Köyhän miehen Vendetta MBB

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 14464
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

ViestiKirjoittaja PW » 17 Helmi 2014, 13:22

Heittaako lunta ja hiletta syliin, minkaverran ?

Petri
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3722
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

ViestiKirjoittaja mhelander » 17 Helmi 2014, 16:43

PW kirjoitti:Heittaako lunta ja hiletta syliin, minkaverran ?


Heittää ja jonkun verran. Keli kun oli 0..-1 ja renkaille ei jää montaa milliä tilaa etenkään etuhaarukassa. Myös tuo gummi nostaa hiekan (pyörätiellä jonka pinnan lämpöä vuotava kaukolämpölinja on sulattanut) todella tehokkaasti silmille.

Kesällä ja slikseillä tämä ei nosta vettä syliin sen enempää kuin MetaPhysic eli ei juuri lainkaan. Lowracer syytää eturenkaasta kaikki syliin ja maasturi jos ajaa märällä märän kelin renkailla, slikseillä ei sekään juuri vettä nosta syliin.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11815
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

ViestiKirjoittaja jviirret » 17 Helmi 2014, 16:52

Itse python trikellä ajellessa huomioin että lumen pölisy ongelma oli pahinta silloin kun maa oli kunnolla jäässä pakkas jakson jälkeen, lauhtui ja satoi uutta lunta.
Jos satava lumi oli maata kylmempää, eli alkutalvesta, lunta ei juuri päälle pölissyt.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3722
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

ViestiKirjoittaja mhelander » 18 Helmi 2014, 17:01

jviirret kirjoitti:Itse python trikellä ajellessa huomioin että lumen pölisy ongelma oli pahinta silloin kun maa oli kunnolla jäässä pakkas jakson jälkeen, lauhtui ja satoi uutta lunta.
Jos satava lumi oli maata kylmempää, eli alkutalvesta, lunta ei juuri päälle pölissyt.


Näin se on, kelistä on kiinni onko lumi tarttuvaa sorttia ja pölisevää. Tein vielä lisäksi virheen ottamalla värkin suoraan lämpimästä tallista alle joten siihen helposti jäätyi ahtaisiin paikkoihin kiinni ensimmäiset renkaan linkoamat lumet...
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3722
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

ViestiKirjoittaja mhelander » 10 Huhti 2014, 08:52

mhelander kirjoitti:Nyt nämä hitasukset saavat suorittaa jokusen kuukauden erkaumakarkaisua jos sitten edes vähän aikaa kestävät keväämmällä tai talvella rullilla ajoa.


No just. Kolme lenkkiä about ajettuna ja taas mennään:

Kuva

Kuva

Eli tällä kertaa kävin polkemassa 2x5km tempovetoja niin kotimatkalla alko tangon kiinnitys tuntumaan lepsulta ja murtumahan siihen oli tullut stemmin kiinnityksen takapuolelle palkkia. Jotakin narskuntaa kuulu jo menomatkalla polkemisen tahtiin.

Onneksi TIG-kahva on korjattu, pitää hitsata tuo ASAP ja tosissaan alkaa tekeen kestävämmästä materiaalista uutta kesän rientoihin. On tää vaan niin mahdoton menemään... ja säätö- sekä ergonomia touhut on vielä kesken.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14464
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

ViestiKirjoittaja PW » 10 Huhti 2014, 09:02

Ihmettelen ett tuohon kohtaan tullut noin paljon vääntöä ? Luulis ettet käsillä niin paljon väännä vastaan jotta tuosta taittuu.
Tee hiilikuidusta seuraava kokonaan kun osaat tuonkin tekniikan.

Petri
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11815
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

ViestiKirjoittaja jviirret » 10 Huhti 2014, 09:14

Python kokemuksien perusteella jaloilla ohjaaminen ei ole täysillä runtatessa niin hallittua kuin 90% teholla. Siinä keulapään kiemurtelu ei lisännyt rungon rasituksia, mutta tässä varmasti yrittää vaistomaisesti vääntää käsillä vastaan. Jos toinen jalka painaa 100kg voimalla, toinen vetää 30kg ja tästä voimasta 10% ei olekkaan etupään suhteen lineaarista aiheuttaa se 13kg sivuttaisen voiman keskiöön ja vipuvarren ansiosta se on suuruudeltaan 50kg tuossa murtumakohdassa.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1677
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

ViestiKirjoittaja Jarcco » 10 Huhti 2014, 11:52

Sarvien ja keskiön välinen putki näyttää olevan MBB:n kriittinen kohta. Ei ihme että alkuperäisessä Vendetassa se on jämerä.

Melkeinpä ehdottaisin että teet uuden putken crmo:sta. Jos alumiinista niin sitten 7000-sarjan sinkkiseosteisesta jonka lujuus ei pienene hitsatessa. Oletan että nykyinen on 6000- sarjalaista?
----------------------------------------
Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3722
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

ViestiKirjoittaja mhelander » 10 Huhti 2014, 15:35

Jarcco kirjoitti:Sarvien ja keskiön välinen putki näyttää olevan MBB:n kriittinen kohta. Ei ihme että alkuperäisessä Vendetassa se on jämerä.


Jep. Itsellä oli mahdollista tai motivaatiota vain käydä romiskolta hakemassa ja jotain pehmosta putkea se oli mitä löytyi...

Jarcco kirjoitti:Melkeinpä ehdottaisin että teet uuden putken crmo:sta. Jos alumiinista niin sitten 7000-sarjan sinkkiseosteisesta jonka lujuus ei pienene hitsatessa. Oletan että nykyinen on 6000- sarjalaista?


Pläni on yrittää pärjätä tällä etukolmiolla korjattuna kunnes ergonomia-asiat on kunnossa. Sitten tehdä hiilikuidusta koko hoito kunnolla. Emäputkesta taaksepäin on tarkoitus tehdä ainakin aluksi CrMo:sta ilmajousitettu runko johon jäykkä kuitupenkki.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3722
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

ViestiKirjoittaja mhelander » 10 Huhti 2014, 15:39

jviirret kirjoitti:Python kokemuksien perusteella jaloilla ohjaaminen ei ole täysillä runtatessa niin hallittua kuin 90% teholla. Siinä keulapään kiemurtelu ei lisännyt rungon rasituksia, mutta tässä varmasti yrittää vaistomaisesti vääntää käsillä vastaan. Jos toinen jalka painaa 100kg voimalla, toinen vetää 30kg ja tästä voimasta 10% ei olekkaan etupään suhteen lineaarista aiheuttaa se 13kg sivuttaisen voiman keskiöön ja vipuvarren ansiosta se on suuruudeltaan 50kg tuossa murtumakohdassa.


Mullahan väsyi 12h kisassa vasen käsivarsi aika reippaasti. Muutenkin tuolla ajaessa. Jotakin on hiukka epätasapainossa kun kaikilla nojakeilla kroppa kiertää vasemmalle. Takavetosissa ei juurikaan voi tangosta ottaa tukea mutta tässä voi.

Strava väitti että melkein 2kW oli huipputehot eilen, tuo 10 km:n temporeitti on U-käännösellä ja lähtö/maali on pitkässä (Oululaisittain) mäessä. Jälkimmäisessä intervallissa nousi sykkeet 187+ ja täysi vääntö oli maaliin tullessa käytössä...

Jostakin syystä kun ajan lenkkitehoilla on ajo vähän välillä huteraa ja vaatii enemmän keskittymistä ohjaamiseenkin. Intervalleja ajaessa on tehot sen verran korkealla että pyöritys on näköjään tasaisempaa menokin vaatii vähemmän ohjaamista.

Ja, kun rennoilla jaloilla ja käsillä rullaa 30:n vauhtia niin ihan suoraan se kulkee, ei pinnaa kumpaankaan suuntaan. Kuskissa siis vikaa, tai vaatii MBB vielä lisää harjoitusta.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3722
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

ViestiKirjoittaja mhelander » 24 Huhti 2014, 20:57

Puomin ratkeama on korjattu ja stemmiin sain vihdoin tehtyä tarvittavat modaukset jotta puomin saa niin alas kuin mahdollista. Virittelin tangon asentoa paremmalle ergonomialle ja varmaan vähän aerodynaamisempikin siitä tuli samalla.

Eipä uskoisi mutta vaikka niskatuki on kutakuinkin PW:n suosimassa asennossa näkee tällä parhaiten eteenpäin näistä mun vehkeistä, kun nojataan niskatukeen. Puomi putosi sen verran alaspäin että keskiökin näkyy ajaessa :). Pitää koettaa muistaa ottaa kuvaa värkistä kuskilla ja ilman niin voi kattella parantuko ajoasentu, siltä se ainakin tuntuu ajaessa.

Pääsiäissunnuntaina lähdin tällä vuoden ensimmäiselle pidemmälle lenkille. Tarkoituksena oli ajaa ainakin Stravan Gran Fondo 4 haasteen 130 kilsaa mutta haksahdin Yli-Iissä ajamaan Pudasjärven tielle ja näin tulikin sitten ajettua reippaat 166 kilsaa kivassa kelissä. Vähän ekan kolmanneksen aikana piti ajaa vastatuuleen joka voimistui mutta kääntyi sivumyötäisen kautta myötätuuleksi kelin lämmetessä alun +3 lopun +13 lukemiin. Vaatetta oli liikaa ja 2x6.5 dl juotavaa riitti nippa-nappa.

Ergonomia on selkeästi parempi. Ja samalla ilmeisesti palautui kunnolla etuvetosen ajotaidot kun käsivarret puutu huomattavasti vähemmän kuin ennen puomin pudottamista. Mikään ei edes mennyt rikki ja ajoin tuon lenkin 33 km/h keskarilla aikaan 5h 1min.

Tänään kävi yksi paikallinen pitkän matkan pystäripolkija kokeilemassa MP:tä ja tätä. Tuossa keväällä koeajoi maasturin nastarenkailla ja homma sujui hyvin. Hän suunnittelee pystäreistä luopumista tai ainakin seuraavaksi maantiepyöräksi harkitsee nojapyorää. MP:llä oppi ihan hetkessä ajamaan ja käytiin ajamassa pikku kiemuraa että homma juurtui paremmin.

Sitten alle otettiin etuvetonen. Eipä montaa minuuttia tarvinnu työnnellä kun alko sujumaan ja polkeminenkin onnistui nopsaan kuten myös liikkeelle lähtö. Olin aika ällistynyt miten hyvin sujuu, toisaalta tätähä on tunkattu jo oikein urakalla joten on selvästi valmiimpi kampe kuin mitä toissa syksynä aloittaessa.

Saa nähdä innostuiko niin paljon että hankkii Cruzbike Silvio 2.0:n niin saadaan ihan tehdastekoinenkin ja jousitettu rando-nojakki tänne pyöräilykaupunkiin ! Oli vähän puhetta että voidaan käydä maantiellä lenkkiä ajamassa, itse pysynen maasturilla jossa sliksit vauhdissa mukana ja kenties tytärkin saadaan houkuteltua MP:llä mukaan.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3722
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

ViestiKirjoittaja mhelander » 24 Kesä 2014, 09:36

Laitetaan tänne vähän statuspäivitystä kun värkille tuli sunnuntain 200:lla täyteen 3000 kilsaa.

Eipä tuokaan lenkki ollut ongelmaton, km-kisan topikissa kommentoinkin jo jotakin...

No otetaan vähän tarkemmin miten laite on viime kesästä kehittynyt. Siitähän murtui puomi monta kertaa viime kesänä ja sitten syksyllä myös runko penkin alta. Hitsasin murtumat kuntoon ja jätin laitteen "vanhenemaan" talven yli jotta aika tekisi jonkin verran erkaumakarkaisua hitsauksille.

Kävin keväällä kerran kokeilemassa lumilla ja pystyihän sillä ajamaan mutta lähti lapasesta aika herkästi, osin kovan kiihtyvyyden takia liian suuren tilannenopeuden ja sitten tottumattoman väärien refleksien takia. Tästä ei muuta tullut kuin pitkään kolottava oikea pakara ja kyynärpää...

Ajot jatkuivat huhtikuussa kun maantielle pääsi sulalle asfaltille ja eipä aikaakaan kuin puomi murtui stemmin kohdalta. Sitä korjatessa tuli fiksattua puomin kiinnitystä niin että nyt tulee niin alas kuin vain menee ja näin häränsarvitangon saa käsien kannalta mukavampaa asentoon, käsivarret lähes vaakasuoraan ja vähemmän väsyy kädet ranteen ja kyynärpään väliltä.

Näillä säädöillä päästiin Oulujoki-ajon aattoiltaan asti jolloin piti jälleen hitsata penkin alta rungon hitsaussauman murtuma. Ajoin aikaisempien 55 kilsan sijaan satasen ja täytyy sanoa että onhan mahdoton värkki menemään tuolla Oulun seudun mäkisimmällä reitillä kisavauhtia porukassa ainakin jos verrataan lowraceriin. Ei mitään vaikeuksia pysyä paikallisten kovimpien pystärikuskien vauhdissa vaikka kiipesivät nousut putkelta, piti paremminkin hillitä ettei ole keulilla koko aikaa. Itse kisan hyvä sijoitus meni vähän sivuun kun oli pakko pysähtyä rakkoa tyhjentämään 73 kilsan kohdalla ja en enää saanut pääjoukkoa kiinni yltyvässä sivuvastaisessa ja loppumatkan suorassa vastatuulessa.

Sunnuntain lenkin ihan loppuvaiheessa murtui pysähtyessä oikea häränsarvitangon pää saumastaan. Tuon hitsailin eilen kuntoon ja samalla tarkistin vasemman puolen jonka sauman murtuma piti korjata jo pian tangon modaamisen jälkeen. Muuten tuli hyvä mutta TIG:n maakaapelia en saanut suoraan tankoon kiinni kun laiskuuttani en kehdannut ottaa vasemman puolen tankoteippejä pois. Tangon oksidointi eristi virran kulun ainakin aluksi ja maadoitus menikin etuvaihtajan vaijeria pitkin, savua tuli tangon sisältä... tajusin töpin vasta kun muuten oli valmista ja etuvaihtajaan koskiessa katkesi vaijeri lopullisesti.

Vaijerien reititys ei ole tässä mikään helpoin mahdollinen joten hitsausta suurempi urakka oli saada uusi vaijeri paikalleen, samalla herkistelin jarruvaijereita ja vaihdoin takavaihtajalle uuden vaijerilangan. Kuoret kun on kierrätyskamaa tai markettilaatua ainakin jarruilla niin toimivat huomattavasti nihkeämmin kuin muissa nojakeissa. Saita ei ole raskinut prototyyppiin laittaa uusia laatuvaijereita ainakaan vielä.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3722
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

ViestiKirjoittaja mhelander » 24 Heinä 2014, 22:33

Ja taas piti hitsailla puomia... Seinäjoen reissulla lenkin jälkeen huomasin että puomin hitsaussauma on taas murtunut. Kesti se vielä kotona satasen lenkin nippa-nappa, korjaamaanhan sitä piti alkaa.

Samalla kun puomi jäähtyi hitsauksen jäljiltä tarkastin rungon ja taas on penkin alla hitsaussaumassa murtuma. Ei muuta kuin koko värkki osiksi, purin etuhaarukan myös pois koska oli aika voidella lowracerista otetut kuluneet ohjainlaakerit samalla.

Pistin sauman päälle uuden tuen jos tuo tukisi runkoa paremmin:

Kuva

Kuva

Näin osiksi tuli laite pistettyä:

Kuva

Ja sitten ei muuta kun korjaamaan maasturia... hyvin se kesti myöhemmin illalla kun kävin Strava KOM:ja metsästämässä.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3722
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

ViestiKirjoittaja mhelander » 23 Helmi 2015, 11:50

Kuten tuli välitykset ketjussa hajateltua niin nyt on tähän vehkeeseen asennettu Shimanon 6800-sarjan 11-vaihteiset osat eli tällä hetkellä 11-32 pakka, takavaihtaja ja Campy Record 11s ketjut. Vaihdekahvana on Shimanon tangonpää tyyppinen indeksikahva ja tarkoitus on riisua pois etuvaihtaja kahvoineen ja vaijereineen sekä toinen ketjuratas.

Yllättävän hyvin toimii vaihteisto vaikkei kahvojen mukana tullutkaan niitä tangonpää sovittimia joten kahva on kiinni omatekosessa jossa vaijeri tekee aika mutkan.

Seuraavaksi on tarkoitus ryöstää MP:stä hiilarikampisarja ja tehdä siihen 12.5% ovaali 50-piikkinen narrow-wide tyyppinen ketjuratas jossa asteet kohdillaan etuvetoselle. Kävin mittailemassa maasturin QX1-rinkulaa jossa peruspaksuus on 4mm ja leveämmät hampaat 3.5mm leveimmästä kohdasta... tarttee siis paksumpaa levyä ja askarteluun kulunee sitten todella paljon enemmän aikaa kuin aikaisempien tekoon.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3722
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

ViestiKirjoittaja mhelander » 03 Maalis 2015, 11:46

mhelander kirjoitti:Yllättävän hyvin toimii vaihteisto vaikkei kahvojen mukana tullutkaan niitä tangonpää sovittimia joten kahva on kiinni omatekosessa jossa vaijeri tekee aika mutkan.

Tässä kävikin sitten niin että ne tangonpää sovittimet olisi pitänyt kuulua kauppaa, tuo vinkin antanut kaveri sai ne omassa ostoksessaan joten piti aloittaa reklamointirumba. Sitä on kestänyt jo toista viikkoa ja Planet-X:lle ei mene jakeluun että ne palikat nyt vaan puuttuu.

Yksi jo päätetty asia tämän vekottimen jatkoversion suhteen on että seuraavat maantiekiekot on 88mm syvät 23mm leveät täyshiilariset ja ehdottomasti tulee levyjarrut. Toinen jonka hokasin on että uusi kannattaa rakentaa niin että alle saa Conti TopContact II Winter -kitkagummit 37-622 koossa jolloin ajokautta voi jatkaa vaikka tuleekin jo liukkaammat syksykelit ja aloittaa aikaisemmin keväällä jolloin aamusella voi olla tienpinta vielä jäässä tai vastaan tulla urahöylättyä jäätäkin.

On meinaan pikkasen vaikeeta löytää kohtuuhintaista kevyttä levaritakanapaa johon passaa Shimanon 11-vaihteiset maantiepakat. Ainoa joka kohtuudella täyttää kriteerit on MTB270-niminen ilmeisesti uudelleen brändätty Novatec:

Kuva

Jos tuohon napaan päädyn niin alkoi myös kiinnostamaan Syntace X-12 akselikonstruktio eli taka-akseli onkin 12x142 mm putki ja siitä läpi painetaan helposti irroitettava pikalinkku joka onkin 12mm:n putki. Nimittäin nykyisessä kun on normaali 5mm:n pikalinkku jonka kanssa renkaan irroitus ja paikalleen laitto on yhtä säätöä.

Tähän napaan molemmat akselityypit niin voi tarvittaessa käyttää myös muissa levyjarrullisissa nojakeissa kuten MetaPhysic:ssä.

Seuraava kuume nousi sitten niiden levyjarrujen kanssa. Melkein jo tilasin Wigglestä Hope V-Twin X2 cyclo-cross jarrusarjan:

Kuva

Noissa tulee vaijerit normaaleilta maantiekahvoilta hopeanvärisien "barrel adjuster"-nippojen läpi ja loput on hydraulista. Ei mahdoton 600g:n paino koko setillä mutta lopulta tulin järkiini ja tilasin TRP Spyre 2014 sarjat:

Kuva

Nämähän ovat niitä 2-mäntäisiä mekaanisia jarruja. Painoa satulalla on vain 162g eli yhteensä 324g. Siihen sitten tämmöset halpis-keventelyjarrulevyt eli Alligator Aries 160mm:

Kuva

En tiedä onko niin keventelyä mutta 80 grammaa väittävät painoksi ruuveineen. Näin nykyiset Campagnolo Centaur jarrut joiden väitetään painavan 315g vaihtuu (162+80)x2 = 484g levyjarruihin.

Pitää vissiin alkaa tekemään sitä uutta runkoa kun osatkin jo kohta kolkuttelee ovella...
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Baidu [Spider] ja 1 vierailija