Köyhän miehen Vendetta MBB

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja PW »

MBB projektia pukkaa, kattelin Mikan ketjua kun kiinnostaa etupään säädettävyys.

12090022.jpg

Onko tuo alapään kiinnitys siis noin yksinkertanen, molempien haarukaoiden päät pikalinkun alle? Onko se akseliputki, normaalia pidempi kun itse oon ollu huomaavinani ett putken pää on niin lyhyt, ett ei kahta palikkaa mahdu?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja mhelander »

PW kirjoitti:

MBB projektia pukkaa, kattelin Mikan ketjua kun kiinnostaa etupään säädettävyys.

Onko tuo alapään kiinnitys siis noin yksinkertanen, molempien haarukaoiden päät pikalinkun alle? Onko se akseliputki, normaalia pidempi kun itse oon ollu huomaavinani ett putken pää on niin lyhyt, ett ei kahta palikkaa mahdu?

On. Takanapa on ihan normaali 10mm/5mm pikalinkku napa ja pikalinkkuna on 135mm:n maastonavalle tarkoitettu Quando tms halpisräpsy ilman niitä keskitysjousia.

Seuraavaan tulee jäykkä etukolmio, todennäköisesti siten että ketjuhaarukkaputket tulee ketjulinjan yläpuolelle ja tämäkin ongelmakohta poistuu. On nimittäin erittäin tympeä laittaa kiekkoa takaisin paikalleen, etenkin kun akselin ja haarukan korvakkojen väliin on laitettava molemmin puolin prikat ja pikalinkku pitää painaa sitten läpi koko komeuden.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Tässä kulkine nykykuosissaan:

Kuva

Oikeat tangonpää palikat saapuivat jo jokunen viikko sitten, tuli ajettua niillä vuoden ensimmäinen 200:n maantiellä ja mahtavasti toimii vaihteisto. 11-32 pakalla ei tarvi edessä kuin ison rieskan...

mhelander kirjoitti:

Seuraavaksi on tarkoitus ryöstää MP:stä hiilarikampisarja ja tehdä siihen 12.5% ovaali 50-piikkinen narrow-wide tyyppinen ketjuratas jossa asteet kohdillaan etuvetoselle.

Eipä jaksanut alkaa tekemään mokomaa, vaan pistin tilaten Rotor QXL rinkulan 52-piikkisenä. On kuulemma 15% ovaali ja sitähän piti käydä heti testaamassa paikallisella "kisareitillä". Ihan alkumatkasta tuntu näinkin ovaali ratas humppaavan, tällähän on ajettu ihan pyöreällä rinkulalla tähän asti. Mutta kohta ei tuntunut kummemmalta polkeminen kuin muillakaan ja tuli sitten ajettua reitille ihan kelpo aika pahemmin yrittämättä.

Taitaa seuraavaksi olla ohjelmassa kolvailla levyjarrusatuloille laipat kun tuskin saan uutta runkoa tehtyä ennen kuin uudet kiekot on ajokunnossa...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Tällä ei ole tullut ajettua sitten edellisen lenkin. Tuli välillä lumet maahan, sitten oli märkää ja työkiireetkin painaneet liikaa ettei ole kehdannu arkena lähteä paremmilla keleillä tien päälle.

mhelander kirjoitti:

Taitaa seuraavaksi olla ohjelmassa kolvailla levyjarrusatuloille laipat kun tuskin saan uutta runkoa tehtyä ennen kuin uudet kiekot on ajokunnossa...

Pinnat on uusiin kiekkoihin vihdoinkin matkalla Taiwanista, saa nähdä kumpi ehtii ensin, pinnat ja kiekkojen kasaus vai uuden rungon rakennuksen aloitus. Kun ehti tulla ja osa rungon rakennuksen putkistoista ja tiedustelu on vetämässä lopuista...

Tosiaan tarkoitus on tehdä uusi sitten vähän eri tavalla. Akseliväliä tulee tilkka lisää jotta penkin saa enemmän selälleen ja entistä enemmän painoa vetävälle pyörälle. Takahaarukaksi tulee vastaava rakenne kuin M5 lowracerissa eli ei kolmiota, tarkoitus säästää painossa ja saada vähän joustoa takapyörästä välittyville iskuille.

Päärunko tulee jatkumaan penkin alla siten että penkin ylätuki tulee siihen tukeutumaan. Periaatteessa penkille tulee himppu säädettävyyttä, ihan jokunen sentti vain.

Etukolmiosta tulee täysin jäykkä. Puomi on etukolmiossa kiinteä ja kiinnitetään ohjainputkeen yläpäästä laipalla jolla saadaan myös välys säädettyä, sen päälle sitten omatekonen stemmi johon ohjaustanko tulee kiinni. Harkinnassa on tuleeko keskiölle etäisyyssäätöä vai ei, todennäköisesti ei. Sama harkinta stemmin pituussäädölle.

Taidan käyttää Paragonin takapyörän korvakot ja levyjarrukorvakon tässä etukolmiossa ja takapään korvakot teen itse. Eteen ja taakse tulee siis levyjarrut ja tarkoitus on että 37-622 kitkagummit 23-millisillä vanteilla mahtuu pyörimään haarukoissa. Ehkä tulee mahdollisuus vannejarruille, todennäköisemmin ei.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja jviirret »

mhelander kirjoitti:

Etukolmiosta tulee täysin jäykkä. Puomi on etukolmiossa kiinteä ja kiinnitetään ohjainputkeen yläpäästä laipalla jolla saadaan myös välys säädettyä, sen päälle sitten omatekonen stemmi johon ohjaustanko tulee kiinni. Harkinnassa on tuleeko keskiölle etäisyyssäätöä vai ei, todennäköisesti ei. Sama harkinta stemmin pituussäädölle.

Ei niitä säätöjä tarvi kun itselle tekee. Tai just tuollainen muutama sentti penkin etäisyyden säätöön riittää ja sen voi tehdä vaikka kiinnikkeen uudelleen tekemällä. Saa korroosiovapaamman ja kevyemmän rakenteen.
Ainoastaan jos myyntiin tekee niin pitää olla mahdollisuus säätää :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Samaa mieltä Jukan kanssa säädöistä. Jotenkin tuntuu epämielekkäältä ostaa kalliita osia että pyörästä saisi hieman kevyemmän ja sitten laittaa siihen turhia säätöjä painoksi :roll: Muuttuvat kyllä mielekkäiksi, jos pyörällä on useampi ajaja :D
Teräsrunko vissiin tulee?

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja mhelander »

CrMo joo. Penkki hiilikuitua kuten vanteetkin ja ehkä jokunen kuituinen fairing-palikka saattaa eksyä jos muuten valmista tulee. Siis sellaisia palikoita joilla kuskia ei peitetä eli kattamattomassa luokassa pysyy.

Ei tästä ole tarkoitus painavampaa tehdä kuin mitä nykyinen on. Saa nähdä miten onnistuu...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja PW »

"Kovin ovat rimpuloita nämä Petrin löytämät mallit etuvetosen puomin osalta. Kannattaa muistaa että puomi on se joka ottaa vastaan polkemisen suurimmat voimat. Yksikään noista näkemistäni, poislukien CruzBike:n vanha Vendetta, eivät vakuuta. Omaani tulee niin tukeva puomi että ei taatusti notku, nykyinen on kuin käärme kun pidetään kunnollista vauhtia..."-Mika
Rupes mietityttämään tämä Mikan lause tuolla omassa MBB-ketjussani. Tulin kattomaan tätä pyörää, mikä siinä taipuu :?
Kuski tietyst on eri sarjassa.
Tuli vaan mieleen ett jos tässäkin pyörässä, olis tuo vasemman puoleinen ketjun suuntainen putki epäsymmetrisesti ja se lähtiskin ylempää etuhaarukasta, eikö se tukis rakennetta?
Esimerkiksi miun "Kääntyväkeskiöisen" ja tämän Vendetta kopion keskiöt on aivan eri paikoissa. Kun Vendettan keskiö on noin korkealla, eikö tuohon yläputkeen kohdistu enemmän väätö voimia ku jos keskiö on alhaalla?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Rupes mietityttämään tämä Mikan lause tuolla omassa MBB-ketjussani. Tulin kattomaan tätä pyörää, mikä siinä taipuu :?
Kuski tietyst on eri sarjassa.
Tuli vaan mieleen ett jos tässäkin pyörässä, olis tuo vasemman puoleinen ketjun suuntainen putki epäsymmetrisesti ja se lähtiskin ylempää etuhaarukasta, eikö se tukis rakennetta?
Esimerkiksi miun "Kääntyväkeskiöisen" ja tämän Vendetta kopion keskiöt on aivan eri paikoissa. Kun Vendettan keskiö on noin korkealla, eikö tuohon yläputkeen kohdistu enemmän väätö voimia ku jos keskiö on alhaalla?

Näinhän se on. Mikan ketjuhaarukka on kovimman polkemisvoiman suhteen melko tarkasti poikittain, joten haarukka ei juuri tue yläputken hommia. Laskin tuolla Petrin ketjun kommenttiani varten polkemisen aiheuttaman taivutusmomentin kampikeskiölle. Tuon momentin ottaa polkemisen osalta vastaan vain tuo yläputki. Momentti näyttää kasvavan ihan mainittavan suureksi ja on siitä näkökulmasta hyvin ymmärrettävää, että alumiinisena ja jatkettuna tuo putki kampikeskiön lähellä joutuu liian tiukalle. Teräksisenä pitäisi miniminä 30 x 1,5 putkea.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jori kirjoitti:

Näinhän se on. Mikan ketjuhaarukka on kovimman polkemisvoiman suhteen melko tarkasti poikittain, joten haarukka ei juuri tue yläputken hommia. Laskin tuolla Petrin ketjun kommenttiani varten polkemisen aiheuttaman taivutusmomentin kampikeskiölle. Tuon momentin ottaa polkemisen osalta vastaan vain tuo yläputki. Momentti näyttää kasvavan ihan mainittavan suureksi ja on siitä näkökulmasta hyvin ymmärrettävää, että alumiinisena ja jatkettuna tuo putki kampikeskiön lähellä joutuu liian tiukalle.

Ketjuhaarukan voimat on pelkästään pitää keskiö takanavan suhteen paikallaan eli suorat ketjuvoimat on sen asioita ja ne hoituu hepposemmillakin putkilla kuten mulla on. Puomi ottaa sitten käytännössä kaikki polkimiin painetut vääntövoimat joita vähän tasapainoitetaan tangosta pitämällä ja näin se puomi tekee ässää polkiessa, vaikka kevyelläkin otteella pitäisi tangosta kiinni.

jori kirjoitti:

Teräksisenä pitäisi miniminä 30 x 1,5 putkea.

Mulla tulee runkoon ja puomiin 1-3/4" / 0.049" CrMo-putkea eli 44.45 x 1.25 putkea.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja PW »

2012-09-20-0105.jpg

Jos tuon vasemman ketjuhaarukan putken siirtäs punasen viivan paikkeille, miusta se tukis paremmin myös yläputkea.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

Pinnat on uusiin kiekkoihin vihdoinkin matkalla Taiwanista, saa nähdä kumpi ehtii ensin, pinnat ja kiekkojen kasaus vai uuden rungon rakennuksen aloitus. Kun ehti tulla ja osa rungon rakennuksen putkistoista ja tiedustelu on vetämässä lopuista...

Sain eilen tarjousta lopuista putkista ja on hinta sen verran hapokas etten saanut edes vastattua kyselyyn. Pitää vissiin alkaa myymään kaupallisia että on varaa rakentaa kunnollinen CrMo-runko.

Ongelmana on Aircraft Spruce -myynnissä olevat aero-profiiliset putket joiden hinta on noin tuplat $-hintoihin ja toimitusaika kome viikkoa. Seuraavaksi pitää alkaa kyselemään EU-kaupasta ja suoraan jenkeistä, siellä on tuttu joka voi myös toimittaa mutta kuluja kyllä tulee.

Tähän tarvis kans 68mm:n BSA-keskiömuhvin tai pari, näpeissä on 73mm:n muhveja mutta ei niihin maantiekammet passaa...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja jooseha »

mhelander kirjoitti:

Puomi ottaa sitten käytännössä kaikki polkimiin painetut vääntövoimat joita vähän tasapainoitetaan tangosta pitämällä ja näin se puomi tekee ässää polkiessa, vaikka kevyelläkin otteella pitäisi tangosta kiinni.

Minkäs kokoinen tuo olikaan? Ei näytä erityisen ohuelta, mutta sehän ei olekaan terästä. Tuota nykyistä voi ilmeisesti pitää ehdottomana miniminä.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jooseha kirjoitti:

Minkäs kokoinen tuo olikaan? Ei näytä erityisen ohuelta, mutta sehän ei olekaan terästä. Tuota nykyistä voi ilmeisesti pitää ehdottomana miniminä.

Ei näköjään ole tullut kirjattua mihinkään ylös noita putkien vahvuuksia. Ne on jotakin pehmeähköä romiskolta löytynyttä, seinämävahvuus 2-3mm ja pengoin suurimmat halkaisijat mitä löytyi. Itse putki kyllä kestäisi mutta kun hitsatessa saumat karkaistuu niin saumoista tai niiden läheltä tulee ne murtumat.

On hauska aikanaan nähdä miten jäykkä CrMo-putkesta tulee. Rakenne muuttuu joka tapauksessa merkittävästi, ja uskoisin että kevenee myös samalla. Jää nähtäväksi kun nuo järkevät aero-putket etukolmioon pitää tilata ajan kanssa.

Teen ensin maasturin ja tähän taidan tyytyä hitsaamaan korvakot levyjarruille niin pääsee edes uusilla aerokiekoilla ajeleen.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

Pinnat on uusiin kiekkoihin vihdoinkin matkalla Taiwanista, saa nähdä kumpi ehtii ensin, pinnat ja kiekkojen kasaus vai uuden rungon rakennuksen aloitus.

No joo, tulilhan ne pinnat sitten alkuviikosta ja pikkuhiljaa sain kiekotkin kasattua. Etukiekon suhteen, siis taakse menevän, taitaa tulla takuusäätöä. Nämä kiekot on tarkoitus pitää tubeless-käytössä joten vannenauhana on Tesan teippi sekä jatkolla varustetut tubeless-venttiilit ja päällä Schwalbe One tubeless-renkaat. Laittelen tänne sitten muutaman sanan ongelmasta kunhan valmistajan kanssa on käyty jankkaamiset ensin.

KuvaKuva

Tänään sitten innostuin tekemään jarrusatuloille laipat eteen ja taakse. Nippa nappa löytyi lattaa etuhaarukkaan ja alumiinin palaa taakse ja aika tarkkana sai olla että satulat tuli kunnolla suoraan ja niiden kiinnitysreijät speksien mukaiselle etäisyydelle napojen akseleista.

Kuva

Jos tuohon huomenna jaksais laittaa vaijerit ja uudet jarrukahvat samalla kun vannejarrut riisuu pois.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin