Täysjousitettu off-road nojakki

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja Syväri »

mhelander kirjoitti:
Syväri kirjoitti:

Sulla riittää selvästi puuhaa :D tilasin siis ittelleni pari L-koon penkkiä optimalta, kun tahtois jo ajamaan kovaa. :) out of stock kaupassa, tottakai..

Mulla ollu vähän motivaatio hukassa rakentelujen suhteen... tuu käymään viikonlopuksi niin tilaan hiilikuidut+epoksit ja tehdään sulle se penkki. Sori viivyttelystä... ajaminen vaan on ollu niin hauskaa ja vähän muuta ohjelmaa vapaa-ajalle lykänny.

Syväri kirjoitti:

Hirveen monimutkasen näkösiä on noi viritykset. Brooklynin nivelratkaisu vois toimia nojakissa aiva hyvin. En tiedä onko suurta hyötyä? Vaatii toisenkin ketjunkiristäjän tuollanen väliakseli jos haluaa yhtään säätää

Ei tuommosta kannata lähteä tekemään. Ainakaan ketjulinjaa jossa on kiristäjiä. Mun ajatus on että veto rattaalle on fixin ketjulinjalla ja ketjulla, on aina kireällä ilman kiristäjiä. Väliakselille ei tule kuin korkeintaan paluupuolelle taittopyörä jos ei muuten ketju haarukan päälle asetu. Kokonaishäviöt etenkin kun on maastossa ajettu vähän matkaa lienevät lähellä toisiaan jos ei jopa tämän väliakseliratkaisun eduksi.

Ahaa nyt mää tajusin, saa myös sen takavaihtajan parempaan turvaan :D Tämä ja seuraava viikonloppu on täynnä mutta kahden viikon päähän voitais sopia tapaaminen :)

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Syväri kirjoitti:

Ahaa nyt mää tajusin, saa myös sen takavaihtajan parempaan turvaan :D Tämä ja seuraava viikonloppu on täynnä mutta kahden viikon päähän voitais sopia tapaaminen :)

Juuri näin. Pistän ens viikolla tilauksen Kevralta niin tehdään muutama penkki... Haluutko majottua asuntovaunuun joka seisoo tuossa pihalla ?

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja Syväri »

mhelander kirjoitti:
Syväri kirjoitti:

Ahaa nyt mää tajusin, saa myös sen takavaihtajan parempaan turvaan :D Tämä ja seuraava viikonloppu on täynnä mutta kahden viikon päähän voitais sopia tapaaminen :)

Juuri näin. Pistän ens viikolla tilauksen Kevralta niin tehdään muutama penkki... Haluutko majottua asuntovaunuun joka seisoo tuossa pihalla ?

Kaikki intin ryhmäteltasta ylöspäin on plussaa (:

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

Levyjarrun tilalle laitetaan fixin hammasratas, oikeanpuoleisen laakeripukin alle takavaihtajalle korvakko.

No eipä tullu pahvimalleja rakennettua mutta sentään jotain pähkimistä. Aikani värkkäsin WISL:n vaihdelaskuria ja tulin tulokseen että tarvitsen takanapaan 17-piikkisen ja väliakselille 17-piikkisen sekä 16-piikkisen, vaikkapa näin:

Kuva

Noita on saatavana sekä CrMo- että 7075-materiaalista tehtynä, CrMo-rattailla on ikuinen takuu ja sama hinta. Parina rattaiden pitää olla 3/32" leveitä ja niille kaveriksi pari Wippermann conneX 708 ketjua niin siinähän olis sitten se vetopuoli.

Tuohon kun lasketaan että edessä on vain 34-piikkinen ovaali ja väliakselina olevassa takanavassa 11-34 9-lehtinen ja 16-piikkinen vetämässä takapyörän 17-piikkistä on skaala melkein sama kuin viime kesänä ajossa ollut 34/25 ja 11-28 pakka. Huippunopeudesta tingitään pikkasen, samoin hitaasta päästä jonka senkin saisi kuntoon rakentamalla 40-piikkisellä irtolehdellä pakkaa uusiksi.

Kävin vapun aikana ajamassa sekä Köykkyrin XC-reitin nousun laskettelurinteeseen joka todella teki tiukka 34-32 välityksellä, sekä Paksukumipolokasu kierroksen josta kyllä selvisi mutta hiukka kevyempää välitystä saisi olla, 11-34 ei ehkä ihan riitä jos pitäis 6 tuntia jaksaa vääntää.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

... mun ajatus on ottaa WTB:n napa:

Kuva

Vaihdetaan sen vakio 135mm:n haarukalle tarkoitettu 15mm:n ontto akseli omatekoseen joka on reippaasti leveämpi. Päätykuppien tilalle vastaavat holkit, perään konelaakerit joilla napa laakeroidaan runkoon. Laakereiden jatkoksi tulee takahaarukan päät puristamalla kiinni jotta haarukalle saadaan lisää vääntöjäykkyyttä.

Levyjarrun tilalle laitetaan fixin hammasratas, oikeanpuoleisen laakeripukin alle takavaihtajalle korvakko.

Haarukkaan tulee fixin hahlolliset korvakot...

Eilen ei muuta jaksanu niin kävin tallissa ja tuli purettua talvikiekkojen navat. Etunapa on kuvan mukainen, varsinaista akselia ei ole lainkaan vaan konelaakerien välissä on 15mm:n sisämitallinen putki ja akselin "päät" ovat ulkohalkaisijaltaan 15mm:n hatut jotka menevät konelaakerin sisään ja välissä olevaan holkkin asti. Hatuissa on ura kumisille pölysuojille.

Takanavan laakerointi on samanlainen, erona on ulkohalkaisijaltaan 15mm:n ontto akseli jonka pakan päässä on kiinteä hattu pölysuojauralla ja toisessa päässä tiheät kierteet joilla akseliin kahdella laakerilla tukeutuva vapaaratas ja napa pysyvät nipussa kahdella mutterilla, sisemmässä on ura pölysuojalle ja perään tulee sisälle menevä hattu.

Eipä voisi olla helpompi napa modata, esimerkiksi läskipyörän navaksi kuten onkin jo tehty. Navat on täällä huomenna, tuskin kuitenkaan aloitan niiden katkaisulla, parempi tehdä prototyyppiä ehjällä takanavalla, 11-34 pakalla ja hommata 15mm:n 7075-putkea leveämmäksi akseliksi...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

Navat on täällä huomenna, tuskin kuitenkaan aloitan niiden katkaisulla, parempi tehdä prototyyppiä ehjällä takanavalla, 11-34 pakalla ja hommata 15mm:n 7075-putkea leveämmäksi akseliksi...

Roinat sain postista perjantaina ja kun olin tällä vekottimella liikenteessä niin töiden jälkeen alkoi orastava flunssa painaa päälle... joten en jaksanut muuta tehdä kuin pestä 11-34 pakan ja käyttäen Paragon Machine Works:n CrMo-korvakkoja ja pikalinkkua laitoin nippuun takanavan, pakan ja vaihtajan.

Sitä sitten mallailin nykyisen konstruktion takahaarukan niveleksi ja siinä päänsäryssä ihmetellessä alkoi tuntumaan parhaalta idealta laittaa väliakseli etäohjauksen emäputkelta tulevan runkoputken alle, se kun mahtuu olemaan pinnalaippojenkin välissä.

Hauskaa tulee miettiä miten navan akseli laakeroidaan pakan puolelta (takaa tai päältä) ja miten levyjarrun/takavetorissan puolelta (edestä). Ajatus on että tuo runkoputki tulisi kutakuinkin vaakatasoon ja ottaisi penkin kiinnitykset sekä takajousituksen linkuston laakeroinnin hoitaakseen. Ilmaiskari tulisi putken alle. Pähkäily jatkuu...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

Koska veto tulee vasemmalle niin levyjarru tulee oikealle puolelle mutta Brooklyn:n tyyliin satula alapuolelle levyä laakeroituna akseliputkeen ja vedossa olevalla alapuolisella välitystangolla, tähän tyyliin:

Kuva

Perä ei paljoa sukella motocross-tyylisen takajarrun satulan tuennan ansiosta, tanko voi olla hontelompi kun siihen tulee suurimmat voimat vetosuuntaan.

Löysin Brake Therapy -wirman tekeleitä joita Kona alkoi käyttämään kymmenkunta vuotta sitten:

Kuva

Kuva

Kuva

Ihan asiallinen rakenne, hyvää tuossa on että rengas lähtee helpommin haarukasta ja jarruvärkit jä haarukkaan paikalleen. Vaatii erilaisen pikalinkun käsittääkseni. Mutta tuosta voinee ottaa mallia, tässähän pitää korvakot olla säädettävät ketjun kiristämiseksi kulumisen tai rissan vaihdon takia.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Rakentelu ei ole vielä edennyt pahemmin, joitakin osia on tullut hommattua ja pähkittyä rakenneyksityiskohtia.

Mutta hieman tilannepäivitystä nojakin suhteen. Laite toimii aivan mainiosti. Koko talven olen ajanut 11-32 pakalla ja pelkästään 34-piikkisellä ketjurattaalla. Lumet suli pois jo huhtikuun alussa jolloin pääsi metsään, maaston pehmettyä on jokusen kerran tullut ajettua 25-piikkisellä etulehdellä mutta 11-34 pakkaa en ole kiekoissa pitänyt.

Alla on nyt Schwalbe Thunder Burt 54-559 ja -622 gummit tubelessina, halvimmat ja keveimmät versiot. Tietysti WTB LaserDisc -vanteilla joilla pysyvät erittäin hyvin, vain kerran on etukiekosta karannu ilmat kun pompin jyrkkää alamäkeä vahvasti etujarrulla hidastaen, juurakkoa ja pattia. Kumi ei kuitenkaan pudonnut vanteelta joten minipumpulla noin 1 bar paineet takaisin ja matka jatkui. Tämä tapahtuikin elämäni pisimmällä maastolenkillä joka taisi olla myös hitain, 102.6 kilsaa, 8 tuntia ajoaika ja keskari siinä 13 km/h.

Samalla lenkin jälkeen ihmettelin ketjun kuntoa. Tuolla lenkillä tuli kaaduttua suo-ojaan oikealle kyljelle, ajettua napoja myöten mustassa suolillussa, loppu kolmannes oli helpohkoja metsäteitä ja neulaspolkua, siis pölyistä. Suo-osuuksien jälkeen pyörä näytti aivan järkyttävältä, loppumatka tiputteli vissiin suurimman osan moskasta pois mutta ketju näytti kotipihassa ihan samalta kuin lähtiessä. Joka näytti samalta kuin edellisen voitelun jälkeen. Loppukolmanneksella rapsuttelin takavaihtajan rissoilta pois paksut kerrokset jo kovettunutta multaa ja heinikkoa...

Viime talven ajoin Finish Line Wet -öljyllä joka toimi syksyn ja alkutalven märällä kelillä erittäin hyvin ja ei ollut sotkuinen talven lumillakaan. Kevään tullessa ajoin ketjun kuivaksi ja ennen voitelua päätin kokeilla Squirt Lube -ketjuöljyä. Ensimmäistä kertaa Campagnolo Record C9 -ketju katkaisijalla pois ja pesu 2l:n Lasol pullossa bensalla useaan kertaan huuhdellen ja yön yli kuivumaan. Seuraavana päivänä tippa linkille -voitelu ja tunteroisen päästä toinen kierros. Parin lenkin jälkeen tein kolmannen voitelun jolla päästiin tuon eeppisen lenkin mutta tänä aamuna ketju kuullostaa jo vähän kuivalta ja voitelu on edessä.

Eeppisen lenkin loppukolmannes piti helpottaa koska penkin etukiinnitys alkoi pettämään. Vasemman pultin kierteet löivät tyhjää (olin sen joutunut hiljattain pihdeillä irroittamaan kun oli ruostunut kiinni ja vähän vääntynyt) ja varmaan sen takia oli penkki päässyt liikkumaan ja oikea pultti prikkoinen oli mennyt kannesta läpi. "Kittasin" murtuneet kuidut ja reiät umpeen 90s pikaepoksilla. Kuivuttuaan hioin epoksimöntit sopivaan muotoon ja päälle laitoin molemmille puolille paikkapalat dual-uni hiilikuitua ja perään hiilikuitu-nomex kangasta jota penkin pintakerros muutenkin on. Eilen porailin uudet reiät, väänsin M6-kierteet vasemmalle puolelle ja lowracerin pultilla se puoli kiinni, penkin ja rungon väliin parempi sisurikumikerros ja tukevammat välilaatat. Nyt on asiallisesti kiinni, saa nähdä kauanko kestää tällä kertaa.

Etäohjauksen nivelissä on jo klappia. Karmeissa olosuhteissa ovat kuitenkin kestäneet melkein 10t kilsaa joten ei paha. Seuraavat otan ulkokierteellä ja teen putkesta uuden tangon, tämä kierretanko vääntyilee jos tökkää punkuraan rengas muuten kuin suorassa.

Värkki on vaan liian hauska ja hyvä ajettava... tarttis silti tehdä se evoluutiomalli.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Näköjään tulee ajettua liikaa näillä prototyypeillä... tiistaina kävin elonkorjuulenkkiä ajamassa ja tovin narskuttuaan murtuu penkin takatuki "nivusista". Onneksi penkki on vahvistettu, eiköhän sillä kotiin pääse... ja hetikohta paukahtaa kylkiluut penkistä heti pakaroiden yläpuolelta.

Ja kotiin oli matkaa vain 20 kilsaa, roikkuen tangosta :evil:. Näytti osin ruostuneen, osin väsyneen. Talven ajot tiesuolassa eivät näköjään Nopsa & Yosemite putkistolle tee hyvää...

Kun tuota etuvetosta piti hitsata niin samalla kolvailin haarukset kuntoon ja lisäsin tämmösen tukirakenteen:

KuvaKuva

Vielä mustaa maalia päälle ja etuvetosen testilenkin jälkeen kuidutin penkkiin korjaukset. Näin pieniksi pistin värkin sitten tänään kun penkkiä oli sovitettu:

Kuva

Purin takajousituksen tsydeemit ja herkistelin ja voitelin asiallisesti laakerit, tarkistin kaikki hitsisaumat ja jarrusatuloiden asennot sekä vaihdoin keulaan öljyt. Kasaamisen jälkeen pitäisi olla hyvässä kunnossa SyöteMTB:tä varten johon tuli Seinäjoella ollessa ilmoittauduttua 120 km:n matkalle.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Mitä putkea noi penkin tuet on. Itellä tulee vähän vastaava rakenne ja tarkotus oli tehdä 22x1 putkesta.. toki siihen jonkinlaiset kolmiotuet tulee mutta jos tällaista väsymistä ilmenee pitää varmaan keksiä jotain.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

En muista putken vahvuutta mutta Nopsan seat stay putkia ovat. Milli ei riitä tuollaisen paikkaan ellet vahvista penkkiä kuten mun piti tehdä kun kahdesti on kylkiluut siitä murtuneet.

Seuraavaan tulee päärungosta kahdella putkella... Ihmeen hyvin tuo onkin kestänyt vaikka laittoi penkin alemmat kiinnikkeet kovemmalle rasitukselle, niitä ja penkkiä on pitänyt vahvistaa. Tässähän on vain polkemisvoimat hoidettavana kun jousitus huolehtii renkaiden kanssa muusta.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1053
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Mites sulla SyöteMTB meni? Itte ajoin ekaa kertaa täyden kierroksen ja täytyy myöntää, että paukut loppui ihan täysin. Viimeiset 20 km on semmoista juurakkohelevettiä, että 32/42-välitykset oli vähän väliä sisällä. Läskillä loppuajaksi 5:45, vahva revanssin maku jäi.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Nebulus kirjoitti:

Mites sulla SyöteMTB meni? Itte ajoin ekaa kertaa täyden kierroksen ja täytyy myöntää, että paukut loppui ihan täysin. Viimeiset 20 km on semmoista juurakkohelevettiä, että 32/42-välitykset oli vähän väliä sisällä. Läskillä loppuajaksi 5:45, vahva revanssin maku jäi.

:) joo jäi se mullakin kesken mutta vasta toisen kierroksen lopulla. Jäljelle jäi vain viimeinen 12 kilsaa eli viimeisestä huoltopisteestä maaliin. Tässä Strava -jälki touhusta.

Otin ekan kierroksen strategiaksi kiivetä 10-20 joukkoon jottei joudu sitten jonottelemaan kun poluille mennään ja pikkusyötteen pitkospuille. Strategia toimi hyvin, köröttelyä ei tarvinnu käytännössä koko kisassa tehdä yhtään ja nopeammat/paremmat kuskit ohitteli sitten (harvakseen).

Perjantaina/yöllähän oli satanut pikkasen joka ei tuottanut ongelmia vasta kuin 40-50 kilsan välillä sillä uudella osuudella joka ei ollutkaan neulaspolkua vaan jotenkin sammaleista, kun metsäkin oli enemmän peitteistä niin päivän aurinkokaan ei ollut kuivannut pohjaa joka nosti kosteuden Thunder Burt -renkaisiin, ne ei pitäneet juuri mitään kivikko- ja juurakkohelvetissä. Todella raskas kymppi ajaa, nousu Syötteelle olikin sitten sen perään niin hyydyttävä että vannoin jättäväni homman yhteen kierrokseen.

Loppunousu sujui kuitenkin yllättävän hyvin ja päädyin täyttämään UnBottle -rakon ja urheilujuomapullon ja laskettelin rinteen alas toiselle kierrokselle. Ekalla meni aikaa Stravan mukaan 4h 49min ja kisan heitin kesken viimeisellä huoltopisteellä 108.5 kilsan ajon ja 9h 48min jälkeen josta poljeskelin teitä pitkin autolle. Tuo märkä pätkä joka jäi viimeiseksi reitillä ajoksi olikin sitten kuivunut ja oli yllättävän helppo mutta nestehukan merkit oli selvät ja vaikka voimia oli kyllä jäljellä Syötteelle kiipeämiseen tavalla tai toisella niin katsoin järkevämmäksi heittää homman kesken kun vielä tolkku oli päätöksenteossa mukana. Mitkään tiputukset ja sairaslomat heti loman lopun perään ei kuulu suunnitelmiin...

Tällä kertaa ei ollut juurikaan ongelmia. Eturengas burppasi pari kolme kertaa, ekan jälkeen sain sen helposti nousemaan kunnolla vanteelle käyttäen uutta Topeak Turbo Morph jalkapumppua:

Kuva

jonka telineen pulttasin penkin vasemmalle puolelle. Pumppu olikin tarpeeseen koska ekan burppauksen jälkeen kivikosta oli renkaaseen painunut kiven muruja jotka liikkuessaan alkoivat vuotaa, muruja sai poistella Syötteelle noustessa ja toisellakin kiekalla mutta Stans:n litkut hoitivat hommat ja luotto renkaaseen riitti reippaaseen alamäkirymistelyyn jolla sain pidettyä jälkipään valvojan helposti takana.

Pari kertaa tipahdin pitkospuilta, ekalla kiekalla lähinnä märkien renkaiden takia ja jälkimmäisellä ihan väsymisestä, yhdeltä siltalankulta tipahdin niin että Mobius-kamera telineineen taisi jäädä sinne mutta se on onneksi löytynyt joten mahdollisesti videota ekalta parilta tunnilta voi tulla ihmeteltäväksi. Kohta kameran tippumisen hoksaamisen jälkeen ylämäkeä työntäessä huomasin takajarrulevyn vääntyneen niin ettei rengas pyörähtänyt edes kierrosta, Motonet-yleistyökalulla sain sen väännettyä ihan suoraksi. Takajarrua piti kahvasta vähän säätää toisen kiekan alussa kun laskettelurinteen laskussa alkoi kahva mennä melkein pohjaan, muuten ikuvanhat Hayes HFX-9 jarrut pelas vähintäänkin hyvin.

Vauhdin jaon päätin jo lähtiessä tehdä niin että saa ajaa omassa rauhassa, eka kiekka enemmän kisatehoilla ja jälkimmäiselle passaa "retkivauhti", se olikin hilkulla kun ekalle huollolle tulin 2.5 minuuttia ennen reitiltä poiston aikarajaa. Homma ketutti jo tuossa vaiheessa niin paljon että ajelin melkein mummovauhtia seuraavalle jossa aikaa olikin yllättäen 20 minsaa ja viimeisen kympin jälkeen taisi olla yli puoli tuntia, lenkuralle lähdin yhdessä ainoan naiskilpailijan kanssa ja ilman lieviä rengashuolia olisin pitänyt hänet takana tarvittaessa maaliin asti.

Kaiken kaikkiaan olen tyytyväinen reissuun. Tuskin vaativampaa maastotapahtumaa saa Suomessa aikaiseksi ja yhden kierroksen olisin pystynyt ajamaan jo ihan kelpo vauhtia, ensi vuonnahan menen sääntöjen puitteissa M50 -sarjaan jossa jo tämän vuotisella suorituksella olisin sijoittunut sijalle 11/20 , M40 sijalle 25/51 ja yleisessäkin sarjassa sadan joukkoon 210:n startanneista. Sanoisin että puoli tuntia olis tänä vuonnakin mennyt yksi kierros kovempaa tarvittaessa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1053
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Varsin kunnioitettava kierrosaika rengashuolet huomioiden. Mulla homma kusi aivan liian nopeaan starttiin, joka tyhjäsi jalat niin perusteellisesti, että siitä ei enää toettu. 30 km kisassa aika olisi ollut oikeinkin hyvä, mutta jäljelle jääneet kilometrit veikin sitten sen reilut kolme ja puoli tuntia...

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Nebulus kirjoitti:

Varsin kunnioitettava kierrosaika rengashuolet huomioiden. Mulla homma kusi aivan liian nopeaan starttiin, joka tyhjäsi jalat niin perusteellisesti, että siitä ei enää toettu. 30 km kisassa aika olisi ollut oikeinkin hyvä, mutta jäljelle jääneet kilometrit veikin sitten sen reilut kolme ja puoli tuntia...

Harmi, tarttet vähän lisää kovempitahtista maastoajotreeniä 8).

Itsellä on ajamiset nykyään silleen että maantiellä tulee ajettua enemmän vakioteholla 130-140 sykkeillä ja etuvetosella ylämäet reippaammin. Keskinopeudet nousee ja keskisyke laskee... Maastossa taas kumma kyllä pätkien ajoajat paranee mutta keskisyke tippuu. Näin paukkua ajaa nousut entistäkin terävämmin on tullut reippaasti lisää ja nämä kaksi eri treenimuotoa tuntuvat tukevan toisiaan hyvin.

Olis ollu kiva ajaa myös 30:n lenkura, toivottavasti ensi vuodelle saavat tehtyä 90:n vaihtoehdon jossa ensin ajetaan 30:n lenkki helpommalla Syötteelle nousulla ja sitten perään ohituspitkoksilla aloittaen 60:n lenkura. Ja toivomuslistalla on että tälle vaihtoehdolle tulisi myös M50-sarja...

Hyvällä tuurilla jos tähdet ja kuut natsaa niin siellä ajan seuraavan generaation maastonojakilla joka on sitten jämäkämpi, kevyempi ja vähemmän vika-altis. Näyttää nimittäin että kohta on aikaa rakennella...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin