Tadpole V2

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
KPS
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 201
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 08:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Tadpole V2

ViestiKirjoittaja KPS » 02 Marras 2012, 08:14

”Nuijapää” V2

V1 on ollut kesän käytössä ja muutama parannusajatus on pölähtänyt mieleen. Vaikka V2:sta ei pitänyt koskaan tulla niin nyt näyttää siltä, että äijä on hurahtanut aihepiiriin vielä toisen kaamoskauden ajaksi. Eli V2 saattaapi valmistua toukokuussa 2013.

Toistaiseksi on pähkäilty hieman ”tavoiteasettelua” ja muutamia kaikkea muuta kuin perinteisiä rakenneratkaisuja. Optimistisena ajatuksena on jopa itse väsätä pari ”kevytosaa”, ehkä oikein hiilikuidusta, Nojanallen viestiinsä (”Carbonia tulevaan”) bongaaman videon pätkän motivoimana … eihän tuo kauhian hankalalta näytä.

Peruskuvio pysynee pääosin samana, eli käytetään mahdollisuuksien mukaan vakio osia ja runko teetetään paikassa jossa on alumiinin hitsaamisen osaava henkilö. Eturipustukset tulevat 7075 aluseoksesta kuten ekassakin versiossa. Yhtenä ajatuksena olisi ”integroida samaan pakettiin” etukiekkojen ja jarrujen kiinnitys ja ohjauksen komponentit.

Voimansiirtosektorilla mieltä on askarruttanut ajatus toteuttaa alkupätkä hammashihnalla ja loppu perinteisesti ketjulla. Alustavan tarkastelun perusteella hommaan riittäisi melko mitättömän kokoinen hihna. Lisäksi tarvitaan ainakin kolme alumiinista tehtyä hihnapyörää. Motiiveina poljin- ja ketjuvoimien ”tasapäistäminen” (ei vielä tietoa onnistuuko edes teoriassa), hiljaisempi ja huoltovapaampi konstruktio sekä painon pudotus … suattaapi käydä toisinpäin ja massaa tule lisää. Hihna ei paina juuri mitään, mutta hihnapyörät ja niiden akselit + laakerit painavat vaakaa todennäköisesti väärään suuntaan. Pelkään että tällä idiksellä on sama kohtalo kuin muillakin ufoajatuksilla … päätyvät mappi Ö:n.

Yhtenä tavoitteena on ”maltillinen” 2 kg painonpudotus: 15 => 13 kg. Tällä sektorilla on tapahtunut jotain konkreettista. Bongasin Carbontrikesin nettisivuilta sanat ”low weight package” … suora suomennus ”kevyt paketti”. Vielä vakavampi luetun tekstin väärinymmärrys liittyi paketin sisältöön ja hintaan. No joka tapauksessa tämän vähän molemmin puolisen sähköpostitumpuloinnin seurauksena en päätynyt kyseisen paketin omistajaksi vaan muutaman firman tuotekehitysosastolta vapautuneen komponentin omistajaksi. Eli nyt hyllyssä on 2 kpl 442 g painavia 20” etukiekkoja ja kevyet hiilikuitukammet (nähtävästi ei aivan vm. 2012, mutta käyttämättömät). Palikoiden ”dieettivaikutus” on ekan tsekkauksen perusteella luokkaa -1200 g ... ei paha. Kiekoissa on jonkun fillaritehtaille suoraan palikoita tekevän firman vanteet ja Cannondale Lefty-navan kopio. Originaali Lefty painaa netistä bongattuna jotain 115 g ja kopio jopa alle 100 g. Sen valmistaja on Tune-niminen yritys. Renkaiksi eteen tulee Schwalben Duranot, taittuvalla kaapelilla, mutta painonsäästöä ei tästä synny samanlaiset on jo V1:ssä.

Etukiekkojen ripustus on se alati hankalana pysyvä kohta konstruktiossa. V1:ssä on tupla ohjainlaakerit ”perinteisesti” asemoituna. Jotenkin tuntuisi siltä että V2:een tulee joku muu viritys. Vaihtoehtoina ovat ainakin liukulaakereiden tai uniball-nivelten käyttö. Tähän liittyy myös se wobblauksen synnyn estäminen … temput, joilla se hoituu ovat tosin vielä hukassa. ”Takakenon” (Caster kulma) kasvattaminen 12 => 15 asteeseen on harkinnassa. Lisäksi aikaisemmin mainitsemani ohjauksen ja jarrujen integrointi osaksi ripustusta, mitä sitten tarkoittaneekaan. Ja kahta en vaihda: suoraa ohjausta ja ….......... no tuota … hmmm.

Näillä lähetään liikkeelle. Liitekuvina V1:n ripustuksen joku variaatio ja V2:n etukiekko.

KPS
Liitteet
Proto_2.png
Proto_2.png (135.72 KiB) Katsottu 4428 kertaa
Proto_1.png
Proto_1.png (83.5 KiB) Katsottu 4428 kertaa
003.JPG

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Tadpole V2

ViestiKirjoittaja jviirret » 02 Marras 2012, 08:48

Kuulostaa niin valmiilta suunnitelmalta että mitäpä tuohon voin lisätä. Mulla on päässä semmonen vika että remmivetoa en laittaisi, en ainakaan noin että siihen jää myös se huollettava ketju ja vieläpä tuohon päähän jossa sen huoltotarve syntyy. Mukava kyllä jos joku hankkii tästä kuitenkin käytännön kokemuksia, ei olisi pelkkää mutuilua sen venymisen aieuttamat voimahäviöt yms.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3742
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Tadpole V2

ViestiKirjoittaja mhelander » 02 Marras 2012, 10:33

KPS kirjoitti:Kiekoissa on jonkun fillaritehtaille suoraan palikoita tekevän firman vanteet ja Cannondale Lefty-navan kopio. Originaali Lefty painaa netistä bongattuna jotain 115 g ja kopio jopa alle 100 g. Sen valmistaja on Tune-niminen yritys.


Mistäs näitä Lefty-klooni kamoja saa ?

Juuri hiljattain hokasin tuon Lefty-konstruktion. Se vois sopia lowraceriin vaihtoehdoksi M5:n mono-haarukalle ja 55mm:n navalle. Samoin tuo sun rattaan paino on tosi vähänen verrattuna mun M5 451-rattaisiin, 28-451 Duranolla ja (umpirautaisella) akselilla sekä pinna- että 3-lapanen pyörä paina 1116g.

Leftyllä vois jopa harkita levyjarrua eteen jolloin sais sisäreisikontaktin kaliiberijarrulta veks ja kenties modaamalla Lefty-haarukkaa vähän joustoakin. Jos siltä tuntuu.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6293
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Tadpole V2

ViestiKirjoittaja Pastori » 02 Marras 2012, 11:26

mhelander kirjoitti:
KPS kirjoitti:Kiekoissa on jonkun fillaritehtaille suoraan palikoita tekevän firman vanteet ja Cannondale Lefty-navan kopio. Originaali Lefty painaa netistä bongattuna jotain 115 g ja kopio jopa alle 100 g. Sen valmistaja on Tune-niminen yritys.


Mistäs näitä Lefty-klooni kamoja saa ?



Sama kyssäri :)

KPS
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 201
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 08:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: Tadpole V2

ViestiKirjoittaja KPS » 02 Marras 2012, 12:23

Kloonia en ole missään nähnyt halvalla, mutta aito Cannondale on mm. tuolta suht. edullisesti hankittavissa, luulisin.

http://www.stradawheels.co.uk/shop/cann ... lefty-hub/

Jossain vaiheessa ehdin pohdiskella vaihtoehtoista strategiaa: Lefty + Alex DA 16 + pinnat = 115 g + 340 g + pinnnat = ehkä jotain < 600g.
V1:n Recumbentpartsin kiekot + Duranot jotain 1100 g.

KPS

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3742
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Tadpole V2

ViestiKirjoittaja mhelander » 02 Marras 2012, 13:40

KPS kirjoitti:Kloonia en ole missään nähnyt halvalla, mutta aito Cannondale on mm. tuolta suht. edullisesti hankittavissa, luulisin.

http://www.stradawheels.co.uk/shop/cann ... lefty-hub/


Joo muuta halpaa tuolla ei sitten ollutkaan. Mutta 35 € ei ole paha. Pitääpäs painaa mieleen josko talven myötä innostuis jotakin säätämään...
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

KPS
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 201
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 08:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: Tadpole V2

ViestiKirjoittaja KPS » 13 Tammi 2013, 19:49

”Nuijapää” V2

alkaa hahmottua, tämän hetkinen versio näyttää tuolta, liitteen Kuva1. Se on vähän pidempi ja hiukka kapeampi kuin V1. Lisäksi penkin selkänojaa on kallistettu pikkasen lisää taaksepäin.

Eturipustus ”01/2013-versio”

on kuvassa 2. Siinä on liukulaakereita ”ylä-” ja ”alapäässä”. Kantavana ideana on mahdollistaa merkittävä triken leveyden muutos, 790 mm => jotain 700 … 720 mm. Eli ”ohjainlaakerointi” olisi mahdollisimman kapea (Kuva 3). Samalla navan akseli saa hieman lisää jäykkyyttä ja on ehkä karvan verran lyhyempi kuin V1:ssä. Lisäksi ohjainlaakeroinnin kiinnitys olisi tulossa vaakasuoraan runkoputkeen, joka hieman helpottanee rungon tekoa. Selvä haitta on ainakin osittain monimutkaisempi rakenne, siis tarvittavien kikkareiden valmistus. Liukulaakereista ei ole mitään kokemuksia. Mutuna luulisin niiden kantavan kuormitukset ”paremmin” kuin tavallinen 1 1/8 tuuman headsetti.

Nämä jätöt ja ohjauksen kulmat ovat vähän hakusessa. Eka ajatus oli kasvattaa Caster-kulmaa kahdestatoista viiteentoista asteeseen. Mutta tuo Syvärin kommentti:

Trail eli jättö, ohjauskulman (maahan asti piirretyn viivan) ja renkaan kosketuspinnan välinen mitta on se tärkein kun mietitään miten pyörä käyttäytyy. Eli mitä suurempi jättö, sitä enemmän ohjausliikkeet liikuttaa pyörää sivusuunnassa kun rengas kääntyy. Tavallaan vakauttaa myös, mut voisin kuvitella että nojapyörässä polkeminen heijais enemmän.

aiheutti taas pientä ihmettelyä: kumpi vaihtoehto nyt sitten olisi parempi lisätä vai vähentää jättöä? Vai pysyä 12 asteessa? Mitä eroa on (vai onko)trikellä ja kaksipyöräisellä.

Kuvassa 4 on piirretty 12 ja 15 asteen jätöt. Edestäpäin katsottuna samainen suora olisi tarkoitus saada osumaan renkaan keskelle.

”Dieetti”

Tarvittavia palikoita tuli laatikollinen osoitteesta Bike-Components.de. Homma hoitui melko kätevästi (sivuilla vain osittain englantia) ja hinnat olivat pikaisen tsekkauksen perusteella ok. V1:n palikoihin verrattuna tärkeä hankintakriteeri oli osien paino. Mitään huippuosia / sika kalliita palikoita ei tilaukseen sisältynyt. Esimerkiksi takakiekko noin 88 ekee ja polkimet 40 ekee. Rengastustarpeet piti ratketa http://www.Cykeldennis.se avulla, mutta kaikkea ei ollut suoraan hyllyssä. Odotellaan etukummeja ja kevättä.

Seuraavassa (siis liitteen taulukossa) on Bilteman kirjevaa'an antamia lukuarvoja toistaiseksi olemassa olevista / punnituista kilkkeistä sekä Shimanon ilmoittamia massoja ja muutama matemaattisen toimenpiteen antama kikkareen paino, eli V1:n ja V2:n massat enemmän tai vähemmän vertailukelpoisesti esitettynä. Tarkoitus on tehdä V2:sta 2 kg V1:stä kevyempi.

Taulukon perusteella tavoite on ihan mahdollinen. Hieman parempikin tulos on saavutettavissa, jos loput palikat pysyvät maksimissaan V1:n osien painoissa. Esimerkiksi penkissä on vielä merkittävä painon pudotus potentiaali, arviolta ainakin 400 … 500 g. Jopa 12 … 12.5 kg saattaisi olla ihan realistinen jos rungosta ja muista osista saa höylättyä jotain pientä (V1:ssä mm. melko paljon pultteja, prikkoja ja muttereita).

Hihnaveto

Tällä osastolla on ollut käynnissä pientä selvittelyä / pohdiskelua, tosin V2:een tuskin tulee hihnan pätkiä voimansiirron osaksi.

Jos koko ketjun korvaisi hihnalla niin takanapavaihde lienee järkevin (ainoa) vaihtoehto. Joku Rohloff Speedhub 500/14 painaa 1.83 kg, joten massa mielessä se olisi V2:n voimansiirtoa karkeasti arvioiden alle 1 kg raskaampi. Hinta on 1000 € paikkeilla.

Jos alkupätkän korvaisi hammashihnalla niin ainakin periaatteessa voisi olla kätevää jos ”ensiöveto” menisi runkoputken vasemmalla puolella => tarvitaan spesiaalikammet, joihin hihnapyörä saadaan kiinni. Takapään voimansiirto ja vaihteisto tulisi perinteisesti ketjulla ja rataspakalla, joskin ilman etuvaihtajaa. Painonsäästö jäisi melko mitättömäksi / saattaisi jopa hieman kasvaa.

Perinteisellä alkupätkän voimansiirrolla käyttöön jäisi haluttaessa etu- ja takavaihtajat. Takapään hihna olisi ehkä kätevämpää vetää runkoputken vasemmalta puolelta => hihnapyörän kiinnitys takakiekkoon aiheuttaa pientä pään rapsuttelutarvetta …. kestäisiköhän levyjarrun kiinnityspalikat?Jos rungossa on perinteinen takakolmio, niin hihnan asennus edellyttää runkoputkiin ”aukkoa” … hiukka hankalaa tämäkin.

Mitä saa suoraan kaupasta ? Hammashihnan käyttö voimansiirrossa on yleistä ja melko edullisia palikoita saa suoraan kaupan hyllyltä. Hihnat lienevät sellaisinaan ihan käyttökelpoisia, mutta hihnapyörät ovat yleensä ”alumiinilimppuja”, jotka eivät ihan satkulla sovellu fillarikäyttöön. Hihnojen modernit materiaali- ja rakenneratkaisut tekevät niistä ainakin mainosmiesten mukaan venymättömiä. Joka tapauksessa trikessä tarvittaneen ainakin yksi välipyörä hihnan esikiristyksen aikaansaantiin. Jostain bongasin myös fillariin tehdyt ”hihnapyörät” / ”rattaat”, mutta linkki on hukasssa. Olivat melko hankalan näköisiä valmistaa itse.

Hihnakokeilu siirtynee ”human powered boat” osastolle joka on harrastuslistalla V2:n jälkeen. Eli idea olisi duunata poljettava potkurikäyttöinen ”soutuvene”. Laitteesta tullee hihnavetoinen sinkula.

KPS
Liitteet
Kuva1.png
Kuva 1
Kuva2.png
Kuva 2
Kuva3.png
Kuva 3
Kuva4.png
Kuva 4
Massat_osa1.png
Taulukko 1

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2224
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tadpole V2

ViestiKirjoittaja janx » 13 Tammi 2013, 21:19

Milläs softalla olet piirrustanut nämä 3D-kuvat?
Nojakit: CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) ja SpecBike Trike (03/19-) | #nojakki@IRCnet ja #hpv@OFTC | WhatsApp: E-Suomen nojapyöräilijät | "The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and drive." -janx-

Avatar
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1215
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Tadpole V2

ViestiKirjoittaja Syväri » 13 Tammi 2013, 21:59

KPS kirjoitti:Nämä jätöt ja ohjauksen kulmat ovat vähän hakusessa. Eka ajatus oli kasvattaa Caster-kulmaa kahdestatoista viiteentoista asteeseen. Mutta tuo Syvärin kommentti:

Trail eli jättö, ohjauskulman (maahan asti piirretyn viivan) ja renkaan kosketuspinnan välinen mitta on se tärkein kun mietitään miten pyörä käyttäytyy. Eli mitä suurempi jättö, sitä enemmän ohjausliikkeet liikuttaa pyörää sivusuunnassa kun rengas kääntyy. Tavallaan vakauttaa myös, mut voisin kuvitella että nojapyörässä polkeminen heijais enemmän.

aiheutti taas pientä ihmettelyä: kumpi vaihtoehto nyt sitten olisi parempi lisätä vai vähentää jättöä? Vai pysyä 12 asteessa? Mitä eroa on (vai onko)trikellä ja kaksipyöräisellä.

Kuvassa 4 on piirretty 12 ja 15 asteen jätöt. Edestäpäin katsottuna samainen suora olisi tarkoitus saada osumaan renkaan keskelle.



Ei mitään hajua miten kulmat sun muut trikessä vaikuttaa.. Trikessä heijaus taitaa johtua lähinnä rungon joustosta. Oliko V1:ssä polkemisen tahtiin heilumista?

Mutu-tuntumalta sanoisin että 15 astetta olis tunnokkaampi kaarteissa ja 12 astetta parempi suorilla, mut joku saa korjata jos menee taas ihan puihin nämä arvailut :D
Velokraft VK-HI -2011

KPS
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 201
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 08:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: Tadpole V2

ViestiKirjoittaja KPS » 14 Tammi 2013, 16:35

janx kirjoitti:Milläs softalla olet piirrustanut nämä 3D-kuvat?


Muutaman vuoden ikäinen Abaqus CAE nk. opiskelijaversio. Softassa lienee riisuttu CATIA CAD-softa, sopivan yksinkertainen käyttöliittymä.
Männä vuosina näistä FEM-ohjelmistoista sai pientä korvausta vastaan "opiskelijaversioita". Eilen piipahdin softan nettisivuilla mutta ei täysin auennut mitä vaatimuksia käytännössä opiskelijaversion saamiseen tarvitaan.

http://www.3ds.com/products/simulia/academics/

Jos kiinnostaa niin kannattaa kysyä. Sieltä löytynee myös suomalainen diileri, olikohan se XXXXX Nordics tms.

Syväri kirjoitti:Oliko V1:ssä polkemisen tahtiin heilumista?


Joo oli, aluksi aivan liikaa erityisesti alamäissä, mutta nyt se on siedettävä.

KPS

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1731
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Tadpole V2

ViestiKirjoittaja Jarcco » 14 Tammi 2013, 21:42

Rungon pyörien välinen poikkiputki on liki keskiön ja penkin alimman kohdan linjalla. Ottaakohan kiinni reisiin? Jouduin omasta taddystä muuttamaan runkoa tämän takia. Toinen ikävyys oli kantapäiden osuminen. Useissa uudemmissa tadpoleissa on taakse ja alas taivutettu poikkiputki jolla nämä ongelmat on ratkaistu.

Avatar
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1215
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Tadpole V2

ViestiKirjoittaja Syväri » 15 Tammi 2013, 01:55

KPS kirjoitti:
Syväri kirjoitti:Oliko V1:ssä polkemisen tahtiin heilumista?


Joo oli, aluksi aivan liikaa erityisesti alamäissä, mutta nyt se on siedettävä.

KPS


Eli korjasit jotain, vai kehitit pyöritystekniikkaa?

Taitaa tosi monta asiaa vaikuttaa tohon heilumiseen.. tulee mieleen ainakin pyöritystekniikka, kiekot, ketjuvoimat kiekkojen laakerointi, ohjauslaakerointi, geometria, ohjauksen välitys, rungon velttous ja kaikki välykset yleensäkkin. Sulla on kyllä kaikki hyvin mietittynä että ei siinä mitään, ei juuri lisättävää :D
Velokraft VK-HI -2011

KPS
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 201
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 08:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: Tadpole V2

ViestiKirjoittaja KPS » 15 Tammi 2013, 08:36

Jarcco kirjoitti:Rungon pyörien välinen poikkiputki on liki keskiön ja penkin alimman kohdan linjalla. Ottaakohan kiinni reisiin? Jouduin omasta taddystä muuttamaan runkoa tämän takia. Toinen ikävyys oli kantapäiden osuminen. Useissa uudemmissa tadpoleissa on taakse ja alas taivutettu poikkiputki jolla nämä ongelmat on ratkaistu.


Joo hyvä pointti. Kantapäät ei osu, mutta muuten "välykset" on vielä tsekkaamatta. Siirsin V1:n kuvan V2:n kuvan päälle ja sen perusteella en ota vielä kantaa reisien osumiseen.
V1:stä tein puumallin, jossa "penkkiin" oli pultattu kakkosnelonen puomiksi ja siinä kiinni keskiö ja kammet sekä rungon sivusuuntainen jäykkäri, mutta se on jo tuhottu ...

Syväri kirjoitti:Eli korjasit jotain, vai kehitit pyöritystekniikkaa?

Taitaa tosi monta asiaa vaikuttaa tohon heilumiseen.. tulee mieleen ainakin pyöritystekniikka, kiekot, ketjuvoimat kiekkojen laakerointi, ohjauslaakerointi, geometria, ohjauksen välitys, rungon velttous ja kaikki välykset yleensäkkin. Sulla on kyllä kaikki hyvin mietittynä että ei siinä mitään, ei juuri lisättävää


Lähinnä tein vinon pinon pieniä muutoksia joista on enempi tarinaa toisaalla. Tuossa kopioitu "lopullinen analyysi".


Takaisin asiaan … eli alkuvaiheessa kolmipyörän ja kuskin yhdistelmä oli hyvin suurella todennäköisyydella resonanssissa, eli polkeminen aiheutti voimakasta resonoivaa värähtelyä vähän koko rakenteessa suuremmilla pyöritystaajuuksilla. Kyseistä ominaistaajuutta vastaava värähtelymuoto sisälsi ainakin etupyörien samanvaiheisen rotaation ohjausakselien ympäri. Jotain liikettä esiintyi myös takapäässä eli varsinainen heräte lienee peräisin ”takarenkaalta”. Todennäköinen herättävä voimavaikutus on ketjuvoimien aiheuttama vaihteleva momentti pystyakselin ympäri.

Havaittuja positiivisia efektejä oli takakiekon vaihtamisella ”aerokiekosta” (levyjarrun kiinnityspalikat) vanhaan maasturin takakiekkoon (vannejarru). Eli vanha kiekko lienee selvästi jäykempi sivusuunnassa kuin ”halpisaero”. Ylipitkien ohjaussauvojen lyhentämisella oli selvä positiivinen vaikutus. Lisäksi kahden raidetangon vaikutus oli positiivinen. Eli kaikki edellämainitut jäykistivät rakennetta (raidetangoilla ehkä myös vaimennusta lisäävä vaikutus). Lisäksi värähtelyä syntyi esimerkiksi tilanteissa, joissa toinen etupyörä ylitti pienen esteen => etupyörät ja ohjaussauvat jäivät hetkeksi värähtelemään.

Viimeisenä kokeiluna poistin penkin kiinnitykseen asentamani ”joustavat” raskasmaton palat penkin ja kiinnityskorvakkeiden välistä, eli pyrin vielä jäykistämään runkoa / rakennetta. Tämän manööverin jälkeen polkemisen lopettaminen lopettaa heti myös mutkittelun. Vastaava havainto liittyy myös toisen etupyörän esteen ylityksen aiheuttamaan värähtelyyn, laite ei jää enää värähtelemään vaan värähtely loppuu heti esteen ylityksen jälkeen. Eli rakenteen ongelman aiheuttanut ominaistaajuus on noussut sen verran suureksi, että se ei enää herää edellä mainituilla herätteillä tai sen värähtelymuoto on muuttunut toisenlaiseksi. Jäljelle jää siis vain pakkovärähtely kyseisillä herätteillä ja siihen vaikuttaminen edellyttänee suuri muutoksia runkorakenteessa tai suoran ohjauksen vaihtamista toisen tyyppiseksi.


KPS

KPS
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 201
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 08:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: Tadpole V2

ViestiKirjoittaja KPS » 27 Helmi 2013, 18:42

Taas tuli tehtyä pikkaisen puutöitä, eli V2:n etupään”ergonomia tsekkailua”. Vaakaputken (jota kuvassa 1 esittää tuo ruuvimeisseli) ei pitäisi osua reiden alapintaan ja jos osuu niin penkkiä hieman ylöspäin hilaamalla ongelma poistuu.

Rungon skissi mittoineen etc. lähti ”kyläseppä” T:lle. Siitä pitäisi tulla suurin piirtein liitekuvan 2 näköinen. Kuvassa 3 on muutama alumiinikikkare, jotka lähtevät postin mukana samaan suuntaan. Pikkaisen on sellainen kutina että rungon massa voi hiukka kasvaa V1:een verrattuna ... asia selvinnee toivottavasti muutaman viikon … tai runsaan kuukauden sisällä.

Päätin myös tehdä ”takin käännön” ja luopua suorasta ohjauksesta. V2:een tulee joko kilpurin tanko väärinpäin (Kuva 4) runkoputken alapuolelle tai sitten ”ohjaussauva vatsan päälle”. Hieman saattaa tulla ongelmia (?) koska laakerointi runkoputkeen tulisi kätevästi eri kulmaan kuin missä raidetangon kiinnityskorvakkeet etukiekkojen päässä ovat … tosin vain vähän”. Lisäksi ketjutkin siellä vipeltävät ohjauksen komponenttien välittömassä läheisyydessä. Tämän toiminnan hanskaamiseen ei taas oikein ”mielikuvitus” riitä … pitänee ehkä laajentaa tuota puuhässäkkää tai siirtää homma myöhäisemmäksi.

Penkin hankinta on ollut hiukka hankalaa. Ensin ostamien kesti noin 3 … 4 viikkoa ja nyt toimittaminen on kestänyt pari viikkoa. Pallia ei vaan ole näkynyt. Pitänee huomenissa pirauttaa Saksan maalle … jaha ... nyt se tuli … ja muutama minuutti myöhemmin … perun jupitukseni, paketissa oli myös pehmuste ja kiinitystarvikkeet, joita en käsittääkseni edes tilannut … ja taas pari minuuttia myöhemmin … palli on hieman raskaampi kuin firman nettisivujen perusteella olin arvellut ja näyttää paljon kapeammalta kuin netissä. No tällä mennään, ainakin se vaikuttaa ihan suht hyvin omiin mittoihin sopivalta. Kyseessä ei nähtävästi ole varsinaisesti triken jakkara, mutta sivutukea en juurikaan tarvinnut ainakaan viime kesänä.

Lopuksi vielä pikku päivitys ”dieetti datoihin”.

V1:n penkki + pehmuste = 1250 + 150 = 1400g
V2:n penkki + pehmuste + reunanauha = 817 + 287 + 140 = 1244g

Miinusta vain noin 150g (ainakin toistaiseksi). Estimaatti oli -400g.

Yhteensä toistaiseksi -1797 + -156 = noin -1950g, eli tavoite -2kg näyttää ihan mahdolliselta.

KPS
Kuva1.jpg
Kuva2.png
Kuva2.png (46.53 KiB) Katsottu 3934 kertaa
Kuva3.jpg
Kuva3.jpg (276.72 KiB) Katsottu 3934 kertaa
Kuva4.png

KPS
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 201
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 08:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: Tadpole V2

ViestiKirjoittaja KPS » 11 Maalis 2013, 08:42

Pari kymysystä

Ekasta akselista tuli susi, toinen istuu aika kivasti ... toistaiseksi ok kun vielä pähkäilen kiinnitystä olkatappiin (tai mikä lienee nimeltänsä). Vapaassa päässä M10x1 kierre jolla akseli lukittuu napaan ja olkatapin päässä M10x1.5 kierre, jolla on tarkoitus lukita akseli olkatappiin + osittain kiinnittää ohjauksen ja jarrujen palikat.

Akseli upottuu 20 mm olkatappiin luultavasti neliskanttisena, muut vaihtoehdot:
- tämänhetkinen halk. 22 mm (tai 20 mm) ympyräpoikkileikkaus ... tarvinnee kiilan tms.
- about M20 kierre ... ei ihan perinteistä toteutusta
- ??

Takakolmiosta on tarkoitus jättää yksi putki pois ja käyttää penkkiä runkoa jäykistävänä osana. Penkin takakiinnitys idea olisi toistaiseksi taivuttaa penkin jäykkärin muotoinen alumiinilatta sekä laittaa sen ja penkin väliin ohut huopakerros. Kiinnitys läpipulttaamalla takakolmion yläputkiin. Ajatuksena jakaa siis alulatalla kuormitusta penkissä isommalle alueelle. Kommentteja ??

Optioksi jää lisätä tarvittaessa poisjätetyksi kaavailtu tuubi.

KPS
Akselit.png
Akselit.png (669.31 KiB) Katsottu 3836 kertaa
vinotakatuki.png


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: irakas ja 3 vierailijaa