Joo en jaksa alkaa säätämään omaa aihetta PaksuKumiPolokasu 2015 tapahtumasta. Viime vuonna eivät mokomaa järjestäneet joten piti mennä sitten kokeilemaan SyöteMTB:n kahden kierroksen ja 120 kilsan tapahtumaa...
Tänä vuonna ajettiin aikaisemmista poiketen Kempeleen Köykkyrissä ja sielläkin oli laskettelurinne remontissa joten reitin suunnittelijoille oli vähän haastetta. Hommaa ei helpottanut lauantain myrsky joka kaatoi puita ja pudotti niistä paljon tavaraa joka paikkaan... siirtymäajolla kotoa tapahtumapaikalle piti pyörätielläkin ajaa yhden kaatuneen puun yli.
Joten ei kun perjantaina tarkistukset että nojakki on kondiksessa ja ketjun voitelu Squirtilla. Lauantaina värkkäsin penkin taakse CamelBak UnBottle-juomarepun johon 1.5 litraa vettä sekä letkin jatkot penkin alta tangon kautta. Lähtiessä otin vähän varakamppeita ja kaksi 6.5 dl:n pullollista Gatorade-urheilujuomaa sekä kolme Waasan välipalakeksiä ja polokasin 24 kilsan matkan mahdollisimman sievästi, noin lämmittelynä. Hommaa ei helpottanut että kolmannes piti ajaa vielä aika kovaan vastatuuleen.
Reittiä en viitsinyt lähteä kattelemaan, selvää oli että laskettelurinne pitää jossakin kohtaa ajaa ylös ja alas, muuten oli luvattu neulaspolkua ja uimaankaan ei pitänyt joutua.
Liikkeelle lähdettiin klo 11:00 ja eka kierros ajettiin järjestäjän oppaan perässä, liimauduin ensin lähteneeseen vauhtiryhmään mutta juuri laskettelurinteen jälkeen tehtiin pikku hukkapätkä kun porukka repesi hajalleen nousussa. Siinä sitten ajoin kierroksen loppuun ja pari kolme kierrosta 4-6 kuskin nipussa jossa ajoi myös kisan voittanut nainen. Seuraavalla tulikin ajettua vähän totisemmin kun oli mun nopein kierros ja muutenkin kierrosajat oli aika tasaisia 29-34 minsaa.
Seitsämännen kierroksen puolessa välissä mäen nousun ja erittäin kovavauhtisen laskun jälkeen hävisi nopsaan ilmat takarenkaasta ja kun pumppailin ilmaa lisää huomasin renkaan kyljessa 5mm:n käärmeenpiston jäljen. Edes Stans-litkut eivät tahtoneet sitä heti tukkia mutta matkaan päästiin ja lopulta kolme kertaa piti pumpata ilmaa lisää kunnes tulin maalialueelle ja pidin suunnitellun pysähdyksen pullon vaihtoa varten. Samalla vaihdoin tubeless-venttiilin sisuriin ja harmittavasti näihin kahteen kiekkaan menikin sitten about 1h 40min aikaa.
Yhdeksännen kierroksen sain päätökseen kun kilpailuaika oli 5h 32min joten ei enää kannattanut lähteä jatkamaan, näissä tapahtumissa kun lasketaan vain määräaikaan ajetut täydet kierrokset. Harmittamaan jäi vähän että naisten voittaja ajoi 10 kierrosta ja siinä vauhdissa olisin helposti pysynyt ja lopussa varmaan kovempaakin olisin päässyt tarvittaessa.
Toisaalta nyt oli sijoitus 15. kaikkiaan 55 miehen joukossa joka ei ole ollenkaan paha. Kaikki 9 kertaa ajoin laskettelurinteen ylos, se ei kaikilta onnistunut vaikka vähän tiukkaa jo tekikin. Ja noin 90 kilsaa tuli ajomatkaksi joka on kyllä oma ennätys tässä ajassa ja maastossa.
Muuten kalusto toimi hyvin ja parin ekan kierroksen jälkeen sain hyvän rennon ajotahdin päälle, ei mitään virheitä ja muutenkin kulki aika kivasti ja tasaista vauhtia koko 5:32 aika. Kerran ojan ylityksessä pohjalla olevat lavat karkasivat alta ja piti polkasta vasen koipi polvea myöten veteen ettei joudu uimaan mutta eipä tuo haitannut kun keli oli riittävän lämmin. Jopa suopätkät pystyin ajamaan vaikka oli sliksit alla, vähän lipsu ja toisinaan tökki mutta kuitenkin.
Tulokset löytyy FillariFoorumilta jossa hyvällä tuurilla voi jopa yhdestä kuvasta löytää minut kiipeämässä tuota rinnettä.