kääntyväkeskiöistä yrittämään

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja PW »

jooseha kirjoitti:

Noin pahasti :shock: Enpä olisi uskonut että se voi olla huomaamatta noin vinossa.

Oon kai mie huomannu sen vinouden mutt ei sitä maatessa ehkä tajuu miten paljon se on. Toisaalta se saatto olla tuon pultin varassa, eikä ehkä ollu ihan noin kallellaan.
Penkki on ropelli mallia, eikä ees symmetrinen, yritän sitten tuosta repiä jotain suoran näköstä :oops: Katkasin takaa tukiputkea lyhyemmäks, sekin oli vinossa - vähän oikasin mutt irrottamatta en saa ihan keskelle. Penkin etutuen jos oikasen ni nostan samalla penkkiä, voin sen toisen lampaan jättää persuksen alta pois.
Tekis mieli tehdä koko pyörä uusiks mutt nyt ei jaksa.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja PW »

2014-09-14 14.55.57.jpg
2014-09-14 14.55.57.jpg (261.41 KiB) Katsottu 3072 kertaa

On vissiin parempi jos noin sen laitan kiinni?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja PW »

2014-09-14 17.31.31.jpg
2014-09-14 17.31.31.jpg (253.17 KiB) Katsottu 3039 kertaa

ent]
Sain takaa sen tukiputken kokonaan pois - 550g ja penkin nosto etupäässä ni voin jättää 250g ylimääräsen pehmusteen kotia = - 800g :mrgreen: Lisäksi pyörästä tuli yksinkertasempi ja siis kauniimpi :mrgreen:
Koska miunkin pyörissä kauneus on tärkeässä osassa - penkin alla oleva ylimääränen runkoputken mutka pitäs saada pois, ehkä :wink:
Kuuden kilsan Vuoksen lenkin kävin testaamassa ja penkkiä pitää kyllä siirtää taaksepäin pari senttiä - kun nostin ylöspäin siirtyi varmaan myös eteen ja nyt ei meinaa perse mahtua penkin ja ohjaustangon väliin.

Petri

Liitteet
2014-09-14 17.31.18.jpg
2014-09-14 17.31.18.jpg (237.77 KiB) Katsottu 3039 kertaa

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojakulma on kohta negatiivinen :shock:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Nojakulma on kohta negatiivinen :shock:

Ja sylikulma 185° :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Nojakulma on kohta negatiivinen :shock:

Ja sylikulma 185° :mrgreen:

No mut melkeistä ei oteta, eihän tuo penkin kulma tuosta enää laske jos en sitten laita taakse 406 kiekkoa :wink:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja mhelander »

PW kirjoitti:
jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Nojakulma on kohta negatiivinen :shock:

Ja sylikulma 185° :mrgreen:

No mut melkeistä ei oteta, eihän tuo penkin kulma tuosta enää laske jos en sitten laita taakse 406 kiekkoa :wink:

Aika levynä tuolla nyt ajetaan. Epäilen ettet saa häävisti voimaa polkimiin jos tosissaan pyörität... seuraavaksi työlistalle tulee olkapäätuet veikkaisin.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja PW »

mhelander kirjoitti:
PW kirjoitti:
jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Nojakulma on kohta negatiivinen :shock:

Ja sylikulma 185° :mrgreen:

No mut melkeistä ei oteta, eihän tuo penkin kulma tuosta enää laske jos en sitten laita taakse 406 kiekkoa :wink:

Aika levynä tuolla nyt ajetaan. Epäilen ettet saa häävisti voimaa polkimiin jos tosissaan pyörität... seuraavaksi työlistalle tulee olkapäätuet veikkaisin.

Huvikseen vaan pyörittelen, mutt kun teen seuraavan penkin ni olkatoppaukset pitänee laittaa.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:
mhelander kirjoitti:
PW kirjoitti:
jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Nojakulma on kohta negatiivinen :shock:

Ja sylikulma 185° :mrgreen:

No mut melkeistä ei oteta, eihän tuo penkin kulma tuosta enää laske jos en sitten laita taakse 406 kiekkoa :wink:

Aika levynä tuolla nyt ajetaan. Epäilen ettet saa häävisti voimaa polkimiin jos tosissaan pyörität... seuraavaksi työlistalle tulee olkapäätuet veikkaisin.

Huvikseen vaan pyörittelen, mutt kun teen seuraavan penkin ni olkatoppaukset pitänee laittaa.

Pyydän jo etukäteen anteeksi saivarteluani. :oops:
Haluan kuitenkin kiinnittää huomiota käsitteen "pyörittäminen" käyttöön. Kilpapyöräilypiireissä sitä käytetään mielestäni usein väärin yleiskäsitteenä tehon siirtämisestä polkimiin. Puhutaan pyörittämisestä, vaikka käytännössä ilmiselvästi runtataan putkelta painovoimalla ja runkoa keikuttamalla. Siinä mielessä sana "polkeminen" olisi laajempi ja osuvampi käsite. Se voi sisältää pyörityksen lisäksi yhtaikaista "tallomista" jalkojen parhaaseen voiman tuoton suuntaan -epäsymmetristä pyörittämistä. Mikan ilmaisu " jos tosissaan pyörität " voidaan tulkita juuri tällaiseksi käsiteristiriidaksi. Puhutaan pyörittämisestä, vaikka tarkoitetaan polkemista runttaamalla -koska tarvitaan olkatoppauksia.

Aivan symmetrinen konkreettinen pyörittäminen ei nimittäin tarvitse tuekseen olkatoppauksia. Siinä jalkojen voimat ovat tasan yhtä suuret koko ajan ja vasen jalka hoitaa koko poljinkierroksen ajan oikean jalan tuottaman tukivoiman tarpeen ja päinvastoin. Olkatoppauksia tarvitaan, kun polkemisvoima ei ole pyörittämistä, vaan epäsymmetristä polkemista, joka aiheuttaa lisää pituussuuntaisen tukivoiman tarvetta.

Jos puhutaan (teoreettisesta) tasaisesta pyörittämisestä, siihen riittää tukivoimaksi hyväkitkainen penkki, joka kumoaa jalkojen voimaparin momentin. Pystypyörässä satula ja ohjaustanko. Voimapari syntyy joka tapauksessa, vaikka jalkojen polkimeen kohdistuvat voimat olisivat tasan samansuuruiset ja sivulta katsoen vastakkaissuuntaiset, koska jalat eivät pyöri samassa tasossa. Q-faktori. Tämä aiheuttaa kuitenkin kovin pienen momentin, joka kompensoituu kropan painon aiheuttamalla kitkalla istuimen ja selän välillä.

Petri on polkenut jo pitkään niin kauniisti pyörittämällä, ettei tunnu välttämättä tarpeelliselta olkatoppausten asentelu. Tästä voi vakuuttua katselemalla Petrin vauhtia ja vertaamalla pyörän yläselän tukeen. Yläselkää ei ole tähänkään saakka tuettu juuri mitenkään, joten pyörityksen täytyy olla melkoisen symmetristä ja "pyöreää", jotta nähtyjä vauhteja kykenee ylläpitämään. Miten kovaa menisikään, jos runttaaminenkin mahdollistuisi. :D

Anteeksi Mika. Tämä kohdistui nyt sinun kommenttiisi, vaikka varsinaisesti kyse oli minua pidempään häirinneestä kilpapyöräilyslangin epäloogisuudesta. :oops: Ymmärrän kyllä, että painottamalla sanaa "tosissaan", saadaan tarkoittamasi merkitys. Kirjoitetussa tekstissä ei kuitenkaan ole sanojen painotuksia ja lukijan mielessä päinvastainen painotus aiheuttaa käsitekonfliktin, johon puutuin. ("tosissaan pyörität" ei ole sama, kuin "tosissaan pyörität") :oops: :oops: :oops:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Ihan totta. Noita toppauksia tarvitaankin sitten kun ajetaan tosissaan tunti täysillä tehoilla ja kaikki muukin on optimoitu aerodynamiikan ehdoilla. Helposti unohtuu että Auré on ajanut nuo ennätykset vaakatasossa mutta käyttäen 130mm:n kampia, Osymmetric:n lähes neliön muotoisia ketjurattaita ja näin kampia ei voida enää pyörittää vaan polkea eli runtata. Siksi ne olkapäätoppaukset.

Kun tarkemmin muistelee miten tulee maasturilla ajettua niin joissakin tilanteissa otan ristiselällä paljon tukea eli teen jalkakyykky-tyyppistä puristamista tosi tiukoissa nousuissa. Sitten kun pitää saada lisää vauhtia kun mäki loivenee alan kadenssin noustessa todella pyörittämään jolloin homma on melkein samanlaista tanssia kuin mitä tosissaan ajaminen on etuvetosella.

Homma on kyllä aika vaikeeta jotta saa todella tehokkaimman ja/tai parhaan tavan voiman tuottamisessa pidettyä päällä koko ajan. Maastoajossa jotenkin olen jo päässyt parempiin tuloksiin kun tuo 1x9 vaihteistokin alkaa jo riittää.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jori kirjoitti:

Petri on polkenut jo pitkään niin kauniisti pyörittämällä, ettei tunnu välttämättä tarpeelliselta olkatoppausten asentelu. Tästä voi vakuuttua katselemalla Petrin vauhtia ja vertaamalla pyörän yläselän tukeen. Yläselkää ei ole tähänkään saakka tuettu juuri mitenkään, joten pyörityksen täytyy olla melkoisen symmetristä ja "pyöreää", jotta nähtyjä vauhteja kykenee ylläpitämään. Miten kovaa menisikään, jos runttaaminenkin mahdollistuisi. :D

Kaunistahan se on.

Ilmiselvää on myös se että tämä johtuu siitä että Petri kuuluu henkilöryhmään jolla on keskimääräistä useampi jalka käytössään. Tämähän helpottaa polkupyöräilyä ja pyörittämistä merkittävästi.

Avatar
ihmo
Viestit: 176
Liittynyt: 24 Loka 2009, 16:31
Paikkakunta: Alajärvi

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja ihmo »

ihan aiheen vierestä,eikö sulla täryytä niskaan :roll: mulla hakkaa nottei amalgaamit pysy hampais :evil: mitä teen väärin vai onko sielä vaan silemmät asvaltit :mrgreen:

Liitteet
2014-09-15 15.34.05.jpg
2014-09-15 15.34.05.jpg (135.96 KiB) Katsottu 2810 kertaa
2014-09-14 17.31.18.jpg
2014-09-14 17.31.18.jpg (86.88 KiB) Katsottu 2810 kertaa

itte kun teköö saa justiinsa sellaasta kun osa viä ku neuvvotaan miten tekee niin aina paree

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja jori »

Kuvista kun vertaa, niin sulla on tukiraudat suoraan kiinni lapaluissa, Petrillä vanerisen penkin ja rungon välissä on rako ja kiinnitys on tuolla keskemmällä selkää. Puinen lehtijousi siis. :D
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja PW »

Samaa mieltä nuo tukiraudat ei juuri periks anna, voisko niitä siirtää eteenpäin? Ei tuo miunkaan pyörä kauheen mukava oo monttusessa ajaa mutt ongelma enempi se ett ei pysy tiessä monttujen jälkeen ja pelkää ett lähtee käsistä. Jotenkin tuntuu ett liiankin joustava runko tai jotain, en osaa analysoida - pitää suorittaa ajatuksella pompuissa ajoa jos selviäis ongelma.
Kiitos Jorille kehuista, mieltä lämmittää ku harvoin kehutaan, varsinkaan kauniiks :mrgreen: Piti oikeen kokeilla runtata muutaman kerran, sillon tietyst vähän liukuu taaksepäin mutt aika hyvin kitka pitää penkissä. Nokian 200m suoralla olis hyvä olla toppausta tai sitten otta paidan pois :wink: Normiajossa ei tartte mitään toppauksia. En mitenkään tunne ajavani erityisen makuullaan, pää on kuitenkin pystymmässä ku esim PW1:ssä kisasäädöillä.
Oikeen jalan asento korjaantu, ei enää polvi pyri retkottamaan ulospäin.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja PW »

Etunapa taas purettava, eilisen onnettomuuden takia. Ei siinä luultavasti mitään rikki ole, luulen ett jarrukampi vaan kiristyi liikaa. Mutt just ku sain kiekot oikastuu, vaihteen toimimaan ni eiku uuvestaan.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin