai jostain muusta.

:) hyvä että pohdit asiaa. Yritin rekrytoida omia huoltojoukkoja kuvaamaan(kin) mutta eihän se tietenkään sopinut. Mukana kun oli täyden teräväpiirron videokamera jossa 50 fps tallennus.

Mutta pitää laittaa likka kuvaamaan kun käyn vetämässä 10 km:n tempopätkän loppumäkeä ylös, siinä on ihan vastaava sutimisongelma.

jori kirjoitti:

110 kadenssilla polkemistaajuus on (molemmat jalat) 220/60 = 3,7 Hz. Kovilla renkailla tuo taajuus saattaisi hyvinkin olla pyörän nyökkimisen ominaistaajuus. Jos kyse on ominaistaajuudesta täytyy ongelman poistamiseksi joko laskea pyörän ominaisnyökkimistaajuutta rengaspaineita tai renkaan leveyttä muuttamalla. Renkaiden kovuuden nostaminen lienee mahdollista vain renkaan leveyttä lisäämällä, sillä renkaiden paineet olivat kai lähellä maksimia joka tapauksessa. Toinen mahdollisuus on muuttaa polkemistaajuutta kumpaan tahasa suuntaan 10-20%.

Renkaat on siis 19-622 kokoa ja edessä on 8.55 bar (48% painosta) ja takana 9.15 bar (52%). Voin kokeilla myös MP:n semi-aero kiekkoja joissa on Continental GP Attack & Force kumit (edessä 22-622 ja 6.68 bar, takana 24-622 ja 6.18 bar).

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin