Sivu 1/9

SH20

Lähetetty: 08 Syys 2012, 09:45
Kirjoittaja irakas

Tällaista olen pähkäillyt Cruzbike-tyyliin:

SH 20 Luonnos 1.png

Renkaat 20", Jorin takajousitussysteemi, 22x1,5 mm:n kaksoisputkirunko, kiinteä alaohjaus. Istuimen alle tilaa akulle ja pakaaseille. Kun kansalaisopistolla ei onnistunutkaan AL-hitsaus on tyydyttävä teräsrunkoon.

Kaksoisputkirunko lähtee emäputkelta tasaisesti levenemään istuimen ylempään tukiputkeen, johon myös nivelöityy takahaarukka.

Sakari


Re: SH20

Lähetetty: 09 Syys 2012, 18:01
Kirjoittaja irakas

Ajattelin, että kaksoirungon liittäminen emäputkeen saisi lujemmaksi taivuttamalla runkoputkien päät, jolloin hitsauspinnat olisivat suuremmat:

SH 20 Luonnos 1.png

Sakari


Re: SH20

Lähetetty: 09 Syys 2012, 21:48
Kirjoittaja Mustasudenkorento
irakas kirjoitti:

Ajattelin, että kaksoirungon liittäminen emäputkeen saisi lujemmaksi taivuttamalla runkoputkien päät, jolloin hitsauspinnat olisivat suuremmat:

Sakari

Eikö tuossa heikko kohta siirry vain tuohon kohtaan josta hitsaus alkaa, ja runko putki jatkaa matkaa yksin alas?
ei sillä ei se siitä hajoa mutta tuleeko siinä vain turhaa varmuuskerrointa ja painoa?
ei se nyt monta grammaa lisää tee mutta mietin vain "ääneen"...


Re: SH20

Lähetetty: 09 Syys 2012, 22:25
Kirjoittaja irakas
Mustasudenkorento kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Ajattelin, että kaksoirungon liittäminen emäputkeen saisi lujemmaksi taivuttamalla runkoputkien päät, jolloin hitsauspinnat olisivat suuremmat:

Sakari

Eikö tuossa heikko kohta siirry vain tuohon kohtaan josta hitsaus alkaa, ja runko putki jatkaa matkaa yksin alas?
ei sillä ei se siitä hajoa mutta tuleeko siinä vain turhaa varmuuskerrointa ja painoa?
ei se nyt monta grammaa lisää tee mutta mietin vain "ääneen"...

Joo, se on heikko kohta. Alasmeneviä 22x1,5 mm:n runkoputkia on kaksi, ja taivutukset ovat liitoksen lujittamiseksi. Jos ne vain suoraan hitsattaisiin emäputkeen, liitos olisi heikompi.

SH11:ssa on 22x1,5 mm:n kasoisrunko, ja epäilyksistä huolimatta se on hyvin kestänyt:

26062010 sh11.2.jpg

Sakari


Re: SH20

Lähetetty: 10 Syys 2012, 05:59
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:

Tällaista olen pähkäillyt Cruzbike-tyyliin:

Jos et pitänyt hipparion-kopiosi jalka-ohjauksesta niin miten käy tämän kans kun ohjaamisen lisäksi pitää tasapainoakin pitää jalkoja kääntelemällä.

Jukka


Re: SH20

Lähetetty: 10 Syys 2012, 08:10
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Tällaista olen pähkäillyt Cruzbike-tyyliin:

Jos et pitänyt hipparion-kopiosi jalka-ohjauksesta niin miten käy tämän kans kun ohjaamisen lisäksi pitää tasapainoakin pitää jalkoja kääntelemällä.

Jukka

No just sen takia asia pähkäilyttääkin. On vain tuo Cruzbike-tyyppinen voimansiirto niin yksinkertainen ja tehokkaan oloinen, että houkuttaa tekemään. Arvelen, että tuo suora alaohjaus helpottaa asiaa. :roll:

Sakari


Re: SH20

Lähetetty: 10 Syys 2012, 08:24
Kirjoittaja eemeli

Ei näitä runko-ohjattuja käsillä ohjata :D tai no ei ainakaan pythoneita. Muista ei kokemusta... Parempi olisi varmaan jättää tanko pois ja opetella ajamaan ilman sitä. Tangon voi sitten lisätä jälkikäteen... Yleensä tuon pythontriken koeajajat eivät saa ensi alkuun pyörää kääntymään. Koittavat vääntää "ohjaustangoista", mutta eihän se sieltä käänny edes väkisin. Kädet vaan rennosti mahan päälle ja menoksi :D ... Näissä positiivisen jätön runko-ohjattavissa voi tietenkin olla eri asia. Mielenkiinnolla odotan tätäkin pyörää.


Re: SH20

Lähetetty: 10 Syys 2012, 08:37
Kirjoittaja tavasti
irakas kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Jos et pitänyt hipparion-kopiosi jalka-ohjauksesta niin miten käy tämän kans kun ohjaamisen lisäksi pitää tasapainoakin pitää jalkoja kääntelemällä.

No just sen takia asia pähkäilyttääkin. On vain tuo Cruzbike-tyyppinen voimansiirto niin yksinkertainen ja tehokkaan oloinen, että houkuttaa tekemään. Arvelen, että tuo suora alaohjaus helpottaa asiaa. :roll:

Alaohjauksella ei ainakaan pääse käsivoimin vääntämällä yrittämään ohjaamista. Eli hyvää siis se, että on pakko ohjata jaloilla. Huonoa se, että jos kuvittelee käsillä ohjaavansa niin ei onnistu.

Itsellä 'jalkaohjattavien' kanssa kokemus rajoittuu Flevolla kurvailuun Nokialla. Kyllä minä sitä varmaan ohjasin käsin, ja koitin välttää jaloilla pilaamasta :-)


Re: SH20

Lähetetty: 10 Syys 2012, 08:57
Kirjoittaja irakas
tavasti kirjoitti:
irakas kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Jos et pitänyt hipparion-kopiosi jalka-ohjauksesta niin miten käy tämän kans kun ohjaamisen lisäksi pitää tasapainoakin pitää jalkoja kääntelemällä.

No just sen takia asia pähkäilyttääkin. On vain tuo Cruzbike-tyyppinen voimansiirto niin yksinkertainen ja tehokkaan oloinen, että houkuttaa tekemään. Arvelen, että tuo suora alaohjaus helpottaa asiaa. :roll:

Alaohjauksella ei ainakaan pääse käsivoimin vääntämällä yrittämään ohjaamista. Eli hyvää siis se, että on pakko ohjata jaloilla. Huonoa se, että jos kuvittelee käsillä ohjaavansa niin ei onnistu.

Itsellä 'jalkaohjattavien' kanssa kokemus rajoittuu Flevolla kurvailuun Nokialla. Kyllä minä sitä varmaan ohjasin käsin, ja koitin välttää jaloilla pilaamasta :-)

Eihän nyt ole kysymys pythonista. Cruzbikessä ohjausakseli on normaalipaikalla etupyörän päällä, kun se on pythonissa etupyörän takana, ja se on suuri ero.

Sakari


Re: SH20

Lähetetty: 10 Syys 2012, 08:58
Kirjoittaja jviirret
tavasti kirjoitti:

Itsellä 'jalkaohjattavien' kanssa kokemus rajoittuu Flevolla kurvailuun Nokialla. Kyllä minä sitä varmaan ohjasin käsin, ja koitin välttää jaloilla pilaamasta :-)

No, et kuitenkaan jalkoja voinut suorassa pitää ja koska et niillä ohjausta pilannut niin käänsit niitä käsien mukaan?

Jukka


Re: SH20

Lähetetty: 10 Syys 2012, 09:01
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:

Arvelen, että tuo suora alaohjaus helpottaa asiaa.

Jos pythonissa on ohjaustanko niin suora alaohjaushan siinäkin on.

irakas kirjoitti:

Eihän nyt ole kysymys pythonista. Cruzbikessä ohjausakseli on normaalipaikalla etupyörän päällä, kun se on pythonissa etupyörän takana, ja se on suuri ero.

Ero toki on, mutta se suuri yhtäläisyys on se että ilman jalkatyötä ei ohjaus toimi. Ihan sama missä se tanko ja ohjausnivel on.

Jukka


Re: SH20

Lähetetty: 10 Syys 2012, 09:19
Kirjoittaja Nojanalle

Kun katsot sen vilmin jossa opetetaan Cruzbikellä ajamisesta. niin siinä käsketään ottaa liikkeellä lähtiessä kevyt kämmenpohja ote ohjaustangosta. Käsiä ei saa käyttää siinä vaiheessa ohjataakseen. Jalat äkkiä vaan petaaleille ja polkemaan. Kyllä pyörä keskittää itseensä.Aivoin samoin kuin Flevot ja Airbiket ja Pyyttonit. Kaikki kuuluu samaan ryhmään, vaikka poikkeavat toisistaan ulkoisesti.


Re: SH20

Lähetetty: 10 Syys 2012, 09:23
Kirjoittaja eemeli

Kyllähän tämä varmasti helpompi ajaa kuin python. Kääntyy mm. vähemmällä voimalla. Pythonissahan penki nousee sitä enemmän mitä käännetään. Nimeomaan jyrkässä käännöksessä pythontrikessä ohjaustangot on paikollaan.... Kaksipyöräisessä ne olivat vain tiellä.
Mä haaveilin pythonin jälkeen tälläisestä. Nimenomaan halusin päästä maanrajasta vähän paremmin näkyville. Ei jostain syystä tullut ikinä tehtyä. Laiskuus? Pirun hieno homma, että näitä on ruvettu suomessakin tekemään :D ...


Re: SH20

Lähetetty: 11 Syys 2012, 10:49
Kirjoittaja tavasti
jviirret kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

Itsellä 'jalkaohjattavien' kanssa kokemus rajoittuu Flevolla kurvailuun Nokialla. Kyllä minä sitä varmaan ohjasin käsin, ja koitin välttää jaloilla pilaamasta :-)

No, et kuitenkaan jalkoja voinut suorassa pitää ja koska et niillä ohjausta pilannut niin käänsit niitä käsien mukaan?

Juu, niin ehdottomasti. Minä varmaan ajelin niin, että koitin pitää jalat rennosti että tekisin niillä mahdollisimman vähän, vaikka oikeasti pitäisi olla niin että kädet rentona tai irti?


Re: SH20

Lähetetty: 11 Syys 2012, 11:24
Kirjoittaja jviirret
tavasti kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

Itsellä 'jalkaohjattavien' kanssa kokemus rajoittuu Flevolla kurvailuun Nokialla. Kyllä minä sitä varmaan ohjasin käsin, ja koitin välttää jaloilla pilaamasta :-)

No, et kuitenkaan jalkoja voinut suorassa pitää ja koska et niillä ohjausta pilannut niin käänsit niitä käsien mukaan?

Juu, niin ehdottomasti. Minä varmaan ajelin niin, että koitin pitää jalat rennosti että tekisin niillä mahdollisimman vähän, vaikka oikeasti pitäisi olla niin että kädet rentona tai irti?

Kun enempi ajaa niin jalat tottuu kääntymiseen, alkavat alitajuisesti kääntymään jännitettynäkin ja lopulta voit ajaa ilman käsiä pelkillä jaloilla ohjaamalla.

Jukka