Tuohon jos laittais takahaarukan nivelen kohdalle taittorullan vetopuolelle, ja toisen emäputken taakse paluupuolelle niin sehän olis siinä.
Vetopuolelle kannattaa laittaa koska ilman esipainumaa haarukka ja ketju on vaakatasossa mutta kun kuskin paino tulee päälle tulee haarukalle kulmaa ja ketjukin nousee, alkaa polkiessa hypyttään ja töyssyt tuntuu polkiessa muuten.
Ja paluupuolelle jotta ketjun hölskyminen sivusuunnassa poistuu ja pysyy ketjut eturattailla röykytyksessä paremmin sekä jos sattuu polkemaan takaperin.
Tai sitten ketjuputkea. Siitä ei ole itsellä juurikaan kokemusta. Etenkään jousitetussa.
Tuohon jos laittais takahaarukan nivelen kohdalle taittorullan vetopuolelle, ja toisen emäputken taakse paluupuolelle niin sehän olis siinä.
Vetopuolelle kannattaa laittaa koska ilman esipainumaa haarukka ja ketju on vaakatasossa mutta kun kuskin paino tulee päälle tulee haarukalle kulmaa ja ketjukin nousee, alkaa polkiessa hypyttään ja töyssyt tuntuu polkiessa muuten.
Ja paluupuolelle jotta ketjun hölskyminen sivusuunnassa poistuu ja pysyy ketjut eturattailla röykytyksessä paremmin sekä jos sattuu polkemaan takaperin.
Tai sitten ketjuputkea. Siitä ei ole itsellä juurikaan kokemusta. Etenkään jousitetussa.
Ajattelin laitta vetopuolelle suojaputken ,samoin kuin paluupuolelle kokeilen ensin ilman
välirullia. Ajatuksena ,että suojaputket pitäisivät pompuissa ketjut hammasrattaillaan.
Sellaista ei olekaan mitä ihminen ei pystyisi rakentamaan
Pikkuisen epäilen tuota jousen etupään kiinnitystä. Siihen kohdistuu tuolla geometrialla melkoiset voimat; heikko kohta on putken seinämä, koska kiinnityspintaa on melko vähän. Vai meneekö se putken läpi? Ite laittaisin kolmion, jonka yläreuna on melkolailla jousen suuntainen ja takareuna jousen laipan suuntainen. Mutta kyllä tuo ainakin koeajot kestää.
Ensiavuksi kaareva takareuna hitsipalolla?
Pikkuisen epäilen tuota jousen etupään kiinnitystä. Siihen kohdistuu tuolla geometrialla melkoiset voimat; heikko kohta on putken seinämä, koska kiinnityspintaa on melko vähän. Vai meneekö se putken läpi? Ite laittaisin kolmion, jonka yläreuna on melkolailla jousen suuntainen ja takareuna jousen laipan suuntainen. Mutta kyllä tuo ainakin koeajot kestää.
Ensiavuksi kaareva takareuna hitsipalolla?
Moi
Jousen korvakko on tarkoituksella jätetty noin, koska liittyy istuimen säätö rautoihin hitsaamalla, kunhan saan ne raudat tehtyä .
Sellaista ei olekaan mitä ihminen ei pystyisi rakentamaan
Ketjun korkeus takahaarukan navasta on jo nyt pompotuksen kannalta aika paljon. Kun istuudut päälle nousee ketju entisestään. Jollet laita taittopyörää vetävälle ketjulle, täytyisi jousitusta säätää ylemmäs siten, että ennen istuutumista ketju on mahdollisimman alhaalla, jotta se ei kuskin painon takia nouse liian kauas nivelpisteestä ja tee ajosta pomppivaa.
Jos laitat ketjuputken, voi vetävän ketjun linja olla kuormaamattomalla pyörällä vähän körmyniskainenkin, koska kuskin painosta se kuitenkin suoristuu. Joudut ehkä siirtämään jousen etumaista kiinnikettä, mutta saatpahan samalla lisää tilaa istuimelle.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Ketjun korkeus takahaarukan navasta on jo nyt pompotuksen kannalta aika paljon. Kun istuudut päälle nousee ketju entisestään. Jollet laita taittopyörää vetävälle ketjulle, täytyisi jousitusta säätää ylemmäs siten, että ennen istuutumista ketju on mahdollisimman alhaalla, jotta se ei kuskin painon takia nouse liian kauas nivelpisteestä ja tee ajosta pomppivaa.
Jos laitat ketjuputken, voi vetävän ketjun linja olla kuormaamattomalla pyörällä vähän körmyniskainenkin, koska kuskin painosta se kuitenkin suoristuu. Joudut ehkä siirtämään jousen etumaista kiinnikettä, mutta saatpahan samalla lisää tilaa istuimelle.
Huomioithan ,että ketju on nyt suurimmalla rissalla. Normaali ajossa käytän yleensä 6-7 vaihteita, jolloin ketju on monta senttiä alempana.
Sellaista ei olekaan mitä ihminen ei pystyisi rakentamaan
Huomioithan ,että ketju on nyt suurimmalla rissalla. Normaali ajossa käytän yleensä 6-7 vaihteita, jolloin ketju on monta senttiä alempana.
No se. Mutta sitten kun puristat sitä tiukinta ylämäkeä vastatuuleen niin ketju onkin tuolla rissalla ja vääntö polkimissa suurin. Kaipaat vähiten ketjun lisäämää pompotusta tai jouston aiheuttamaa hämminkiä polkemiseen.
Mutta kokeile toki putkia miten ne toimii. Helppohan tuota on muuttaa...
Huomioithan ,että ketju on nyt suurimmalla rissalla. Normaali ajossa käytän yleensä 6-7 vaihteita, jolloin ketju on monta senttiä alempana.
No se. Mutta sitten kun puristat sitä tiukinta ylämäkeä vastatuuleen niin ketju onkin tuolla rissalla ja vääntö polkimissa suurin. Kaipaat vähiten ketjun lisäämää pompotusta tai jouston aiheuttamaa hämminkiä polkemiseen.
Mutta kokeile toki putkia miten ne toimii. Helppohan tuota on muuttaa...
Ei silti helppohan tuohon on välirissa laittaa, jousen ala kiinnitys pisteen ruuvia ei tarvi kuin jatkaa. Täytyy kahtella mistä tuon rissan sais.
Sellaista ei olekaan mitä ihminen ei pystyisi rakentamaan
Laita ihmeessä tuo selkänojan tukiputki alapäästään taaemmas, rasittaa vaneripenkkiä hirmuisesti. Omassa higraserissani olen joutunut pari kertaa penkkiä korjaamaan tuosta kohti.
Laita ihmeessä tuo selkänojan tukiputki alapäästään taaemmas, rasittaa vaneripenkkiä hirmuisesti. Omassa higraserissani olen joutunut pari kertaa penkkiä korjaamaan tuosta kohti.
Jukka
Istuimen selkänojan tukiputkena olen käyttänyt vanhaa haarukkaa. Sopi mainiosti kun kavensin sen
ruuvipenkissä. penkille on tulossa oma runko johon tuki kiinnittyy lopullisesti.
Sellaista ei olekaan mitä ihminen ei pystyisi rakentamaan
Ajoin tänään ensimmäiset koe lenkit (600m) Pyörä tuntui tosi helpolta ajaa ,jousitus pelasi hienosti samoin ohjaus. Tämä tosiaan toimii näin hienosti, alan ymmärtää mistä nojapyöräilyssä on kyse.
Tätä tunnetta ei voita muu kuin vaimon kans vehtaaminen.
Sellaista ei olekaan mitä ihminen ei pystyisi rakentamaan
Ajoin tänään ensimmäiset koe lenkit (600m) Pyörä tuntui tosi helpolta ajaa ,jousitus pelasi hienosti samoin ohjaus. Tämä tosiaan toimii näin hienosti, alan ymmärtää mistä nojapyöräilyssä on kyse.
Tätä tunnetta ei voita muu kuin vaimon kans vehtaaminen.
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Ajoin tänään ensimmäiset koe lenkit (600m) Pyörä tuntui tosi helpolta ajaa ,jousitus pelasi hienosti samoin ohjaus. Tämä tosiaan toimii näin hienosti, alan ymmärtää mistä nojapyöräilyssä on kyse.
Tätä tunnetta ei voita muu kuin vaimon kans vehtaaminen.