Täysjousitettu off-road nojakki

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Niistä painoista:

  • ...

  • ?.?? kg - tripla kampisarja polkimineen neliökeskiöllä, unohdin kirjata ylös mutta pirun raskas oli

  • ====>> 17.45 kg + kampisarja (oli se yli 2kg, ennen maalausta eri polkimilla paino 19.95 kg).

Ja samalla tuli punnittua hilppeet:

  • 762g : Shimano FC-MT60 keskiökampisarja jossa 25/36/46 lehdet

  • 356g : Shimano BB-UN 26-E kasettikeskiö + pultit

  • 458g : Shimano PD-1056 maantiepolkimet SPD-SL.

Tämä antiikkikeskiö täydellisenä painaa siis (ilman sitä prikkaa) 1.1 kg ja polkimet (ilman klosseja) about 0.5 kg lisää. Pannaan vielä pari strategista mittaa jotta voi joskus suunnitella päivitystä tai parempaa keskiösarjaa:

  • Qin = 132 mm

  • Qout = 161 mm

  • Pituus = 170 mm

  • Keskiöakselin leveys: YL 117 mm.

Tässä pähkäilen että josko raskis investoida kesäksi kunnon keskiöön:

Kuva

Laskeskelin painon olevan jotain 164g koko kapistukselle samalla 117mm:n akselin pituudella pultteineen, säästöä tulis 192g. Ja halavalla, ton UN26E:n saa halvimmillaan 9 € hintaan kun tää maksaa "vain" 160 €.

Polkimet vaihtamalla vaikkapa Time Atac XC8 -tyyppisiin paino laskisi vielä 174g. Ja klossitkin olis kevyemmät...

Tähän asti laskennallinen paino mitatusta 19.90 kg:sta on laskenut kiekoilla -0.5 kg ja vaihteistolla (263g + 263g + 179g = 705g) ?? kg (ei tainnu painoa säästyä) sekä lyhentämällä etuvaihtajan tolppa ja ohjainputki. Eli pitää punnita, oletus on että 19.0 - 19.5 kg näyttäisi vaaka.

Kasettikeskiön ja polkimet vaihtamalla ollaan jo varmuudella 19 kg:n lukemassa tai alle. Eli eipä juuri ole perusteltavissa keventely. Tuo keskiö ja varsinkin sen hinta pistää miettimään, polkimien päivitys ihan toiminnallisuudenkin vuoksi voi tulla ajankohtaiseksi...

Jos kaikki viritetään äärimmilleen, eli vaihdetaan sisurit litkuihin ja teippeihin, keula johonkin hempuliin ja keveämpään niin ehkä alle 18 kg olisi mahdollista. Ei siis mitään merkitystä...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kuva
Tämmösen ostin Stern 3:seen ja kevyt on härpäke ja kohtuu hintanen. 39€ vain , punninut sen nyt olen ja 200g , mokoma paino. :wink:
Kuva
Sit siel olis tämmönenkin ja maksois 29€ . Voi olla vähän kevyenpi , kui tuo ensinmäinen. Tosin ensinmäinen on kolmois laakeroitu.
Molemmat löytyy Pyörätohtorilta. Siis täältähttp://www.pyoratohtori.fi/ :wink:

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Nojanalle kirjoitti:

Kuva
Tämmösen ostin Stern 3:seen ja kevyt on härpäke ja kohtuu hintanen. 39€ vain , punninut sen nyt olen ja 200g , mokoma paino. :wink:

No siinähän se on. Sekä tukeva että kevyt ja ihan asiallinen hinta. Harmi että on hesassa niin tulee muita EU-kauppoja kovemmat toim.kulut...

Sen verran pähkäilin noita kalliimpia vaihtoehtoja että JIS-neliökeskiön akselin mitta on lähinnä sen mukaan millaseen pyörään tulee. Maantie ja 2-lehtinen on kapein ja siitä lähtee levenemään, tää 117mm on triplalle.

Tuossa kalliissa on käsittääkseni sekä akselia että laakerikuppeja varten prikkoja joilla voi tuunata akselin juuri sopivaan asentoon. Eli mun pitää kaivaa tai mitata tuo 26E -keskiön strategiset mitat akselin vetopuolen offsetin suhteen ja soittaa tohtorille josko heidän keskiönsä on sitten vastaava. Nimittäin vähän leveempi saa olla mutta kampi mieluusti samaan paikkaan kuin nyt. Jotta etuvaihtaja pelittää ja kantapäät ei sitten ota kummallakaan puolella (enempää) haarukan olkapäihin kiinni.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Odotellessa vois tehdä 10% ovaalit ketjurattaat 25/34/41, tai jättää suurimman tekemättä. Pitää laskeskella välityslaskureilla missä on järkeä, pienin 110 BCD:lle on 10% ovaalina 34-piikkinen...

25/34 vaikuttaa hyvältä kompromissilla, 20/30/40 antaa vain yhden pienemmän vaihteen ja 25/34/41 suurin lehti vain 10 km/h lisää vauhtia. Molemmissa jälkimmäisissä menee suurin osa vaihteista täysin limittäin.

Koska tuskin ajan tosissaan pidemmissä alamäissä 50+ km/h (kumpikaan ei toteutune näillä korkeuksilla) ja nojakilla ei mahda enää pysyä maastossa pystyssä, edes ylämäissä, 5 km/h vauhdilla, niin 10% ovaalilla 25/34 rattailla pärjää.

Ja kuukausien vitkuttelun jälkeen, kun tuli sohjokelit, niin tuumasta toimeen:

Kuva

Siinä sitten 25- ja 34-piikkiset 10% ovaalit joilla korvataan $haissen 24- ja 36-piikkiset. Hampaiden profiili täsmälleen sama kuin SRAM Apex -kampisarjan 10-vaihteiselle tarkoitetussa etulehdessä ja hyvin istuu 9-vaihteisen ketju päälle.

Erkaumakarkaisun jälkeen paikalleen, suurin 46-piikkinen saa jäädä, pitää kattoa josko sais lisää 3mm:n levyä hommattua niin sais tehtyä ehkä 41-43 -piikkisen ovaalin. Tai sitten ei tule tehtyä, pitää kattella.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

Polkimet vaihtamalla vaikkapa Time Atac XC8 -tyyppisiin paino laskisi vielä 174g. Ja klossitkin olis kevyemmät...

Ja tulihan se toimitus lopulta... ja tämmöset on sitten pultattuna paikalleen:

Kuva

Aivan mahtavasti pelittää clip-in ja koiven irroitus... verrattuna ainakin $haissen 90-luvun Look-lisenssi maantie polkimiin.

Samassa paketissa tuli tämmöset:

Kuva
Eli $haisse SM-SH40 SPD-klossin sovitin niille $haissen SPD-SL kenkiin joissa on myös SPD-kiinnityksen mahdollisuus, kuten mun $haisse R087 kengät:

Kuva

Sovittimilla on sitten nuo Time Atac klossit paikallaan. Toiset samanlaiset uudet on Pearl Izumi X-Alp maastokengissä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Ja seuraavaksi kun noi rattaat on paikallaan ja testattu muutan Racing Ralph:t tubeless tsydeemeiksi ghetto -menetelmällä.

Eteen vetäsen 451-sisurin halkaistuna, ja taakse 559-sisurin. Saippuaa sitten ja ulkorenkaan reunalle ja sisään Stans:n litkut.

Saas nähdä... kaikkea uutta ja kivaa pitää kokeilla, nää maastohommelit ja etenkin uusimmat viritykset on verraten tuntematonta ainakin vielä. Ehtii vielä talvikeleillä kokeilla rullaako noi tosiaankin paremmin pikkasen pienemmillä paineilla kuin sisurien kanssa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

En viitsiny riskeerata sunnutain porukkalenkille litkujen kanssa, joku ilta tässä pitää tuusata ne sisään.

Tuolla kuvajaista ko lenkiltä...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

No nyt on litkut sitten edessä ja takana, ja ajoa parisataa kilsaa niillä.

Rullaa kyllä ihan eri lailla kuin sisureilla. Ennen laitoin lämpimässä 3 bar ja iso ero rullaavuudessa jos siirryttiin -5..0 lämpötiloista -10 tai kylmempään. Nyt pistin 2 bar sisään ja tarkistin eilen että 1.75 näyttää olevan (lämpimässä) mutta rullaa -20:ssä paremmin tai yhtä hyvin kuin -5 lämpötiloissa. Tämä siis samalla lenkillä, tiet vastaavassa kunnossa ja jopa alhaisemmalla keskisykkeellä.

Musta tuli tubeless-believer kertaheitolla. Jopa niin että tilasin ihan oikeet Stans:n teipit jotka vaihdan ghetto-sisuri virityksen tilalle jos/kun pitää gumekset käyttää pois vanteilta.

Maanantain lenkin jälkeen hokasin että takaiskarin etumaisen korvakon kiinnityspultti on poikki. Eilen sitten kävin katteleen mikä siinä maksaa ja sehän oli napsahtanu tasan keskeltä poikki, ilmeisesti väsymällä.

Mullahan toi kyseinen on rosterista kierretankoa ja pituudeltaan noin 100mm eli hiukka vajaat 80 milliä on väli millä iskari sitä väsyttää. Ja kun ei tullu mukanansa holkkeja korvakkoihin niin puuhasin cantilever-jarrujen säätöprikoilla sopivat korvakkojen sisään. Nehän ei tue tuota pulttia mitenkään joten väsyminen on ilmeinen ongelma.

Mistähän tohon Rock Shox Bar-R 190mm:n iskariin sais soppelia holkkimateriaalia ? Varsinaisesti sitä tarvitaan vain tuohon yläkorvakkoon, alapäässä on pultti kiinni laipoissa joissa laakerit kaikille mekanismin pulteille...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Kaitsu62
Viestit: 57
Liittynyt: 11 Marras 2012, 11:21
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja Kaitsu62 »

"Vahvojen puslien" pituus näyttää loppuvan 68 mm:iin: http://www.mountainbikecomponents.co.uk ... ong+Bushes

Täälläkin taitaa olla vain 54 mm leveitä: http://www.enduroforkseals.com/id275.html

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Kaitsu62 kirjoitti:

"Vahvojen puslien" pituus näyttää loppuvan 68 mm:iin: http://www.mountainbikecomponents.co.uk ... ong+Bushes

Täälläkin taitaa olla vain 54 mm leveitä: http://www.enduroforkseals.com/id275.html

Kiitos Kaitsu vinkistä. Itse en ole löytänyt mokomia puslia mistään vielä...

Se on vaan parempi että ovat vähän kapeat, etenkin yläkiinnikkeelle jossa nuo rakenteet vaatii että pari senttiä on ohutseinämäistä holkkia. Helpottaa vielä läjäystä, tän iskarin laitto on ihan painajaismaista, etenkin jos ei irroita penkkiä. Liikaa liikkuvia osia kun tunkkaa noita kierretankoja paikalleen...

Alakiinnikkeelle vois olla parempi että olis oikeen mittaset. Ehkä pitää kattella sitä sorvia ja pyöräyttää alumiinista tai rosterista ihan soppelit.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

No niin. Kun tuli MetaPhysic:n painonjakauma mitattua jotta saa nuo rengaspaineet kohdalleen niin nyt sain mitattua tästäkin nappularenkailla.

Edessä on 38.2% ja takana 61.8% painoa, ja pyörän paino yllättäen kaikkien kevennysten jälkeen edelleen 19.9 kg.

Tuolla jakaumalla, 57-millisiin renkaisiin pistin sitten eteen 0.9 bar ja taakse 1.7 bar. Onneksi on ghetto-tubelessit, taitais muuten ainakin edessä sisuri lepattaa ulkorenkaan sisällä.

Seuraava suuri hämmästys tuli kun kävin 50 kilsaa polkemassa pyöräteillä... värkki rullas Racing Ralph nappulakumeilla ihan yhtä hyvin kuin Conti TopContact II Winter 50-559 ja 37-622 kitkarenkailla. Uskottava se on että rallirane on nopea rengas noinkin alhaisilla paineilla. Melua kyllä tulee mutta ei tuntunu yhtään hitaammalta kuin syksyllä kun paineita oli varmaan lähemmäs 3 bar molemmissa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Jäi tuosta laittamatta että paluumatkalla polokasin Strava-palveluun KOM:n (King Of the Mountain eli etappivoittaja) "Ritaharju Sprint" jota ovat tykittäneet maantie vehkeillä, kylläkin pyörätiellä.

Tänään jaksoin vaihtaa nyt alla olleet SRAM PC-971 ketjut uusiin. Näillä on ajoa 2300 kilsaa ja ei mittauksen perusteella lainkaan venymää.

En tiedä meninkö "halpaan" vai onko nämä uudet sitten paremmat. Ovat nimittäin Campagnolo Record C9 9-vaihteisen ketjut. Ne liitetään ketjun katkaisijalla ja laittelin ne paikalleen ilman pikalukkoja. Saattavat olla vähän kevyemmät mutta sillä ei ole väliä. Vaan sillä että väitetään näitä erittäin kestäviksi.

Kuva

On tuo ketju jotenkin linjakkaamman näköinen kuin SRAM:n. Hinta jotain tyypillisen 10-ketjun luokkaa. Katsotaan miten pelittää ja rasvat pysyy sisällään, 971 "kuivui" ja alko nitiseen aika joutuin voitelun jälkeen tässä vehkeessä.

Samalla pistin uuden ja ehjän Optiman taittorissan vetopuolelle, entinen josta oli ulkokehältä katkennu rakentaessa pala pois meinas haukkailla pyöräilyhousuja.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Hyvin pelittää Campan C9-ketju. On hiljanen ja vaihteet toimii kuten pitääkin. Vaikka on jo vähän tullu sotkettua.

Eilen sitten ajoin vähän jo maastossakin, Kempeleen Köykkärin ulkoilualueella verestelin muistoja kun 90-luvulla siellä Kuwahara maasturilla jossa Manitou 50mm:n elastomeerikeula tuli paukutettua.

Kivikko jossa poukkasin puuhun silloin ei tuntunu tällä missään. Ajoin toki suht varovasti. Ja sitten se vaikea ylämäki, nyt se on vieläkin vaikeampi kun on tehty laskettelurinteeksi, 23.7% oli Stravan mukaan nousussa kaltevuutta ja siitähän mentiin yli että heilahti ! Alastulon "rotko" ja kivikko on tainnu siinä hävitä mutta ei mitään ongelmia.

Kotio ajelin hiekkateitä pitkin Madekoskelle ja Sanginsuun sillalla meni sitten sukkisheppu aero-tankoisella maantiepyörällä ohi kun ajoin pyörätietä. Näytti tyytyväiseltä kun pääsi ohi, meinas sitten nyrjähtää niskat kun nappasin kiinni nappularenkaat ulvoen. En saanu peesejä kotiin päin kun käänty Päivärinnettä kohti :-/

Paluumatkalla tuli ajettua ihan metsässä, taluteltua soittuneessa maastossa ja märkien ojien ylityksiä tms ennen hiekkateitä. Etäohjaus pelitti, ei klappia. Näyttää että tällä uskaltaa lähteä enemmän tosissaan maastoon paukuttamaan.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

No niin, viikon päästä on taas Paksukumipolokasu 6h kisa. Täällä juttua missä kunnossa MetaPhysic oli vuosi sitten, sillähän tuli maastoajoa kokeiltua ja siksi tämän värkin lähdin tekemään.

MP:llä ongelmana oli tuolloin liian kapeat renkaat ja etenkin etujouston puute. Pyörä pomppi kivikossa ja juurakoissa mihin sattuu ja piti ajaa tosi sievästi. Samoin pehmeällä hiekalla tuli vaikeuksia sekä jyrkissä nousuissa joissa välitykset oli liian harvat ja kantapäät otti eturenkaaseen ja kun se oli nappularengas niin silloin mentiin yleensä heti nurin.

Tänään sää suosi kun on parin päivän helleputki joten lähdin kartuttamaan ajotaitoja (ja km-kisaan kilsoja) vähän pidemmällä kaavalla. Lenkille tuli pituutta 89 kilsaa ja suihkun jälkeen nahkakin punottaa...

Jälleen kävin Mäntylän kivikon testaamassa, se menee helposti vauhdilla läpi. Sitten ulkoilureittejä, metsäpolkuja ja pyöräteitä pitkin reippaan 25 kilsan siirtymä Virpiniemeen testaamaan viime vuoden polokasun kisareittiä. Näköjään muisti tai ikä teki tepposiaan kun en oikein pysynyt reitillä mutta sain ajettua kaikki oleelliset läpi, eli kaikki tiukimmat nousut, alamäet ja ajoalustan tyypit. Jotain puolitoista tuntia tuli rymyttyä tuolla.

Ja mitä jäi mieleen ? Aivan mainio ajettava. Meno on rentoa ja nopeeta koko ajan. Kumit pitää todella hyvin, tiukatkin nousut menee helposti ja muualla ei tule mitään vaikeuksia, paremmat maastovälityksetkin auttaa.

Kun viime vuonna jäin keskimääräisessä kierrosajassa kärjelle reippaat 17 minsaa ja tavoiteporukallekin tilkan päälle kymmenen, on tällä vauhdissa pysyminen eri lailla helppoa. Loppu on sitten kiinni miehestä ja mahdollisesta reitin muuttumisesta.

Kovasti olen ollut tyytyväinen tähän etenkin talviajossa mutta nyt on maastossa koluttu sitten oikein kunnolla ja päätös tehdä täpäri eikä läskittää MP:tä oli täydellisen oikea.

Semmonen pikku moka tuli tehtyä että kun talven ja kevään ajossa ketjun voitelusta huolimatta tahto kuivan kitinää olla niin hommasin Finish Line Wet ainetta jota laitoin eilen illalla takajousituksen pulttien vaihdon yhteydessä ketjuun. Se todella jäi sitten märäksi ja oikea pohje sekä polvi oli mustana, kuten ketju, -rattaat, taittopyörät ja vähän pakkakin. WD-40:stä rättiin ja pois pyyhkimään kaikki mikä lähtee. Ja seuraavaksi saman valmistajan Teflon-ketjurasvaa.

Tuo Wet pitää ottaa käyttöön sitten kun joutuu taas ajamaan märällä kelillä tai kun talvi tulee...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

No niin, viikon päästä on taas Paksukumipolokasu 6h kisa.

<snip>

Ja mitä jäi mieleen ? Aivan mainio ajettava. Meno on rentoa ja nopeeta koko ajan. Kumit pitää todella hyvin, tiukatkin nousut menee helposti ja muualla ei tule mitään vaikeuksia, paremmat maastovälityksetkin auttaa.

Kun viime vuonna jäin keskimääräisessä kierrosajassa kärjelle reippaat 17 minsaa ja tavoiteporukallekin tilkan päälle kymmenen, on tällä vauhdissa pysyminen eri lailla helppoa. Loppu on sitten kiinni miehestä ja mahdollisesta reitin muuttumisesta.

Nyt on sitte kisa polokastu. Sain kasaan 10 kierrosta ajassa 5h 35min ja jos oikein olisi vetäny tiukalle niin yhden kierroksen olis ehtiny ajaa lisää. Kisassa kun vain täydet kierrokset lasketaan 6h kilpailuajan puitteissa. Matkaa tuli näin 80 kilsaa:

Kuva

Alussa tuli ajettua aika kovaa. Sykemittarikin näytti outoja korkeita lukuja ja ekat kaksi kierrosta meni 55 minsaan (unohin ottaa ekalle väliajan), seuraava just alle 30 minsaa ja siitä sitten pikkuhiljaa vähän hitaammin meni. Ekan kerran pysähdyin huoltoon täyttämään pullot ja otin toisen proteiinipatukan messiin 2.5 tunnin ajon jälkeen ja sen lisäksi pysähdyin toisen kerran.

Ihan hyvin se meni, kansallisen tason likat ja tavoiteäijät ajo 11 kiekkaa eli vauhdissa pysyttiin. Lopun jouduin ajeleen pikkasen hiljempaa kun huollossa selvisi että takajousitus on porsimassa rikki:

Kuva

Sai muuten jousitus oikeesti kyytiä. Kivikot vedin varmaan kovempaa kuin pystäreillä, ja kiviset laskupätkät 2 kpl samoin. Kerran jopa niin lujaa että 36 oli huippunopeus ja hyppyä sen verran että alas tullessa putos toinen pullo joka piti poimia mukaan.

Ajaminen muuten sujui hyvin. Vain yksi kohta oli sen verran paha että päätin taluttaa suosiolla ylos, pääsin siitä kyllä ajamallakin kun kävin ennen kisaa lämmittelemässä. Muutamassa paikassa piti tosi tarkasti vetää kun piti pienellä vaihteella nousta jyrkkä pätkä jossa kiviä, tahto voimalla polkiessa muuten pomppia mihin sattuu ja joutu vähän talutteleen jos lipsahti.

Respektiä tuli kilpakumppaneilta reilusti, mm kaksi kansallisen tason mimmiä ajeli alkuosan kisaa mun kanssa samaa vauhtia joten näkivät miten vehje toimii. Jätin mimmit nousuissa ja laskuissa...

Nyt odotellaan virallisten tulosten julkaisua, tällä kertaa muistaakseni kärkiukotkaan ei ajanu kuin 13 kierrosta. Viime vuonna ajoin 7 ja kärki 17 joten aika reippaasti on tulos sitten parantunu, omasta mielestä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin