E-Nix (MWB 26-24)

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Feenix (Bonzo) (MWB 26-24)

Viesti Kirjoittaja jori »

Kun haette netistä tietoa. Huomatkaa, että kauppiaan antama tieto ei välttämättä vastaa yleistä totuutta. Teflon on moninkertainen hinnaltaan polyeteeniin ja nyloniin verrattuna. Tottakai kauppiaalla on kova tarve esittää sen ominaisuudet mahdollisimman "hyvässä valossa", jotta saisi myös tuota kallista hyväkatteista muovia kaupaksi. Siksi kauppiaat haluavat valita mielellään vain yhden pisteen esim. tässä nyt kitkaominaisuuksista. "Yleinen mutu"tieto on enimmäkseen peräisin kauppiaiden tiedotteista, vai oletteko nähneet riippumattomien tiedemiesten mainostavan tutkimustensa tuloksia TV-shopissa. :D Mututieto koostuu siitä tiedosta, jota eniten toistetaan.

Paljonkohan teflonia menisi kaupaksi liukupintamateriaaliksi, jos tuo kitkakertoimen nopeusriippuvuus (ylin käyrä) olisi kaikkien tiedossa. :roll:

Kuten tarkkaavaiset huomasivat, tuossa edellä esittelemissäni käyrissä oli varioitu valtava määrä parametrejä kitkamittauksien aikana, jotta kitkan muuttuminen eri olosuhteissa tulisi selväksi. Tuossa kauppiaan ainokaisessa kitka-arvossa ihmetyttää mittauksen mitätön paine, eikä esim. lämpötilasta ole mitään mainintaa, eikä muovin pinnan laadusta. Ehkäpä noissa sopivasti valituissa olosuhteissa teflon tosiaan antaa tuon kitkakertoimen -tai sitten ei. :roll: Ristiriita tuossa kuitenkin on verrattuna noihin kitkatieteilijöiden mittauksiin, joihin on sisällytetty valtava määrä tietoa myös olosuhteista. Niiden antama kuva teflonin ylivertaisista kitkaominaisuuksista on aivan toinen. Ei se huono ole, muttei ainakaan 1-10 m/s nopeudella hintansa väärtti. :(

Jukka on (taas) täysin oikeassa. Vaijeriputken sisäkuoren materiaalina teflon on ylivertainen. Vaijerin nopeus ei nopeanäppiselläkään jarruttajalla ole kymmentä senttiä sekunnissa. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Feenix (Bonzo) (MWB 26-24)

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Tuosta vetopuolen rullasta:

Kuva

Tämä on siis WISIL:n Warrenin NoCom:sta... huomaa että paluupuolen ketju on nostettu niin ylös kuin mahdollista ja vain pieni pätkä putkea.

Tässä mun lowracer nykykunnossa:

Kuva

Tuossa on Optiman rulla ja alkuperäinen rullan pidin ja paluupuolen putken pätkä. Tarkoitus on ollu pari vuotta jo modata tuota. Lisää höpinää YesCom puolella...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Feenix (Bonzo) (MWB 26-24)

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Tässä pari tuoretta kuvaa. Penkissä alkaa olla reikiä kuin tahkojuustossa, kun sitä on kokeiltu kolmessa pyörässä. Kiinnityslapun ja penkin välissä on pala roiskeläppää, ruuvit M5. Tuntuu tarpeeksi vahvalta, ainakaan ylimääräisiä ritinöitä ei penkistä kuulu.

Liitteet
mwb16_2.jpg
mwb16_1.jpg

Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Feenix (Bonzo) (MWB 26-24)

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Jarcco kirjoitti:

Penkissä alkaa olla reikiä kuin tahkojuustossa, kun sitä on kokeiltu kolmessa pyörässä.

Mä mietin myös kolmansia reikiä poratessa, että miksen ole tehnyt penkin kiinnikkeitä ruuvin reikien osalta samanlaisiksi, niin selviäisi vain yksillä rei'illä penkissä :?

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Feenix (Bonzo) (MWB 26-24)

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Tämä laite loi taas nahkansa uudestaan, nyt muuttui sähköpyöräksi. Yose Powerin kamat 26" takamoottorilla ja 12,5 Ah/450Wh akulla on jo asennettu, ajelemaan en ole ehtinyt muutamaa kilsaa enempää. Mukava yllätys oli että johdot olivat riittävän pitkiä - noita olisi kelju käydä jatkamaan. 350 W teho tuntuu varsin riittävältä, kun mäet täällä ei ole isoja. Tavarapyörään ehkä isompi mylly olisi poikaa. Poljinanturikin toimii, tämä simppeli versio tunnistaa pyörimisliikkeen eli ei lähde ihan paikaltaan avustamaan.

Asennuksessa huomioitavaa oli että navan "olkapää" leveys oli mielestäni noin 140 mm eikä 135 mm kuten väittävät. Avid BB7 jarrun säätömutterin ja navan väliin jäi vain milli rakoa. Poljinanturi vaatii sen verran tilaa että keskiölaakeri piti vaihtaa pitempään 122 milliseen. Muuten asennus oli suoraviivaista. Kaiken kaikkiaan kitti on päällisin puolin kohtuullista laatua, hinta huomioiden. Kestävyyden sitten aika näyttää.
https://www.yosepower.com/en/category/R ... or-50.html


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Feenix (Bonzo) (MWB 26-24)

Viesti Kirjoittaja janx »

Mulla on toi sama sarja Paseossa. Tosiaan takahaarukan kanssa saa tehdä töitä, kun on ahdas. Sen takia on aika maksimaalinen pistosuojaus ja litkut vielä sisäkumissa. Muuten sarja on toiminut hyvin. Myös ilman poljintunnistusta ja jarruantureita. Totesin, että en saakaan taakse levyjarrua, kun ei enää mahdu paikalleen. Se on huono vanteen kulumisen kannalta.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Feenix (Bonzo) (MWB 26-24)

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Muutama kuva.

Liitteet
20190728_093349.jpg
20190728_093349.jpg (479.54 KiB) Katsottu 7341 kertaa
20190728_093334.jpg
20190728_093305.jpg

Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Feenix (Bonzo) (MWB 26-24)

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Vanha alumiininen jalka petti, pyörä kumoon ja peili rikki :roll:
Sopivaa valmista ei löytynyt, piti tehdä itse.

Liitteet
20200712_113229.jpg
20200712_105437.jpg
20200712_105437.jpg (346.93 KiB) Katsottu 5886 kertaa
20200710_161042.jpg
20200710_161042.jpg (589.17 KiB) Katsottu 5886 kertaa

Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Feenix (Bonzo) (MWB 26-24)

Viesti Kirjoittaja jori »

Kaunis ja johdonmukainen rakenne. :D
Lievää overkilliä tuossa on materiaalinpaksuuksina, mutta kotipajan materiaalit ja tuotantomenetelmät johtavat siihen lähes väkisin. :?
Hieno suoritus. :D

Jäin tuota materiaali- ja painoasiaa miettiessäni pohtimaan, miten sivujalan rakenteesta saisi kevyemmän.
Sivujalan kaksi funktiota ovat pystyssä pito ja myös pyörän estäminen rullaamasta. Jos pyörän jarrut olisivat lukossa, kun jalka on ulkona, riittäisi jalaksi pelkkä pönkä, joka voisi olla hyvinkin kevyttä ainetta, vaikka muoviputkea. Jarrun päälle kytkeminen pitäisi olla jalan ominaisus, jotta käyttö ei tuosta monimutkaistuisi... Jään pohtimaan tätä. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Feenix (Bonzo) (MWB 26-24)

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Sähköistyksestä on sekin "ilo", ettei painolla tunnu enää olevan niin paljon väliä. Kulmarauta on kokoa 30x30x3, latat 3x30 ja itse jalka 16x1 putkea. Ainakaan putkessa ei ole yhtään liikaa materiaalia.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Feenix (Bonzo) (MWB 26-24)

Viesti Kirjoittaja jori »

Jarcco kirjoitti:

Sähköistyksestä on sekin "ilo", ettei painolla tunnu enää olevan niin paljon väliä. Kulmarauta on kokoa 30x30x3, latat 3x30 ja itse jalka 16x1 putkea. Ainakaan putkessa ei ole yhtään liikaa materiaalia.

Joo, ei se ulokejalkana voikaan olla ohuempaa, ainakaan noin pitkänä, mutta niveltukena –jollainen jalka voisi olla, jos jarrut olisivat varmasti päällä, kun pyörä on jalallaan– tuossa kestäisi vallan hyvin 16 mm sähköputkikin, tai melkein mehupillikin. ;)
Täytyy pohtia, voisiko seisontatuen ja turvaviirin toiminnot yhdistää. 8)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Feenix (Bonzo) (MWB 26-24)

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Sähköistyksestä on sekin "ilo", ettei painolla tunnu enää olevan niin paljon väliä. Kulmarauta on kokoa 30x30x3, latat 3x30 ja itse jalka 16x1 putkea. Ainakaan putkessa ei ole yhtään liikaa materiaalia.

Joo, ei se ulokejalkana voikaan olla ohuempaa, ainakaan noin pitkänä, mutta niveltukena –jollainen jalka voisi olla, jos jarrut olisivat varmasti päällä, kun pyörä on jalallaan– tuossa kestäisi vallan hyvin 16 mm sähköputkikin, tai melkein mehupillikin. ;)
Täytyy pohtia, voisiko seisontatuen ja turvaviirin toiminnot yhdistää. 8)

Kaksi pyörässä täysin tarpeetonta lisävarustetta onkin hyvä yhdistää - silloin niitä on enää yksi :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Feenix (Bonzo) (MWB 26-24)

Viesti Kirjoittaja Härski »

Jalkahan toimii jarruna jos se sattuu nojaamaan vaikka takarenkaaseen.. :x

Tein keväällä samanmoisen jalan, mutta se menikin pojan mopediin. Siinä tosin ei ollu jarruominaisuutta.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

E-Nix (MWB 26-24)

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

PW kirjoitti:
jori kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Sähköistyksestä on sekin "ilo", ettei painolla tunnu enää olevan niin paljon väliä. Kulmarauta on kokoa 30x30x3, latat 3x30 ja itse jalka 16x1 putkea. Ainakaan putkessa ei ole yhtään liikaa materiaalia.

Joo, ei se ulokejalkana voikaan olla ohuempaa, ainakaan noin pitkänä, mutta niveltukena –jollainen jalka voisi olla, jos jarrut olisivat varmasti päällä, kun pyörä on jalallaan– tuossa kestäisi vallan hyvin 16 mm sähköputkikin, tai melkein mehupillikin. ;)
Täytyy pohtia, voisiko seisontatuen ja turvaviirin toiminnot yhdistää. 8)

Kaksi pyörässä täysin tarpeetonta lisävarustetta onkin hyvä yhdistää - silloin niitä on enää yksi :mrgreen:

Joo. yhtä tarpeeton kuin sisävessa. :? tai selkänoja fillarissa :D Kun kerran tottuu mukavuuksiin, ei osaa enää ilman olla.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: E-Nix (MWB 26-24)

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

En muista mitä kaikkea tähän ketjuun on pyörästä tullut kirjoiteltua enkä jaksa tarkistaa, mutta tässä kokemuksia kun sähkö avulla on ajeltu 2200 km.

  • Ajoergonomia on vuosien mittaan saatu aika kohdalleen. Penkki saisi olla 5 cm alempana, että pysähtyessä olisi tukevammin jalka maassa. Sähköistys on toiminut kuten pitääkin, akulla pääsee säästämällä jopa 80 km. Jousitus on ehdoton, mutta iskari on parhaat päivänsä nähnyt, jos niitä on ollutkaan.
  • Kehitettävää toki löytyy aina. Painoa ja kokoa on liikaa, kuljettaminen vaatii peräkärrin tai pakettiauton. Tälläinen on erittäin vaikea tehdä kokoon taittuvaksi. Etujousitus 20" kiekolla paremman takaiskarin kera olisi iso parannus.
    Siinä oikeastaan kaikki mitä tulee mieleen. Omaan käyttöön varmaan sopivin pyörä tällä hetkellä. Toki on muitakin pyöriä ajossa, jotka on parempia jollain osa-alueella, kuten talvella.

Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Vastaa Viestiin