Ja hitsauksen jälkeen ei ilmeisesti ole lämpökäsitelty ? Käsitys on että 6063 kestää hitsaamista eikä kovetu pahasti sauman alueelta... Mistä olet hankkinut ko alumiinilaatua ?
6063 T6 on valmiiksi lämpökäsiteltyä. Aikoinaan luin, että hitsaus heikentää alumiinia sauman vierestä niin, että lujuudesta jää jäljelle n. 60 %. Aika iso pudotus, mutta "aika parantaa haavat", ainakin osittain. Luonnollinen vanheneminen lujittaa hitsauksen heikentämiä kohtia. Hipsujen rakenne on ollut "päästä", joten ylimitoitus on korvannut hitsauksen tuoman lujuuden menetyksen. Alumiini on kuitenkin ylimitotukseen sopiva. Eka Proto painoi kaikkineen 23..24 kg. Monarkin kolmipyöräinen teräsrunkoinen tavarapyörä (lähettipyörä) painaa 60 kg -- eipä tule usein ajeltua, 1...2 kertaa vuodessa ja miuluimmin tasamaalla.
Ykkös-protoa tehdessäni kävin Pitäjänmäellä kyselemässä eräästä metallifirmasta, onnistuisiko rungon keinovantaminen. Ei kuulemma ollut järkeä vanhentaa, uunissa runko olisi vedellyt kieroksi. Olisi kai pitänyt olla vankka jigi, johon alumiiniosat olisi kiinnitetty lujasti käsittelyn ajaksi. Firmassa oli iso uuni, johon olisi mahtunut henkilöauton kokoinen kappale. Käytetty lämpötila taisi olla aika kova. Jorin lokakuun viestissä on näköjään parhaat tiedot keinovanhentamisesta.
Alumiini oli ostettu Alumasta Herttoniemestä, myöhemmin nimeltään Tibnor ja paikkakunta jokin muu (Espoo, Tampere?). Löytynee netistä, myös alumiinilajit ja niiden lujuudet, hitsattavuus ja muut ominaisuudet.
Miten mahtaa alumiinin lujuus ja ennen kaikkea hitsattavuus muuttua ajan kuluessa? Jori tietänee? Minulla on hyvä varasto alumiiniprofiileita, joista on tehty jotain viimeksi 11 vuotta sitten. Tangot ovat siis kunnolla vanhennettuja.
(Jos on aihetta panna alumiinijutut uuden otsikon alle, pankoon se, joka osaa.)
Esko