SH20

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH20

Viesti Kirjoittaja irakas »

mhelander kirjoitti:
irakas kirjoitti:
jori kirjoitti:

Katsoin alempaa kuvaa ja rupesin pohtimaan, että tuo vasemmanpuoleinen ketjuhaarukkahan on voimien kantajana ihan tyhjän pantti. EI sille puolelle tule kuormitusta juuri lainkaan. Kun tuo rakenne on noin sovelias, niin voisitko Sakari kokeilla, onko sillä mitään virkaa ja jättää sen pois ainakin aluksi. Säästyisi painoa ja ehkä vähän työtäkin.

Joo, voin hyvin kokeilla. Tätä mahdollisuutta silmälläpitäen on hyvä tehdä ohjausakselin ja kampikeskiön välisen puomin (säädettävä!) kiinnitys ohjausakseliin tukevaksi. Siihenhän tulee vääntöä, kun minulla on suora alaohjaus. Saattaa olla, että tämän alaohjauksen vuoksi ei toista ketjuhaarukkaa voikaan jättää pois. :roll:
Varsinkin, kun minulla on tapana vastamäissä ponnistellessa lisätä ponnistuksen voimaa vetämällä alaohjaustangoista.

Enpä jättäisi putkea pois. Taitto jäljelle jäävälle tulee suureksi kun putki on halkaisijaltaan pieni ja kun vasemmalla jalalla poljetaan voimalla. Ja sama taitto on vastassa sitten etuhaarukan puolella etuakselin kohdalla. Ja vielä kertautuu stemmin kiinnityksessä.

Tuollaisena (on muuten siististi tehty) tulee tukeva vaikka on yksinkertainen rakenne.

Miten kiristät keskiöputken jäykäksi ? Tuleeko sisäpuolelle normaali keskiöputki ja joillakin prikoilla ja pulteilla ?

Sellaisia nimittäin on kuulema jenkkilässä kaupan, tuon Fauber-sovittimen tyyliin...

Joo, kyllä komppaan Mikaa. Ei yhdellä haarukan putkella tässä nyt kyllä pärjätä.

Keskiöputken (=keskiörenkaiden) sisäpuolelle tulee normaali keskiöputki ja tämän hetkisen suunnitelman mukaan hitsaan keskimmäisen keskiörenkaan (jossa siis puomi on kiinni) kiinni keskiöputkeen, renkaaseen tehtävän reijän avulla, ja ketjuhaarukoiden renkaat pidän kurissa haarukkaputkien läpi menevällä 6 mm:n pultilla, joka puristaa yhteen kaikki keskiörenkaat. Kuinkahan moni ymmärsi? :roll: Tarvitsisikohan piirtää kuva?

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH20

Viesti Kirjoittaja irakas »

Harjoituksen vuoksi merkitsin kuvaan pultin paikan. Microsoft Premium 10 kuvankäsittelyohjelmallani en tämän parempaa onnistunut tekemään.

Sakari

Liitteet
30092012 SH20 kampikeskiö.jpg

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH20

Viesti Kirjoittaja jori »

mhelander kirjoitti:
irakas kirjoitti:
jori kirjoitti:

Katsoin alempaa kuvaa ja rupesin pohtimaan, että tuo vasemmanpuoleinen ketjuhaarukkahan on voimien kantajana ihan tyhjän pantti. EI sille puolelle tule kuormitusta juuri lainkaan. Kun tuo rakenne on noin sovelias, niin voisitko Sakari kokeilla, onko sillä mitään virkaa ja jättää sen pois ainakin aluksi. Säästyisi painoa ja ehkä vähän työtäkin.

Joo, voin hyvin kokeilla. Tätä mahdollisuutta silmälläpitäen on hyvä tehdä ohjausakselin ja kampikeskiön välisen puomin (säädettävä!) kiinnitys ohjausakseliin tukevaksi. Siihenhän tulee vääntöä, kun minulla on suora alaohjaus. Saattaa olla, että tämän alaohjauksen vuoksi ei toista ketjuhaarukkaa voikaan jättää pois. :roll:
Varsinkin, kun minulla on tapana vastamäissä ponnistellessa lisätä ponnistuksen voimaa vetämällä alaohjaustangoista.

Enpä jättäisi putkea pois. Taitto jäljelle jäävälle tulee suureksi kun putki on halkaisijaltaan pieni ja kun vasemmalla jalalla poljetaan voimalla. Ja sama taitto on vastassa sitten etuhaarukan puolella etuakselin kohdalla. Ja vielä kertautuu stemmin kiinnityksessä.

Rakenteen minimointi ei onnistu, jos asioita tehdään varmuuden vuoksi.

Pohdin noita kuormituksia siten, että jalkojen aiheuttama taivutusmomentti sivulle, joka on siis paljon pienempi tässä tapauksessa, kun ketjun aiheuttama lisätaivutus puuttuu otetaan vastaan stemmipuomiputkella, kuten muissakin nojakeissa puomiputkella. Ketjuhan ei tässä rakenteessa aiheuta taivutusta, vaan tässä rakenteessa se tuottaa stemmipuomille väännön, joka kuitenkin otetaan vastaan tuolla ketjuhaarukan oikean puoleisella putkella. Toki siihen jää vielä pyörän navan kautta pieni taivutusmomentti, mutta onhan siellä etuhaarukka sitä pitämässä. Minä ainakin kokeilisin.

Sakarin tavaramerkiksi muodostunut alaohjaustanko tulee juohevasti noista ketjuhaarukan putkista jatkamalla niitä taakse. Etuakselin päitä varten vain hitsataan korvakkeet välille.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: SH20

Viesti Kirjoittaja mhelander »

irakas kirjoitti:

Keskiöputken (=keskiörenkaiden) sisäpuolelle tulee normaali keskiöputki ja tämän hetkisen suunnitelman mukaan hitsaan keskimmäisen keskiörenkaan (jossa siis puomi on kiinni) kiinni keskiöputkeen, renkaaseen tehtävän reijän avulla, ja ketjuhaarukoiden renkaat pidän kurissa haarukkaputkien läpi menevällä 6 mm:n pultilla, joka puristaa yhteen kaikki keskiörenkaat. Kuinkahan moni ymmärsi? :roll: Tarvitsisikohan piirtää kuva?

Joo, ymmärsin ennen kuvaakin joka sitten olikin myöhempänä. Mutta riittääkö yksi pultti, sillähän saadaan vähän taittoa ketjuhaarukan putkiin ja näin ei tule tiukaksi etupuolelta. Mitä jos laittais toisen etupuolelle, ja naamiois sen vaikka lampun kiinnikkeen sisään ?

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: SH20

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jori kirjoitti:

Rakenteen minimointi ei onnistu, jos asioita tehdään varmuuden vuoksi.

Pohdin noita kuormituksia siten, että jalkojen aiheuttama taivutusmomentti sivulle, joka on siis paljon pienempi tässä tapauksessa, kun ketjun aiheuttama lisätaivutus puuttuu otetaan vastaan stemmipuomiputkella, kuten muissakin nojakeissa puomiputkella. Ketjuhan ei tässä rakenteessa aiheuta taivutusta, vaan tässä rakenteessa se tuottaa stemmipuomille väännön, joka kuitenkin otetaan vastaan tuolla ketjuhaarukan oikean puoleisella putkella. Toki siihen jää vielä pyörän navan kautta pieni taivutusmomentti, mutta onhan siellä etuhaarukka sitä pitämässä. Minä ainakin kokeilisin.

Totta tosin tämäkin. Ja vähän riippuu mihin meinaa pyöräänsä käyttää. Takaan että yhdellä haarukkaputkella mun käytössä alkais sujua jostakin.

Mutta toisaalta jos käyttää vähän vahvempaa yhtä ketjuhaarukan putkea, tekee sille napakan korvakkeet etuakselille sekä keskiölle, ja tekee stemmistä kiristettynä joustamattoman. Epäilen silti että juurikaan kevenisi tai pärjäisi jäykkyydessä jopa hontelosta putkista kasatulle 2-putkiselle.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH20

Viesti Kirjoittaja irakas »

SH20 on nyt tällaisessa vaiheessa:

25102012 SH20.jpg
25102012 SH20.jpg (63.29 KiB) Katsottu 2385 kertaa
25102012 kampikeskiö.jpg[attachment=1] 25102012 SH20.jpg

Sakari

Liitteet
25102012 Takajousitus.jpg
25102012 Takajousitus.jpg (97.54 KiB) Katsottu 2385 kertaa
25102012 kampikeskiö.jpg
25102012 kampikeskiö.jpg (93 KiB) Katsottu 2385 kertaa

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: SH20

Viesti Kirjoittaja PW »

Mielenkiinnolla odotan "montoonen" jousituksen toimivuutta 20" kiekoilla , vois tehdä ittekin jos pelittää.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: SH20

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Kolomella eurolla saa Biltsusta tommoisen purjeen kiristimen (x4)= kuminauha jossa kätsy kiristin. Jos korvaa sillä ton nykyisen version niin säästyy solmujen tekoon käytetyn ajan vaikka kansantanhuiluun :)

Kuva

http://www.biltema.fi/fi/Veneily/Muut/P ... din-25079/

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: SH20

Viesti Kirjoittaja PW »

Onkohan nuo kumiköydet riittävän jäykkiä tuohon tarkotukseen ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH20

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Onkohan nuo kumiköydet riittävän jäykkiä tuohon tarkotukseen ?

Petri

Polviniveleen perustuvan jousituksen rakenne on niin progressiivinen (tangentti), että mikä tahansa, vaikka postikumilenkki riittää toimimaan jousena, joskin joustomatka pienenee sitä mukaa, kun jousen jäykkyys pienenee. Toisaalta tuota kumiköyttä voi kiertää useamman kierroksen, jolloin saadaan enemmän joustomatkaa, jos sitä tarvitaan.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH20

Viesti Kirjoittaja irakas »

Pastori kirjoitti:

Kolomella eurolla saa Biltsusta tommoisen purjeen kiristimen (x4)= kuminauha jossa kätsy kiristin. Jos korvaa sillä ton nykyisen version niin säästyy solmujen tekoon käytetyn ajan vaikka kansantanhuiluun :)

Kun selviää montako köysikertaa tarvitaan, korvaan solmut kaupasta saatavilla köysikiinnittimillä ja vasta sitten lähden tanhuilemaan. Laitan pätkät jäykkää kierrejousta vaakasuuntaisiin tankoihin estämään suoraa pohjakosketusta.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: SH20

Viesti Kirjoittaja PW »

irakas kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Kolomella eurolla saa Biltsusta tommoisen purjeen kiristimen (x4)= kuminauha jossa kätsy kiristin. Jos korvaa sillä ton nykyisen version niin säästyy solmujen tekoon käytetyn ajan vaikka kansantanhuiluun :)

Kun selviää montako köysikertaa tarvitaan, korvaan solmut kaupasta saatavilla köysikiinnittimillä ja vasta sitten lähden tanhuilemaan. Laitan pätkät jäykkää kierrejousta vaakasuuntaisiin tankoihin estämään suoraa pohjakosketusta.

Sakari

Toisaalta tuo merimiessolmu on tyylikäs :D ja kestää.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH20

Viesti Kirjoittaja jori »

irakas kirjoitti:

Laitan pätkät jäykkää kierrejousta vaakasuuntaisiin tankoihin estämään suoraa pohjakosketusta.

Tulee turhaa painoa. Laita ne jouset mieluummin sinne pystyyn, niin voivat olla kevyemmät. Pohjakosketusta tuollainen jousitus ei staattisessa mielessä ikinä tee. Mitättöminkin jousi pystyy painamaan kireän jänteen hiukan mutkalle. Käytännössä pohjakosketus on mahdollinen tankojen oman painon takia. Siksi minä käytän niitä naruja noina tankoina. Veneen kiinnitysjousjoustin, jossa köysi kiemurtelee kumin rinnalla puolelta toiselle tai kiertää kumipötikän ympäri toimii samalla periaatteella. Joustaa aina, mutta jäykkenee tasaisesti sitä jäykemmäksi, mitä suoremmaksi köysi tulee ja mitä enemmän vedetään.
KuvaKuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH20

Viesti Kirjoittaja irakas »

SH20 tuli maalaamosta:

18112012 SH 20.3.jpg

Ostin paikallisesta veneliikkeestä kiinnitysjoustimet. Takajousitus tuntuu toimivan .

Ennen koeajoja täytyy asentaa vielä ketjut ja jarrut. Saas nähdä kuinka pystyssä pysyminen onnistuu. :roll:

Sakari

Liitteet
18112012 SH 20.2.jpg
18112012 SH 20.2.jpg (106.63 KiB) Katsottu 2231 kertaa

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: SH20

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Hienoa työtä Sakari :D

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Vastaa Viestiin