Täysjousitettu off-road nojakki

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

TKorho kirjoitti:

Voi jösses!
Tee minulle tuosta tappi(en)versio, ja myy minulle! Mahtava peli! (Ei niin että minä tuolla pystyisin ajamaan noin.)
Tai jos tuolla konseptilla myytäisiin kaupallista, niin ansaitsisit provikat.

Sen verran pitää rauhoitella että tuo lenkki tuli ajettua ihan kevyenä PK-vauhtisena. Ellinmäellä on tullu ajettua kovempaakin ja pitääkin ajaa jos moisella reitillä joutuu kisaamaan ettei jää jalkoihin, se ei ole todennäköistä nojakilla. Kivempaa videota mahtaa tulla kunhan saan XC-reitin kuvattua kisavauhtisena...

Muuten olen ihan samaa mieltä että on mahtava peli. Etenkin nyt kun kaikki on timmissä kunnossa ja jousitustakin jo säädetty järkevämmin pelaavaksi.

Ja on sitä konseptin jalostamista piensarjan suuntaan tullu pohdittua. Kun perheessä olis tilausta toisellekin kun tällainen on ihan kiistaton talvikelien nojakki. Katsotaan...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Tänään piti mennä köykkäriin mutta sielläpäin oli liian tummia pilviä, kastuminen ei huvittanu joten käännyin ympäri ja polokasin Virpiniemeen hiekkatietä, kuntopolkuja ja pyöräteitä pitkin.

Siellä sitten sen kummemmin reenaamatta kamera käyntiin ja menoksi. Heti alussa kohellusta, sitten hiekkamonttuun tökkäys kuten kisassakin monta kertaa, talutin pyörän puuta vasten kun oli samalla sopiva vedenheittomahdollisuus. Reitin loppupuolella ajoin harhaan pari minuuttia, silti ajoin yhtä kovan ajan kuin kisassa parhaan kierroksen, ajasta pois se parin minsan missi niin ollaan jo kärjen vauhdissa.

Näköjään treenaaminen ja XC-kisassa käynti sekä jousituksen säätö on tuottanu jotakin tulosta :D.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17774
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja PW »

Ilmottaa videon poistetuksi, liian pitkänä :?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

PW kirjoitti:

Ilmottaa videon poistetuksi, liian pitkänä :?

Joo, nyt pitäisi näkyä. Kesti vaan melkein koko yön uploadata, sitten vikisi tuosta ja huomasin vasta töissä. Puhelimella kun vahvisti YouTube-tilin sai tuen pidemmille videoille...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4803
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Ilmoittaa nyt . :evil: Pahoittelemme tämä on yksityinen video :evil: ....... :cry: :cry: :cry: :cry:

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Nojanalle kirjoitti:

Ilmoittaa nyt . :evil: Pahoittelemme tämä on yksityinen video :evil: ....... :cry: :cry: :cry: :cry:

No voi p.... palvelu muutti oletusarvoisesti Unlisted-videon privaatiksi... Nyt on testattu näkyväksi.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

Kivempaa videota mahtaa tulla kunhan saan XC-reitin kuvattua kisavauhtisena...

Muuten olen ihan samaa mieltä että on mahtava peli. Etenkin nyt kun kaikki on timmissä kunnossa ja jousitustakin jo säädetty järkevämmin pelaavaksi.

Ja tässä sitten XC-kisan reittivideo. Yllättäen sekin kulki ihan kisavauhtia vaikka piti ajaa vähän varovasti kun reitillä oli muutamia ylläreitä.

Selvästi säädöt on nyt paremmat, vaikka edessä oli vain 0.77 bar painetta eli normaaliakin lepsumpi kumi niin helppo oli ajaa. 22.5% ylämäessä jälleen maksimisykkeet 183 eli sitä ei löysäilleen pystyny nousemaan.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

mhelander kirjoitti:

Ja tässä sitten XC-kisan reittivideo. Yllättäen sekin kulki ihan kisavauhtia vaikka piti ajaa vähän varovasti kun reitillä oli muutamia ylläreitä.

Hyvin se kulkee...
On sulla hurja kunto, ite hengästyin pelkästään siitä kun katsoin kun ajoit sen ylämäen... :lol:

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Mustasudenkorento kirjoitti:

Hyvin se kulkee...
On sulla hurja kunto, ite hengästyin pelkästään siitä kun katsoin kun ajoit sen ylämäen... :lol:

Kiitokset.

Kyllä itekin mietin että mitenhän tuo menee kun kävin tuolla vähän treenaamassa ennen paksukumipolokasua... onhan se varmaan yksi jyrkimmistä ja pisimmistä nousuista mitä Oulun lähialueilta löytyy. Mittakaava ei tuosta videosta oikein selviä, siksi tuo max-syke kertoo jo enemmän. Itse kisassa taisi huippusykkeet olla 191 joka lienee mun maksimi.

Tämä maastossa rymyäminen korvaa osittain puuttuvaa strukturoitua harjoitusohjelmaa ja voima/veto harjoitteita. Molemmat tulee kuin itsestään tämmösissä maastoissa ja kun ajaa vielä siirtymät eilenkin tuli (maasto?) ajoa 49 kilsaa, sunnuntaina 61.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

Selvästi säädöt on nyt paremmat, vaikka edessä oli vain 0.77 bar painetta eli normaaliakin lepsumpi kumi niin helppo oli ajaa. 22.5% ylämäessä jälleen maksimisykkeet 183 eli sitä ei löysäilleen pystyny nousemaan.

Oli tosiaan paineita kadonnu molemmista renkaista. Joten pumppasin niihin tavoitepaineet 0.9 eteen ja 1.7 taakse ja lähdin käymään omalla keskikesän yöpyöräilyllä... josta ao kuvan näppäsin klo 23:42:

Kuva

Ilma viileni +17 -> +13..14 lukemiin joten kivan sumun pisti muutamiin paikkoihin. Paluumatkalla Hiukkavaaran voimalinjoilla ihmettelin superkuuta, sitä isona ja alhaalla möllöttävää mutta en saanut kunnolla vangittua kameraan.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Joo, kameran silmää ei "superkuulla" huijata kuten ihmis silmää. On muuten hieno tuo utukuva.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Tällä saralla on ollut hiljaista, kun on tullut vaan ajettua :D. Mutta Kuwahara-maasturista lainassa ollut varmaan vain asteen taitolla oleva ohjaustanko on vaihtunut malliin jossa reippaasti enemmän asteita:

Kuva

Kuva

Tämä tanko on kavennettu ja asettaa ranteet huomattavasti mukavampaan asentoon. Nyt ajaminen on pyöräteillä ihan yhtä rentoa kuin takavetosilla maantienojakeilla, tulee pidettyä kämeniä ihan jarrukahvoissa kiinni. Sitten maastossa siirrän kämmenet vaan tuppien päihin niin saa vähän enemmän vääntöä.

Kävin sitten testaamassa pakettia Köykkyrin XC-reitillä ja stemmi alko notkumaan laskettelurinnettä kiivetessä. Kuvittelin että kai sillä vielä alas laskee maalialueelle kun matkaakaan ei ole paljon mitään. Mutta alamäessä stemmi jäikin käteen, koppasi reiteen johon tuli mustelma ja naarmu, ja kulkuset oli vähällä saada kunnon osumaa ohjainputkeen.

Kahdesti on stemmi ratkennu hitsaussaumasta jo aikasemmin, joten viimeksi hitsasin sen niin ettei enää petä, ja kestihän se kun nyt katkesi putki saumojen yläpuolelta. Se kun ei ole mitään lämpökäsiteltyä putkea... ei pystynyt mitenkään ajamaan joten vanin kyydillä kotio...

Siellä kaivelin romuvarastoja ja löysin uuden satulatolpan joka oli sopivalla vahvuudella. Joten rälläköin satulan pään irti, V-viistosin ja hitsasin sen kunnolla ohjainputken sisään tulevaan stemmiin ja sitten katkaisin vanhan meltoputken ja V-viistousten kanssa hitsasin satulaputkeen kiinni.

Vähän pehmeni satulatolppaputki hitsatessa mutta on sentään kunnon materiaalia entiseen verrattuna. Ja siinä samalla virittelin vaijerit kunnolla ja paketti toimii nyt ehkä paremmin kuin koskaan.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Tiistaina tuli sitten tehtyä tällä pitkän kaavan rengastestit.

Nimittäin kun läjäilen vanhan Kuwahara-maasturin kaverille kesäksi lainaan, niin siihen pyysin tilaamaan vanhojen hapartuneiden renkaiden tilalle Schwalbe Furious Fred 50-559 gumekset ja tubeless-venttiilit. No eihän sitä pyörää luovuteta ennen kuin nuo renkaat on testattu, joten tilasin taakse vielä 50-622 kokoisen ja heitin gummit kitkarenkaiden tilalle sisureilla talvikiekkoihin.

Ensimmäinen Jäälijärven kierto siis ralliraneilla (57-559 ja -622) joissa ghetto-tubeless. Keli oli märkä, vähän vihmo vettä ja kova puuskainen tuuli, sivumyötäinen mennessä Jääliin ja vastainen palatessa. Sitten kotona alle kiekot raivoreetuilla ja sisureilla (Furious Fred 50-559 ja -622).

Tuon jälkeen oli tarkoitus asentaa reetut oikeesti tubelessina parempiin kiekkoihin mutta tuolla edellisellä lenkillä kuulu joku napsahdus ja kotona totesin että iskarin alapultti on poikki. Kumma kun muistelin vaihtaneeni kaikki lujuuspultteihin mutta tämä oli edelleen rosterista kierretankoa... ja siinähän meni tovi taistellessa lujuuspulttia paikalle. Piti vielä syödä (liian myöhään) ja käydä kahvittelemassa... josta kotona vasta 23:00 jälkeen.

Noh, kun kerran oli tarkoitus viedä testit loppuun niin nehän viedään. Alkoi rengasruletti kun otin litkutetut ralliranet pois kiekoilta, vannenauhat pois ja vanteen sisäpuolen huolellinen puhdistus jotta Stans:n teippi tarttuu kunnolla ja tiiviisti. Perään Stans:n tubeless-venttiilit, raivoreetut ja painetta kehiin. Hyvin nousi vanteelle joten venttiili pois ja Stans:n litkut sisään.

Ralliranet odotteli yksi kerrallaan litkut sisällä asennusta, takasen pistin talvikiekolle ja etusen Kuwaharan etupyörään vanhalla ghetto-sisurilla. Kummastukseksi se onnistui hyvin ja myös takakiekkoon, kun oli vain yksi pari tubeless-venttiilejä.

Homma oli valmis noin 01:30 jolloin pistin valot ja lähdin ajamaan sen viimeisen kierroksen. Tuuli oli tasaantunut, tasainen mutta puuskaton. Vettä vihmo taas. Ei kun matkaan.

Suureksi yllätykseksi maasturi oli melkein yhtä rivakka ajaa kuin vaikkapa MetaPhysic. Pirun hyvin rullasi tasaisella ja renkaat on melkein äänettömät, ulinaa tulee vain kun ottaa kurvia vauhdilla, muutenkin nuo kurvit on kovalla pinnalla paljon helpompaa ajaa kuin ralliraneilla joissa veltot sivunappulat alkaa lingertää.

Vielä suurempi yllätys tuli kun sitten heivasin Garminin datat Stravaan ja tarkistin kierrosajat. Nimittäin kaksi ensimmäistä meni aika tarkkaan samalla ajalla/keskarilla mutta viimeinen oli melkein 5 minsaa nopsempi. Kaikki samalla sykkeellä (1-3 iskun sisään) ja keskiteholla. Ehkä vähän helpompi oli tuulet mutta nimen omaan tuo rullaavuus ja alamäen/tasaisen momentin hyödyntäminen ylämäessä oli aivan uutta.

Ja maastossa jossa oli tarjolla soratietä, nurmipätkää, märkää mutaa, pehmeää hiekkaa jne oli ajettavuus raivoreetuilla ihan riittävän hyvä. Jos ihan täysillä mennään on rallirane maastossa varmempi pidoltaan mutta pitkän matkan maastoiluun jossa suurin osa on kovapohjaista on raivoreetu kyllä ihan omaa luokkaansa.

Vertailua varten kuvat renkaista:

Kuva
Schwalbe Racing Ralph

Kuva
Schwalbe Furious Fred

Ja tietysti (suttuinen) kuva nojakista jälkimmäisillä gumeksilla:

Kuva

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Rengastestit jatkui käytännön ajolla. Ajelin lauantaina Virpiniemeen testaamaan 6h kisareitille miten pelittää.

Ja nehän pelittää, hyvin pääsee mäet ylös ja vauhdilla. "Liukasta" on vaan jos erehtyy kurvailemaan pehmeällä hiekalla, suoraan ajaessa ei ongelmia. Ajoin sitten sen kivisen laskun vielä lujempaa jarrutellen kuin kisassa ja taas putosi pullo, jarruttaessa meinas tulla lipat kun rengas ei pure niin hyvin jarruilla kuin rallirane.

Sitten taas matkaan ja ihan yllättävässä pikku alamäessä vedin kylelleen. SIitä ihmettelemään että mitä tapahtu, niin etukumi on ihan tyhjä ja Stansin litkuja ympäri maisemaa. Katsoin taakse mäkeen ja huomasin mättään alla lahon kannon tyngän johon olin ilmeisesti tökänny etupyörän kun vanteessa oli pieni pehmeä lommokin. Löi 1.15 bar paineissa olleen renkaan suorilta vanteen keskelle ja ilmat ulos silmänräpäyksessä.

Taistelin vartin josko saisin tubelessina vielä vanteelle mutta kun ei onnistunut niin pyyhin sammaleella paikka-aineet veks ja heitin sisurin tilalle. Ja matka jatkuu...

Hieman ennen maalia oli se yksi loivan ylämäen jatkona oleva terävämpi nousu jonka talutin ylös kisassa. Nyt mentiin loivaa ylös vauhdikkaasti ja tein pienen mutkan että sain vielä lisää vauhtia terävämpään joka sekin meni heittämällä ylös, kuten viimeinen purulla oleva 1-vaiheen ylämäki ennen maalia.

Maalissa kello pysähtyi aikaan 27:28 joka on samaa suuruusluokkaa mihin pystyin kun ajoin kisan kaksi ekaa kierrosta täysillä ralliraneilla. Paitsi nyt oli keskisyke 28 alempana kuin silloin.

Näillä renkailla olisin ajanut kisassa kaikki kierrokset kärjen tuntumassa...

Kotona pesin vedellä renkaan ja vanteen, oikaisin lommon ja pistin kumin takaisin paikka-aineiden kanssa vanteelle. Tällä kertaa painetta 1.35 bar ja taakse kans 2.3 bar.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Ja lisää rengastestejä. Maanantaina sateli iltapäivän joten ei kehdannu maantielle lähteä. Joten oiva sauma testata miten raivoreetut pelittää märällä kelillä.

Päälle Halti Kastelholma pyöräilysadeasu, alle vain hihaton paita ja lyhyet sortsit, maantiekenkien päälle uutukaiset neopreenisuojat ja käteen hanskat. Kun oli 13 lämmintä ja viilenemään päin. Pikku pyörätiesiirtymällä Myllyojan ulkoilureitille ja pidemmän päälle kiertämään ja etsimään toimivaa reittiä Sankivaaraan.

Edelleen rengas rullaa tosi hyvin kivituhkalla, soralla ja hiekkatiellä. Koska reitti ei ole voimalinjan siirron takia täysin valmis Sankivaaraan ajelin vanhan voimalinjan alla olevaa hiihtopohjaa josta löytyy suota, mutaa, ruohikkoa jne. Sitä ennen eksyin metsässä johonkin krossipyörien testirataan jota ajoin edes takasi ja töyssyistä oli mutta pehmeässä hiekassakin ihan kohtuudella kulkee.

Rengas on paljon parempi kuin rallirane, nappulat on lievemmät joten etupyörä ei haukkaa niin herkästi kun sompailee vaikeissa paikoissa ja näin kertaakaan ei jalkaa maahan. Samoin pito riittää takana pitämään värkin liikkeessä jopa upottavassa suossa ja hitaassa vauhdissa.

Loppumatka oli nopeeta metsäteitä, polkuja ja ulkoilureittiä pitkin. Ihan yhtä rentoa ajaa kuin maantienojakilla tiellä. Nyt alkaa olla kalusto kunnossa...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin