20/28 clwb --> 20/24 MWB

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: 20/28 clwb

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Ajatellin tuota jättöä ja päätin korjata sen ettei kukaan satunnainen kokeilija pidä sen takia nojapyörää huonona. Ei tullut siinä tekemisen innossa ajateltua että loveamalla tehdyn haarukan taivutuksen seurauksena kammet osuu reilusti käännettäessä renkaaseen. Ei sekään ole satunnaiselle kokeilijalle kiva yllätys. Ois mulla kyllä viistoista senttiset kammet jemmassa. Niillä ongelma poistuisi, mutta ne on fauberit ja tässä on tietysti kasetti keskiö :cry: Pitänee miettiä.
Nojakulman lisäys viidellä asteella muutti ajoasennon paljon mieluisammaksi ja poisti pienen valumisen tunteen :D
Kyllä maalaus tekee pyörästä paljon siistimmän näköisen. Puntarilla käytin tämänkin. Se näytti 17,6kg. Yllätti että niin kevyt :shock:

maalattu.jpg
maalattu.jpg (152.17 KiB) Katsottu 3615 kertaa
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 20/28 clwb

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:

Ajatellin tuota jättöä ja päätin korjata sen ettei kukaan satunnainen kokeilija pidä sen takia nojapyörää huonona. Ei tullut siinä tekemisen innossa ajateltua että loveamalla tehdyn haarukan taivutuksen seurauksena kammet osuu reilusti käännettäessä renkaaseen. Ei sekään ole satunnaiselle kokeilijalle kiva yllätys. Ois mulla kyllä viistoista senttiset kammet jemmassa. Niillä ongelma poistuisi, mutta ne on fauberit ja tässä on tietysti kasetti keskiö :cry: Pitänee miettiä.

Laita vain tilaus Pyörätohtorille näistä 152mm kammista. Keskiöhän sinulla jo onkin.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: 20/28 clwb

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Sehän kymmenkertaistaisi tämän hinnan :shock: Ainoastaan vaihdevaijeri on uutta. Pitänee laittaa kuitenkin harkintaan.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: 20/28 clwb

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Näyttää sellaiselta millä kuka tahansa kokeilija osaisi heti lähteä ajamaan. Ei kovin yleinen ominaisuus 2-pyöräisessä nojapyörässä.
Lastenpyörissä käytetään usein lyhyempiä kampia, vanhasta sellaisesta löysin tuohon omaankin MWB:hen sopivat.
Tykkään.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: 20/28 clwb

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Joo, on helppo ajaa 8)
On sitä ihmislapsella huono muisti. Jori pisti oikein kuvallisen linkin ketjuvaihteisen kammista ja mä muistin vasta Jarccon muistutuksen jälkeen että mullahan on sellaisetkin :? Eikun vaihtamaan ja nekin osuu renkaaseen :( Pitenee harkita seuraavaa muutosta tarkemmin kuin tuota haarukan muokkausta. Tuossa on kolmen sentin mittainen putki keskiön ja emä putken välissä. Jos sitä taivuttaa yläpuolelta loveamalla, niin tuleekohan siinä eteen joku yllätys? Penkkiä pitää tietysti ottaa taa päin, mutta siinä on kyllä vähän varaa.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: 20/28 clwb

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Älä ny tuosta stressiä ota. Ite oon ajanu luultavasti jo 10tkm pyörillä joissa kammet ottaa eturenkaaseen jos liikaa kääntää. Ensin CLWB:llä ( http://www.saunalahti.fi/jukkviir/clwb.htm ) ja kun se ei siinä häirinnyt niin sama suunniteltu ominaisuus on geopyörässä ( http://www.saunalahti.fi/jukkviir/geocache.htm ). Minulla tosin kammet ovat lähempänä emäputkea jolloin eturengas mahtuu kääntymään aavistuksen enemmän ennen kontaktia. Toisaalta, minulla on myös etulokasuojat jotka ovat rengasta leveämmät ja niihin kolisee vielä aiemmin kuin renkaaseen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: 20/28 clwb

Viesti Kirjoittaja jooseha »

En mä sitä ite pahana pidä. Tiedän että siihen tottuu helpolla ja etenkin noilla lyhyemmillä kammilla saa kääntää reilusti että osuu.
Kammethan eivät alunperin osuneet renkaaseen, mutta muutin haarukka että saan jätön kohdilleen satunnaisille kokeilijoille. Niille se väärä jättö olisi varmasti pienempi paha kuin renkaaseen osuvat kammet! Jäi vaan muutellessa huomaamatta.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: 20/28 clwb

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Keskiötä on nostettu suunnitellulla tavalla hieman. Nyt kammet ja rengas eivät enään kohtaa.
Ilokseni huomasin että V-jarrut mahtuvat olemaan paikallaan ja vaijerillekin löytyy reitti.
Näyttää siltä että tämä pyörä saattaa olla kohta valmis :shock:

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: 20/28 clwb

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Tämä on jäänyt käyttämättömäksi tikkurunkoisen valmistumisen jälkeen. Käynyt jo mielessä tämän hävittäminenkin :shock: Nyt on päähän tullut tehdä tähän uusi jousitettu takapää. Toiveena olis että voisi ajalla sora- ja metsäautoteillä sekä metsäpoluilla. Tiedä sitten onko idea miten järjetön :? Nykyisellään ei pystyn nojakulman ja jäykän perän takia huvita ajella tällä muualla kuin hyvällä asvaltilla ja siihen tarkoitukseen mulla on mieluisampia pyöriä. Noissa vanhoissa clwb-ketjuissa rakentajat kehuvat pyörien soveltuvan hyvin huonoille teille. Ovat tosin hylänneet jo pyörät :roll: Sovittelin uutta takapäätä tuohon rinnalle. Näyttäisi akseliväliksi tulevan sama kunhan työntää iskarin penkin alle. Tuntui paljon helpommalta muutokselta ennen sovittelua :lol:

20-24.jpg
20-24.jpg (78.26 KiB) Katsottu 2935 kertaa
Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: 20/28 clwb

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jooseha kirjoitti:

Tämä on jäänyt käyttämättömäksi tikkurunkoisen valmistumisen jälkeen. Käynyt jo mielessä tämän hävittäminenkin :shock: Nyt on päähän tullut tehdä tähän uusi jousitettu takapää. Toiveena olis että voisi ajalla sora- ja metsäautoteillä sekä metsäpoluilla. Tiedä sitten onko idea miten järjetön :? Nykyisellään ei pystyn nojakulman ja jäykän perän takia huvita ajella tällä muualla kuin hyvällä asvaltilla ja siihen tarkoitukseen mulla on mieluisampia pyöriä. Noissa vanhoissa clwb-ketjuissa rakentajat kehuvat pyörien soveltuvan hyvin huonoille teille. Ovat tosin hylänneet jo pyörät :roll: Sovittelin uutta takapäätä tuohon rinnalle. Näyttäisi akseliväliksi tulevan sama kunhan työntää iskarin penkin alle. Tuntui paljon helpommalta muutokselta ennen sovittelua :lol:

Minä en kyllä tuon näköisellä tuolilla pystyisi ajamaan. Pehmusteen lisääminen jo auttaisi paljon. Jousitus ei toki olisi haitaksi kun asfaltilta poistutaan. Tunnistan että itsekin kehuin clwb:n sopivan soratielle. Edelleen olen samaa mieltä. Aika vähän vaan tule soralla ajeltua ja samaan olen päätynyt kuin sinä, Maantielle otan sen joka on kevyin polkea ja näin ollen tuntuisi nopeammalta, nykyisistä se on Jive FBB.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: 20/28 clwb

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Minä myös olen kehunut clwb:n soralla-ajo-ominaisuuksia. Kehun edelleen. Pyörä tosin on vaihtunut jäykästä 20/28:sta jäykkään 26/26:een ja siitä jousitetun 20/20:n kautta jousitettuun 26/26:een. Viimeisin on käytössä edelleen ja sillä taittuu niin työ-, harraste-, kuin asiointiajotkin. Penkkikin on säilynyt tämän pyörän kaltaisena vanerina, mutta istuimen alaosassa on toki paksu pehmuste, selkänojassa sitä ei tarvi vaikka telttapatja nykyisessä siinä onkin.
Monta harha-askelta olen nojapyöräilyharrastuksen aikana tehnyt, mutta aina palannut CLWB:n, vai onko tuo geopyörä LWB?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: 20/28 clwb

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Jarcco kirjoitti:

Minä en kyllä tuon näköisellä tuolilla pystyisi ajamaan. Pehmusteen lisääminen jo auttaisi paljon. Jousitus ei toki olisi haitaksi kun asfaltilta poistutaan.

Mä en ole kaivannut edes pehmustetta :shock: Ranteet väsyy ennen kankkuja. Jousituksen puute on näin pystyllä nojakulmalla haitannut jo asvaltilla. Kaikki iskut mitä tiestä tulee välittyy selkään suoraan rangan suuntaisesti. Terävä töyssy, johon ajaa vauhdilla, sattuu.
Tommoinen kumijousi tähän olisi pitänyt laittaa alunperin. Päällä kun hyppii niin selvästi joustaa. Varmasti taittaisi terävyyden iskuista pois :)

Akseliväliä en halunnut jatkaa niin eipä jää iskarille nätisti tilaa. Jos laittaa alkuperäiselle paikalleen, tarvisisi rakentaa penkin tuenta uusiksi. Niinpä ajattelin laittaa iskarin tuohon penkin eteen runkoputken päälle ja johtaa siittä kahdella tangolla voimat takakolmioon(tai toisin päin). Tankojen ylös-alas-liike on suunnitelmissa estää hitsaamalla penkin etummaiseen jalkaan rajoitintapit.

uusi_perä.jpg
uusi_perä.jpg (60.82 KiB) Katsottu 2807 kertaa
jviirret kirjoitti:

Monta harha-askelta olen nojapyöräilyharrastuksen aikana tehnyt, mutta aina palannut CLWB:n, vai onko tuo geopyörä LWB?

Ehdottomasti pitkä CLWB. Siinähän on keskiö emäputken edessä. Geopyörä on erittäin kiinnostava malli. Jos viisas olisin, olisin tehnyt semmoisen tämän tilalta :roll:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 20/28 clwb

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:

Ehdottomasti pitkä CLWB. Siinähän on keskiö emäputken edessä. Geopyörä on erittäin kiinnostava malli. Jos viisas olisin, olisin tehnyt semmoisen tämän tilalta :roll:

Se on MWB. Siinä ei ole CLWB-tyyppisesti (compact) takapyörän yläpuolelle nostettua istuinta, mutta kampiseskiö on ohjausakselin kohdalla, eli selvä MWB. Jos se olisi LWB jalat väistäisivät etupyörää sen taakse, MWB väistää nivelen kohdalta ylös, jolloin etupyörä ei osu kampiin, kuin erittäin suurilla kääntökulmilla. SWBssä kammet ja jalat väistää etupyörää eteen.

PS. Saivartelijoille tiedoksi. Jos jalat väistävät etupyörää takapuolelle, mutta istuin on CLWB-tyyppisesti takapyörän yläpuolella, on kyseessä CF = Crank Forward.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: 20/28 clwb

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti:

Se on MWB. Siinä ei ole CLWB-tyyppisesti (compact) takapyörän yläpuolelle nostettua istuinta, mutta kampiseskiö on ohjausakselin kohdalla, eli selvä MWB.

Asia selvä, mutta määrittely on mielestäni todella typerä. Moni pyörä on molempia riippuen millä kohtaa penkki on! Pitkällä CLWB ja Pätkällä MWB. Tämäkin loistoyksilö:
Kuva

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 20/28 clwb

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:
jori kirjoitti:

Se on MWB. Siinä ei ole CLWB-tyyppisesti (compact) takapyörän yläpuolelle nostettua istuinta, mutta kampiseskiö on ohjausakselin kohdalla, eli selvä MWB.

Asia selvä, mutta määrittely on mielestäni todella typerä. Moni pyörä on molempia riippuen millä kohtaa penkki on! Pitkällä CLWB ja Pätkällä MWB. Tämäkin loistoyksilö:
Kuva

Tuossa mallissa istuin on kaikissa säädöissä takapyörän yläpuolella. LWB, MWB ja SWB viittaavat jalkojen tapaan väistää etupyörää. C, eli Compact mallimerkinnän edessä, viittaa takapyörään, jonka ei tarvitse olla kaukana takana, koska se (yleensä pienen kokoisena) mahtuu istuimen alle lähemmäs etupyörää ja tekee siis rungosta Compactin.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin