Täysjousitettu off-road nojakki

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mites tässä on etupään mitoitus? Kantapäät käy ilmeisesti ala-asennossaan haarukan sivuilla, mutta eivät ota reilustikaan kääntyneeseen renkaaseen edes sisäänjoustoissa :?
Jos vaikka saisin turattua halvan ja huonon kopion ennen räntäsateita.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jooseha kirjoitti:

Mites tässä on etupään mitoitus? Kantapäät käy ilmeisesti ala-asennossaan haarukan sivuilla, mutta eivät ota reilustikaan kääntyneeseen renkaaseen edes sisäänjoustoissa :?
Jos vaikka saisin turattua halvan ja huonon kopion ennen räntäsateita.

Juuri näin. Tein vehkeen niin että kasasin vanhan maasturin kampisarjan pätkityn pyörän keskiöön ja hain polkimien ja kenkien kanssa sille parhaan asennon ja etäisyydet jousokeulan ja puristimen kanssa.

Kantapäät hipoo joskus nappularengasta kun oikein hitaasti ajaa pujoitellen, nykyinen keula kun on lyhyempi ja kasassa vähän enemmän paino päällä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

No nyt on rakentaminen melkein aloitettu:

Kuva

Purin pois ilmakeulan jigiä varten johon varakiekko ja toinen takapyörän kohdalle. Pyörän takarenkaan alla on pari lautaa koska haarukkaputket on taipuneet about tuon verran jousituksen linkin kiinnityksen kohdalta, kyytiä on siis laitteelle annettu.

Emäputkeksi tulee ZS44 noin 13 cm pitkänä ja etäohjaukseen samaa noin 10 cm pätkä. Stemmiksi tulee 1-1/8" CrMo-putki jonka yläpäähän ainakin aluksi kulmaltaan/mitaltaan säädettävä stemmi ja laakerointi kahdella ZS44 ohjainlaakerin yläpäällä, päälypuolelle siihen sopiva klemmari ja alas etäohjauksen korvakko kuten ilmakeulassa on, välyksen säätö alakautta kävyllä ja holkeilla & hatulla. Etäohjaustanko tulee CrMo-putkesta jonka päihin hitsaan mutterit ja nivelet on sitten pulttikierteellä.

Runkoputki pyöreää ylikoon CrMo:a, katkaistuna emäputkien väliin ja täysin suorana keskiöltä takahaarukan nivelelle.

Takahaarukan laakerointi tehdään myös ZS44 putkella ja kahdella siihen sopivalla ohjainlaakerin yläpäällä, akseliksi 1-1/8" CrMo-putki. Akselille yhdellä tai kahdella pultilla klemmarikiinnitys ketjun puolelle ja toiselle puolelle väliin tulee halkaistu holkkiputki jolla laakeriston välys poistetaan.

Runkoputki jatkaa tuosta nivelestä täysin vaakatasossa penkin alla päättyen suurin piirtein samaan paikkaan kuin nykyinen runko. Putken päähän tulee laippakiinnityksellä kaksi 1-1/8" putkea penkin selkänojan tueksi ja iskarin yläkorvakkoa varten.

Jori et'al melkein voitti, iskari tulee siis pystyyn penkin alle/taakse mutta alakorvakoksi tulee nykyisen kaltainen mutta yksinkertaistettuna. Iskarin regressio siis samalla tyylillä ja 50mm joustoliike muuttunee nykyisen lähes 197 mm:n renkaan joustoliikkeestä järkevämpään 150-160mm luokkaan.

Vetopuolen rissa tarvii haarukan nivelen kohdalle kiinnityspisteen joka on tähän helpompi tehdä ja tukevampi, samoin takajousituksen nivelelle tulee vastaava piste.

Kuva

Nostin tuohon etäohjauksen emäputken kohdalle tyttären maantiekiiturin malliksi josko sen kulman saisi jotenkin sellaiseksi että värkki taipuisi MetaPhysic:n tyyppiseksi takajousitetuksi maantievehkeeksi tarvittaessa... juuri muuta ei tarvittaisi kuin penkin takatuen kiinnitys myös niin että penkkiä saa enemmän selälleen ja keskiötä hieman alaspäin, ja jousitusta jäykemmälle ja samalla joustoliikettä pienemmäksi ettei rengas osu penkkiin.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja jori »

Hommaatko emäputket puolivalmiina jostain?

Kun en tuota ZS44 standardia tiennyt, jouduin kaivamaan tarkkoja mittoja ja toleransseja esille. Panen ne tähän, niin muut löytävät helpommin.
https://www.canecreek.com/resources/pro ... -rev-e.pdf

Liitteet
Semi-integroidut emäputket.png

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mikä oli runkoputken koko ja paksuus?

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Pastori kirjoitti:

Mikä oli runkoputken koko ja paksuus?

Näin kesken palaverin en heti muista... joudut kaivamaan tästä ketjusta aikasemmin. Putkien vahvuudet on ne mitä hajattelin varmaan jo vuosi sitten, tässä keväästä alkaen on tullut sitten tipoittain hankittua.

ZS44 on fillarifoorumilaiselta saatu pätkä joka on CrMo:a ja tasapaksu. Laakerin kuppi meni siihen pikksen koputtelemalla eli helposti.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Mikä oli runkoputken koko ja paksuus?

ZS44 on fillarifoorumilaiselta saatu pätkä joka on CrMo:a ja tasapaksu. Laakerin kuppi meni siihen pikksen koputtelemalla eli helposti.

No joo, kävin eilen mittelemässä putkia ja Gimp:llä mittasin emäputkien kulmat jotta pääsee tulostamaan mitering-lappuset rälläköintiä varten. Valitettavasti mokoma (selain-?) softa on Java-appletti ja siksi tunkatessa menikin sitten melkein koko ilta ja siten rakentelun aloitus siirtyi tälle päivälle...

Päärunkoputki on 44.5/1.3mm tönärillä mitattuna. Sitä on neljä 1.3 m:n salkoa joten ei pitäisi loppua kesken. ZS44 emäputki on samoin 1.3mm seinämällä ja kun sisäpuoli on 44mm niin ulkopuolelta putki on 46.5mm halkaisijaltaan. Tätä riittää justiinsta yhteen maasturiin ja tuurilla etuvetoseen pikku pätkä.

Lisäksi löytyy 1-1/8" putkea eli 28.6/1.3mm josta tulee stemmi, takahaarukan nivelen akseli ja penkin takatuet. Takahaarukka tehdään 1-1/4 eli 31.8/1.3mm putkesta, siihen tulee Paragon:n korvakot navalle ja jarrusatulalle sekä nippusideanturat vaijerin ja jarruputken pitämiseksi paikallaan.

Etäohjauksen tanko tulee 7/16 eli 11.1/1.3mm putkesta, sitä varmaan ripottelen tarvittaessa muuallekin. Päihin hitsaan M8-mutterit.

Näitä kolmea putkea löytyykin sitten noin 6m:n salko kutakin että riittää vähäksi aikaa...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja jooseha »

mhelander kirjoitti:

Takahaarukka tehdään 1-1/4 eli 31.8/1.3mm putkesta,

Millä halkaisijalla nykyiset on? Ilmeisesti vähän alle 30mm :?

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jooseha kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Takahaarukka tehdään 1-1/4 eli 31.8/1.3mm putkesta,

Millä halkaisijalla nykyiset on? Ilmeisesti vähän alle 30mm :?

Kutakuinkin saman vahvuiset on nykyiset. Ketjun puoli on Nopsan rungosta ja toinen Yosemiten. Aika haperoa putkea on...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

No joo, kävin eilen mittelemässä putkia ja Gimp:llä mittasin emäputkien kulmat jotta pääsee tulostamaan mitering-lappuset rälläköintiä varten. Valitettavasti mokoma (selain-?) softa on Java-appletti ja siksi tunkatessa menikin sitten melkein koko ilta ja siten rakentelun aloitus siirtyi tälle päivälle...

Lappuset olivat todella hyödylliset. Kun töiltä ehdin (myöhään) kotiin niin yhdessä illassa on yhtä tukiputkea lukuunottamatta päärungon putket valmiit hitstattavaksi yhteen.

Kuva

Kuva

Takahaarukan nivelen leveys pitää vielä pähkiä, siksi tuota ei ole vielä katkaistu. Sama homma penkin alle vaakatasoon tulevalla putkella. Etuhaarukan emäputki on 14 cm ja etäohjauksen 8 cm. Muut pätkien mitat pitää kirjata ylös että jos pitää näitä lisää tehdä niin on helpompaa...

Tarkoitus on hitsata nämä ilman juurikaasua, mulla on jotakin pulveria jonka sekoitan lasoliin, siitä tulee kuulemma melkein juurikaasun veroinen suoja sauman taakse. Poraan 10-12mm:n reiät ZS44 -pätkiin hitsattavien putkien kohdalle jotta niiden sisälle pääsee laittamaan vaikkapa kotelosuoja-aineet ruostumista ehkäisemään.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

Takahaarukan nivelen leveys pitää vielä pähkiä, siksi tuota ei ole vielä katkaistu. Sama homma penkin alle vaakatasoon tulevalla putkella. Etuhaarukan emäputki on 14 cm ja etäohjauksen 8 cm. Muut pätkien mitat pitää kirjata ylös että jos pitää näitä lisää tehdä niin on helpompaa...

No siitä nivelen kuoresta tuli 70-millinen kun vanhassa on 68mm:n keskiömuhvi. Mahtuu vielä ketju väliin missä on tilaa.

Ja niitä mittojahan ei tietenkään muistanut kirjata ylös kun piti päästä hitsaamaan :lol:.

mhelander kirjoitti:

Tarkoitus on hitsata nämä ilman juurikaasua, mulla on jotakin pulveria jonka sekoitan lasoliin, siitä tulee kuulemma melkein juurikaasun veroinen suoja sauman taakse. Poraan 10-12mm:n reiät ZS44 -pätkiin hitsattavien putkien kohdalle jotta niiden sisälle pääsee laittamaan vaikkapa kotelosuoja-aineet ruostumista ehkäisemään.

Juurikaasumömmö ehkä toimi. Ohjeessa sanottiin että sekoitaa etanoliin tai metanoliin, jauhetta 60% ja nestettä loput. Ei löytynyt muuta kuin Masinolia joten siitä sitten. Aika kivan hajusta, varsinkin lämmitettynä...

Kuva

Tuosta näkee mikä on ollut tavoitteena. Etäohjauksen emäputki vähän pystympään ja sentin pari lähemmäs kuskia, alumiiniputki mallaa tulevan stemmin kulmaa joka on siis tangon suhteen kutakuinkin ennallaan.

Kuva

Saumat melkein kestää lähempää tarkastelun. On kyllä mukava työstää laadukasta materiaalia, hitsaaminenkin on helpompaa. Tällä kertaa kaikki liitokset on tehty tarkasti ja kulmat on juuri miten pitääkin. Niihin kuluikin aikaa melkein yhtä paljon kuin itse hitsaamiseen.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja PW »

Millä noin hienot sovitukset?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

PW kirjoitti:

Millä noin hienot sovitukset?

Kovalla työllä... siis 115mm:n rälläkällä jossa 125mm:n 0.8mm rosterin katkaisulaikka ja sitten viimeistelyyn 125mm:n hiomakivi-laikka. Ja tietysti Tube Notcher Java-apletti selaimessa.

Eli tolla aplarilla tulostetaan A4-lappusia joista saksitaan viivoja pitkin liiat pois ja sitten pyöräytetään putken päälle ja piirretään tussilla tms jälki leikkausta varten. Putkeen kannattaa tehdä kohdistusta varten yksi vaakaviiva, itse tein sellaiset kahden lankun taskussa käyttäen pistepuikkoa.

Kuva

Mä mitään teippejä käyttäny, hyvin se paperi pysyy paikallaan hanskat kädessä tehdastahmean putken päällä...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja jori »

Tässä toinen leikkausviivasovellus, jota ei tarvitse asentaa.
http://www.metalgeek.com/static/cope.pcgi

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jori kirjoitti:

Tässä toinen leikkausviivasovellus, jota ei tarvitse asentaa.
http://www.metalgeek.com/static/cope.pcgi

Ei tuota mun käyttämääkään tarvinnu asentaa, se vaan vaati selaimen joka suostuu ajamaan Sun/Oracle Java-applettia ja sitten vähän Javan sekuriteetti-asetusten kanssa pelaamista... Mulla onnistui lopulta 32-bit Ubuntussa, tuoreimmalla Firefox:lla ja JRE 8:lla (1.8).

Hyvä tietää että muitakin löytyy, pitääpäs kokeilla. Mutta joo, tuohan pyytää mitoilla serveriltä kuvan näytille ja tekee sitten eri formaattia jotta pääsee tulostamaan. Riski siihen että skaala heittää on olemassa kuten sivustokin niin mainitsee.

Tää mun Java-appletti toimi heittämällä kunhan kamppeet vaan selaimessa pelittää.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin