TW-Bents

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
oki
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 311
Liittynyt: 20 Elo 2012, 12:18
Paikkakunta: Liminka

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja oki »

jviirret kirjoitti:

Vetopuolelle rulla ohjaamaan ketjua, kuten esikuvassa...

Jukka

Hei
Nuo ohjaus rullat mistä niitä saa ?
Pitääkö tehdä itse , tuleeko rulliin ketjulle hammastus?
Ai niin nuo suojaputket eivät ole lopulliset laitoin vain koeajoa varten kasaan että näin pysyykö ketju hammaspyörillä.

Sellaista ei olekaan mitä ihminen ei pystyisi rakentamaan

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja PW »

oki kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Vetopuolelle rulla ohjaamaan ketjua, kuten esikuvassa...

Jukka

Hei
Nuo ohjaus rullat mistä niitä saa ?
Pitääkö tehdä itse , tuleeko rulliin ketjulle hammastus?
Ai niin nuo suojaputket eivät ole lopulliset laitoin vain koeajoa varten kasaan että näin pysyykö ketju hammaspyörillä.

Toiset ostaa "kaupasta" ja toiset tekee ite. Hampaat vai ei, siinäkin on ainakin kaks koulukuntaa - ilmankin hampaita pärjää kun paremmasta ei kokemusta :)
Alkuun pääset jollain löytöpylpyrälläkin, vetopuolelle mahollisimman iso.
Ite oon sorvannu polyasetaalista eli POM:ista noin 90 mm tangosta keskellä ihan peruslaakeri, oisko ollu 22 mm ulkomitalla. POMmi tuntuu kestävän kulutusta hyvin.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja jviirret »

oki kirjoitti:

Pitääkö tehdä itse , tuleeko rulliin ketjulle hammastus?

No ei "pidä", mutta nopeiten ne saa kun tekee itse, esim. näin:

Kuva

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

oki
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 311
Liittynyt: 20 Elo 2012, 12:18
Paikkakunta: Liminka

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja oki »

Hei
Pienellä asialla on suuri merkitys, se tuli taas todistettua. :D
Laitoin eteen 20" renkaan ja ajo ongelmat on taakse jäänyttä elämää, kun ei polkimet ota renkaaseen. Liikkeelle lähtiessä pääsee helposti tasapainoon, eikä mene nurin, joten edistystä tapahtui huimasti. :D
Tässä kuva tämän hetkisestä tilanteesta.

2012-09-25 08.32.12.jpg
2012-09-25 08.32.12.jpg (164 KiB) Katsottu 2184 kertaa

Sellaista ei olekaan mitä ihminen ei pystyisi rakentamaan

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Keskiökeskustelu nyt omassa ketjussaan. - Pastori

http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=2653

oki
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 311
Liittynyt: 20 Elo 2012, 12:18
Paikkakunta: Liminka

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja oki »

Tänään sain laitettua etujarruun ja vaihteen siirtäjään vaijerit. :D
Huomenna ois tarkoitus käydä ajamassa ensimmäinen hiemman pitempi yhtäjaksoinen ajo noin 5 km jos vaan sää sallii :roll:

Sellaista ei olekaan mitä ihminen ei pystyisi rakentamaan

oki
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 311
Liittynyt: 20 Elo 2012, 12:18
Paikkakunta: Liminka

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja oki »

Ajo lenkki lykkäänty, kun vaihteet ei toimi oikein,täytyy säätää .Kysymys mistä tiedän että ketju on riittävän kireällä :?:

Sellaista ei olekaan mitä ihminen ei pystyisi rakentamaan

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

http://www.polkupyoraily.net/wiki/Videot Täältä vois löytyy apua tähän ongelmaan- :roll:

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

oki kirjoitti:

Ajo lenkki lykkäänty, kun vaihteet ei toimi oikein,täytyy säätää .Kysymys mistä tiedän että ketju on riittävän kireällä :?:

kato että kiristäjä pitää ketjua vedossa myös pienin pienin yhdistelmällä... eli ettei kiiristäjä pääse pohjaamaan.

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

oki
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 311
Liittynyt: 20 Elo 2012, 12:18
Paikkakunta: Liminka

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja oki »

Sain säädettyä vaihteet ,menevät nyt hyvin päälle . :D Laitan vielä ohjausrullan paluu puolelle, kun on tuo keli niin märkä, niin joutaa askartelemaan tallissa.
5 km lenkki siirtyy kuivempiin olosuhteisiin.

Sellaista ei olekaan mitä ihminen ei pystyisi rakentamaan

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jos ei vielä ole tarkoitus laittaa jousitusta niin laita väliaikaiset tuet tuolle takahaarukalle, nehän saa ruuveilla kiinni haaruukan päähän ja selkänojaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

oki
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 311
Liittynyt: 20 Elo 2012, 12:18
Paikkakunta: Liminka

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja oki »

jviirret kirjoitti:

Jos ei vielä ole tarkoitus laittaa jousitusta niin laita väliaikaiset tuet tuolle takahaarukalle, nehän saa ruuveilla kiinni haaruukan päähän ja selkänojaan.

Jukka

Tarkoitus olisi ajaa jokunen kilometri ,ennen kuin puran pyörän ja alanvalmistella sitä maalaukseen.
En siksi laita tukeja , jousitus tulee kun vaan kerkiän tehdä. :D

Sellaista ei olekaan mitä ihminen ei pystyisi rakentamaan

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja jori »

Nyt vasta huomasin kuvasta, että tuo sinun taittopyöräsi on aika pieni. Se hukkaa tehoa ja aiheuttaa meteliä tuollaisena. Minä siirtäisin taittopyörän akselin runkoputkeen selkänojan puolelle, jolloin siihen hommaan voisi valita suuremman pyörän. Tuossa pyörässä taittokulma on niin pieni, että ketjuputkikin toimisi melko hyvin, tai kaareksi muotoiltu muovinen liukupala, johon ketju saa hangata oman muotonsa.
Tuolla vielä aiempaa pohdintaa taittopyörien koosta yms.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 82&#p32382
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 2&start=15&
Isompi taittopyörä siirtää myös vetävän ketjun lähemmäs takahaarukan nivelpistettä, joten polkemisen aiheuttaman pompotustaipumus vähenee. Oikeastaan tuo olisi voinut olla vieläkin isompi tuo taittopyörä, tai ainakin edempänä, niin ketjun kulku olisi vielä lähempää haarukan niveltä.

Paluuketjun putken ripustaisin vain yhdestä kohdasta, jolloin se asettuisi loivalle kaarelle. Putki kestää paremmin ja vastus vähenee. Ketjuakin tarvitaan vähemmän.

Liitteet
Okin bentsi.jpg
Okin bentsi.jpg (53.76 KiB) Katsottu 1979 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

oki
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 311
Liittynyt: 20 Elo 2012, 12:18
Paikkakunta: Liminka

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja oki »

kuva.JPG

On siinä jotain :D

On äijä tomeran näkösenä :mrgreen:

Sellaista ei olekaan mitä ihminen ei pystyisi rakentamaan

oki
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 311
Liittynyt: 20 Elo 2012, 12:18
Paikkakunta: Liminka

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja oki »

jori kirjoitti:

Paluuketjun putken ripustaisin vain yhdestä kohdasta, jolloin se asettuisi loivalle kaarelle. Putki kestää paremmin ja vastus vähenee. Ketjuakin tarvitaan vähemmän.

Laitoin nuo putket parempaan asentoon, tosin en voinut tehdä samaa ratkaisua kun ehdotit ,koska ketju linjat menevät toisinpäin sisempi putki paluu ja ulompi veto, putkien kiinnitys on vain yhdestä kohtaa , :D

Keveni jonkun verran tuo polkeminen , mutta se ei ole nyt mun päänvaiva, vaan nuo vaihteet .
Pienillä vaihteella toimii hyvin ,mutta kun mennään nelos, vitos ja kutos vaihteelle ,niin alkaa ketju pomppia. :?: :?:

Lainaus korjattu. T:MSK

Sellaista ei olekaan mitä ihminen ei pystyisi rakentamaan

Vastaa Viestiin