Sivu 1/7

SH22 Pappatrike

Lähetetty: 26 Helmi 2013, 21:00
Kirjoittaja irakas

Kuva

Tällainen siitä sitten tuli.

Tässä, kun ikää on karttunut yli 3/4 vuosisadan, rupee ajattelemaan miten sitten, kun ei enää pysty 2-pyöräisellä ajelemaan. Mutta muutenkin, kun noin ylipäänsä 3-pyöräinen nojapyörä on erinomainen kulkupeli ikääntyneelle, päätin yrittää suunnitella sellaisen.

Lähtökohtia ovat olleet:

  1. Hyvä pystyssä pysyminen eli 3 pyörää.

  2. Helppo paikalleen asettuminen.

    • Istuinkorkeus vähintään 400 mm.
    • Etupyörien runkoputket mahdollisimman takana istumaan asettumisen ja ylösnousemisen helpottamiseksi.
    • Käsituki, joka helpottaa istumaan menoa ja ylösnousemista sekä toimii mittarien asennusputkena ja etuvaihtajan
      kiinnikkeenä
  3. Jousitus kaikissa pyörissä.

  4. Sähköavustus

Mitä vielä?

Sakari


Re: SH22 Pappatrike

Lähetetty: 26 Helmi 2013, 21:10
Kirjoittaja Jarcco

Kun kerran istuin tulee noin ylös, runko voisi olla suorempi ja taittopyörää ei vetopuolella välttämättä tarvita . Kuten Anthrotech: http://www.anthrotech.de/
Poikkiputket näyttävät yläkuvassa aika ohuilta. Minkä kokoista putkea meinaat käyttää?


Re: SH22 Pappatrike

Lähetetty: 27 Helmi 2013, 00:48
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:

Mitä vielä?

Tee Delta mallinen. Siihen on helpompi mennä kyytiin, voi vaikka istua penkille poikittain ja nostaa sitten jalan rungon yli toiselle puolelle. Tadpoleenkin vielä jotenkuten kankeana pääsee, mutta pois ei kun jalkoja ei saa takamuksen alle. Deltan käsittely tilanteissa joissa ajamien ei onnistu on myös helpompaa.

Jukka


Re: SH22 Pappatrike

Lähetetty: 27 Helmi 2013, 01:54
Kirjoittaja KPS
jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Mitä vielä?

Tee Delta mallinen. Siihen on helpompi mennä kyytiin, voi vaikka istua penkille poikittain ja nostaa sitten jalan rungon yli toiselle puolelle. Tadpoleenkin vielä jotenkuten kankeana pääsee, mutta pois ei kun jalkoja ei saa takamuksen alle. Deltan käsittely tilanteissa joissa ajamien ei onnistu on myös helpompaa.

Jukka

Samaa mieltä, lisäperusteena penkin taakse takapyörien väliin saattaisi sopia pieni tavaratila.

KPS


Re: SH22 Pappatrike

Lähetetty: 27 Helmi 2013, 08:28
Kirjoittaja irakas
KPS kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Mitä vielä?

Tee Delta mallinen. Siihen on helpompi mennä kyytiin, voi vaikka istua penkille poikittain ja nostaa sitten jalan rungon yli toiselle puolelle. Tadpoleenkin vielä jotenkuten kankeana pääsee, mutta pois ei kun jalkoja ei saa takamuksen alle. Deltan käsittely tilanteissa joissa ajamien ei onnistu on myös helpompaa.

Jukka

Samaa mieltä, lisäperusteena penkin taakse takapyörien väliin saattaisi sopia pieni tavaratila.

KPS

Olen tehnyt jo kaksi Haase-tyyppistä Delta-mallia, mutta en varsinaista tadpolea, paitsi soutupyörä SH15. Tyyppi on sinänsä hyvä, mutta poikkivetoakseli ja ketjujärjestelyt ovat työläitä, ja ketjujen päällä pysyminen usein ongelmallista.

Tadpole on helpompi täysjousittaa, ketjuvedon järjestely on yksinkertaisempaa ja, kun mennään etupään kautta peruuttamalla istumaan ei jalkoja tarvitse nostaa ollenkaan esteiden yli. Istumaan menoa ja ylösnousemista helpottaa runkoon kiinnitettävä kaareva käsituki.

Jarcco kirjoitti:

"Kun kerran istuin tulee noin ylös, runko voisi olla suorempi ja taittopyörää ei vetopuolella välttämättä tarvita . Kuten Anthrotech: http://www.anthrotech.de/
Poikkiputket näyttävät yläkuvassa aika ohuilta. Minkä kokoista putkea meinaat käyttää?"

Noin korkea on jotenkin jo pyörätuolin näköinen. Taittopyörä on takajousituksen järjestelyn takia jottei polkemisesta tulisi pomppivaa.

Poikkiputkissa ja takahaarukassa olen ajatellut käyttää 20 x 50 x 1,5 mm:n ja päärungossa 50,8 x 1,5 mm:n ohutseinäputkea.

Sakari

Lainaukset korjattu. msk


Re: SH22 Pappatrike

Lähetetty: 27 Helmi 2013, 11:47
Kirjoittaja MM

Paitsi ylösnousemusasiat, iäkkäämmälle polkijalle jonkinlainen kate olisi hyväksi. Jos ajoneuvoon käynti on edestä, siihen sopisi sellainen TV-sarjan Ginan BMW-Isetan kaltainen edestä kokonaan avautuva maski, jos sen saranoinnin voisi järjestää vaikka toisen etupyörän kuningaspulttiin.


Re: SH22 Pappatrike

Lähetetty: 27 Helmi 2013, 12:13
Kirjoittaja Jarcco
irakas kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

"Kun kerran istuin tulee noin ylös, runko voisi olla suorempi ja taittopyörää ei vetopuolella välttämättä tarvita . Kuten Anthrotech: http://www.anthrotech.de/
Poikkiputket näyttävät yläkuvassa aika ohuilta. Minkä kokoista putkea meinaat käyttää?"

Noin korkea on jotenkin jo pyörätuolin näköinen. Taittopyörä on takajousituksen järjestelyn takia jottei polkemisesta tulisi pomppivaa.

Poikkiputkissa ja takahaarukassa olen ajatellut käyttää 20 x 50 x 1,5 mm:n ja päärungossa 50,8 x 1,5 mm:n ohutseinäputkea.

Sakari

Suoremmalla rungolla tarkoitin että haarukka ja runkoputki olisi samansuuntaisia jolloin nivelen saisi lähelle ketjulinjaa. Kyllähän siitä korkeampi tulee, varsinkin 26" (559) renkailla jotka meinaat laittaa? Miten etujousitus on tarkoitus toteuttaa?
Poikkiputkessa käyttäisin samaa kuin keskusputkessa, muuten putkikoot ovat ok.

Lainaukset korjattu. msk


Re: SH22 Pappatrike

Lähetetty: 27 Helmi 2013, 14:15
Kirjoittaja irakas
Jarcco kirjoitti:

"Kun kerran istuin tulee noin ylös, runko voisi olla suorempi ja taittopyörää ei vetopuolella välttämättä tarvita . Kuten Anthrotech: http://www.anthrotech.de/
Poikkiputket näyttävät yläkuvassa aika ohuilta. Minkä kokoista putkea meinaat käyttää?"

Sakari kirjoitti:

Noin korkea on jotenkin jo pyörätuolin näköinen. Taittopyörä on takajousituksen järjestelyn takia jottei polkemisesta tulisi pomppivaa.

Poikkiputkissa ja takahaarukassa olen ajatellut käyttää 20 x 50 x 1,5 mm:n ja päärungossa 50,8 x 1,5 mm:n ohutseinäputkea.

Sakari

Suoremmalla rungolla tarkoitin että haarukka ja runkoputki olisi samansuuntaisia jolloin nivelen saisi lähelle ketjulinjaa. Kyllähän siitä korkeampi tulee, varsinkin 26" (559) renkailla jotka meinaat laittaa? Miten etujousitus on tarkoitus toteuttaa?
Poikkiputkessa käyttäisin samaa kuin keskusputkessa, muuten putkikoot ovat ok.

Joo, kyllä on tarkoitus käyttää 559 renkaita (kun niitä onniin paljon varastossa)

Etujousituksen teen samalla tavalla kuin SH15:ssa:

SH15 leikkaus.png

jossa käytin poikkiputkissa 20 x 50 x 1,5 mm:n putkea ja hyvin on kestänyt. Poikkipukien juuriin tulee pienet lisätuet, jotka näkyvät ensimmäisessä kuvassa.

Sakari

Lainaukset korjattu, msk


Re: SH22 Pappatrike

Lähetetty: 27 Helmi 2013, 14:41
Kirjoittaja mhelander
irakas kirjoitti:

Joo, kyllä on tarkoitus käyttää 559 renkaita (kun niitä onniin paljon varastossa)

Etujousituksen teen samalla tavalla kuin SH15:ssa:

SH15 leikkaus.png

jossa käytin poikkiputkissa 20 x 50 x 1,5 mm:n putkea ja hyvin on kestänyt. Poikkipukien juuriin tulee pienet lisätuet, jotka näkyvät ensimmäisessä kuvassa.

Mulle ei oikein auennu tuo etujousituksen toimintaperiaate. Ja tuli mieleen että eikö noita 559-kiekkojen napoja vois modata niin ettei tarvis olla korvakkoja molemmin puolin napaa ? Vaikka jäykkä akseli läpi ja laakerit sitten noissa olkavarsissa tms.


Re: SH22 Pappatrike

Lähetetty: 27 Helmi 2013, 15:18
Kirjoittaja jviirret
mhelander kirjoitti:

Mulle ei oikein auennu tuo etujousituksen toimintaperiaate.

Olkatapissa kumipallot välissä?

mhelander kirjoitti:

Mulle ei oikein auennu tuo etujousituksen toimintaperiaate. Ja tuli mieleen että eikö noita 559-kiekkojen napoja vois modata niin ettei tarvis olla korvakkoja molemmin puolin napaa ? Vaikka jäykkä akseli läpi ja laakerit sitten noissa olkavarsissa tms.

Voi, mutta sitten ei voi käyttää vakio kiekkoja. Jos itse tekisin kaaret renkaan ympäri niin laittaisin ne sellaiseen asentoon että niihin voisi suoraan kiinnittää käsikahvat. Niihin voisi myös laittaa vannejarrut jolloin tulisi taatusti niin lyhyet vaijerit jotka ei jäädy.

Jukka


Re: SH22 Pappatrike

Lähetetty: 27 Helmi 2013, 18:04
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Mulle ei oikein auennu tuo etujousituksen toimintaperiaate.

Olkatapissa kumipallot välissä?

mhelander kirjoitti:

Mulle ei oikein auennu tuo etujousituksen toimintaperiaate. Ja tuli mieleen että eikö noita 559-kiekkojen napoja vois modata niin ettei tarvis olla korvakkoja molemmin puolin napaa ? Vaikka jäykkä akseli läpi ja laakerit sitten noissa olkavarsissa tms.

Voi, mutta sitten ei voi käyttää vakio kiekkoja. Jos itse tekisin kaaret renkaan ympäri niin laittaisin ne sellaiseen asentoon että niihin voisi suoraan kiinnittää käsikahvat. Niihin voisi myös laittaa vannejarrut jolloin tulisi taatusti niin lyhyet vaijerit jotka ei jäädy.

Jukka

Mainio idea! Kiitos Jukka! :mrgreen: Ilmanvastuskin vähenee, kun haarukat ovat vaakatasossa.
Täytyypä kokeilla. Muutinpa heti piirrokset:

SH22 3.png
SH22 3.png (1.46 MiB) Katsottu 6416 kertaa

Poikkiputket ajattelin tehdä 45 x 1,5 putkesta ja takahaarukka 40 x 20 x 1,5 mm soikioputkesta, jota sattui löytymään Jyväskylän Kuusakoskelta.

Saas nähdä miten onnistuu etupyörien jousitus nyt, kun haarukat on käännetty vaakatasoon.

Mika kysyy: "Olkatapissa kumipallot välissä?"

Joo, joko kumipallot, kumisylinterit tai kierre jouset.

Sakari

Lainaukset korjattu. msk


Re: SH22 Pappatrike

Lähetetty: 28 Helmi 2013, 12:26
Kirjoittaja irakas
mhelander kirjoitti:

Ja tuli mieleen että eikö noita 559-kiekkojen napoja vois modata niin ettei tarvis olla korvakkoja molemmin puolin napaa ? Vaikka jäykkä akseli läpi ja laakerit sitten noissa olkavarsissa tms.

Tämä on hyvä idea, mutta, jos eteen halutaan asentaa napamoottorillinen kiekko, sen akseli ei ole riittävän paksu ja pitkä tällaiseen asentamiseen. Moottorillisen kiekon, jossa on rattaisto voisi asentaa taakse, mutta minulla sattuu nyt olemaan rattaaton kiekko.

Ehkä voisi toiselle puolelle laittaa haarukaton asennus ja toiselle puolelle haarukallinen. :roll:

Sakari


Re: SH22 Pappatrike

Lähetetty: 01 Maalis 2013, 14:26
Kirjoittaja Jarcco

Viimeisessä kuvassa ohjaustangot menee penkin alle käännettäessä koska ovat vaakasuorassa. Eli ei toimi noin. Käännä tangot ylöspäin niin saat riittävästi kääntövaraa. Samalla ne toimivat rajoittimina kun osuvat penkkiin. Yleisesti tälläinen suoraohjaus on täysin toimiva, mutta vaatii kovassa vauhdissa vakaata kättä ettei tee äkkiliikkeitä. Tässä tapauksessa tämän ei pitäisi olla ongelma, ellei puikkoihin tartu varsinainen sporttipappa :D


Re: SH22 Pappatrike

Lähetetty: 01 Maalis 2013, 17:34
Kirjoittaja jori
Jarcco kirjoitti:

Viimeisessä kuvassa ohjaustangot menee penkin alle käännettäessä koska ovat vaakasuorassa. Eli ei toimi noin. Käännä tangot ylöspäin niin saat riittävästi kääntövaraa. Samalla ne toimivat rajoittimina kun osuvat penkkiin. Yleisesti tälläinen suoraohjaus on täysin toimiva, mutta vaatii kovassa vauhdissa vakaata kättä ettei tee äkkiliikkeitä. Tässä tapauksessa tämän ei pitäisi olla ongelma, ellei puikkoihin tartu varsinainen sporttipappa :D

Mietin samaa, mutta arvelin Sakarin ajatelleen asian niin, että jyrkissä käännöksissä sisempi käsi irroitetaan tangosta hetkeksi kahvan mennessä penkin alle. Jossain aiemmassakin SH-pyörässä oli niin. Kapea ote on joka tapauksessa hyväksi, koska kädet lepäävät aika kaukana ohjausakselista ja toimivat painoina, jotka aiheuttavat epästabiilisuutta, jolleivat ole tuettuna kuskin kupeisiin.


Re: SH22 Pappatrike

Lähetetty: 01 Maalis 2013, 21:48
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Viimeisessä kuvassa ohjaustangot menee penkin alle käännettäessä koska ovat vaakasuorassa. Eli ei toimi noin. Käännä tangot ylöspäin niin saat riittävästi kääntövaraa. Samalla ne toimivat rajoittimina kun osuvat penkkiin. Yleisesti tälläinen suoraohjaus on täysin toimiva, mutta vaatii kovassa vauhdissa vakaata kättä ettei tee äkkiliikkeitä. Tässä tapauksessa tämän ei pitäisi olla ongelma, ellei puikkoihin tartu varsinainen sporttipappa :D

Mietin samaa, mutta arvelin Sakarin ajatelleen asian niin, että jyrkissä käännöksissä sisempi käsi irroitetaan tangosta hetkeksi kahvan mennessä penkin alle. Jossain aiemmassakin SH-pyörässä oli niin. Kapea ote on joka tapauksessa hyväksi, koska kädet lepäävät aika kaukana ohjausakselista ja toimivat painoina, jotka aiheuttavat epästabiilisuutta, jolleivat ole tuettuna kuskin kupeisiin.

Joo, näin on. Olen ajellut useitakin tadpoleja, joissa on ollut suora ohjaus, ja kädensijat pystyssä, mutta aina se on tuntunut jotenkin epämukavalta ja jotenkin huteralta. Siksipä ajattelin siirtyä takaisin alkuperäiseen suunnitelmaan ohjauksen osalta, eli siis välilliseen ohjaukseen ja erilliseen ohjaustankoon. Näin myös vaihde- ja jarruvaijerien johdatus on paljon luontevampaa, eikä kädensija kaarroksessa menne penkin alle, vaikka moni muu asia meneekin.

Niinkuin varmaan jo kaikki tietää kuvat saa kokonaisiksi klikkaamalla kuvan päällä.

SH22 4.png
SH22 4.png (1.45 MiB) Katsottu 6289 kertaa
SH22 leikkaus 1.png
SH22 leikkaus 1.png (1.73 MiB) Katsottu 6289 kertaa

Onko kokemusta? Voiko tavalliseen kiekkoon liittää jarrulevyä?

Sakari