Sivu 1/4

Räkäkränk - talvirakkineen hahmottelua (valmistui 21.11)

Lähetetty: 08 Marras 2012, 01:04
Kirjoittaja Pastori

Aiemminkin olen CF tyyppistä pyörää pohtinut. Mutta nyt kun kasasin talvikonetta maasturin runkoon ja osallistuin pystärikeskusteluun..

Pastori kirjoitti:

Onneks on pari runkoo jälellä. Jos niistä saisi talvikoneen = mallia CF. About tämmöinen:

Kuva

Ja siitähän se ajatus sitten lähti.

Aluksi oli lahjoitusmaasturi. Tunturi Kayapo. Ohessa kuva.

image.jpg
image.jpg (161.57 KiB) Katsottu 3517 kertaa

Silppusin sitä soveliaasti. Vääntelin yläputkea ja lisäsin siihen putken pätkän. Käänsin samalla keskiputkea vinoon taaksepäin. Takaosaksi kaivoin romukasasta markettijouston takaosan. Silppusin ja heppailin palikat kiinni. Keskelle alas piti puristella ja kuristella 40 millisestä putkesta sovelias välikappale.

image.jpg
image.jpg (157.88 KiB) Katsottu 3517 kertaa

Vielä toi takaosan toinen sovite pitää turata ja sitten loppuhitsit.

Parikyt senttii pituutta lisää siis maasturiin verrattuna. Hanurihan siirtyy taaksepäin, joten pidennys auttanee painon jakautumisessa eteen/taakse.

Painoi muuten ihan tolkuttomasti toi takaosa. Nyt siitä kyllä on puolet painosta veke kun pystyputki ja poljinkeskiön viritykset on tiessään.


Re: Räkäkränk - talvirakkineen hahmottelua.

Lähetetty: 08 Marras 2012, 07:51
Kirjoittaja PW

Näyttää yksinkertaselta eli hienolta :D Ohjauskulma ei niin pysty ku esikuvassaan mutt taivutettu haarukka taas pienentää jättöö vähän - varmaan toimii.
Mikä tuosta alkuperäsestä tekee maasturin ? kun ei oo joustoa :?


Re: Räkäkränk - talvirakkineen hahmottelua.

Lähetetty: 08 Marras 2012, 08:02
Kirjoittaja Pastori

Tarkotatko tota Ransia vai Tunturia?

Ransissa ei oo niin nojaava ajoasento kuin niiden muissa laitteissa.

Tunturissahan on taasen maasturin huippisergonomia.

Huomasit varmaan että mun kuva lopsahti silleen vinoon että toi keulan vinous korostuu. Jo kattoopi niin että renkaat on suorassa, niin eihän se nyt niin kovin kenossa olekaan.


Re: Räkäkränk - talvirakkineen hahmottelua.

Lähetetty: 08 Marras 2012, 08:13
Kirjoittaja mhelander
PW kirjoitti:

Mikä tuosta alkuperäsestä tekee maasturin ? kun ei oo joustoa :?

Taitaa olla 26" rattaat, vapaaratas-vaihteisto takana ja vannejarrut edessä & takana. Ja ehkä karkeemmat ja leveemmät gummit alla.

Sellasen mulle möivät -94, Kuwaharan jousittamattoman maastopyörän teräshaarukalla, alumiinirungolla ja sekasotkulla $haisse-osia. Maastoon sillä pysty meneen kun sijoitti puolet arvostaan Manitou joustohaarukkaan.


Re: Räkäkränk - talvirakkineen hahmottelua.

Lähetetty: 08 Marras 2012, 08:15
Kirjoittaja PW
Pastori kirjoitti:

Tarkotatko tota Ransia vai Tunturia?

Ransissa ei oo niin nojaava ajoasento kuin niiden muissa laitteissa.

Tunturissahan on taasen maasturin huippisergonomia.

Huomasit varmaan että mun kuva lopsahti silleen vinoon että toi keulan vinous korostuu. Jo kattoopi niin että renkaat on suorassa, niin eihän se nyt niin kovin kenossa olekaan.

Tarkotin ett hienon näkönen tulossa. Joo, en huomannu ett pyörä ei oo suorassa :oops: jatka vaan. Tommosen vois tehä vaikk pojalle/pojille jos ei ite tuliskaan käytettyä.

Petri


Re: Räkäkränk - talvirakkineen hahmottelua.

Lähetetty: 08 Marras 2012, 08:18
Kirjoittaja PW
mhelander kirjoitti:
PW kirjoitti:

Mikä tuosta alkuperäsestä tekee maasturin ? kun ei oo joustoa :?

Taitaa olla 26" rattaat, vapaaratas-vaihteisto takana ja vannejarrut edessä & takana. Ja ehkä karkeemmat ja leveemmät gummit alla.

Sellasen mulle möivät -94, Kuwaharan jousittamattoman maastopyörän teräshaarukalla, alumiinirungolla ja sekasotkulla $haisse-osia. Maastoon sillä pysty meneen kun sijoitti puolet arvostaan Manitou joustohaarukkaan.

Menee taas aiheen ohi mutt mikä on vapaaratas-vaihteisto ? Eiks nuo kaikki takapakat oo ?

Petri


Re: Räkäkränk - talvirakkineen hahmottelua.

Lähetetty: 08 Marras 2012, 08:33
Kirjoittaja Pastori

Vapaaratas + ketjuvaihteet on toki yleinen.

Fiksi on fiksattu.


Re: Räkäkränk - talvirakkineen hahmottelua.

Lähetetty: 08 Marras 2012, 08:38
Kirjoittaja Pastori
mhelander kirjoitti:
PW kirjoitti:

Mikä tuosta alkuperäsestä tekee maasturin ? kun ei oo joustoa :?

Taitaa olla 26" rattaat, vapaaratas-vaihteisto takana ja vannejarrut edessä & takana. Ja ehkä karkeemmat ja leveemmät gummit alla.

Sellasen mulle möivät -94, Kuwaharan jousittamattoman maastopyörän teräshaarukalla, alumiinirungolla ja sekasotkulla $haisse-osia. Maastoon sillä pysty meneen kun sijoitti puolet arvostaan Manitou joustohaarukkaan.

Jep. Kyseessähän on siis Tunturi merkkinen maasturin kaltainen aromimivalmiste. EI siinä ollut edes näppylärenkaita. AIka lailla hybridihenkinen rakkine, mutta putkikoot siis jäykän maasturin luokkaa.


Re: Räkäkränk - talvirakkineen hahmottelua.

Lähetetty: 08 Marras 2012, 10:07
Kirjoittaja jviirret

90-luvulla ei suomessa myyty muita kuin maastopyöriä. Oli pyöräkauppiaille riskitöntä kauppaa lama-ajan suomessa. Riitti kun varastoon tilasi miesten ja naisten mallia. Samaa pyörää pystyttiin myymään kaiken kokoisille 130cm lapsesta 200cm aikuiseen asti. Pelkällä satulakorkeuden säätö riitti. Kun ajoasento oli kaikille huono riitti huonot osatkin. Kun ei kukaan moisella rakkineella ja raskaskulkuisilla nappulakumeilla montaa sataa kilometriä vihtinyt ajaa, niin kestivät hyvin koko takuu ajan.
Nyt näitä sitten paiskotaan liki ajamttomina roskiin kevät siivouksien yhteydessä. Monta pyörää olisi minullakin jäänyt tekemätty ilman 90-luvun mtb buumia.

Jukka


Re: Räkäkränk - talvirakkineen hahmottelua.

Lähetetty: 08 Marras 2012, 10:42
Kirjoittaja mhelander
jviirret kirjoitti:

90-luvulla ei suomessa myyty muita kuin maastopyöriä. Oli pyöräkauppiaille riskitöntä kauppaa lama-ajan suomessa. Riitti kun varastoon tilasi miesten ja naisten mallia. Samaa pyörää pystyttiin myymään kaiken kokoisille 130cm lapsesta 200cm aikuiseen asti. Pelkällä satulakorkeuden säätö riitti. Kun ajoasento oli kaikille huono riitti huonot osatkin. Kun ei kukaan moisella rakkineella ja raskaskulkuisilla nappulakumeilla montaa sataa kilometriä vihtinyt ajaa, niin kestivät hyvin koko takuu ajan.
Nyt näitä sitten paiskotaan liki ajamttomina roskiin kevät siivouksien yhteydessä. Monta pyörää olisi minullakin jäänyt tekemätty ilman 90-luvun mtb buumia.

Juuri näin. Mun Kuwahara on "juhlavuoden malli" joten siihen heitettiin tehtaalla sitten vähän parempia osia mutta ei tietenkään samasta sarjasta. Muuten edustaa aikakautensa lajia, toki on alumiinirunkoinen joka oli aika uutta tuolloin.

Off-road vekotinta kun teen niin siihen putket luovutti Bilteman kaksi muutaman vuoden vanhaa fillaria joista toinen oli halvalla joustokeulalla oleva "maasturi" 3x7 vaihteistolla, toinen tyttöjen 24" 3-vaihteinen. Kolmas oli miesten perus-Nopsa. Kun hilsettä rapsuttaa tarpeeksi niin noista sai taiottua sen rungon ja kaikki tarvittavat. Ainoastaan lattarautaa on tarvittu lisäksi. Ja rosteri kierretankoa.

Noista Nopsan putket on ehkä jopa CrMo-laatua. Bilteman ei todellakaan mutta seinämät näyttävät olevan 1.0-1.3 mm:ä eli vähän ehkä tukevampi ja kevyempi tulee kuin pakoputki ratkaisulla. Tällä hetkellä vekotin painaa ilman osia noin saman verran kuin M5 lowracer joka siis on CrMo-putkea. Tämä siis ilman vaakaa, sitä käytetään kunhan kaikki tarvittavat osat on valmiina, esimerkiksi maalauksen jälkeen.

Alkaa jo vähän mennä off-topic mutta kuitenkin edes vähän liippaa.


Re: Räkäkränk - talvirakkineen hahmottelua.

Lähetetty: 08 Marras 2012, 17:56
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:

90-luvulla ei suomessa myyty muita kuin maastopyöriä. Oli pyöräkauppiaille riskitöntä kauppaa lama-ajan suomessa. Riitti kun varastoon tilasi miesten ja naisten mallia. Samaa pyörää pystyttiin myymään kaiken kokoisille 130cm lapsesta 200cm aikuiseen asti. Pelkällä satulakorkeuden säätö riitti. Kun ajoasento oli kaikille huono riitti huonot osatkin. Kun ei kukaan moisella rakkineella ja raskaskulkuisilla nappulakumeilla montaa sataa kilometriä vihtinyt ajaa, niin kestivät hyvin koko takuu ajan.
Nyt näitä sitten paiskotaan liki ajamttomina roskiin kevät siivouksien yhteydessä. Monta pyörää olisi minullakin jäänyt tekemätty ilman 90-luvun mtb buumia.

Hieno kiteytys. :D


Re: Räkäkränk - talvirakkineen hahmottelua.

Lähetetty: 08 Marras 2012, 18:21
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

90-luvulla ei suomessa myyty muita kuin maastopyöriä. Oli pyöräkauppiaille riskitöntä kauppaa lama-ajan suomessa. Riitti kun varastoon tilasi miesten ja naisten mallia. Samaa pyörää pystyttiin myymään kaiken kokoisille 130cm lapsesta 200cm aikuiseen asti. Pelkällä satulakorkeuden säätö riitti. Kun ajoasento oli kaikille huono riitti huonot osatkin. Kun ei kukaan moisella rakkineella ja raskaskulkuisilla nappulakumeilla montaa sataa kilometriä vihtinyt ajaa, niin kestivät hyvin koko takuu ajan.
Nyt näitä sitten paiskotaan liki ajamttomina roskiin kevät siivouksien yhteydessä. Monta pyörää olisi minullakin jäänyt tekemätty ilman 90-luvun mtb buumia.

Hieno kiteytys. :D

Näin on! :mrgreen:

Sakari


Re: Räkäkränk - talvirakkineen hahmottelua.

Lähetetty: 08 Marras 2012, 18:41
Kirjoittaja irakas

Minun SF-pyöräni on tällainen:

08112012 SH17.jpg

Jos lähtisin rakentamaan uutta, tekisin rungon keskikohdaltaan matalammaksi jotta liikkeelle lähdettäessä saisin jalan nostattua helpommin pyörän toiselle puolelle ja voisin tarvittaessa laittaa istuimeen selkänojan. Myös vääntiötä siirtäisin himpun verran eteenpäin.

Sakari


Re: Räkäkränk - talvirakkineen hahmottelua.

Lähetetty: 09 Marras 2012, 22:30
Kirjoittaja Pastori
image.jpg
image.jpg (144.2 KiB) Katsottu 3386 kertaa

Heppivaiheen tsekkaus ajoasennon suhteen. Kantapäät maassa, penkki on kivasti persiitä vasten. Hyvältä siis vaikuttaa ergonomia.

Purin demokamat ja nyt on rungon tilanne paria hitsiä vaille valmis.


Re: Räkäkränk - talvirakkineen hahmottelua.

Lähetetty: 09 Marras 2012, 22:34
Kirjoittaja irakas

Kyllä tuossakin vääntiötä kannattaisi siirtää eteenpäin.

Sakari