Täysjousitettu off-road nojakki

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Wacky kirjoitti:

Runko painaa 12,3 kg?! Eikö siinä ole jo puolet liikaa painoa?

Kerrataanpas vielä sitä painoa:

mhelander kirjoitti:

Niistä painoista:

  • 3.10 kg - päärunko

  • 1.95 kg - takahaarukka

  • 0.65 kg - penkin takatuki

  • ====> 5.7 kg "pelkkä" runko

  • 1.75 kg - stemmi täydellisenä + kahvat + vaijerit + Hayes etunestejarru

  • 1.00 kg - omavalmiste hiilikuitu+kevlar penkki + niskatuki + pehmusteet

  • ====> 8.55 kg "pelkkä" framekitti ilman nippeleitä ja etuhaarukkaa

  • 0.60 kg - etäohjaus täydellisenä (+ohjainlaakeri + välitystanko + nippelit)

  • ====> 9.15 kg etäohjattu framekitti ilman ...

  • 1.25 kg - takajousitus 170mm täydellisenä (ilmaiskari, vipukolmio, neliökeskiö nivel, nippelit)

  • 1.95 kg - joustohaarukka 130mm ohjainlaakerin kanssa

  • ====> 12.30 kg täysjousitettu framekitti ilman ...

  • 2.70 kg - 57-622 takapyörä täydellisenä

  • 1.95 kg - 57-559 etupyörä täydellisenä

  • 1.50 kg - loput nippelit (vaihtajat, lampun teline, yms)

  • ?.?? kg - tripla kampisarja polkimineen neliökeskiöllä, unohdin kirjata ylös mutta pirun raskas oli

  • ====>> 17.45 kg + kampisarja (oli se yli 2kg, ennen maalausta eri polkimilla paino 19.95 kg).

Piruuttani ryhmittelin noin jotta voipi pohdiskella että mistä se paino tulee.

Pelkkä runko on 5.7 kg, jousineen päivineen about 7 kg. Muistaakseni mun Metan runkokitti hiilaripenkillä paino 4.7 kg. Mukana on toki etuhaarukka ja stemmi... mutta rungon metalliosista ei paljoa pysty keventämään vaihtamalla materiaalia. Ellei sitten mennä kuituhommiin joita en kyllä lähde ympärivuotisessa käytössä ja maastoon tarkoitettuun vehkeeseen mielellään lisäämään.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Wacky kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Eikös tuota olis helpompi jo keventää rungosta? Rakennat uuden alumiinista niin lähtis varmaan 3-4 kg ihan kättelyssä

No huh huh, melko arvio. Painaako tuo runko edes noin paljoa :shock:

Jukka

Runko painaa 12,3 kg?! Eikö siinä ole jo puolet liikaa painoa? Mun pyörä painaa kisakunnossa vähemmän eli 3-4 kg pois ei ole epärealistinen tavoite.

No tuossa on mukana kaikki jousitus jutut etuhaarukasta lähtien. Pelkät teräsosat jotka olisivat korvattavissa alumiinilla ei kovin hirveästi paina.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:

No tuossa on mukana kaikki jousitus jutut etuhaarukasta lähtien. Pelkät teräsosat jotka olisivat korvattavissa alumiinilla ei kovin hirveästi paina.

Tuosta saa vähän osviittaa kun lueskelee mitä MetaBikes lupaa kuituisen rungon keventävän pyörää. Ja millä hinnalla.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

Ja sitten tuli vihdoin painettua nappia ja tilattua tähän kunnon vaihteisto: SRAM X.7 indeksikahvat, keskihäkkinen takavaihtaja ja X.5 3x9 etuvaihtaja. Pakka vaihtuu 9-vaihteiseen 11-32 malliseen jonka viime keväänä MP:hen hommasin, ketjuhan on jo valmiiksi 9-vaihteisen.

Autoa olis pitäny töiden jälkeen rassata mutta kun oli pakko Woikoskelta hakea Argon-vaihtopullo ja jenkkiosia kempeleestä ja Biltsusta klemmareita tms, ja rouvan mukaan vieraitakin tulossa...

Tulikin pyörähenkistä väkeä joten heitin sitten yo kamppeet paikalleen. Ja "riistovalon" jotta näkee käydä koeajamassa.

Tulihan mahtavasti toimiva vaihteisto ! Vaikka etuvaihtajan säätö onkin melkein yhtä tuskasta kuin edellisellä. Ja voipi olla että koska takavaihtajan korvakko on niin kapea että sinne pitää prikka laittaa että 11-piikkiselle riittää vaihtajassa säädöt.

En kehdannu ottaa jarrukahvoja tangolta pois joten vaihdekahvat on vähän liian lähellä kämmeniä mutta niin on kahvagummitkin lyhkäset grip-shift kokoa vielä... pitää hommata tuohon soppelit ja fixata.

Koska vaihtajan häkki on pidempi on ketju nippa-nappa riittävän pitkä kahdelle pienimmälle etulehdelle, suurin ei pelaa kuin pienemmillä pakan rattailla. Sitä ei onneksi tarvi juuri koskaan. Ja paluurissaa piti ottaa rungosta poispäin jottei pienimmällä vaihteella ketju ota liikoja kiinni renkaaseen, vetopuoli oli jo tuunattu valmiiksi.

Jos sitten huomisen pyhittäis auton ajokuntoon saamiseen ja sunnuntai aamuna vois sitten hyvin mielin käydä polokaseen yhteislenkin niin saa edes yhden ajopäivän tälle viikolle :-/.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

No niin.

Muoks: vitutus oli väärä aihe, oikee oli 2013 talvi-km kisa...

Kuten tuli talvi-km säikeessä todettua niin stemmihän ratkesi saumasta jo toista kertaa. Ilmeisesti ei ole ollut tarpeeksi TIG:ssä virtaa kun on hitsattu, ja kumma että sauman keskeltä ratkeaa vaikka stemmin jatkona oleva alumiiniputki on niinkin pehmosta.

Joten tänään kipasin (taas) Argon-pullon vaihtoon ja sitten ohuemmalla 1.6mm:n elektrodilla mutta 100A:n virralla päräytin uusiksi saumat. Tein stemmiputken etu- ja takapuolelle V-malliset urat sisälle jäävää valettua stemmiä vasten ja hitsasin niin että valustemmin metalli lähti ensin sulamaan ennen lisäaineen laittoa. Nyt on ainakin tuplasti vahvempi liitos, toivottavasti kestää vähän pidempään.

Tuli sitten osan jäähtymistä odotellessa purettua keskiö, uudesta SRAM X.5 etuvaihtajasta kun loppu säätövara ja neliökeskiö on tarkoitettu etuvaihtajalle joka tulee keskiön ja -muhvin väliin niin laitoin vetopuolelle sopivan prikan väliin.

mhelander kirjoitti:

Niistä painoista:

  • ...

  • ?.?? kg - tripla kampisarja polkimineen neliökeskiöllä, unohdin kirjata ylös mutta pirun raskas oli

  • ====>> 17.45 kg + kampisarja (oli se yli 2kg, ennen maalausta eri polkimilla paino 19.95 kg).

Ja samalla tuli punnittua hilppeet:

  • 762g : Shimano FC-MT60 keskiökampisarja jossa 25/36/46 lehdet

  • 356g : Shimano BB-UN 26-E kasettikeskiö + pultit

  • 458g : Shimano PD-1056 maantiepolkimet SPD-SL.

Tämä antiikkikeskiö täydellisenä painaa siis (ilman sitä prikkaa) 1.1 kg ja polkimet (ilman klosseja) about 0.5 kg lisää. Pannaan vielä pari strategista mittaa jotta voi joskus suunnitella päivitystä tai parempaa keskiösarjaa:

  • Qin = 132 mm

  • Qout = 161 mm

  • Pituus = 170 mm

  • Keskiöakselin leveys: YL 117 mm.

Nyt on nojakki entistä ehommassa kunnossa, kelpaa rullata talvi-km kilsoja sisään ! X.7 indeksikahvat pelittää aivan mainiosti ja kun stemmi on kunnossa on ajettavuus aivan mainio näille keleille. Kahvagummitkin tuli vaihdettua pidemmiksi, ovat BBB:n "tiiliseinä" malliset aika hauskat. Ja nyt on kahvojen järjestys oikea ja ergonomia kunnossa.

Viimeksi muokannut mhelander, 06 Helmi 2013, 14:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja jori »

mhelander kirjoitti:

Joten tänään kipasin (taas) Argon-pullon vaihtoon ja sitten ohuemmalla 1.6mm:n elektrodilla mutta 100A:n virralla päräytin uusiksi saumat.

Mikähän oli, kun jo 55A virralla paloi elektrodi tylpäksi, kun sulattelin "raidetangon" päihin kiinni muttereita. Putkikin oli vain 1,25 mm seinämäistä teräsputkea. Argon ainakin suhisi, mutta tiedä sitten minne meni. Paljonkos sitä pitäisi virrata. Elektrodista en tiedä mikä oli, luokkaa kaksi milliä summittain. Mikä muuten oli pakoputkiprojektisi seinämänvahvuus ja käyttämäsi virta TIGissä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jori kirjoitti:

Mikähän oli, kun jo 55A virralla paloi elektrodi tylpäksi, kun sulattelin "raidetangon" päihin kiinni muttereita. Putkikin oli vain 1,25 mm seinämäistä teräsputkea. Argon ainakin suhisi, mutta tiedä sitten minne meni. Paljonkos sitä pitäisi virrata. Elektrodista en tiedä mikä oli, luokkaa kaksi milliä summittain. Mikä muuten oli pakoputkiprojektisi seinämänvahvuus ja käyttämäsi virta TIGissä.

Ainakin 1.6mm:n elektrodilla jos suojakaasu loppu suli elektrodi välittömästi palloksi terästä hitsattaessa. Muutenkin suosittelen että käytät "sulatukseen" vahvempaa 2.4 mm:n elektrodia, senhän voi terottaa suipoksi pidemmältä matkalta jos tarkkuutta tarvitaan, kestää muutenkin enemmän virtaa ja kuluu vähemmän. Nuo ohkaset kannattaa säästää "peltitöihin".

Mulla on Argon:n virtaus 9-11 litraa per minuutti. On muistaakseni suositus. Juurikaasua en tule rosteriprojektissa myöhemmin käyttämään, ei persus kestä kaasubudjettia kun pitää vielä 2x määrä puhaltaa "hukkaan" putken sisään, siksi hankin sitä jauhetta joka spriihin sekotettuna ajaa melkein saman asian hitsattavan sauman sisäpinnalla.

Orkkis pakosarjat oli joskus olleet 1-1.2mm:n seinämällä, nyt oli laajalti ruoste vähentäny vahvuuden alle milliin. Silloin virta 35-45 A. Uudet putket oli 2mm:n seinämällä kuten sarjojen ja vaimentimien välissä olevat vanhat ja silloin virta 50-65 A riippuen hitsattavasta paikasta (50 jos hitsasin pakosarjoihin uutta putkea, ts. kollektorit), 55A kun uutta+uutta yhteen ja jos piti hitsata päällekkäin uutta (ei siis puskusaumaan) niin jopa 65A.

Olen oppinut säätämään Wameta 2000:n TIG:n niin että siinä on pulssitus päällä ja virralle rampit aloittaessa ja lopettaessa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

Nyt on nojakki entistä ehommassa kunnossa, kelpaa rullata talvi-km kilsoja sisään ! X.7 indeksikahvat pelittää aivan mainiosti ja kun stemmi on kunnossa on ajettavuus aivan mainio näille keleille. Kahvagummitkin tuli vaihdettua pidemmiksi, ovat BBB:n "tiiliseinä" malliset aika hauskat. Ja nyt on kahvojen järjestys oikea ja ergonomia kunnossa.

Joo hyvin pelittää. Aamusella "oikasin" töihin Ruskon ja Linnanmaan kautta... vähän tuntu ohjaus "tiukalta", ehkä syynä se että napsin etuvaihtajan tolpan lyhyeksi ja samoilla tulilla liiat pois ohjainputkesta.

Nyt vihdoin sai kierteettömän laakerin välyksen veks, saattaa vaan olla refleksiongelma tai sitten tämä tai etäohjauksen laakeri on liian tiukalla.

Mutta eipähän ole enää mitään epävarmuutta kun ei ohjauksessa tai stemmissä ole minkäänlaista klappia ja ohjaustanko on ja pysyy oikeessa paikassa. Lisää harjoitusta reflekseille ja kovaa ajoa.

Pitääpäs nappasta tuoreempaa kuvaa valosampana päivänä, vielä kun suurin osa maaleista on rungon peitteenä. Nimittäin rapisee vähän pois varsinkin haarukan päältä mihin ketju hakkaa jos ei töyssyissä satu polkemaan...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

Nyt vihdoin sai kierteettömän laakerin välyksen veks, saattaa vaan olla refleksiongelma tai sitten tämä tai etäohjauksen laakeri on liian tiukalla.

Mutta eipähän ole enää mitään epävarmuutta kun ei ohjauksessa tai stemmissä ole minkäänlaista klappia ja ohjaustanko on ja pysyy oikeessa paikassa. Lisää harjoitusta reflekseille ja kovaa ajoa.

Noniin, jaksoin sitten eilen ennen saunaa käydä säätämässä myös etäohjaimen laakerin välyksen kohdilleen. Onhan nyt aivan yhtä herkkä ajaa kuin ennenkin mutta ilman välyksiä. Aivan mahtava ajettava !

Ja eilen sitten hurahin ja tilasin Conti TopContact II Winter 50-559 eteen. Kunhan uusille WTB LaserDisc Lite -navoille tulee kehät ja pinnat niin heitän Racing Ralph:t niihin ja näihin nykyisiin taakse MP:n etupyörästä ton Contin 37-622 kitkagummin ja uusi eteen. Näillä kiekkopareilla ajetaan sitten kaikilla keleillä, tai yhtä aikaa molemmilla nojakeilla tyttären kanssa.

MP:stä pitää pölliä myös jarrulevyt kun niitä ei ole joutilaana, pitänee tilata jotkut halvat maastoajoa kestävät ei mahdottoman kalliit... ja noihin MP:n kiekkoihin vaan alle GP 4000 S:t odottelemaan kesäkelejä (tai käyttöä etuvetosessa kun kelit sallii).

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

Ja eilen sitten hurahin ja tilasin Conti TopContact II Winter 50-559 eteen. Kunhan uusille WTB LaserDisc Lite -navoille tulee kehät ja pinnat niin heitän Racing Ralph:t niihin ja näihin nykyisiin taakse MP:n etupyörästä ton Contin 37-622 kitkagummin ja uusi eteen. Näillä kiekkopareilla ajetaan sitten kaikilla keleillä, tai yhtä aikaa molemmilla nojakeilla tyttären kanssa.

MP:stä pitää pölliä myös jarrulevyt kun niitä ei ole joutilaana, pitänee tilata jotkut halvat maastoajoa kestävät ei mahdottoman kalliit...

Nyt on kotona kaikki hilppeet gummeja myöten. Joten eilen hyökkäsin talliin ja aloin sotkemaan sitä MDF-levyn työstöpölyllä... tämmönen pitäis valmistua:

Kuva

Kuva on Roger Musson:n kirjoittamasta kirjasta "Professional Guide to Wheel Building" jossa siis mittakuvat miten mokomaan osat tehdään.

Kipasin lounasreissulla hakemassa siipimuttereita niin saa kapistuksen liimailtua puuruuvien kanssa kokoon. Latat tein jo eilen valmiiksi akselia varten sekä nuo mustat muoviset härpäkkeet.

Sitten näiden kimppuun:

Kuva
WTB LaserDisc Lite napapari, olihan halvat kun eBay:sta Taivanista tilas...

Kuva
Tämmönen DT-Swiss XR400 ETRTO 559 eteen,

Kuva
ja saman valmistajan XM-490 29er ETRTO 622 taakse.

Kuva
Ja FSA MTB pikalinkut.

Pinnat on DT-Swiss 2.0/1.8 rosteriset ja 3-ristiin puolaus. Ai niin, kolleega kun tilaili nojikseen osia niin sieltä tulee toinen SRAM 970 takapakka 11-32. Halvemmalla kuin tuo nyt käytössä oleva halpis.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Kiekot ei ehtinnä eiliseen Oulu Winter Cycling Challenge "kisaan" mukaan, rihtasin ne valmiiksi vasta myöhemmin illemmalla. Tuli punnittua vanhat kokonaisina ja "paljaaltaan" eli vannenauhan ja pikalinkun kanssa. Samat gummit, jarrulevyt ja takapakan kun heitti uusiin kiekkoihin näytti 50g:n tarkkuuden omaaval matkalaukku vaaka 500g:n painon säästöä.

Olis nimittäin tullu tarpeen tuo(kin) kevennys painossa, ei ollu kovinkaan hauskaa juosta umpihankeen tallattua polkua ja kiivetä linnansaaren vallia ylös kantaen melkein 20-kiloista nojakkia. Parhaiten toimi pitää vasemmalla kädellä tangosta kiinni ja ottaa oikealla penkin alta ja hinata vehje selän takana jolloin etupyörä osin laahasi perässä...

Pari kolme kierrosta jakso vielä kantaa mutta pari viimeistä meinas tehdä jo tiukkaa. Olis tietysti helpottanu jos olis ollu maantiekenkien ja klossien sijaan maastopopot ja polkimet...

Enivei, edellisistä huolimatta kun ajamaan päästiin oli vauhti ihan kärjen tasoa jos ei kovempaakin. Kun tuo kisan voittajakin on Stravaan ladannu niin helppo verrata. Kovasti tuli uskoa menemiseen ja oppi tosi sukkelaan poistumaan penkiltä jalkautumisissa ja hyppäämään takaisin puikkoihin. Vielä jalkaan Pearl Izumi X-Alp kengät ja Time Atac polkimet ja sitten katsotaan ihan ajamalla kellä kulkee, kellä ei.

Mutta näihin kiekkoihin... tuo kirjan rihtausteline on aivan huippu ! Keittiön tammipöydällä oli mukava hoitaa homma loppuun ja tämä kiekkosetti on nopeimmin läjätty ja rihtattu tähän mennessä. Teen vielä sen nippojen esikiristys vatkulin ja todennäköisesti vanerista tuon vanteen keskityksen mittauksen apuvälineen niin on työkaluosasto näiltäkin osin hallinnassa.

Tulee tarpeeseen kun tähän asti alla olleet kiekot kaipaa rihtausta, uudet kehät kun tuli läjättyä kierrätyspyöristä puretuilla pinnoilla. 2mm:n pinnat käyttäytyy aivan eri lailla kuin uudet ohennetut joten tasakireys ja etenkin sen pysyminen on vähän niin ja näin. Heivaan noihin sitten Contin kitkagummit.

Kunhan jaksan niin punnitsen uusiksi koko vekottimen kokonaisena, tässä kunnossa (ja Time Atac polkimilla) sillä tullaan jatkossa ajamaan. Ellei joku sitten väkisin tyrkytä tarjouksella josta ei voi kieltäytyä erittäin kevyttä joustokeulaa (kuulemma 28mm:n putkilla olevat on liian löysiä pystärikuskeille, mulle kyllä kelpais).

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

... eiliseen Oulu Winter Cycling Challenge "kisaan" ...

Olis nimittäin tullu tarpeen tuo(kin) kevennys painossa, ei ollu kovinkaan hauskaa juosta umpihankeen tallattua polkua ja kiivetä linnansaaren vallia ylös kantaen melkein 20-kiloista nojakkia. Parhaiten toimi pitää vasemmalla kädellä tangosta kiinni ja ottaa oikealla penkin alta ja hinata vehje selän takana jolloin etupyörä osin laahasi perässä...

Pari kolme kierrosta jakso vielä kantaa mutta pari viimeistä meinas tehdä jo tiukkaa. Olis tietysti helpottanu jos olis ollu maantiekenkien ja klossien sijaan maastopopot ja polkimet...

Enivei, edellisistä huolimatta kun ajamaan päästiin oli vauhti ihan kärjen tasoa jos ei kovempaakin. Kun tuo kisan voittajakin on Stravaan ladannu niin helppo verrata. Kovasti tuli uskoa menemiseen ja oppi tosi sukkelaan poistumaan penkiltä jalkautumisissa ja hyppäämään takaisin puikkoihin. Vielä jalkaan Pearl Izumi X-Alp kengät ja Time Atac polkimet ja sitten katsotaan ihan ajamalla kellä kulkee, kellä ei.

Tulokset "kisasta" :
Kuva

Ja Strava:ssa mun suoritus. Ennen kisaa ajelin 16 kilsaa töiden jälkeen ja ennen töitä 13. Ettei ihan kylmiltään joudu revitteleen ;).

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Hieno suoritus, varsinkin kun huomioi ettei tämän tyyppiset kisat oikein ole nojakkien vahvinta aluetta.
Oliko yleisöä, eli tuliko näkyvyyttä?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:

Hieno suoritus, varsinkin kun huomioi ettei tämän tyyppiset kisat oikein ole nojakkien vahvinta aluetta.
Oliko yleisöä, eli tuliko näkyvyyttä?

No olihan sitä. Jokunen kolleegakin tunnisti mut ajajien joukosta... ja salamat räisky pitkin reittiä niin ettei meinannu eteen nähdä.

Jännityksellä googlailen josko sattuis jokunen kuva tulemaan julkisuuteen. Ite en saanu yhtään kuvaa kun kännystä loppu akku sopivasti jo ennen starttia :-/.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Kuvaa on tullu pantattua kun värkki alkaa nyt olla koitoksiin valmiissa kunnossa:

Kuva

Tuorein tuunaus on siis uudet kiekot. Edellisistä kuvista vaihtuneet on vaihteisto SRAM X.7 indeksikahvoihin ja takavaihtajaan sekä X.5 etuvaihtajaan.

Laitoin myös pullotelineen ettei sunnuntain pitkillä yhteislenkeillä pääse kuivahtaan liikaa, nyt mukana kulkee Motonetin puolen litran termospullo.

Tunkkasin MetaPhysic:iin tämän vanhat kiekot joihin ne Contin kitkat, siitä tähän sitten kun tuntuu että keli on sopiva.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin