Sivu 1/9

(C)lwb projekti

Lähetetty: 09 Joulu 2012, 22:59
Kirjoittaja Syväri

Kuva

Tässä on viittä vaille jo tilat vuokrattu niin pitäähän sitä mallistoa suunnitella :mrgreen:

Toimiskohan tuollasen ohjaus/jousitus geometriat mitenkään?


Re: Taas uusi cad-härpäke

Lähetetty: 09 Joulu 2012, 23:10
Kirjoittaja Pastori

No kantsisko käydä Jukan luona kylässä ja tsekata tätä vähän ja koeajaa?

Kuva


Re: Taas uusi cad-härpäke

Lähetetty: 09 Joulu 2012, 23:12
Kirjoittaja Syväri

Pastori, joo, tutkin kyllä hyvin tarkkaan tuota ja mhelanderin offroad vekotinta kun tätä piirtelin. Matkaa vaan on riittävästi sinne raaheen :?

Muoks; tarkemmin ajatellen tähänkin vois tehdä samanlaisen double pivot jousituksen kuin siihen offroadiin


Re: (C)lwb luonnos

Lähetetty: 09 Joulu 2012, 23:29
Kirjoittaja jori
Syväri kirjoitti:

Kuva

Tässä on viittä vaille jo tilat vuokrattu niin pitäähän sitä mallistoa suunnitella :mrgreen:

Toimiskohan tuollasen ohjaus/jousitus geometriat mitenkään?

Miksei tuo toimisi. Noin vinolla ohjausakselin kulmalla ei tarvita edes noin suurta jättöä. Chopperipiireissä käyttävät jopa negatiivista jättöä. Offsettia muuttamalla voit hakea parhaan ajettavuuden. Piirrä muuten jättökin näkyviin mittana.
Et ole piirtänyt takahaarukan niveltä. Onko tarkoitus, että takahaarukka joustaa emäputkesta asti, kuten jukan CLWBssä vai laitatko nivelen tuohon taittopyörän viereen. Jos nivel on taittopyörän vieressä, ei kahta putkea kannata vetää eteen asti, vaan tehdä tuo väli vähän paksummasta putkesta. Tulee kevyempi ja jäykempi.
Pidennä hiukan takahaarukkaa. Painopiste siirtyy vähän enemmän ohjaavalle pyörälle ja saat iskarin toisin päin vinoon. Selkänojan suuntainen iskari tuottaa regressiivisen jousigeometrian. Progressiivinen on parempi, eli käännä iskari pystysuoraan tai jopa enempi selkänojaa vasten vinoon. Takahaarukan nivelen siirtäminen ylemmäs lähemmäs vetävää ketjua parantaa myös progressiivisuutta.


Re: Taas uusi cad-härpäke

Lähetetty: 09 Joulu 2012, 23:30
Kirjoittaja Pastori
Syväri kirjoitti:

Muoks; tarkemmin ajatellen tähänkin vois tehdä samanlaisen double pivot jousituksen kuin siihen offroadiin

Tee simppelimpi ratkaisu = ainakin protovaiheessa (edit. kuten olit piirtänytkin). Suomennos. Kun laitat sen jousen, niin sä tarvit vähemmä liikkuvia osia kun laitat sen normiasentoon. Onhan se Mikan kone elegantin näköinen. Mutta vähemmällä askartelulla pärjää.

Enivei. Mä kävien Joensuusta Raumalla hakeen niitä osia. Sehän oli osaksi pelkkää hupia. Oli noita rakkineita matkan varrelta katseltavana. Käy siellä Raahessa ja sulla osuus Oulukin kivasti kohdalle. Käy kattoon noi molemmat esikuvat.


Re: Taas uusi cad-härpäke

Lähetetty: 10 Joulu 2012, 00:13
Kirjoittaja Syväri
jori kirjoitti:

Toimiskohan tuollasen ohjaus/jousitus geometriat mitenkään?
Miksei tuo toimisi. Noin vinolla ohjausakselin kulmalla ei tarvita edes noin suurta jättöä. Chopperipiireissä käyttävät jopa negatiivista jättöä. Offsettia muuttamalla voit hakea parhaan ajettavuuden. Piirrä muuten jättökin näkyviin mittana.
Et ole piirtänyt takahaarukan niveltä. Onko tarkoitus, että takahaarukka joustaa emäputkesta asti, kuten jukan CLWBssä vai laitatko nivelen tuohon taittopyörän viereen. Jos nivel on taittopyörän vieressä, ei kahta putkea kannata vetää eteen asti, vaan tehdä tuo väli vähän paksummasta putkesta. Tulee kevyempi ja jäykempi.
Pidennä hiukan takahaarukkaa. Painopiste siirtyy vähän enemmän ohjaavalle pyörälle ja saat iskarin toisin päin vinoon. Selkänojan suuntainen iskari tuottaa regressiivisen jousigeometrian. Progressiivinen on parempi, eli käännä iskari pystysuoraan tai jopa enempi selkänojaa vasten vinoon. Takahaarukan nivelen siirtäminen ylemmäs lähemmäs vetävää ketjua parantaa myös progressiivisuutta.

Takahaarukan nivel oli taittopyörän kohdalla tuo vihreä pallura, tai nyt siirrin sen ylemmäs. Jukan clwb oli jousituksessa esikuvana joo.

Mites sellanen juttu, ajattelin että pituuden säätö tapahtuis noilla kahdella emäputkella, niin sais suht hyvät ja tukevat pituussäädöt, periaattees ylärajaa ei ole ja alaraja taas on että jalat yltää maahan. Onnistuu varmaan yhdelläkin putkella mutta laittasin mieluusti jo neliöputkea tai ovaalia siinä vaiheessa ettei pyörähtele vahingossakaan. Mieluusti teen toki yhdellä putkella jos sillä onnistuu tukeva säätö :)

Tarkoititko tällasia muutoksia? akseliväli nyt 150cm
Kuva


Re: (C)lwb luonnos

Lähetetty: 10 Joulu 2012, 07:45
Kirjoittaja jviirret
Syväri kirjoitti:

Toimiskohan tuollasen ohjaus/jousitus geometriat mitenkään?

Toimii, mutta mun mielestä ei ole hyvä. Pitkä akseliväli ja suora ohjaus vaatii kompromisseja ajoasennon suhteen. Jos laitat keulan noin loivaan kulmaan tulee ohjausliikkeistä vielä laajempia kuin tuossa mun geopyörässä 60asteen keula kulmalla. Sekin on ihan ok jos selkänoja on pystyssä ja ohjauksessa pieni heiluri kuten tässä mun ensimmäisessä pidempään ajossa olleessa nojakissa:

Kuva

Mutta jos laitat penkin noin loivaan kulmaan tulee tanko taemmas ja ohjaukseen iso heiluri(tanko siirtyy sivuttain paljon ohjatessa). Menettelee suoraan ajaessa, mutta tiukemmissa mutkissa tulee ongelmia. Kädet ei yletä, eikä noin loivasta kulmasta pääse helposti kohottautumaan pystympään asentoon tai jos pääsee niin taakse tuotu tanko ottaa sitten mahaan kiinni.
On totta että RANS xseam:ssa näyttää olevan suuri heiluri ja loiva nojakulma:

Kuva

Mutta ajovideoissa sitten ajetaan suoraan tai kaarrellaan hyvin loivasti, eikä näytetä edes liikkeelle lähtöjä, joissa moni joutuu tekemään laajahkoja liikkeitä. Selkänoja näyttää kans olevan yleensä pystympänä kuin tuossa yo. kuvassa.

Jukka


Re: (C)lwb luonnos

Lähetetty: 10 Joulu 2012, 08:55
Kirjoittaja jori

Noissa kaikissa on ylisuuri jättö noin vinoksi ohjaukseksi. 45 asteen tuntumassa geometrista jättöä ei oikeastaan tarvitse enää, sillä etupyörän painosta valtaosa on ohjausnivelen etupuolella toimittamassa jätön virkaa. Minusta riittäisi joku 20 mm tuolla kulmalla. Mitä vinompi, sitä vähempi jättö riittää ja sitä vähemmän tarvitset heiluria kunnollisen ajoasennon saavuttamiseksi. Toisaalta ohjauskulmat ovat tasapaino-ohjauksessa suuremmat suurella (pystytasosta) keulakulmalla, joten ohjaustangossa ei sitä heiluria oikein siedä ollakaan. Käännä vaan ohausakseli reilusti siihen kulmaan, että saat ohjaustangon ilman heiluria kuskin syliin, perusjättö nollan paikkeille ja dropoutteihin vähän varaa säätää jättöä molempiin suuntiin.
Neliöputkeen on vaikea tehdä jämäkkää pituussäätöä. Se ei toki kokonaan pyörähdä, mutta ei silläkään oikein ajaa voi jos se lonksuu. Tee vain runko 50 x 1,5 pyöreästä ja istuimen alusta takaa penkin reunaan asti 55 x 1,5, johon saat sen säädön, tai 50/45 parista, jos haluat kevyemmän. Samalla pyörän saa poikki autoon tai junaan pakkaamista varten. Pituussäätöä varten - jos tarvitset sitä vain itsellesi - riittää kyllä myös sen kampipuominatsan säätö. Ei se pyörähtäminen ole realistinen ongelma. Ehkä enintään pyörän saaminen säädön jälkeen suoraan. Maalaamalla sisäputkeen viivan ja mitta-asteikon ja paksumpaan putkeen merkkihahlon pääset tästäkin murheesta.


Re: (C)lwb luonnos

Lähetetty: 10 Joulu 2012, 09:07
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

Käännä vaan ohausakseli reilusti siihen kulmaan, että saat ohjaustangon ilman heiluria kuskin syliin, perusjättö nollan paikkeille ja dropoutteihin vähän varaa säätää jättöä molempiin suuntiin.

Hmm, osaatko laskea kuinka suuria kääntökulmia tuolla akselivälillä ja keulakulmalla(noin 45astetta) pitää käyttää esim. 5m sääteisessä käännöksessä? Entä kääntökulma 60asteen keulakulmalla ja sitten vielä normaali SWB:lle(akseliväli 130 ja keula 67asteta)?
Kestääkö vakio laakerit jos keula on hirmu loivassa kulmassa?

Jukka


Re: (C)lwb luonnos

Lähetetty: 10 Joulu 2012, 09:41
Kirjoittaja Jarcco

Mikä muuten on syy että päädyit vinoon ohjauskulmaan?


Re: (C)lwb luonnos

Lähetetty: 10 Joulu 2012, 09:43
Kirjoittaja mhelander
jviirret kirjoitti:

Kuva

Mutta ajovideoissa sitten ajetaan suoraan tai kaarrellaan hyvin loivasti, eikä näytetä edes liikkeelle lähtöjä, joissa moni joutuu tekemään laajahkoja liikkeitä. Selkänoja näyttää kans olevan yleensä pystympänä kuin tuossa yo. kuvassa.

Juuri tuon loivan haarukkakulman ja heijaavan stemmin välttämiseksi tein omaan off-road kötöstykseen etäohjauksen. On kyllä paljon ketterämpi kun pitää hitaassa vauhdissa ajaa tarkasti, eikä kropan painon siirtyminen ohjaamisen takia vaadi erityistoimenpiteitä.

Mutta osa ajaa tällasilla myös maastossakin ja pärjäävät hyvin. Ovat vaan tuunanneet täysjousituksen, eteen helpompi taakse vaikeampi. En tiedä mihin käyttöön syväri puuhaat tätä mutta jos tarkoitus on ajaa vähänkään epätasasella niin ilman muuta vähintään takajousitus, tai mielummin täysjousto.

Tolla off-road pelillä kun on lähes lumettomia (=routasaumat ei ole paklattu lumella & jäällä) pyöräteitä tosi mukava ajaa, verrattuna MP:n napakkaan kilpurin kyytiin. Ja jos on tarkoitus ajaa vähänkään huonommalla pinnalla niin tollaset lähes 50mm:n gummit on silloin poikaa, mieluusti vähän tasasemmalla kuin kaarevalla kuviolla.


Re: (C)lwb luonnos

Lähetetty: 10 Joulu 2012, 09:55
Kirjoittaja irakas

Minusta tämän tyyppisissä nojakeissa välityksellinen joko ylä- tai alaohjausohjaus toimii paremmin.

SH4:ssä on välityksellinen alaohjaus kahdella välityssauvalla:

Snake 6.6.06 3.jpg
Snake 6.6.06 3.jpg (137.33 KiB) Katsottu 4849 kertaa

Muuten tosimukava ajettava, mutta liukkailla lähti etupyörä helposti luisuun.

Sakari


Re: (C)lwb luonnos

Lähetetty: 10 Joulu 2012, 10:07
Kirjoittaja jviirret
mhelander kirjoitti:

Juuri tuon loivan haarukkakulman ja heijaavan stemmin välttämiseksi tein omaan off-road kötöstykseen etäohjauksen. On kyllä paljon ketterämpi kun pitää hitaassa vauhdissa ajaa tarkasti, eikä kropan painon siirtyminen ohjaamisen takia vaadi erityistoimenpiteitä.

Mutta osa ajaa tällasilla myös maastossakin ja pärjäävät hyvin.

Maastoajossa käytetään pystympiä nojakulmia jolloin heilurista tulee pienempi.

Jukka


Re: (C)lwb luonnos

Lähetetty: 10 Joulu 2012, 11:33
Kirjoittaja mhelander
jviirret kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Juuri tuon loivan haarukkakulman ja heijaavan stemmin välttämiseksi tein omaan off-road kötöstykseen etäohjauksen. On kyllä paljon ketterämpi kun pitää hitaassa vauhdissa ajaa tarkasti, eikä kropan painon siirtyminen ohjaamisen takia vaadi erityistoimenpiteitä.

Mutta osa ajaa tällasilla myös maastossakin ja pärjäävät hyvin.

Maastoajossa käytetään pystympiä nojakulmia jolloin heilurista tulee pienempi.

Totta. Mähän kokeilin sitä MetaPhysic:llä, penkki samassa kulmassa kuin off-road tekeleessä. Stemmi pystymmässä.

Voin sanoa että oli kiikkerä ajettava hitaissa vaikeissa ylämäissä. Toki olin tottunu ajamaan vekottimella mutta käsien heijaus sivulle ei edesauttanut tasapainoilua. Saati sitten pyörän lyhyt akseliväli ja se että kun käänsi polkiessa vähän enemmän otti kantapää etupyörään ja nurinhan siinä heti mennään.

Voisihan se penkki olla vieläkin pystymmässä. Mutta sitten pitäis ajaa jo tosi hiljaa ja se vaatii tosiaan pidemmän akselivälin.

Ja tämä moottori ei ole tottunut niin suureen lonkkakulman muutokseen. Tuskin alkaa edes totutteleen, toi noin 30 astetta on ihan tarpeeksi suuri muutos maantieajon 20 asteen asentoon.

Että näiltä pohjilta kun katsoo tätä luonnosta... ja peilaa omiin kokemuksiin.


Re: Taas uusi cad-härpäke

Lähetetty: 10 Joulu 2012, 12:45
Kirjoittaja jviirret
Syväri kirjoitti:

Pastori, joo, tutkin kyllä hyvin tarkkaan tuota ja mhelanderin offroad vekotinta kun tätä piirtelin. Matkaa vaan on riittävästi sinne raaheen :?

Saa toki käydä kokeilemassa, mutta samassa ajassa kyllä rääpäsee kasaan jäykkärunkoisen lwb:n jalkajarrulla, pääsee kunnolla kokeilemaan ja jopa muokkaamaan ennen lopullisen rakentelua.

Jukka