Ensimmäinen nojis: itsetehty Python...

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
SJN
Viestit: 7
Liittynyt: 14 Elo 2007, 10:57
Paikkakunta: Aura

Ensimmäinen nojis: itsetehty Python...

Viesti Kirjoittaja SJN »

Tervehdys kaikille, olen ihan mukana uutena kaverina täällä mukana...
Rakensin oman Python mallisen pyörän vanhoista romuista ja rahaa kului nolla euroa. Aikaa meni yhteensä noin 8 tuntia.
Nyt yritän oppia ajamaan sillä, käännös vasempaa sujuu paremmin kuin oikealle, onkohan runkolinja vino? Vai onko kuskissa vika...

Sitten toinen kysymys: onkohan mistään saatavilla rakennusohjeita tai piirustuksia esim. Wizwheelz recumbent trikes -tyyppisestä kolmipyörästä?
Ja mistä saisi haalittua halvat osat esim. etupyörät ja olkatapit?

Terv: Sami

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Ensimmäinen nojis: itsetehty Python...

Viesti Kirjoittaja tavasti »

SJN kirjoitti:

Sitten toinen kysymys: onkohan mistään saatavilla rakennusohjeita tai piirustuksia esim. Wizwheelz recumbent trikes -tyyppisestä kolmipyörästä?

Tuolta varmaan kohta saa:
http://atomiczombie.com/index.htm StreetFox Tadpole Trike

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Ensimmäinen nojis: itsetehty Python...

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

SJN kirjoitti:

Tervehdys kaikille, olen ihan mukana uutena kaverina täällä mukana...
Rakensin oman Python mallisen pyörän vanhoista romuista ja rahaa kului nolla euroa. Aikaa meni yhteensä noin 8 tuntia.
Nyt yritän oppia ajamaan sillä, käännös vasempaa sujuu paremmin kuin oikealle, onkohan runkolinja vino? Vai onko kuskissa vika...

Kuvia?

SJN kirjoitti:

Sitten toinen kysymys: onkohan mistään saatavilla rakennusohjeita tai piirustuksia esim. Wizwheelz recumbent trikes -tyyppisestä kolmipyörästä?
Ja mistä saisi haalittua halvat osat esim. etupyörät ja olkatapit?
Terv: Sami

Tuolla on sivut joilla pääsee alkuun:
http://www.ihpva.org/com/PracticalInnov ... index.html
Tieto on tosin aika vanhaa.
Osia saa nettikaupoista ja nojakkien valmistajilta. Kannattaa katsoa Meriluodon Eskon linkeistä.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ensimmäinen nojis: itsetehty Python...

Viesti Kirjoittaja jviirret »

SJN kirjoitti:

Nyt yritän oppia ajamaan sillä, käännös vasempaa sujuu paremmin kuin oikealle, onkohan runkolinja vino? Vai onko kuskissa vika...

Vika tai ominaisuus. 2-3000km pythoneilla(2kpl) ajaneella mulla on sama homma. Tai vasemmalle osaan tehdä tiukemman käännöksen kuin oikealle. Sama homma kyllä LWB:llä ja Lowracerillakin...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

SJN
Viestit: 7
Liittynyt: 14 Elo 2007, 10:57
Paikkakunta: Aura

Joutaa romukoppaan heti kun opin ajamaan...

Viesti Kirjoittaja SJN »

Sitten rakennetaan uusi, jolla kehtaa ajella julkisilla paikoilla ilman hanskoja...

Sami

http://irc-galleria.net/view.php?nick=S ... d=65155867

Joutilas
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 241
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 20:07

Re: Ensimmäinen nojis: itsetehty Python...

Viesti Kirjoittaja Joutilas »

jviirret kirjoitti:
SJN kirjoitti:

Nyt yritän oppia ajamaan sillä, käännös vasempaa sujuu paremmin kuin oikealle, onkohan runkolinja vino? Vai onko kuskissa vika...

Vika tai ominaisuus. 2-3000km pythoneilla(2kpl) ajaneella mulla on sama homma. Tai vasemmalle osaan tehdä tiukemman käännöksen kuin oikealle.

Jukka

Kumma juttu? Kelien parannuttua pääsin minäkin heikkoine taitoineni kokeilemaan pythonillani kaartelua ja kahdeksikkoa: vasemmalle kääntyy luontevammin ja tiukemmin. Oikealle kääntäminen jotenkin hirvittää, kun taas vasemmalle voi melkein heittäytyä ja antaa mennä.

Ensin ajattelin, että kyse on jostain pienestä pyörän karsastuksesta, mutta miten kaikkien pyörät karsaita samaan suuntaan? Käytännön tarkkuudellahan python on täysin symmetrinen, eikö?

Jos kaartaa polkematta, niin polkimien asennossa saattaisi olla eroa, niin että vasemmalle kääntyessä vartalon asento olisi luontevampi tai jotain. Tuo saattaisi johtua "oikea- tai vasenjalkaisuudesta", jolloin jompikumpi jalka pyrkisi dominoimaan ohjausta.

Sama ilmiö esiintyy tosin silloinkin, vaikka polkee läpi kaarteen - tai tekeehän siinäkin ulkokaarteen jalka kauko- ja sisäkaarteen jalka lähipoljentaa...

Pitääpä tarkkailla, liittyykö kaarteeseen lähtöön jotain kehollista epäsymmetriaa.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Ensimmäinen nojis: itsetehty Python...

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Joutilas kirjoitti:

Kumma juttu?
Pitääpä tarkkailla, liittyykö kaarteeseen lähtöön jotain kehollista epäsymmetriaa.

Saman huomaan itse luistellessa, oikealle käännyn vaikka kylki maata hipoen mutta vasemmalle taas ei.
sama moottori pyörällä ja polkupyörällä, oikealla ei mitää heikkoa, vasemmalle hirvittää hieman..

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Joutilas
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 241
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 20:07

Re: Ensimmäinen nojis: itsetehty Python...

Viesti Kirjoittaja Joutilas »

Mustasudenkorento kirjoitti:

Saman huomaan itse luistellessa, oikealle käännyn vaikka kylki maata hipoen mutta vasemmalle taas ei.
sama moottori pyörällä ja polkupyörällä, oikealla ei mitää heikkoa, vasemmalle hirvittää hieman..

Sinä kuitenkin poikkea joukosta, me muut ilmoittautuneet kaarramme luontevasti vasemmalle.

Minä olen oikeakätinen ja jos potkaisen, niin potkaisen oikealla jalalla. Silmien järjestystä en muista.
Miten siellä, onko noiden kohdalla eroja?

Lisäys

Sormet lomittuvat ristiin kätevämmin vasen peukalo päällimmäisenä. :)

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Ensimmäinen nojis: itsetehty Python...

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Joutilas kirjoitti:

Sinä kuitenkin poikkea joukosta, me muut ilmoittautuneet kaarramme luontevasti vasemmalle.

Minä olen oikeakätinen ja jos potkaisen, niin potkaisen oikealla jalalla. Silmien järjestystä en muista.
Miten siellä, onko noiden kohdalla eroja?

Lisäys

Sormet lomittuvat ristiin kätevämmin vasen peukalo päällimmäisenä. :)

Oikea kätinen ja oikealla palloa potkin mieluummin..

Sormet lomittuvat ristiin kätevämmin oikea peukalo päällimmäisenä.

heh hassua

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Vastaa Viestiin