Räkäkränk - talvirakkineen hahmottelua (valmistui 21.11)

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6357
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Räkäkränk - talvirakkineen hahmottelua (valmistui 21.11)

ViestiKirjoittaja Pastori » 08 Marras 2012, 02:04

Aiemminkin olen CF tyyppistä pyörää pohtinut. Mutta nyt kun kasasin talvikonetta maasturin runkoon ja osallistuin pystärikeskusteluun..

Pastori kirjoitti:
Onneks on pari runkoo jälellä. Jos niistä saisi talvikoneen = mallia CF. About tämmöinen:

Kuva


Ja siitähän se ajatus sitten lähti.

Aluksi oli lahjoitusmaasturi. Tunturi Kayapo. Ohessa kuva.

image.jpg
image.jpg (161.57 KiB) Katsottu 1588 kertaa


Silppusin sitä soveliaasti. Vääntelin yläputkea ja lisäsin siihen putken pätkän. Käänsin samalla keskiputkea vinoon taaksepäin. Takaosaksi kaivoin romukasasta markettijouston takaosan. Silppusin ja heppailin palikat kiinni. Keskelle alas piti puristella ja kuristella 40 millisestä putkesta sovelias välikappale.

image.jpg
image.jpg (157.88 KiB) Katsottu 1588 kertaa


Vielä toi takaosan toinen sovite pitää turata ja sitten loppuhitsit.

Parikyt senttii pituutta lisää siis maasturiin verrattuna. Hanurihan siirtyy taaksepäin, joten pidennys auttanee painon jakautumisessa eteen/taakse.

Painoi muuten ihan tolkuttomasti toi takaosa. Nyt siitä kyllä on puolet painosta veke kun pystyputki ja poljinkeskiön viritykset on tiessään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15825
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Räkäkränk - talvirakkineen hahmottelua.

ViestiKirjoittaja PW » 08 Marras 2012, 08:51

Näyttää yksinkertaselta eli hienolta :D Ohjauskulma ei niin pysty ku esikuvassaan mutt taivutettu haarukka taas pienentää jättöö vähän - varmaan toimii.
Mikä tuosta alkuperäsestä tekee maasturin ? kun ei oo joustoa :?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6357
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Räkäkränk - talvirakkineen hahmottelua.

ViestiKirjoittaja Pastori » 08 Marras 2012, 09:02

Tarkotatko tota Ransia vai Tunturia?

Ransissa ei oo niin nojaava ajoasento kuin niiden muissa laitteissa.

Tunturissahan on taasen maasturin huippisergonomia.

Huomasit varmaan että mun kuva lopsahti silleen vinoon että toi keulan vinous korostuu. Jo kattoopi niin että renkaat on suorassa, niin eihän se nyt niin kovin kenossa olekaan.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3759
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Räkäkränk - talvirakkineen hahmottelua.

ViestiKirjoittaja mhelander » 08 Marras 2012, 09:13

PW kirjoitti:Mikä tuosta alkuperäsestä tekee maasturin ? kun ei oo joustoa :?


Taitaa olla 26" rattaat, vapaaratas-vaihteisto takana ja vannejarrut edessä & takana. Ja ehkä karkeemmat ja leveemmät gummit alla.

Sellasen mulle möivät -94, Kuwaharan jousittamattoman maastopyörän teräshaarukalla, alumiinirungolla ja sekasotkulla $haisse-osia. Maastoon sillä pysty meneen kun sijoitti puolet arvostaan Manitou joustohaarukkaan.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15825
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Räkäkränk - talvirakkineen hahmottelua.

ViestiKirjoittaja PW » 08 Marras 2012, 09:15

Pastori kirjoitti:Tarkotatko tota Ransia vai Tunturia?

Ransissa ei oo niin nojaava ajoasento kuin niiden muissa laitteissa.

Tunturissahan on taasen maasturin huippisergonomia.

Huomasit varmaan että mun kuva lopsahti silleen vinoon että toi keulan vinous korostuu. Jo kattoopi niin että renkaat on suorassa, niin eihän se nyt niin kovin kenossa olekaan.


Tarkotin ett hienon näkönen tulossa. Joo, en huomannu ett pyörä ei oo suorassa :oops: jatka vaan. Tommosen vois tehä vaikk pojalle/pojille jos ei ite tuliskaan käytettyä.

Petri
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15825
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Räkäkränk - talvirakkineen hahmottelua.

ViestiKirjoittaja PW » 08 Marras 2012, 09:18

mhelander kirjoitti:
PW kirjoitti:Mikä tuosta alkuperäsestä tekee maasturin ? kun ei oo joustoa :?


Taitaa olla 26" rattaat, vapaaratas-vaihteisto takana ja vannejarrut edessä & takana. Ja ehkä karkeemmat ja leveemmät gummit alla.

Sellasen mulle möivät -94, Kuwaharan jousittamattoman maastopyörän teräshaarukalla, alumiinirungolla ja sekasotkulla $haisse-osia. Maastoon sillä pysty meneen kun sijoitti puolet arvostaan Manitou joustohaarukkaan.

Menee taas aiheen ohi mutt mikä on vapaaratas-vaihteisto ? Eiks nuo kaikki takapakat oo ?

Petri
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6357
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Räkäkränk - talvirakkineen hahmottelua.

ViestiKirjoittaja Pastori » 08 Marras 2012, 09:33

Vapaaratas + ketjuvaihteet on toki yleinen.

Fiksi on fiksattu.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6357
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Räkäkränk - talvirakkineen hahmottelua.

ViestiKirjoittaja Pastori » 08 Marras 2012, 09:38

mhelander kirjoitti:
PW kirjoitti:Mikä tuosta alkuperäsestä tekee maasturin ? kun ei oo joustoa :?


Taitaa olla 26" rattaat, vapaaratas-vaihteisto takana ja vannejarrut edessä & takana. Ja ehkä karkeemmat ja leveemmät gummit alla.

Sellasen mulle möivät -94, Kuwaharan jousittamattoman maastopyörän teräshaarukalla, alumiinirungolla ja sekasotkulla $haisse-osia. Maastoon sillä pysty meneen kun sijoitti puolet arvostaan Manitou joustohaarukkaan.


Jep. Kyseessähän on siis Tunturi merkkinen maasturin kaltainen aromimivalmiste. EI siinä ollut edes näppylärenkaita. AIka lailla hybridihenkinen rakkine, mutta putkikoot siis jäykän maasturin luokkaa.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Räkäkränk - talvirakkineen hahmottelua.

ViestiKirjoittaja jviirret » 08 Marras 2012, 11:07

90-luvulla ei suomessa myyty muita kuin maastopyöriä. Oli pyöräkauppiaille riskitöntä kauppaa lama-ajan suomessa. Riitti kun varastoon tilasi miesten ja naisten mallia. Samaa pyörää pystyttiin myymään kaiken kokoisille 130cm lapsesta 200cm aikuiseen asti. Pelkällä satulakorkeuden säätö riitti. Kun ajoasento oli kaikille huono riitti huonot osatkin. Kun ei kukaan moisella rakkineella ja raskaskulkuisilla nappulakumeilla montaa sataa kilometriä vihtinyt ajaa, niin kestivät hyvin koko takuu ajan.
Nyt näitä sitten paiskotaan liki ajamttomina roskiin kevät siivouksien yhteydessä. Monta pyörää olisi minullakin jäänyt tekemätty ilman 90-luvun mtb buumia.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3759
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Räkäkränk - talvirakkineen hahmottelua.

ViestiKirjoittaja mhelander » 08 Marras 2012, 11:42

jviirret kirjoitti:90-luvulla ei suomessa myyty muita kuin maastopyöriä. Oli pyöräkauppiaille riskitöntä kauppaa lama-ajan suomessa. Riitti kun varastoon tilasi miesten ja naisten mallia. Samaa pyörää pystyttiin myymään kaiken kokoisille 130cm lapsesta 200cm aikuiseen asti. Pelkällä satulakorkeuden säätö riitti. Kun ajoasento oli kaikille huono riitti huonot osatkin. Kun ei kukaan moisella rakkineella ja raskaskulkuisilla nappulakumeilla montaa sataa kilometriä vihtinyt ajaa, niin kestivät hyvin koko takuu ajan.
Nyt näitä sitten paiskotaan liki ajamttomina roskiin kevät siivouksien yhteydessä. Monta pyörää olisi minullakin jäänyt tekemätty ilman 90-luvun mtb buumia.


Juuri näin. Mun Kuwahara on "juhlavuoden malli" joten siihen heitettiin tehtaalla sitten vähän parempia osia mutta ei tietenkään samasta sarjasta. Muuten edustaa aikakautensa lajia, toki on alumiinirunkoinen joka oli aika uutta tuolloin.

Off-road vekotinta kun teen niin siihen putket luovutti Bilteman kaksi muutaman vuoden vanhaa fillaria joista toinen oli halvalla joustokeulalla oleva "maasturi" 3x7 vaihteistolla, toinen tyttöjen 24" 3-vaihteinen. Kolmas oli miesten perus-Nopsa. Kun hilsettä rapsuttaa tarpeeksi niin noista sai taiottua sen rungon ja kaikki tarvittavat. Ainoastaan lattarautaa on tarvittu lisäksi. Ja rosteri kierretankoa.

Noista Nopsan putket on ehkä jopa CrMo-laatua. Bilteman ei todellakaan mutta seinämät näyttävät olevan 1.0-1.3 mm:ä eli vähän ehkä tukevampi ja kevyempi tulee kuin pakoputki ratkaisulla. Tällä hetkellä vekotin painaa ilman osia noin saman verran kuin M5 lowracer joka siis on CrMo-putkea. Tämä siis ilman vaakaa, sitä käytetään kunhan kaikki tarvittavat osat on valmiina, esimerkiksi maalauksen jälkeen.

Alkaa jo vähän mennä off-topic mutta kuitenkin edes vähän liippaa.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10563
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Räkäkränk - talvirakkineen hahmottelua.

ViestiKirjoittaja jori » 08 Marras 2012, 18:56

jviirret kirjoitti:90-luvulla ei suomessa myyty muita kuin maastopyöriä. Oli pyöräkauppiaille riskitöntä kauppaa lama-ajan suomessa. Riitti kun varastoon tilasi miesten ja naisten mallia. Samaa pyörää pystyttiin myymään kaiken kokoisille 130cm lapsesta 200cm aikuiseen asti. Pelkällä satulakorkeuden säätö riitti. Kun ajoasento oli kaikille huono riitti huonot osatkin. Kun ei kukaan moisella rakkineella ja raskaskulkuisilla nappulakumeilla montaa sataa kilometriä vihtinyt ajaa, niin kestivät hyvin koko takuu ajan.
Nyt näitä sitten paiskotaan liki ajamttomina roskiin kevät siivouksien yhteydessä. Monta pyörää olisi minullakin jäänyt tekemätty ilman 90-luvun mtb buumia.

Hieno kiteytys. :D
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3791
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Räkäkränk - talvirakkineen hahmottelua.

ViestiKirjoittaja irakas » 08 Marras 2012, 19:21

jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:90-luvulla ei suomessa myyty muita kuin maastopyöriä. Oli pyöräkauppiaille riskitöntä kauppaa lama-ajan suomessa. Riitti kun varastoon tilasi miesten ja naisten mallia. Samaa pyörää pystyttiin myymään kaiken kokoisille 130cm lapsesta 200cm aikuiseen asti. Pelkällä satulakorkeuden säätö riitti. Kun ajoasento oli kaikille huono riitti huonot osatkin. Kun ei kukaan moisella rakkineella ja raskaskulkuisilla nappulakumeilla montaa sataa kilometriä vihtinyt ajaa, niin kestivät hyvin koko takuu ajan.
Nyt näitä sitten paiskotaan liki ajamttomina roskiin kevät siivouksien yhteydessä. Monta pyörää olisi minullakin jäänyt tekemätty ilman 90-luvun mtb buumia.

Hieno kiteytys. :D


Näin on! :mrgreen:

Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH26, SH30, SH32 ja SH33

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3791
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Räkäkränk - talvirakkineen hahmottelua.

ViestiKirjoittaja irakas » 08 Marras 2012, 19:41

Minun SF-pyöräni on tällainen:

08112012 SH17.jpg
08112012 SH17.jpg (70.67 KiB) Katsottu 1505 kertaa

Jos lähtisin rakentamaan uutta, tekisin rungon keskikohdaltaan matalammaksi jotta liikkeelle lähdettäessä saisin jalan nostattua helpommin pyörän toiselle puolelle ja voisin tarvittaessa laittaa istuimeen selkänojan. Myös vääntiötä siirtäisin himpun verran eteenpäin.

Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH26, SH30, SH32 ja SH33

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6357
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Räkäkränk - talvirakkineen hahmottelua.

ViestiKirjoittaja Pastori » 09 Marras 2012, 23:30

image.jpg
image.jpg (144.2 KiB) Katsottu 1457 kertaa


Heppivaiheen tsekkaus ajoasennon suhteen. Kantapäät maassa, penkki on kivasti persiitä vasten. Hyvältä siis vaikuttaa ergonomia.

Purin demokamat ja nyt on rungon tilanne paria hitsiä vaille valmis.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3791
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Räkäkränk - talvirakkineen hahmottelua.

ViestiKirjoittaja irakas » 09 Marras 2012, 23:34

Kyllä tuossakin vääntiötä kannattaisi siirtää eteenpäin.

Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH26, SH30, SH32 ja SH33


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa