(C)lwb projekti

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: (C)lwb luonnos

Viesti Kirjoittaja jori »

Laitan tuon edellisen viestin liitteen kuvan näkyviin tähän pintaan, niin on paljon mukavampi lukea ja keskustella kuvaan liittyvista asioista.

Onko ohjaus nyt varmasti riittävän vino, jotta polvet mahtuvat heilumaan osumatta ohjaustankoon tai rystysiin. Älä pihistele vinoudessa, kun kerran rupesit. Jos menee ohjauskulma alle 45 asteen varaudu siihen, että jätön voi säätää (taivuttamalla haarukkaa tai siirtämällä akselia dropoutissa) nollaksi tai jopa hitusen negatiiviseksi.

Mikäs estäisi siirtämästä kampia alemmas. Samalla kun kammet siirtyvät alemmas siirtyvät ne lähemmäs ohjausakselia, jolloin polkimet eivät osu kääntyvään pyörään niin helposti, koska kääntymissäde on lyhyempi ja kammen pään tai polkimen tavoittaminen sivulla vaatii suuremman ohjauskulman.

Laita .DWG tai .DXF tiedosto liitteeksi. Nyt minullakin on DraftSight. :D

Liitteet
CLWB-001 rear suspension.png
CLWB-001 rear suspension.png (33.61 KiB) Katsottu 1872 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: (C)lwb luonnos

Viesti Kirjoittaja Syväri »

jori kirjoitti:

Laitan tuon edellisen viestin liitteen kuvan näkyviin tähän pintaan, niin on paljon mukavampi lukea ja keskustella kuvaan liittyvista asioista.

Onko ohjaus nyt varmasti riittävän vino, jotta polvet mahtuvat heilumaan osumatta ohjaustankoon tai rystysiin. Älä pihistele vinoudessa, kun kerran rupesit. Jos menee ohjauskulma alle 45 asteen varaudu siihen, että jätön voi säätää (taivuttamalla haarukkaa tai siirtämällä akselia dropoutissa) nollaksi tai jopa hitusen negatiiviseksi.

Mikäs estäisi siirtämästä kampia alemmas. Samalla kun kammet siirtyvät alemmas siirtyvät ne lähemmäs ohjausakselia, jolloin polkimet eivät osu kääntyvään pyörään niin helposti, koska kääntymissäde on lyhyempi ja kammen pään tai polkimen tavoittaminen sivulla vaatii suuremman ohjauskulman.

Laita .DWG tai .DXF tiedosto liitteeksi. Nyt minullakin on DraftSight. :D

Laitan ns. korkean U-tangon, kädet kyllä yltää. Ongelmatilanne saattaisi olla esimerkiksi tiukka käännös polkiessa - ohjaustanko osuisi jalkoihin. Tangon etäisyyshän taas säätyy jalan pituuden mukaan, jos ei nyt jotain hienosäätöä sitten laita. Korkeussäätö tulee kätevästi; 25 millisen etuhaarukan putken sisään 22 millinen ohjainkannatin. Tässä mietityttää ohjauslaakerien ja kannattimen kiristys, vaatii varmaan jotain erikoisia ratkaisuja.

Ohjauskulma.. mun mielestä tää on ok, jos tuosta vielä loivennan, niin etuhaarukan pituus kasvaa paljon ja vaatii tukevamman ettei pyörä ala heijata polkemisen tahtiin. Saattaa olla ongelma jo nyt. Kuvassa on liikaa ylimäärästä tilaa renkaalle, 559 rengaskin mahtuisi..

Joo, tuo kampikeskiö tuli vähän turhan ylös, kun hain hyvää ketjulinjaa. Ei ainakaan osu kantapäät edes lokariin :D

Onkohan kuvaankin piirretty 170mm iskari turhan pitkä? Olis ainaki smoothia kyytiä :)

Valitettavasti dxf tai dwg tiedostoa ei hyväksytä liitteeksi :( pitäis jakaa jotain muuta kautta.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: (C)lwb luonnos

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Syväri kirjoitti:

Valitettavasti dxf tai dwg tiedostoa ei hyväksytä liitteeksi :( pitäis jakaa jotain muuta kautta.

Hommiin sitten vaan.

http://www.filedropper.com/

https://www.dropbox.com

https://drive.google.com

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: (C)lwb luonnos

Viesti Kirjoittaja Syväri »

No kiitos linkeistä, tiennytkään.

http://www.filedropper.com/clwb-001rearsuspension

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: (C)lwb luonnos

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Liitoskohdan yksi malli Mahen pyörästä.

Kuva

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: (C)lwb luonnos

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Mä löysin tuolta kps:n trike-ketjusta tällasen:
Kuva

Pitäs siis laskea minimi etuhaarukan putken halkaisija ettei mene heti ensimmäisessä pompussa mutkalle.. toi kaavio vois käydä tähän, pahimmillaan joku 40% painosta etupyörällä jos ei jarruteta.

Osaako joku? etuhaarukan ja kiekon keskiön etäisyys x-akselilla 335mm, tasavahva materiaali, kuskin paino 100kg. :D

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: (C)lwb luonnos

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Hieno paikka tämä foorumi. Cad-lujuuslaskentakin löytyy :D Mikälie teräksen myötöraja tuossa mutta selväksi tuli että tolleen se ei kestä. 1000N rasitus akselille taivuttaa haarukkaa 30mm, lisäksi haarukan kaulaputki pitää olla vahvempi ainakin laakerien alapuolelta ja hitsauksien oltava kunnossa..

Edit: kuvan kanssa sählätty

Liitteet
Uusi bittikarttakuva.png
Uusi bittikarttakuva.png (143.45 KiB) Katsottu 1768 kertaa
Viimeksi muokannut Syväri, 16 Joulu 2012, 18:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: (C)lwb luonnos

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Tiedosto ei nyt näy.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: (C)lwb luonnos

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Pastori kirjoitti:

Tiedosto ei nyt näy.

Nyt näkyy, ainakin mulle.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: (C)lwb luonnos

Viesti Kirjoittaja jori »

Syväri kirjoitti:

Hieno paikka tämä foorumi. Cad-lujuuslaskentakin löytyy :D Mikälie teräksen myötöraja tuossa mutta selväksi tuli että tolleen se ei kestä. 1000N rasitus akselille taivuttaa haarukkaa 30mm, lisäksi haarukan kaulaputki pitää olla vahvempi ainakin laakerien alapuolelta ja hitsauksien oltava kunnossa..

Haarukka kannattaa tehdä siten, että alapäähän tulee pätkä putkea, johon haarukan haarat kiinnitetään ja jonka läpi ohjausakseliputki pujotetaan ja hitsataan vain alapäästään tuohon putken pätkään kiinni. Tarvitset nimittäin laakerin sisä(ala-)koolille tasaisen alustan, jota et saa aikaan, jos hitsaat akseliputken yläpuolelta kiinni haarukkaan. Toinen vaihtoehto on nelikulmioputkesta tehty olkapääosa, johon porataan reikä akseliputkelle ja jonka päihin haarat hitsataan. Nelikulmaputki pitää olla vähän paksuseinäisempää, jotta yläpinta kestää suorana. Kannattaa varmaan varastaa haarukkaputket jostain valmiista haarukasta ja tehdä vain laakeriputki itse ja asentaa se riittävän offsetin antavaan kulmaan.

Jos nuo CAD-kuvan yksiköt ovat paskaleita (Pa) on tuo liian heikko rakenne, tai arvaamasi kuorma 1000 N on liian suuri. Minusta tuollaisen pyörän keulan ei tarvitse kestää sadan kilon kuormaa. Holkki akseliputken alapäälle lisää lujuutta selvästi ja siirtää kovimman kuormituksen toisaalle. Huomaa, että akseliputken pitää yksin kestää enemmän, kuin haarukkaputket (2 kpl) yhteensä. Pahin rasitus on alalaakerin kohdalla. Ei välttämättä ole lainkaan ylimitoitettua laittaa akseliputki 30-1,5 materiaalista. Jos molemmissa on puolitoistamillinen seinämä, 30 mm taivutusvastus on sama, kuin kahden 22 mm putken. Ohuemmat putke tietenkin joustavat enemmän, mutta eikös jousto ole vain hyväksi tuollaisessa haarukassa.

Mitä eroa noilla CAD-kuvan rakenteilla on keskenään. Poikkiputki on toisessa paksumpi, mutta koska seinämä on ohut, tulee paksummalle putkelle vähintään yhtä suuret jännitykset liitoksen reunassa. Poraamalla akseliputki läpi ja hitsaamalla vain alapuolelta lujuus paranee merkittävästi.
Johonkin Sakarin takahaarukkaan tein sellaisen rakennetutkimuksen ja laitoin femmikuvatkin. En nyt vain muista minne.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: (C)lwb luonnos

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Joo, mallinnus oli aikalailla yksinkertaistettu eli mm. laakerivasteet ja haarukan ajattelin tehdä jokseenkin noin niinkuin sanoit. En löytänyt 47/30 halkaisijoille laakeria eli pitää tehä tuosta 25x1,5.. tai ehkä koneistelen sitten sen kaulaputken vähän paksummasta kamasta ja laakerivasteet tulis samalla. Nyt kumminkin tietää sen että haarukkaputket pitää olla vähintään 25x1,5. Rupeehan ne haarukkaputket väsymään ja maalipinta lohkeilemaan jos 3 senttiä joustais..

Minusta tuo 1000N kuorma on sopiva testi, pitää sen kumminkin kestää kuoppaan ajo useita kertoja ilman pysyviä taipumisia.

Jigiä aloin tekemään, ja ostin hydraulisen putkentaivuttimen :shock: Pitäs riittää 50 milliin asti taivutusvoima. Kovin pieniä kaarteita ei saa mutta loivia kyllä - täydellinen nojakkiin :D

KPS
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 218
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 07:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: (C)lwb luonnos

Viesti Kirjoittaja KPS »

Joo komppaan Syväriä. 1000 N voidaan ajatella myös varmuuskertoimen sisältäväksi kuormitukseksi, jolloin varmuuskerroin olisi ehkä jotain 2 ... 2,5.

Jos kuvatusten jännityksillä on jotain tekemistä oikean rakenteen käyttäytymisen kanssa niin fillarin etupäähän ei tule pelkästään pysyviä muodonmuutoksia vaan etupyörä ja osa haarukkaa saattaa karata omille teilleen eli irtautua pysvästi muusta runkorakenteesta.

Menee vähän OT:ksi, mutta Jori mitä on SI-yksikkö Pascal suomeksi ? En ole vähään aikaan lukenut mitään lujuusoppiin liittyvää, mutta 370 megapaska...lia näyttää noin kirjoitettuna hieman huonolta ja saattaa saada Blaise Pascalin kääntymään haudassaan.

KPS

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: (C)lwb luonnos

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Minäkin komppaan.

Joskus pohdin josko tekis komposiiteista lowraceriin yksilapasen etuhaarukan.

Respektiä tulee tuolle M5:n CrMo-haarukalle kun sitä on rynkytetty niin että ohjainlaakerikin meni vaihtoon ja mitään ongelmia ei ole ollu.

Komposiitti versio odottaa edelleen tekemistään... juurikin tästä syystä. Että miten tehdä lavan ja ohjainputken liitoksesta riittävän luja kestämään voimia myös yllättävistäkin suunnista.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: (C)lwb luonnos

Viesti Kirjoittaja jori »

KPS kirjoitti:

Menee vähän OT:ksi, mutta Jori mitä on SI-yksikkö Pascal suomeksi ? En ole vähään aikaan lukenut mitään lujuusoppiin liittyvää, mutta 370 megapaska...lia näyttää noin kirjoitettuna hieman huonolta ja saattaa saada Blaise Pascalin kääntymään haudassaan.

No juu, näinhän siinä käy, kun päivittäin suomen kielellä asioita käsittelee. Ne muuttuvat suomen kielen kirjoitusasun mukaisiksi. On tosiaan vähän rujon näköistä noin kirjoitettuna. :oops:
Toisaalta, eihän metriäkään kirjoiteta "mètre", vaan sekin on muuttunut suomen kielen mukaiseen kirjoitusasuun. (seliseli)

JOs nuo yksiköt tosiaan olivat SI yksiköitä, ei tuolla rakenteella ole toivoakaan. Maksimit näyttävät olevan yli 3 GPa, eli noin kymmenen kertaa liikaa. Osa tuosta myötää pois, mutta tuolla rakenteella ei ole mahdollisuuksia kestää mallinnettua kuormaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: (C)lwb luonnos

Viesti Kirjoittaja PW »

En ymmärrä mitään lujuuslaskelmista, enkä tiedä tartteeko miun ymmärtää mutt kysyn kuitenkin: miten tuota kuvaa pitäs lukea ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin