Täysjousitettu off-road nojakki

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

Nyt alkaa olla kalusto kunnossa...

No ei ihan. Tuossa kun etuvedosta petti runko ja sen hitsailin kasaan, katsoin vielä tarkemmin onko tämä pesun jäljiltä millaisessa kunnossa. Penkki otti vetopuolen taittopyörään kiinni jos painoa tuli penkin etuosaan, pari rikkaa väliin korjasi asian.

Mutta takajousituksessa on hieman klappia. Ja syyksi paljastui, jälleen, alumiininen vipukolmio, tällä kertaa toiselta puolen ja sama runkoon kiinnittyvän laakerin pesä joka on jo orastavasti ratkennut.

Huomiseksi lisää hitsaushommia, pistän siihenkin suikaleen vahvistukseksi. Ei oikein alumiiniosat ja niiden kestävyys vakuuta...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Pääsimpäs tälle tekemään "parkkipaikka" testin... 8)

Kuvat hämäsivät ainakin minua, täpäri on paljon sirompi livenä kuin mitä kuvissa :shock:

Ajaessa etäohjausta ei huomannut ojaus tuntumassa eikä sijoittelunsa takia edes optisesti, häkellyttävän helppo ajettava.

Ei voi sanoa muuta että kuin onpahan hyvin onnistunut nojakki ja kaiken lisäksi kevyt käsiteltävä...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Ariok
Viestit: 13
Liittynyt: 01 Touko 2010, 13:28

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja Ariok »

Moro

Olikohan kyseinen nojakki tänään Syötteellä "viivalla"? Oli kuka oli mutta uskomaton suoritus. Osa laskuista olisi ollut temppu kävellenkin.

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Tämä se oli. Mika taisi joutua tällä kertaa keskeyttämään, olisiko tullut kalustorikko?

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Joo minähän se. Pari viikkoa olen pohtinut josko tuonne kehtaisi lähteä kokeilemaan rankempaa maastoa. Viimeinenkin järkevän hintainen ilmoittautumisaika meni umpeen joten paikan päällä sitten sain numeron 40.

Homma lähti käyntiin ihan käsikirjoituksen mukaan. Pienen alun asfalttisiirtymän aikana kiipesin kärkiryhmän tuntumaan ja kun kerran reitti kulki joutuisaa metsätien pohjaa ja polkua kiipesin koko ajan ylöspäin. Ajoin myös Stravaan CAT4 tason KOM:n kisan alkuun.

Sitten alkoi ongelmat. Pitkospuilla ajamisesta kun ei ole kokemusta ja ensimmäisille tullessa oli siellä jo ensimmäiset tunkkaajat sotkemassa kuviota. En päässyt ajamaan suoralla ajolinjalla pitkoksille joten pian olinkin sitten kyljellään sivussa. Korjattu stemmi vääntyi kahdesta kohdasta ja se piti päällä pomppimalla oikaista. Matka jatkuu ja pitkospuutkin alkavat sujua... toisaalta kyllä niiden vieressäkin pystyi ajamaan jos päältä putosi.

Reitti oli todella nopea joten sain pidettyä erittäin hyvää vauhtia sekä keveämmissä nousuissa että etenkin laskuissa ja tasaisella. 10 km:n merkin kohdilla huomasin että stemmi notkuu huomattavasti eteenpäin. Jossakin välissä ehdin vilkasta ja sehän oli murtunut pari senttiä hitsaussaumasta ylöspäin takapuolelta, edestä se kuitenkin pysyi vielä kiinni ja ajamaan ja kiipeämään pystyi. Ajo oli hankalampaa kun koko ajan piti tietoisesti vetää tankoa itseen päin, alkoi tulla virheitä enemmän ja helpoissakin paikoissa.

Sitten tuli se seinäjyrkkä nousu jossa pyörät piti työntää polkua ylös, viereen oli jo tullut askelmat. Sen jälkeen oli tosi märkää suomaista polkua jossa stemmi katkesi irti lopullisesti. Kilsan pari ajoin välillä, juoksutin pyörää välillä. Lopulta pysähdyin puun juurelle jossa oli kivikkoa, ajatuksena irroittaa stemmi, moukaroida sitä vähän neliön muotoon ja hakata sitten ohjainputken sisällä olevan stemmin päälle ja jeesusteipillä varmistaa että pääsis edes ekalle huoltopisteelle.

Yksi sipannut kaveri tuli autteleen ja sain vehkeen sen verran toimimaan että osin ajaen osin taluttaen pääsin huoltoon. Kyselin sieltä karttaa ja katsottiin miten pääsen Pikku-Syötteelle ja sieltä takaisin lähtöalueelle.

Kuva

Tässä kunnossa ajelin sillä H1-pisteeltä hiekkateitä ja Pikku-Syötteeltä sitten asfaltilla autolle. Huiput oli jotain 55 km/h joten tarkkana piti olla ettei stemmi löysää ja tule lippoja...

Kuva

KuvaKuva

Ilman jeesusteippiä, jota älysin ottaa mukaan kuten myös nippusiteitäkin jotka molemmat olivat tarpeen, on näky aika lohduton. Satulaputken materiaali on ihan paskaa. Hitsaamalla jotenkin karkastui ja aivan murenee pois. Menee koko stemmi uusiksi ja ei tosiaankaan tule uutta alumiinista.

Kisa oli kuitenkin hieno, homma sujui hyvin ja reitti oli vähintäänkin riittävän haastava. Toimivalla kalustolla olisi tullut ihan mukava tulos 30:n pitkälle matkalle lähteneen joukossa, kun kerran kolmanneksi tuli paksuttelijakin, täällä tulokset. Olin ensimmäinen ekan kierroksen keskeyttäjä kaikkiaan kymmenestä keskeyttäjästä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

mhelander kirjoitti:

Kisa oli kuitenkin hieno, homma sujui hyvin ja reitti oli vähintäänkin riittävän haastava. Toimivalla kalustolla olisi tullut ihan mukava tulos 30:n pitkälle matkalle lähteneen joukossa, kun kerran kolmanneksi tuli paksuttelijakin, täällä tulokset. Olin ensimmäinen ekan kierroksen keskeyttäjä kaikkiaan kymmenestä keskeyttäjästä.

Kannattaa ottaa huomioon, että 120 km:n paksuttelija oli Tahkon 180km kisan voittaja ja on aikoinaan ajanut Suomen pyöräsuunnistuksen maajoukkueessa. Ei oo siis hidas kuski, sillä vaan oli vielä nopeampaa seuraa, kuten ties missä maastopyöräilyn alalajissa SM-kultaa saanut Henri Ojala (joka muuten paransi reittiennätystä tunnilla).
Paksupyörä oli muuten aika kiva valinta reitille: sairastuin flunssaan maanantaina, kun olimme kaverin kanssa 252 km:n pyöräreissulla. Piti vaihtaa sarjaa lyhyempään 30km:n sarjaan. Aloitin aluksi varovasti, mutta kun reitti tuntui paksupyörällä helpolta ja muut kilpakumppanit jumittelivat märissä paikoissa, niin innostuin päästelemään sitten surutta. Ylämäissä maistui hieman vielä keuhko suussa flunssan jäljiltä, mutta muuten reitti tuntui lähinnä hauskalta. Kotiintuomisina oli pokaali, kun olin nopein läskipyöräilijä 30km:lla; seuraava jäi minusta 7 minuuttia. Piti sitten eilen illalla saunottaa "poikaa". 8)

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Nebulus kirjoitti:

Kannattaa ottaa huomioon, että 120 km:n paksuttelija oli Tahkon 180km kisan voittaja ja on aikoinaan ajanut Suomen pyöräsuunnistuksen maajoukkueessa. Ei oo siis hidas kuski, sillä vaan oli vielä nopeampaa seuraa, kuten ties missä maastopyöräilyn alalajissa SM-kultaa saanut Henri Ojala (joka muuten paransi reittiennätystä tunnilla).
Paksupyörä oli muuten aika kiva valinta reitille: sairastuin flunssaan maanantaina, kun olimme kaverin kanssa 252 km:n pyöräreissulla. Piti vaihtaa sarjaa lyhyempään 30km:n sarjaan. Aloitin aluksi varovasti, mutta kun reitti tuntui paksupyörällä helpolta ja muut kilpakumppanit jumittelivat märissä paikoissa, niin innostuin päästelemään sitten surutta. Ylämäissä maistui hieman vielä keuhko suussa flunssan jäljiltä, mutta muuten reitti tuntui lähinnä hauskalta. Kotiintuomisina oli pokaali, kun olin nopein läskipyöräilijä 30km:lla; seuraava jäi minusta 7 minuuttia. Piti sitten eilen illalla saunottaa "poikaa". 8)

Juu siellähän tämä paksuttelija ajeli kärkiryhmässä ja hyvin tuntui kulkevan. Varmasti leveällä kumilla olisi nuo suopätkät kulkeneet helpommin. Olisi kiva katsoa miten pitkälle pääsen ja pysynkö vauhdissa mukana myös noilakin pätkillä. Nyt jäi toiseen kertaan.

Onnittelut menestyksestä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja PW »

No huh huh, pyörää käy sääliks ;)

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja tavasti »

PW kirjoitti:

No huh huh, pyörää käy sääliks ;)

Kätevä mies tekee uutta kun vanha hajoaa. Noin kuvauksesta itselle tulee mieleen, että kunhan nyt pysyisi kuski ehjänä!

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

tavasti kirjoitti:
PW kirjoitti:

No huh huh, pyörää käy sääliks ;)

Kätevä mies tekee uutta kun vanha hajoaa. Noin kuvauksesta itselle tulee mieleen, että kunhan nyt pysyisi kuski ehjänä!

Kun on tuota motocrossia kans tullu nuorempana jonkun verran ajettua niin päätä ei nojakillakaan maastossa palella vaan täysillä mennään.

Ja kaluston testaustahan tämä on ja äijän kans. Sanoisin että jo tälle kesälle kohtaa sekä vauhti että pyörän ja äijän kestävyys. Siitä seuraa väistämättä ihmeteltävää, on ainakin tarkoitus.

Nyt on uusi stemmi tehty, biltsun teräksestä ja samalla kaavalla eli tangolle tuleva varsi rälläköity irti. Väliin biltsun tangoista kolme suoraa pätkää ja varsi pari senttiä alemmas ja jyrkempään kulmaan kiinni. Alas M8 mutteri lyhyempää kiilan pulttia varten, hitsattu kahden 6.5 mm:n reijän läpi kiinni.

Tämä on n. 50g painavampi kuin edellinen, tasapaksu 22mm ja saattaa taipua mutta tuskin ratkeaa. Vaijeritkin ja jarruletkut saa nyt paremmin.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

No niin. Tuossa Nokian kisojen alla kävi nojakit puntarissa ja ihan yllätykseksi tämä värkki painoi tasan 19 kiloa.

No mitä siitä on muutettu sitten 19.95 kg:n punnituksen ? Vaihteisto meni uusiksi, painoa ei säästynyt. Uudet kiekotkin tein ja niihin uudet jarrulevyt, ei muistaakseni mitattavaa keventymistä.

Mutta varsinainen painon säästö on kotoisin Campagnolo C9-ketjusta ja siitä että nyt kiekoilla on ilman ghetto-virityksiä tubelessina Schwalbe Furious Fred 50-559 ja 50-622 gummit.

Tein noille gummeille ne saatuani kolmen 30 kilsan kierroksen rengastestit. Reitillä suurin osa pyörätiesiirtymää, sitten Jäälijärven ympäri jossa soratietä, metsäpolkua kivineen ruohoineen soineen, pehmeätä hiekkaa. Eka kierros Racing Ralph 57-millisillä ghetto tubeless, seuraava Furious Fred sisureilla, molemmat kierrokset minuutin sisään. Mutta suurin yllätys tuli kolmannella jossa FF:t oli tubelessina kun oli 5 minsaa nopsempi, kaikki kiekat parin iskun sisään samalla keskisykkeellä.

Tulos yllätti positiivisesti ja ajokin tuntui nopeammalta etenkin rullaavuus alikulkujen ylämäkeen oli selvästi nopeampaa. Rengas toimii hyvin kaikissa ajamissani olosuhteissa, ainoastaan irtohiekalla pitää olla tarkkana että pitää sulavat lähes suorat ajolinjat, muuten alkaa plaanaamaan.

Kävin sitten Köykkyrin XC-reitillä ja ajoin siellä lenkkisykkeillä kisassa ajamani kovimman kierrosajan. Myöhemmin kävin Paksukumipolokasun reitin ajamassa ja sekin kulki hyvin, toisella kerralla ajoin pari kierrosta joista jälkimmäisen vähän vakavammin ja pistin pari kolme minsaa nokkiin omasta kisan kovimmasta kiekasta.

Koska tässä renkaassa on pyritty minimaaliseen painoon ja maksimaaliseen rullaavuuteen, puuttuu siitä pistosuojat ja muut turhakkeet. Ja kun tämän nojakin painon jako on 38% eteen 62% taakse, on ihanne paineet 1.15 bar eteen ja 2.17 taakse. DT-Swiss XR-400 vanteella edessä ei kummi tahdo pysyä, blurppasin sen ekalla polokasun testillä. Nostin paineet 1.35 bar jolloin tuntuu pysyvän paremmin.

Toisen kerran rengas blurppasi viime viikolla kun kävin Ellinmaan XC-kisan reittiä polkemassa. Tällä kertaa etukumin reunassa pyörähti teräväreunainen kulmikas kivi joka pukkasi kumin reunan irti vanteelta ja pudotti paineet lähes nollaan, ja samalla nirhaisi kaksi vuotavaa jälkeä vanteen reunan tuntumaan. Nurin mentiin mutta paineet pysyivät ja sain kumin kyllä pysymään vanteella mutta Stans:n litkut eivät tiivistäneet noita vuotoja joten sisuria kehiin jotta pääsin kotio.

Tästä suivaantuneena muistin että ekat kiekot tuli tehtyä WTB:n LaserDisc -vanteilla ja niihin oli oma hommansa saada kitkagummit nousemaan paikalleen. Vanteessa on selvät "hyllyt" gummille ja ne varmasti auttavat matalapaineista tubeless-rengasta pysymään ilmatiiviinä kovemmassakin menossa. Tässä vähän kuvajaista eroista:

Kuva
WTB LaserDisc Cross Country 559

Kuva
DT-Swiss XM-400 559

Voin olla väärillä jäljillä mutta ainakaan äkkinäinen isku ei pitäisi pudottaa ihan noin vain rengasta vanteen reunalta WTB:n kehältä. Toisaalta sille oli oma hommansa virittää Stans:n teipit ja tubeless-venttiilit, valmistaja ei suosittele niiden käyttöä (takana on LaserDisc Trail 29er) tubelessina mutta valikoimistaan löytyy vartavasten siihen tehtyjä vanteita.

Koska noiden kehien keskellä oli aika lailla paskat Quandon navat, ja pinnat kierrätyspyöristä, purin MetaPhysic:n treenikiekkojen keskeltä samoille pinnamäärille olevat WTB LaserDisc navat (28 edessä, 32 takana). Eteen jouduin vielä käyttämään kierrätyspinnoja mutta olivat onneksi vähän laadukkaampia 2mm:n pinnoitettuja. Taakse löysin ylijäämistä tuliterät lähes oikean mittaiset 2.0/1.8 pinnat.

Kehien paino renkaineen, pakan ja jarrulevyjen kanssa on 50g:n tarkkuudella sama kuin tähänastissa, joissa siis DT-Swiss vanteet + 2.0/1.8 pinnat 32 kpl + WTB LaserDisc navat. Jos alkaa gummit pysyä vanteella niin vaihdan eteen vastaavat pinnat ja DT-Swiss kehät saa päälleen talveksi Schwalbe Ice Spiker Pro nastarenkaat 54-559 eteen ja 57-622 taakse, tubelessina tietysti...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja jori »

Tuollaisethan ne on autonkin tubelessvanteet.
Kuva
Tässä tubeless renkaan vanne
Kuva
Tässä sisärenkaallisen
Kuva
Tottakai pysyy paremmin vanteella huonoilla paineilla, jos renkaan reunaa pitää ulkona paineen lisäksi pienikin valli.

Myös polkupyörän tulevaisuus on sisärenkaaton. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jori kirjoitti:

Tottakai pysyy paremmin vanteella huonoilla paineilla, jos renkaan reunaa pitää ulkona paineen lisäksi pienikin valli.

Jep. Tästä tuli hyvä esimerkki kun asuntovaunun toinen rengas räjähti 80:n vauhdista... pysyi hyvin tubeless-kevytmetallivanteen päällä reunat ja ei mennyt kuin rengas. Vanne säilyi ehjänä ja vaunu vetoautoineen pysyi hanskassa.

jori kirjoitti:

Myös polkupyörän tulevaisuus on sisärenkaaton. :D

Jep. Kaikki vanteet mitä jatkossa hankin pitää olla UST-yhteensopivat, myös 700c maantierenkaille. Se tulevaisuus kun on nimittäin täällä jo tänään... ja hyvin onnistuu leveämpien renkaiden kanssa kun on matalammat paineet.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Nonniin, Nokialla(kin) keskusteltiin että pitäis ehkä tehdä pieni sarja näitä maastonojakin runkokittejä...

Nyt saa alkaa heittämään ideoita mistä ja miten tämä parannettu runko tehdään. Tietysti niissä rajoissa joita mulla olevat työkalut ja muut mahdollisuudet antaa.

Omasta mielestä mainiota tässä nykyisessä on se että ei tarvinnu säätää takalinkun rakenteita liikaa kun ne on tehty rullaluistinten laakereilla ja linkin nivel nelikanttikeskiöllä.

Penkin takatuki on satulaputki ja irroitettavissa, samoin keula lähtee kokonaan veks yhdellä pultilla ja mutterilla sekä ohjauslaitteet saa taitettua rungon suuntaiseksi yhden pultin löysäämällä. Takahaarukan saa irti löysäämällä kolme pulttia.

Siis että värkin saa mahdollisesti mahtumaan matkalaukkuun tai muuten pienempään tilaan kuljetusta varten.

Huonoa on:

  • Paino. Sitä saa helpoimmin pois laakeroimalla takahaarukka konelaakereilla ja putkella, vaihtamalla etäohjauksen ohjainputki kierteettömäksi, tekemällä ohjausvarren putkesta

  • Takajousituksen linkkukolmiot, kun ne on hitsattu alumiinilevystä ja -putkista. Koneistamalla ne alumiinilevystä tulee taatusti kestävämpi. Laakerit noissa vois myös olla paremmin suojatut kuin rullaluistimien ABEC-pölysuojatut

  • Takahaarukka on vetelä. Ei juurikaan haittaa ajamista mutta kun mennään DH-nopeuksilla niin menossa on ylimääräistä heittelyä tuon takia

  • Penkin ja keskiön etäisyys ei ole säädettävä.

Tällä hetkellä laitos on hyvin ajettavassa kunnossa ja näyttää kestävän. Itse rungosta ei ole oikeastaan mitään pahaa sanottavaa, takaiskarin ja penkin kiinnitysrakenteet voisivat olla helpommat tehdä ja iskarin ilman tarkistus helpompaa.

Ja se etäisyyden säätö... tähän asti mielessä on ollut tehdä rungosta teleskooppi emäputkien välistä. Vaatii toki sitten wiksumman ohjausputken tai yhtä monta erimittaista kuin on kuskeja.

Ehkä paluuketjulle vois laittaa pätkän ketjuputkea jousituksen linkun kohdalle, toisaalta hyvin toimii näinkin. Ketju on kyllä hakannut molemmista suunnistaan maalit aika tehokkaasti veks takahaarukasta.

Rungon materiaaliksi on ehdotettu alumiinia. Mikäs siinä mutta sen pitäis olla laatukamaa. Sekä hyvin hitsattavissa että kevyttä että kestävää. Mielummin onnistua ilman lämpökäsittelyä. Takahaarukankin vois tehdä siitä jos olis muuta kuin pyöreetä putkea että sais lisää vääntöjäykkyyttä ilman suurta painon lisää.

Toisaalta miksei runko voisi olla terästäkin, vaikkapa Megatube profiiliputkea. Mistään komposiitista en itse runkoa tekisi mutta takahaarukan ja -jousitusosien teko on kyllä käynyt mielessä. Kuten etäohjauksen osien.

Hommaa helpottaisi valmiit emäputket valitusta materiaalista. Etuhaarukalle ehkä viisain veto olis varautua 1.5" keulaan johon ohjauslaakereiden sovittimella 1-1/8" keulat jos semmosen ostaa tai nurkista löytyy. Samoin etäohjauksen emäputki mielummin 1-1/8" kierteettömälle laakeroinnille ja voisi jopa olla väärin päin eli esikiristys alakautta.

Ja olisi hyvä saada joku joustohaarukoille sopiva etäohjauskitti ettei tarvi alkaa muiden poraamaan (uuden) joustokeulan olkapäätä...

Niin, pitäisikö takahaarukka tehdä muulle kuin 10mm:n pikalinkku navoille ? IS-2000 jarrusatuloille vai suoraan postmount ? Halutaanko vaijerit & letkut piiloon ? Tarvitaanko tupla-tripla kampisetti vai joko kantti (ja budjetti) kestäisi SRAM XX1 tyyppiseen 1x10 tai 1x11 ratkaisun ?

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja tm »

Tässä omia mietteitä/toiveita (ei ehdottomia vaatimuksia):

  • Runkomateriaali joutaisi olla teräs, jos passelia putkea löytyy (esim. nuo Megatubet)
  • Jos alumiiniputkea, niin sitten laatukamaa sopivan kokoisena ja huolelliset hitsaukset. Väsähtäneitä ja saumoista (tai niiden vierestä) ratkenneita alumiinirunkoja on tullut vastaan ihan riittävästi.
  • Takahaarukan laakerointi konelaakerein (jos siedettävän työmäärällä saa aikaiseksi).
  • Joustohaarukan etäohjauskittiin ei löydy heti vinkkiä, tarvii funtsia...
  • Takanapa normaalilla 10mm:n pikalinkkuakselilla.
  • Takajarrusatulan kiinnitys malli IS-2000, siihen saa adapterilla kiinni myös nuo postmountit.
  • Tupla-tripla kampisetti tulossa käyttöön itselle.
  • Vaijereita/letkuja ei tarvi välttämättä saada piiloon.

Puran soveltuvat osat mahdollisesti nykyisestä pystäritäpäristä, joten sen 190 mm pitkä takaiskari olisi mukava saada kiinni tähän nojakkiin.

Vastaa Viestiin