Täysjousitettu off-road nojakki

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja tm »

janx kirjoitti:

Oliko 152mm vai pidempi? 152mm on vaikea saada uutenakin.

200-millinen oli, jousto 50 mm. Eli ei harvinaisinta sorttia.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Joo, pitääpäs suunnitella 200 milliselle. Voihan siihen tehdä alumiinista palikat joilla lyhyempi sopii jos sellaseen haksahtaa.

Purin tuossa toisen B-Y luovuttajapyörän. Hitto että painaa paljas runko keskiön kanssa paljon, vaikka oli 24" lasten pyörä. Siinä on tuumanen emäputki ja lyhyt joten rälläköin etuhaarukastaan pohjat etäohjaukselle johon tämän emäputki.

Alempi runkoputki ja keskiömuhvi tulevat sitten toisen 26" B-Y luovuttajan alemman runkoputken ja sen 1-1/8" emäputken eteen. Tuo putki pitää sitten katkaista wiksusti että siitä riittää etäohjauksen emäputkeen asti ja sen taakse takajousen niveleksi. Pitää saada penkin alle ja istuinkupin taakse.

Seuraavaksi 26" rakkineen purku ja 26" etupyörä haarukan kanssa sekä 28" takapyörä jikiin. Ja mallaamaan Meta sapluunana mistä aletaan leikellä putkia...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jviirret kirjoitti:

Kuva

Oho. Tää on vakoilllut Jukkaa jo ennenkuin toi ylläoleva on tehty :)

Kuva

http://olympiacycleski.blogspot.fi/2012 ... -bike.html

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Nyt on molemmat Bilteman fillarit täysin purettu. Sain jopa keskiötkin irti ja pistin rälläkän laulamaan pienempään runkoon.

Siinä näyttäisi olevan putket noin 1.2mm:n seinämällä. Paitsi keskiö- ja emäputki. Nuo rungot painaa ihan rutosti. Melkein aloitin isomman rungon pilkkomisen. Kävin kuitenkin mallaamassa Metan edessä ja pähkimistä piisaa.

Meinas houkutus voittaa että tekisin isomman takakolmiosta keskiön kanssa takahaarukan ja siihen säveltäisin jotenkin jousituksen ja kiinnityksen runkoon. Mutta takaisin Rob:n tekelettä ihmettelemään ja kyllä siinä on eniten järkeä. Että nivel tulee penkin alle ja iskari siihen rungon päälle. Ja vetopuolen taittopyörä melkein penkin eteen.

Kuva

Nyt alkaa ajatukset selkeytyä, teen ensin keskiön ja emäputken välin. Sitten emäputkesta etäohjauksen emäputkelle ja siitä takahaarukan nivelpisteeseen. Sitten pilkon Nopsan rungon putket niin että saan niistä tehtyä takahaarukan. Sitten jatkan sen nivelenä toimivasta keskiöstä taakse- ja ylöspäin penkin tukiin. Sitten pohtimaan miten nivelöinti iskarille tehdään.

Kuva

Näyttäis siltä että viikonloppuna on aikaa laittaa rungon ja takahaarukan teko hyvälle mallille.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nyt vasta tajusin tuota kuvaa katsella tarkemmin, tuohan on pirun monimutkainen laitos :shock: Putkia on ku keppejä vanhainkodin eteisessä. Melko pitkä joustomatka tulee takarenkaalle, sentin jousto iskarissa on tuollaisella iskarin sijoittelulla varmasti ainakin 10cm takarenkaalla?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jviirret kirjoitti:

Nyt vasta tajusin tuota kuvaa katsella tarkemmin, tuohan on pirun monimutkainen laitos :shock: Putkia on ku keppejä vanhainkodin eteisessä. Melko pitkä joustomatka tulee takarenkaalle, sentin jousto iskarissa on tuollaisella iskarin sijoittelulla varmasti ainakin 10cm takarenkaalla?

Jukka

Haarukan ja iskarin välissä oleva kolmiokappale(linkku) kääntää liikesuunnan vaakatasoon. Mittailin kuvasta että haarukan pituus on noin 660 mm, ja linkku on noin 1/3 matkan päässä nivelpisteestä. Linkku on sen verran epäkeskeinen että vipusuhde muuttuu 1/2,5 paikkeille. Näin ollen 100 mm joustoliike vastaa 40 mm liikettä iskarilla. iskareissa maksimi liikematka on suhteessa pituuteen, tässä näyttäisi olevan 152 mm pituinen jonka max iskunpituus on luokkaa 30-35 mm.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Jarcco kirjoitti:

Haarukan ja iskarin välissä oleva kolmiokappale(linkku) kääntää liikesuunnan vaakatasoon. Mittailin kuvasta että haarukan pituus on noin 660 mm, ja linkku on noin 1/3 matkan päässä nivelpisteestä. Linkku on sen verran epäkeskeinen että vipusuhde muuttuu 1/2,5 paikkeille. Näin ollen 100 mm joustoliike vastaa 40 mm liikettä iskarilla. iskareissa maksimi liikematka on suhteessa pituuteen, tässä näyttäisi olevan 152 mm pituinen jonka max iskunpituus on luokkaa 30-35 mm.

Kiitos Jarcco. Juuri tuota pähkäilin eilen pikkutunneilla, mutu oli minullakin että 1/3 suhteella mennään. Näin jos saa mahtumaan 200mm:n iskarin jopa 15 cm:n jousto olisi mahdollista. Mikäli penkki antaa tilaa.

BROL:ssa pistin foorumi-mailia henkilölle jonka arvelin olevan pyörän omistaja. Ja yllättäen pikkutunneilla tuli vastaus. Jousitus pelaa kuulemma hienosti, takapää on suorastaan mukava. Ei määritellyt paljonko sitä joustoa on. Ja että ohjaus on hutera ja ei toimi kunnolla laidasta laitaan. Ketjulinjassa on myös parannettavaa kun ei pelaa kuulemma kunnolla koko pakan leveydellä. Äijällä on ollu työkiireitä joten ei kevään jälkeen ollut BROL:ssakaan vaikuttanut, siksi laitoin mailia, ja ei ole pyörääkään ajanut tai kehittänyt.

Joten kuvien perusteella ja omilla lääkkeillä mennään. Käyn tänään pitkällä lenkillä kun aikoihin ei ole aurinko niin paistanut kuin nyt. Aamulla oli -5 pakkasta, nyt nippa nappa plussan puolella. Pyörätiet kutsuu ja Meta maasto/talvi kunnossa alla...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Noniin, lenkin jälkeen talliin ja pilkkomaan toinenkin Y-runko. Paljon mallaamista Metan edessä joustokeulan kanssa ja löytyihän se keskiön paikka jossa kammet ja kengät mahtuu pyörimään.

Ovat muuten ne profiiliputket 1.0-1.3 mm seinämältään. Melkein käyttökelpoista tavaraa. Runkojen valmistaja ei ole vaivautunut pohjakäsittelemään runkoja hitsausten jälkeen. Siis putket sisältä on lievässä ruosteessa hitsausten läheltä.

24" rungon keskiö ja siinä kiinni ollut alempi runkoputki on nyt pilkottu emäputkea vasten, se taas on rälläköity irti isommasta rungosta. Sen alempi runkoputki tulee sitten emäputkeen ja keskiönsä saa toimia takahaarukan nivelenä. Väliin tulee vielä tuumanen emäputki etäohjaukselle.

Huomenna hitsataan ja rälläköinti jatkuu. Tavoite saada ainakin päärunko valmiiksi, mieluusti myös takahaarukka tehtyä kiinnityksineen, silloin on värkki omilla pyörillään.

Mistä muuten hankitte niitä laadukkaita niveliä etäohjaukseen ? Muistan näheeni joskus aiheesta turinaa muttei heti alkanu löytymään...

Ensimmäiset hankinnat piti tehdä: tilasin extra tukevan maasturin ohjainlaakerisarjan kierteettömälle joustokeulalle, semmosta ehjää kun ei löytyny omasta takaa. Kova kiusaus olis tilata pyörät osina, 150 egee olis renkaat täydellisinä gummeineen... mutta taitaa olla järkevää ensin koeajaa värkki suurin piirtein sopivilla pyörillä ja osilla. Samoin himottais SRAM X.7 vaihtajat ja niihin trigger-kahvat.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

mhelander kirjoitti:

Mistä muuten hankitte niitä laadukkaita niveliä etäohjaukseen ? Muistan näheeni joskus aiheesta turinaa muttei heti alkanu löytymään...

Korvasin tadpolen väljäksi menneet kulmanivelet suojakumilla varustetuilla, kentson sivun alimmat:
http://www.kentso.fi/prebeo/category/nivelvarret/0170

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Olen itse hankinut paikallisesta hytdaliikkaliikkeestä. Niissä on aika moisia laatu eroja.Isojoen Konehallin ovat jo valmiiksikin vähän väljiä. Niissä on toleransit niin ja näin. Hytarilta kun ostin Nazcaan niin ei ole muuta kuin rasvaa lisännyt. Mutta niissä onkin pronsinen liukupinta , kuulaa vasten. Ajettu jo noi 30th.km , ainaskin. Suosittelen jos löydät paikallisista.
Minkä kokoset ajatteli laittaa, suosittelen vähintään 10mm kierteistä . Kestää paremmin rynkytystä. :roll:

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Ovat aika hinnan kirossa... Oliko hydrauliikkaliikkeen hinnat kans 40 € kipale ?

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Jotain noin 24€ kipale makso silloin. Nyky hinnoista en tierä. Isojoen konehallissa halvemmat.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Tuolla näyttäs olevan vähän edullisempia.
http://www.ptpoy.fi/laakerit-nivellaake ... 7_151.html

Tuosta saamme vain hyvän kysymyksen millaisella rakenteella saamme kevyen ja jäykän?
Ja kuinka pieni nivel riittää, riittäisikö 5-6mm jos laittiasi tavallista kovemman pultin?

Itse tein sisäkierteellisellä, johon ruuvasin kierretankoa pikku pätkän. Kierretanko meni mutteriin joka oli hitsattu putkeen ja mahdollisti tangon pituus säädön..

edit , ja tuolla http://jatekimport.fi/catalogsearch/result/?q=uni

Se tieten pitää muistaa että tuo uniball on ehkä se parhaimman tyyppinen nivel tuohon ohjaukseen, mutta noiden nivelten "laatuun" en osaa sanoa mitään fiksua.

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mustasudenkorento kirjoitti:

Tuolla näyttäs olevan vähän edullisempia.
http://www.ptpoy.fi/laakerit-nivellaake ... 7_151.html

Jep, ihan järkevän hintaisiakin. Itse kävin aikoinaan paikallisesta laakeritarvike liikkeestä kysymässä, muistaakseni yli 50euroa/pari tai kpl. Oli mulle liikaa...

Mustasudenkorento kirjoitti:

Se tieten pitää muistaa että tuo uniball on ehkä se parhaimman tyyppinen nivel tuohon ohjaukseen,

Näin on. Mulla on LowLWB:ssä tämmöisett bilteman "pallokupit":

Kuva

Noihin kului pieni välys äkkiä, mutta sitä suurempana ongelmana pidän rautalankaa jolla nivel on kasassa. Jos se kuluu poikki niin nivel purkaantuu, hengenvaarallinen tilanne. Jos tuollainen "mullinsilmän" silmä irtoaa niin nivel pysyy vielä kasassa läpi menevän pultin ansiosta. "Pallokupissa" ainoa etu on nivelen suurempi liikealue.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Kiitokset. Harmi vain ettei yksikään ole lähimailla että pääsis hypisteleen niveliä. Ehkä IKH:lla olisi hyllyssä...

Mielessä on tehdä etäohjaus M8 kierretangolla. Siitä kun ei tule kovin pitkä. Kymppi noista nivelistä joissa on messinkiä kitkapinnalla ei ole paha. Toimituskulut vaan lisää 50% tilauksen hintaa...

Tilasin sen Rock Shox Bar R 190x50 iskarin pumppuineen. Tulee ehkä ensi viikolla tai seuraavalla. Muut hankinnat saa odottaa, nyt talliin hitsaamaan runko ja takahaarukka kasaan. Pääsee sitten ohjainlaakerin ja iskarin tullessa mallaamaan vekotinta nippuun.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin