Räkäkränk - talvirakkineen hahmottelua (valmistui 21.11)

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Räkäkränk - talvirakkineen hahmottelua (valmistui 21.11)

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

YV:n vastasin jo. Kyse oli tosta Jarccon penkistä , onko myynissä hänellä . Jos on niin kiinostaa. :roll:

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Räkäkränk - talvirakkineen hahmottelua (valmistui 21.11)

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Nojanalle kirjoitti:

YV:n vastasin jo. Kyse oli tosta Jarccon penkistä , onko myynissä hänellä . Jos on niin kiinostaa. :roll:

Taisin selittää epäselvästi, minulla on siis sekä cf-pyörä että kruiseri, ja cf:ssä on siihen mainiosti sopiva Elektran penkki (samantyyppinen kuin linkissä oikealla). Ja kruiserissa taas omavalmiste eli ylimääräisiä ei ole yhtään. Mutta Trianglebikes myy uusia:http://www.trianglebikes.com/

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Räkäkränk - talvirakkineen hahmottelua (valmistui 21.11)

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Jumaleissön, tuolla triangelbikesissähän kaikkee hienoo: Esim:

Project 346 kromimolykammet ja kolmella laakerilla varustetut polkimet on helppo tapa päivittää voimansiirtoa vahvemmaksi ja täysin huoltovapaaksi. Kampia valmistetaan 140- ja 175-millisinä

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Räkäkränk - talvirakkineen hahmottelua (valmistui 21.11)

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Olin tuossa iltapuhteilla istuskellut kapalevyn kappaletta sopivaan muotoon. Tänään kävin sitten koulun pajalla treenamassa miten se taittuu vaneriksi. Aika jännää se vanerihomma. Huomisaamuna sitten paketti auki. Ehkä saan silloin jonkun kuvankin räpättyä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Räkäkränk - talvirakkineen hahmottelua (valmistui 21.11)

Viesti Kirjoittaja jori »

Pastori kirjoitti:

Olin tuossa iltapuhteilla istuskellut kapalevyn kappaletta sopivaan muotoon. Tänään kävin sitten koulun pajalla treenamassa miten se taittuu vaneriksi. Aika jännää se vanerihomma. Huomisaamuna sitten paketti auki. Ehkä saan silloin jonkun kuvankin räpättyä.

Käännätkö yhteen kuvaan kammet vaaka-asentoon, niin pääsee mittaamaan polkimen ja renkaan välisen vapaan tilan.

Mitä mieltä olet, riittääkö nykyinen. Käsittääkseni CityFillarilla ajetaan myös kruisaillessa päkiöillä, kuten silloin, kun oikeasti ollaan menossa jonnekin. Itse huomaan kruisailevani baaripyörälläni polkimet kengänkantoja vasten, jotta jalat olsisivat edempänä, eikä paino siirtyisi käsille. Jalkaterät ovat kyllä tuolloin aika pitkänä edessä ja jopa joskus kääntyvän etupyörän tiellä. Kantapäillä polkeminen tietenkin loppuu, kun tulee kiire. Pienikin nilkan liike vähentää polven nivelkulmaa, joka varsinkin talvella on mukava pitää minimissään.Tässäkin auttaisi lyhyemmät kammet. Muutenkin lyhyemmät kammet sopivat talvipyörään, kun on paljon päällä, suuret nivelkulmat hankaavat vaatteita ahdistavat ja kinnaavat. Lyhytkampiselle suunnitellun pyörän voi tehdä myös matalamman, kun matka polkimesta maahan pysyy samana, istuin voi olla kammen lyhenemän verran alempana. :)

Leveän CityFillariSatulan, eli oikeastaan istuinlaudan, voisi -ja mielestäni kannattasi- tehdä etureunastaan kippaavan. Kun nousee istuimelta, voi satulan kipata etureunansa ympäri nurin päin, jolloin sade ja kuura ei pääse pilaamaan istumapintaa pyörän ollessa sään armoilla parkissa. Istuimen kippaaminen avaa istuimen poikittaisen tukiputken näkyviin, jolloin tavaran sitominen tarakalle helpottuu. Kaupan muovikasseja voisi jopa ripustaa ao. tangon päihin. Kun kama on pakattu, voi istuimen kääntää päälle.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Räkäkränk - talvirakkineen hahmottelua (valmistui 21.11)

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Käännätkö yhteen kuvaan kammet vaaka-asentoon, niin pääsee mittaamaan polkimen ja renkaan välisen vapaan tilan.

Mitä mieltä olet, riittääkö nykyinen. Käsittääkseni CityFillarilla ajetaan myös kruisaillessa päkiöillä, kuten silloin, kun oikeasti ollaan menossa jonnekin. Itse huomaan kruisailevani baaripyörälläni polkimet kengänkantoja vasten, jotta jalat olsisivat edempänä, eikä paino siirtyisi käsille. Jalkaterät ovat kyllä tuolloin aika pitkänä edessä ja jopa joskus kääntyvän etupyörän tiellä.

Aikoinaan löytyi tuolla jalkojen osumiselle kääntyvään eturenkaaseen oikein "virallinen" nimikin custompyörä foorumilta, toe overlap, eli "overlappia".
Itse en ole tuota pitänyt mitenkään häiritsevänä ilmiönä, jalkaterät ovat kuitenkin niin leveällä että ongelmia tulee vain tiukimmissa käännöksissä. Jopa tuossa kaupallisessa versiossani, Electra Towniessa, käy näin jos polkee jalkapohjilla eli polkimet kantoja vasten.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Räkäkränk - talvirakkineen hahmottelua (valmistui 21.11)

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Testatessani hyppyytystä ja kruisaillessani siinä seisaallaan osui jalka renkaaseen kun käänsi vähän enemmän. Lyhemmillä kammilla tuo voisi hoitua. Ei se muutenkaan niin kamalaa ole.

Tänään piti itseasiassa liukkaalla jarruttaa vähän rankemmin. Hauska oli huomata että refleksinomainen jalan lasku maahan oli niin helppoa. Kun eturengas oli vähän karkaamassa, oli asento semmoinen speedway tyyppinen kylki edelleä asento. Normipystärillä asento olisi ollut turvallaan maassa.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Räkäkränk - talvirakkineen hahmottelua (valmistui 21.11)

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Edit.

jori kirjoitti:

Mitä mieltä olet, riittääkö nykyinen.

Kyllä tää kohtuullisen hyvä on - pitää vielä tsekata lyhemmilla kammilla. Olin ensin aatellu laittaa ne kakkosversioon. Mutta saa nähä jaksanko tälle talvelle tehdä kun tää eka tuntuis olevan aika jees. EHkä mä teen mieluummin loppuun sen R200:n. Tai sitten jonkin muun, kivasti pukkaa noita idiksii :)

--

Pistin tämmöisen kehän tohon keskiö - polkimen akseli tienoolle.

Kuva

Tuli ihan mieleen että voinhan mä sen etäisyyden kyllä ihan mittanauhallakin todeta. Etääisyys on nyt tosiaan n. pari senttiä lyhempi kuin kammet = 150 kammilla sen saisi noin samaksi kuin kampien pituus.

Näytti olevan koulun roskiksessa joku raato jossa on satulan kiinnitysraiteet pultilla kiinni satulassa. Ensihätään voisin sen sieltä napata ja pultata kiinni vaneritekeleeseen.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Räkäkränk - talvirakkineen hahmottelua (valmistui 21.11)

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Penkkityömaa. Kikkare puristimissa. Ylemmässä kuvassa näkyy kapalevyluonnos.

Kuva

Kuva

Raakispenkki.

Kuva

Seuraava vaihe on palautella mieleen vannesahan käyttö.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Räkäkränk - talvirakkineen hahmottelua (valmistui 21.11)

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Suosittelen pistosahaa. :wink:

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Räkäkränk - talvirakkineen hahmottelua (valmistui 21.11)

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mites pistosaha voittaa vannesahan?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Räkäkränk - talvirakkineen hahmottelua (valmistui 21.11)

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nalle tarkoittanee käsikäyttöistä kuviosahaa? Sen voi kallistaa aina 90asteen kulmaan sahattavaa pintaa vasten. Tuollaiseen muotoiltuun levyyn tulee vino leikkausjälki vannesahalla. Riippuen siitä mitä kohtaa sahaa on sahauspinta eri tavalla vino.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Räkäkränk - talvirakkineen hahmottelua (valmistui 21.11)

Viesti Kirjoittaja irakas »

jviirret kirjoitti:

Nalle tarkoittanee käsikäyttöistä kuviosahaa? Sen voi kallistaa aina 90asteen kulmaan sahattavaa pintaa vasten. Tuollaiseen muotoiltuun levyyn tulee vino leikkausjälki vannesahalla. Riippuen siitä mitä kohtaa sahaa on sahauspinta eri tavalla vino.

Jukka

Juuri näin ja aniharvalla on vannesaha. :mrgreen:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Räkäkränk - talvirakkineen hahmottelua (valmistui 21.11)

Viesti Kirjoittaja jviirret »

No nyt mulla tuli "hassu" ilmaisu :oops: Käsikäyttöisellä kuviosahalla tarkoitin tietenkin tällaista sähkökäyttöistä, mutta kädessä pidettävää kuviosahaa:

Kuva

Tuon tapaisella olen itse vaneeripenkkini sahannut.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Räkäkränk - talvirakkineen hahmottelua (valmistui 21.11)

Viesti Kirjoittaja Pastori »

irakas kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Nalle tarkoittanee käsikäyttöistä kuviosahaa? Sen voi kallistaa aina 90asteen kulmaan sahattavaa pintaa vasten. Tuollaiseen muotoiltuun levyyn tulee vino leikkausjälki vannesahalla. Riippuen siitä mitä kohtaa sahaa on sahauspinta eri tavalla vino.

Jukka

Juuri näin ja aniharvalla on vannesaha. :mrgreen:

Sakari

Mulla on käytössäni :)

Enivei. Nyt kässäsin tän miten tää homma hoituu. Pitää ettiä pajasta toi työkalu.

Vastaa Viestiin