TW-Bents

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja Pastori »

mhelander kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Ai tonne.

No sitähän mä yritin sanoa :) toisen laittaisin ehkä myös iskarin korvakkeen ja taka-haarukan nivelpisteen väliin. Ihan varmuuden vuoksi. Tuohon putkien saumaan kun tulee aika lailla taittoa jos rymäyttää kunnon kuoppaan tai railoon.

Mä vasta piirtelin kun sä olit jo postannut. Heh. Itseasiassa ettiskelin pyörää jossa olis ollut malli. Sullahan se olikin siinä jo tallissa. Mä muistelin että LIghtnigilla olis ollut p38:ssa. Ei ollukkaan.

Nyt kun toi emäputki on aika pitkä tuosta runkoputken alla, voisi sitä tosiaankin käyttää hyväkseen tuommoisella tukiputkella.

PW ja mää vissiin ainakin tavoitellaan toisinpäin sitä tilaa. Minimimäärä putkea aina sen runkoputken alapuolelle.

r200
Kuva

pw1
Kuva

oki
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 311
Liittynyt: 20 Elo 2012, 12:18
Paikkakunta: Liminka

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja oki »

jviirret kirjoitti:

No nyt näyttää hyvältä, etuvaihtajan putkea lukuunottamatta. Turvallisuuden tunnetta voisi lisätä kun hitsaisi emäputken ja runkoputken "kainaloon" tuki putken/kolmion. Vaikka kyllä se varmaan tuettakin kestää.

Jukka

Särjin etuvaihtajan jo toisesta pyörästä purkaessani ,en tiedä vielä laittaisinko vaihtajaa eteen ollenkaan. :D
Tuon tuen voisi kyllä laittaa tuonne eteen, emäputken molemmin puolin ja taaksekkin, saisi samalla tuotua ketjuohjari rullaa lähemmäksi takahaarukan laakerointia. Hymm täytyy miettiä.

Sellaista ei olekaan mitä ihminen ei pystyisi rakentamaan

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja jviirret »

oki kirjoitti:

Särjin etuvaihtajan jo toisesta pyörästä purkaessani ,en tiedä vielä laittaisinko vaihtajaa eteen ollenkaan. :D

Ei sitä näillä lakeuksilla tarvi kun suurimmat korkeus erot jä jyrkkyydet on kevyenliikenteen alikulut :)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja jori »

KuvaNytton tasapainoisen näköinen. :D
Ohjauksen pitäisi noilla säädöillä olla kunnossa, jos se laakeri toimii. Tarkastitko kuulanpitimien oikean asennon. Selkä alas päin niillekin. :)
Paluuketjunohjainputken mutka on vähän liian jyrkkä kannattanee tukea parista paikasta, jotta loivenee. Loivemmat mutkat säästävät isomman osan polkutehosta takapyörän käyttöön. Kovempi suojaputkimateriaali toimisi yhdelläkin kannatuspisteellä, kun kaartuisi loivemmin luonnostaan. 12mm PA paineilmaputkea ovat menestyksellä käyttäneet.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

oki
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 311
Liittynyt: 20 Elo 2012, 12:18
Paikkakunta: Liminka

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja oki »

jori kirjoitti:

KuvaNytton tasapainoisen näköinen. :D
Ohjauksen pitäisi noilla säädöillä olla kunnossa, jos se laakeri toimii. Tarkastitko kuulanpitimien oikean asennon. Selkä alas päin niillekin. :)
Paluuketjunohjainputken mutka on vähän liian jyrkkä kannattanee tukea parista paikasta, jotta loivenee. Loivemmat mutkat säästävät isomman osan polkutehosta takapyörän käyttöön. Kovempi suojaputkimateriaali toimisi yhdelläkin kannatuspisteellä, kun kaartuisi loivemmin luonnostaan. 12mm PA paineilmaputkea ovat menestyksellä käyttäneet.

voiko paineilma putken suut leventää lämmittämällä. :?: Tiedän että paineilma putki on jäykempää kuin tämä lasikuitu vahvisteinen. :D
Niin ja tarkistin, että laakerit pitimineen meni oikein päin. Hiemman hakee tietä ,voi olla että johtuu minun ajotaidosta, en ole montaa kilometriä vielä ajanut . :D

Sellaista ei olekaan mitä ihminen ei pystyisi rakentamaan

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja jori »

Kyllä paineilmaputken voi lämmittämällä levittää ja oikaistakin. Kuumailmapuhaltimella kuumaksi ja puutulpalla kartioksi. Oikaisussakin voi käyttää kuumailmapuhallinta. Ripustaa putken kiinni kattoon ja sopivan painon toiseen päähän. Lämmittää tasaisesti niin, että putki venyy hiukan ja antaa sitten jäähtyä. Sitten katkaistaan kiinnityspäät pois ja levitetään päät kartiolla.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

oki
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 311
Liittynyt: 20 Elo 2012, 12:18
Paikkakunta: Liminka

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja oki »

Ensimmäinen pitempi yhtäjaksoinen koeajo suoritettu noin 3 km. Ajoin eilen lanattua soratietä pitkin olhan lääseikkö. Tuli samalla testattua tuo takajousitus ja se toimii loistavasti. Pyörä hakee hiemman tietä, mutta paranee kokoajan ajo kilometrien karttuessa, siis kuskissa vika.
Kuntokin on niin kehno ,että kovin pitkälle lenkille ei ole vielä asiaa, tai saa soittaa taksin hakemaan mies kotiin :D :D

Sellaista ei olekaan mitä ihminen ei pystyisi rakentamaan

oki
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 311
Liittynyt: 20 Elo 2012, 12:18
Paikkakunta: Liminka

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja oki »

Tuli vaan tuossa mieleen, että jos ohjain putkea kallistaa liikaa ,niin mitenkä ohjauskäyttäytyy silloin :?:

Sellaista ei olekaan mitä ihminen ei pystyisi rakentamaan

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja jviirret »

oki kirjoitti:

Tuli vaan tuossa mieleen, että jos ohjain putkea kallistaa liikaa ,niin mitenkä ohjauskäyttäytyy silloin :?:

Jos haarukkaa ei taivuteta samanaikaisesti niin ohjaus alkaa "haukkailemaan", eli eturengas pyrkii hitaassa vauhdissa kääntymään enempi kuin mitä käsillä kääntää ja kovassa vauhdissa keskittää liiankin voimakkaasti.
Nämäkään ei siis suoraan johdu etupään kallistamisesta vaan jätön suurenemisesta. Myös pystyllä kulmalla saa samat haitat jos haarukka on väärin taivutettu ja jättö suuri.

Ainoa suoranainen haitta mikä tulee aina etupäätä kallistettaessa on kääntymiseen vaadittavan ohjausliikeen laajentuminen. Mitä loivemmassa kulmassa keula on sitä enempi tankoa pitää käänellä mutkissa/tasapainoillessa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin