jviirret kirjoitti:KlausS kirjoitti:Nojanalle kirjoitti:Pieni ehdotus, ota tuo jousi-iskunvaimennin kokonaan pois ja hitsauta sen korvakkeiden tilalle laippa ja laita siihen sellainen kumityyny vaimentimeksi. Kuin esimerkiksi Jukan pyörässä on.
Olen pari kertaa käynyt Ertan hyllyjä sillä silmällä katselemassa. En kuitenkaan osannut päättää lukemattomista kumityynyistä mikä olisi tähän sopiva. Osaatteko kertoa vähän tarkemmin millaisia osia olette käyttäneet?
Mulla on geokätköpyörässä( http://www.omanetti.fi/ninajukk/geocache.htm ) tällainen:
http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Auton ... lli-63101/Tuolta tuotenumero 63101, eli mitoiltaan 50x45mm.
Tätä käyttää myös Sinner joissakin malleissaan:
noin 1:4 vipusuhteella sijoitettuna jousituksessa on sellainen "tussu takakumi" fiilis, eli varsin sopiva nojapyöräkäyttöön.
Ensimmäisessä kokeilussani( http://www.omanetti.fi/ninajukk/lowlwb.htm ) vipusuhde oli joku 1:3 ja siinä taisi runko joustaa enempi kuin tuo kumi.
Jos omaasi juuri tätä kumia suunnittelet niin se pitäisi saada lähemmäs niveltä kuin alkuperäinen jousi, muuten jää jousitus turhankin kovaksi."vipusuhteella" tarkoitin tuossa kumin etäisyyden suhdetta taka-akseliin. Eli 1:4 tarkoittaa sitä että taka-akseli on 4kertaa kauempana nivelestä kuin kumi.
Jukka
Tietysti voisi käyttää tälläistä rajoitin kumia ja tehdä sille jonkinlaiset takaisin veto jouset kumista . Joka rajaisi sen että haarukka ei pääse putoomaan liian alas hyppäyksissä. Miten sen selittäisi paremmin. Tämmösessä kumissa tuo jousto tapahtuisi jouhevammin. Kun sen vastin kasvaa liikkeen mukaan lineaarisesti.
Mikä parasta niin takahaarukan voi keikkauttaa kuljetuksen ajaksi linkuun ja pyörä mahtuu pienenpään tilaan. Vähän niinkuin Jorin pyörässä ja minun Stern 3:sessa . Pystyy kuljettaan pyörän tarvittaessa tavallisella pyörän kuljetus telineellä.
Otsikko vaihdettu yleisön pyynnöstä. t :MSK