Täysjousitettu off-road nojakki

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Wacky kirjoitti:

Ihan vertailuksi tässä tuo todella kevyeksi mitattu rengas ei olis niin kevyt, mutta eipä ole kalliskaan: http://www.bike-discount.de/en/buy/kend ... /wg_id-240

Mukava, kun läskirenkaissa alkaa koko ajan olla enemmän tarjontaa järkevään hintaan. Tuo linkittämäsi on teräskaapelillinen ja paksummalla kylkikudoksella oleva versio. Siitä myös halvempi hintakin.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Takahaarukan nivelenä toimivan keskiön jatkona oleva runkoputki joka kannattaa penkin ylätukea sekä jousituksen linkustoja on revennyt saumastaan putken alapuolelta, samalla putki on jo taipunut jonnin verran ylöspäin ja näin nostanut penkkiä pystympään ja samalla tuonut keskiön ja tangon kuskia lähemmäksi.

Paikka siis tämä:

Eli tuo keskiömuhvista alaspäin tuleva putki on murtunut muhvin hitsaussaumasta alapuolelta.

Tämmönen oli siis murtuma:

Kuva

Kuva

Ja korjaus sitten:

Kuva

Kuva

Tuo lisätuki on sitten uudesta CrMo-putkesta joten vähän laatua tähänkin vehkeeseen. Aamulla kun ajelin töihin niin ihan kuin tuliterällä nojakilla olis ajanu. Ennen se vatkas jos jossakin pikku painopisteen muutoksessa tms ja näköjään johtu samasta kuin miksi vanhaa jousikeulaa olen moittinut eli joustava teräs pompottaa pikku joustot ja niin teki myös tuo murtunut runkoputkikin.

Eiköhän tämä kestä uuden tekoon asti, penkki tosin on jo murtunut vaihteeksi samasta paikasta kuin syksyllä mutta ei ole kriittinen ajamisen kannalta.

Muoks: toinen repeämäkuva oli duplikaatti...

Viimeksi muokannut mhelander, 06 Touko 2015, 16:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

No nyt on laihaa läskiä alla:

...

Kuva

Ajelin tällä töihin aamusella ja vähän hitaammalta vaikuttaa mutta ei paljoa. Verrattuna vaikkapa WTB Bronson Race -rengastukseen joka on selkeä maastorengas ja erittäin hyvä märkiin olosuhteisiin.

Edessä on edelleen Schwalbe Thunder Burt 54-559 jonka ajattelin viikonlopuksi vaihtaa Bronsoniin.

Sain viime viikonlopuksi eteen Bronsonin ensin leveälle hiilarivanteelle jossa se oli 54 mm leveä mutta kun ei pitänyt ilmaa niin vaihdoin kumin nastarenkaan tilalle normikiekkoon jossa renkaan rungon leveys on 50mm mutta nappulat about yhtä leveällä.

Rengastus toimii hyvin muualla paitsi "merisuolaisessa" lähes kävelyn kantavassa lumessa jossa upotessaan takaa loppuu vetopito. Märät yms paikat menee hyvin, pitoa riittää.

Tuo 2.8" eli noin 66mm leveä rengas on maksimi mitä tällä ketjulinjalla voi laittaa. Nyt kun takana on 11-vaihteinen pakka normaalilla 9-10 vaihteisen vapaarattaalla niin mummoratas on sen verran lähellä pinnoja että ketju hipoo rengasta molemmin puolin. Taittopyöriä voi toki siirtää kauemmas mutta katsotaan miten menee näin.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Tarkasti mitoitettu runko :) Kauan kesti ennen ensimmäistä hajoamista. Tuo hajonnut pätkä on vissiinkin noin 40mm ja ottaa vastaan samat voimat kuin runkoputkikin :?
Silmin nähden on paluuketju suorana eli laadukas takavaihtaja. Mites maastossa, hakkaako usein runkoon?

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jooseha kirjoitti:

Tarkasti mitoitettu runko :) Kauan kesti ennen ensimmäistä hajoamista.

Jep. Mittarissa on nyt 16,500 kilsaa. Eikä mitään sievää ajelua nätissä kelissä hyvällä tiellä...

jooseha kirjoitti:

Tuo hajonnut pätkä on vissiinkin noin 40mm ja ottaa vastaan samat voimat kuin runkoputkikin :?

Juu. Se on muistaakseni tyttöjen 24" Yosemite yläputki ja pätkä satulaputkea. Ohuempi seinämä siinä tuntu hitsatessa olevan kuin päärungossa, se kun on tehty 24" ja 26" Yosemite-runkojen alaputkista.

jooseha kirjoitti:

Silmin nähden on paluuketju suorana eli laadukas takavaihtaja. Mites maastossa, hakkaako usein runkoon?

Takahaarukan nivelenä toimivan nelikanttikeskiön akselissa oli selvät urat paluuketjun tekemänä. Tiedä tuosta ZEE-vaihtajan laadusta mutta siinä on kytkin joka toimii paremmin kuin SRAM Type2 lyhyt- ja keskihäkkisissä.

Runkoon ketju ei ota kiinni juuri koskaan, paluupuoli hakkaa joskus takajousituksen linkkuja ja tuota haarukan nivelpistettä. Polkiessa vetopuolen ketju on tietysti kireänä eikä hakkaa mihinkään, alamäissä joskus ja kivikoissa hakkaa haarukkaputken päälle.

Seuraavaan konstruktioon tulee pääosin samat tsydeemit, haarukkaputken päälle ajattelin laittaa maalauksen jälkeen helikopteriteippiä niin ei kuoriudu maalit veks. Takajousituksen linkusto yksinkertaistuu ja paluuketju ei tule enää yltämään sinne asti.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

No nyt on laihaa läskiä alla:

...

Edessä on edelleen Schwalbe Thunder Burt 54-559 jonka ajattelin viikonlopuksi vaihtaa Bronsoniin.

Sain viime viikonlopuksi eteen Bronsonin ensin leveälle hiilarivanteelle jossa se oli 54 mm leveä mutta kun ei pitänyt ilmaa niin vaihdoin kumin nastarenkaan tilalle normikiekkoon jossa renkaan rungon leveys on 50mm mutta nappulat about yhtä leveällä.

Tässä vähän paremmassa valossa otettu laihaläskikuva yo rengastuksella:

Kuva

mhelander kirjoitti:

Rengastus toimii hyvin muualla paitsi "merisuolaisessa" lähes kävelyn kantavassa lumessa jossa upotessaan takaa loppuu vetopito. Märät yms paikat menee hyvin, pitoa riittää.

Tuo 2.8" eli noin 66mm leveä rengas on maksimi mitä tällä ketjulinjalla voi laittaa. Nyt kun takana on 11-vaihteinen pakka normaalilla 9-10 vaihteisen vapaarattaalla niin mummoratas on sen verran lähellä pinnoja että ketju hipoo rengasta molemmin puolin. Taittopyöriä voi toki siirtää kauemmas mutta katsotaan miten menee näin.

Ja pari kuvajaista ketjulinjasta:

Kuva

Kuva

Vaihde on kolmosella ja vielä on ilmaa välissä mutta ykkösellä hipoo ketju jo sekä veto- että paluupuolella.

Tuon verran sontaa on vielä jäljellä sunnuntain lenkiltä, ketju pysyi lenkillä yhtä puhtaana kuin kuvassa vaikka joutuikin Squirtit laittamaan kun sadekeli huuhteli sen rutikuivaksi. Eli mikään lika ei tartu ketjuun ja voimansiirtoon.

Reissu olikin aika haastava, noin 60 kilsaa "elonkorjuu" 2013 reitillä jolta piti tulla vähän kesken pois. Lumet oli pääosin sulaneet mutta vesisade oli yöllä muuttunut lumeksi jota oli viileämmissä paikoissa jäljellä. Bronson Race ei pidä uudella lumella pätkääkään joten vähän liukasta oli, karkeammalla lumella ja muuten sekin toimi ihan ok.

Työntämään joutui vain puolet noususta joka edellisellä piti kävellä kokonaan ja vähän ylikin ja jalkautumaan joutui pari kertaa pitkosilla ja tulvivien ojien ylityksissä, kuten tämä:

Kuva

Tuon reissun ja parin viikon työmatka-ajoilla pyöräteillä ja vähän metsässäkin sanoisin ettei tuota läskimpiä renkaita kaipaisi maastonojakkiin. Rengastus on verraten nopea kovalla, takarengas rullaa paremmin kuin Bronson Race takana, silti pitoa on vähintään saman verran pehmeämmällä alustalla.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

Tuon reissun ja parin viikon työmatka-ajoilla pyöräteillä ja vähän metsässäkin sanoisin ettei tuota läskimpiä renkaita kaipaisi maastonojakkiin. Rengastus on verraten nopea kovalla, takarengas rullaa paremmin kuin Bronson Race takana, silti pitoa on vähintään saman verran pehmeämmällä alustalla.

Ai niin, tuli kerrankin kunnolla punnittua noita kiekkoja samassa tilassa, eli ilman pakkaa ja pikalinkkua.

WTB Trailblazer 27.5x2.8" kiekko painaa noin 500g enemmän kuin Thunder Burt 29er, ja noin 200g enemmän kuin WTB Bronson Race 29er. Kaikissa on samat navat ja 32 pinnaa, kahdessa ekassa leveät kiinankuituvanteet & 2.0/1.5 pinnat ja jälkimmäisessä paska DT-Swiss vanne ja 2.0/1.8 pinnat.

Jos keli tai olosuhteet on sellaset ettei Thunder Burt:lla pärjää niin mielummin taidan laittaa alle 2.8" nakillisen ja eteen Bronsonin.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja jviirret »

mhelander kirjoitti:

Työntämään joutui vain puolet noususta joka edellisellä piti kävellä kokonaan ja vähän ylikin ja jalkautumaan joutui pari kertaa pitkosilla ja tulvivien ojien ylityksissä, kuten tämä:

Kunnon läskit alle niin kelluu tuollaisten paikkojen yli :lol:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:

Kunnon läskit alle niin kelluu tuollaisten paikkojen yli :lol:

Sitten ei jaksa enää ajaa tuonne asti että ylitys tai kelluminen olisi ongelma...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Tällä on kyllä oikeasti kaupallista potentiaalia.
Olet kyllä hyvin haarukoinut mahdollisia ongelmakohtia, käyttökelpoisuutta ja tuotannollisia näkökulmia. Toivottavasti sinut yrittäjyys kontaminoi, tai globalisoijat tuovat peräkärryn taaloja.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Joo en jaksa alkaa säätämään omaa aihetta PaksuKumiPolokasu 2015 tapahtumasta. Viime vuonna eivät mokomaa järjestäneet joten piti mennä sitten kokeilemaan SyöteMTB:n kahden kierroksen ja 120 kilsan tapahtumaa...

Tänä vuonna ajettiin aikaisemmista poiketen Kempeleen Köykkyrissä ja sielläkin oli laskettelurinne remontissa joten reitin suunnittelijoille oli vähän haastetta. Hommaa ei helpottanut lauantain myrsky joka kaatoi puita ja pudotti niistä paljon tavaraa joka paikkaan... siirtymäajolla kotoa tapahtumapaikalle piti pyörätielläkin ajaa yhden kaatuneen puun yli.

Joten ei kun perjantaina tarkistukset että nojakki on kondiksessa ja ketjun voitelu Squirtilla. Lauantaina värkkäsin penkin taakse CamelBak UnBottle-juomarepun johon 1.5 litraa vettä sekä letkin jatkot penkin alta tangon kautta. Lähtiessä otin vähän varakamppeita ja kaksi 6.5 dl:n pullollista Gatorade-urheilujuomaa sekä kolme Waasan välipalakeksiä ja polokasin 24 kilsan matkan mahdollisimman sievästi, noin lämmittelynä. Hommaa ei helpottanut että kolmannes piti ajaa vielä aika kovaan vastatuuleen.

Reittiä en viitsinyt lähteä kattelemaan, selvää oli että laskettelurinne pitää jossakin kohtaa ajaa ylös ja alas, muuten oli luvattu neulaspolkua ja uimaankaan ei pitänyt joutua.

Liikkeelle lähdettiin klo 11:00 ja eka kierros ajettiin järjestäjän oppaan perässä, liimauduin ensin lähteneeseen vauhtiryhmään mutta juuri laskettelurinteen jälkeen tehtiin pikku hukkapätkä kun porukka repesi hajalleen nousussa. Siinä sitten ajoin kierroksen loppuun ja pari kolme kierrosta 4-6 kuskin nipussa jossa ajoi myös kisan voittanut nainen. Seuraavalla tulikin ajettua vähän totisemmin kun oli mun nopein kierros ja muutenkin kierrosajat oli aika tasaisia 29-34 minsaa.

Seitsämännen kierroksen puolessa välissä mäen nousun ja erittäin kovavauhtisen laskun jälkeen hävisi nopsaan ilmat takarenkaasta ja kun pumppailin ilmaa lisää huomasin renkaan kyljessa 5mm:n käärmeenpiston jäljen. Edes Stans-litkut eivät tahtoneet sitä heti tukkia mutta matkaan päästiin ja lopulta kolme kertaa piti pumpata ilmaa lisää kunnes tulin maalialueelle ja pidin suunnitellun pysähdyksen pullon vaihtoa varten. Samalla vaihdoin tubeless-venttiilin sisuriin ja harmittavasti näihin kahteen kiekkaan menikin sitten about 1h 40min aikaa.

Yhdeksännen kierroksen sain päätökseen kun kilpailuaika oli 5h 32min joten ei enää kannattanut lähteä jatkamaan, näissä tapahtumissa kun lasketaan vain määräaikaan ajetut täydet kierrokset. Harmittamaan jäi vähän että naisten voittaja ajoi 10 kierrosta ja siinä vauhdissa olisin helposti pysynyt ja lopussa varmaan kovempaakin olisin päässyt tarvittaessa.

Toisaalta nyt oli sijoitus 15. kaikkiaan 55 miehen joukossa joka ei ole ollenkaan paha. Kaikki 9 kertaa ajoin laskettelurinteen ylos, se ei kaikilta onnistunut vaikka vähän tiukkaa jo tekikin. Ja noin 90 kilsaa tuli ajomatkaksi joka on kyllä oma ennätys tässä ajassa ja maastossa.

Muuten kalusto toimi hyvin ja parin ekan kierroksen jälkeen sain hyvän rennon ajotahdin päälle, ei mitään virheitä ja muutenkin kulki aika kivasti ja tasaista vauhtia koko 5:32 aika. Kerran ojan ylityksessä pohjalla olevat lavat karkasivat alta ja piti polkasta vasen koipi polvea myöten veteen ettei joudu uimaan mutta eipä tuo haitannut kun keli oli riittävän lämmin. Jopa suopätkät pystyin ajamaan vaikka oli sliksit alla, vähän lipsu ja toisinaan tökki mutta kuitenkin.

Tulokset löytyy FillariFoorumilta jossa hyvällä tuurilla voi jopa yhdestä kuvasta löytää minut kiipeämässä tuota rinnettä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Tein salapoliisityön valmiiksi:
http://katrie.kuvat.fi/kuvat/Paksukumip ... g?img=full
Näyttäisi 29"jä olevan paljon.

Miten tuollaisen kuopan ylitys menee nojakilla?
http://katrie.kuvat.fi/kuvat/Paksukumip ... g?img=full

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Kuva

Ollaanpas sitä vaatimattomia. Oli siellä polulla ajo kuvakin :mrgreen:

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

TKorho kirjoitti:

Näyttäisi 29"jä olevan paljon.

Suurin osa oli 29 maastureita, jokunen läski ja yhtä ajoi olikohan 9-vuotias poika.

TKorho kirjoitti:

Miten tuollaisen kuopan ylitys menee nojakilla?
http://katrie.kuvat.fi/kuvat/Paksukumip ... g?img=full

Huonosti. On tuo ajettava mutta nuo rullaavan pyöreät riukut piti huolen että kun takapyörältä olis tarvittu pitoa niin siihen jäi. Parilla kierroksella koetin ajamalla mennä mutta kun ei niin ei. Toisaalta taluttamalla fiksusti pääsi nopsemmin yli kuin ajamalla :lol:.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jooseha kirjoitti:

Kuva

Ollaanpas sitä vaatimattomia. Oli siellä polulla ajo kuvakin :mrgreen:

Tarkemmat silmät, itse pikaseen töiden lomassa selasin nuo läpi. Mun suopätkän ajosta olis saanu ihan kelposta matskua ihmeteltäväksi muttei kelvannu.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin