Kuudee

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Ai niin. Pienellä koeajolla löytyi siis asennon viilaukseen monta juttua. Kuten vaikka ohjaustangon asento/korkeus. Penkin paikan tarkka viilaus jne.

Aika hauskaa se että kotikutoisen rakkineen saa niin tarkasti omalle mitalleen rustattua. Enivei. Toistaiseksi vielä muuten tykkään kuudeen estetiikasta - paksut renkaat on aika hauskat VAIKKAKIN niissä ei ole mitään järkeä. Ohuempi nakki ei osuisi heti ketjuun käännettäessä. Toisaalta, kun maksimoi kääntösäteen n. 56mm kumilla niin siihen tulee jo sentti per puoli lisää kun vaihtaa 35mm kumin.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee

Viesti Kirjoittaja Pastori »

kuudee-2013-07-12-19-18-13-333.jpg

Uusi takaosa, etuosan dropoutti muutettu ja nyt riittää siirtäjän voimat. Pari millii olis pitäny olla toi rissan kiinnitys taaempana - ottaa hitusen kiinni haarukaan kun se on inasenkaan oikeelle käännettynä. Ja tämä siis rattaalla kolme.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kuudee

Viesti Kirjoittaja jori »

Kuudeesi syntyi todella Quick, mutta dirty täytyy siihen vielä hommata. Pajalta tullessa on kovin siisti. :D Hauskan näköinen pyörä siis.

Kiinnostaa kovasti tuon paksun eturenkaan aiheuttamat tilahaasteet ketjun kulussa kääntyilyn aikana.
Voisimmeko saada suurennoksen taittopyöristä ja ketjun kulusta niiden kohdalla äärioikealle ja äärivasemmalle ohjattuna. Ohjaustangon muoto ei myöskään oikein hahmotu tuosta ristiäiskuvastasi. Detaljikuva myös istuimen kiinnityksestä olisi tarpeen.

Onko jarrutapit alunperin tuossa haarukassa asennettu noin vinoon, että jarruvipujen yläpäät jäävät kauas eteen, vai onko ne jarrutettu vinoiksi. Haarukan suuntaisilla jarruvivuilla voisit siirtää paluuketjun taittiopyörää taaemmas, jolloin kääntyvyys oikealle paranisi. Eihän sen paluutaittopyöräblokin tarvitse olla toisen taittopyörän navassa kiinni, vaan se voi olla missä tahansa kohtaa rungossa.

Ajokokemuksia sitten vain odotellaan.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jori kirjoitti:

Kuudeesi syntyi todella Quick, mutta dirty täytyy siihen vielä hommata. Pajalta tullessa on kovin siisti. :D Hauskan näköinen pyörä siis.

Kunhan nyt vähän detskukuvia laitan niin alkaa toi Dirtykin selvitä. Jätin pari kohtaa maalaamatta että saa vähän ruostetta ennen Nokiaa.

jori kirjoitti:

Kiinnostaa kovasti tuon paksun eturenkaan aiheuttamat tilahaasteet ketjun kulussa kääntyilyn aikana.

Erittäin haastavaa on. Ehkä pitää ohuempaa nakkia sovitella jossain vaiheessa. Esim. se paluuketjut rissa on tuossa pultin päässä sen takia että se on vähän ulompana siinä kätevästi ja EI ota kiinni renkaaseen.

jori kirjoitti:

Voisimmeko saada suurennoksen taittopyöristä ja ketjun kulusta niiden kohdalla äärioikealle ja äärivasemmalle ohjattuna. Ohjaustangon muoto ei myöskään oikein hahmotu tuosta ristiäiskuvastasi. Detaljikuva myös istuimen kiinnityksestä olisi tarpeen.

Voitte saada. Kunhan saan napsittua.

jori kirjoitti:

Onko jarrutapit alunperin tuossa haarukassa asennettu noin vinoon, että jarruvipujen yläpäät jäävät kauas eteen, vai onko ne jarrutettu vinoiksi.

Kyllä ne kohtuusuorilta vaikuttaa. Tässä kuvassahan jarrut repsottaa auki ja saattaa siis hämätä katsojaa. Haarukat on erittäin tanakkaa mallia molemmissa päissä.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jori kirjoitti:

Haarukan suuntaisilla jarruvivuilla voisit siirtää paluuketjun taittiopyörää taaemmas, jolloin kääntyvyys oikealle paranisi.

Tätä mä en nyt tajunnut.

Eiku tajusinko.

Eli kun noi on kiinni noi jarrut ja ovat siis haarukan suuntaisesti = jää tilaa siirtää paluuketjun pylpyrää taaemmas. Joo. Näin olikin tarkoitus. Siinä on tommoinen uljas ruuvikiinnitys vaijerissa ja sen lyhentäminen on joka hetken tavoite = saada tilaa jäänytmiselle.

Varastan itselTäni nyt rahaa ja käyn kuiteskin kattomassa varmuuden vuoksi Prisman Continental hyllykön josko siellä olis hyvä ohut 559 nakki. Vaikka kyllä tykkään tosta paksun kumin ulkonäöstä.

BTW: Fatbike etuvedolla vähän arveluttaa - vaikka mulla olis siihen tulossa napavaihde.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Tää tuli nyt pajalle. Jos on hyvii vinkkei vielä, niin laitelkaa. Käyn ne lennosta lukemassa, mullon tää open tietska auki. Pistän uutuuksista kuvia.

Edit. Nyt on puoli senttii isompi rissa paikallaan ja se riitti ei hinkuta haarukkaan. Ajelin pari kilsaa. Ihan helvetin hauska rakkine. Lyhyys tekee sen että pomput tuntuu. Korkeus sen että näkee hyvin. Ketteästi kääntyy. Penkin asento antaa hyvän polkemisasennon - pitää tosin laittaa niskatuki. Puomin korkeus on kivasti 9 senttiä penkkiä ylempänä,ei tunnu pahalta.

Jos en vielä maininnut niin noi alekorikumit kestäää 2.2 tuuman koostaan huolimatta 6.8 baria/100psi painetta. Nyt mulla oli vaan kolme ja silti rullaili kivasti.

Jumalauta, mähän pääsen lenkille tänään!

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Nyt toimii kaikki.

No. Roskalavatakajarruun ei ollut ruuvia joten vaijeria ei saanut kiinni. Vaihteita pitää vielä säätää. Ykkönen ei me päälle. Se onkin semmoinen megarange iso lehti. Muut vaihteet menee päälle. Tosin sitten kutonen ja seiska jo hankaa näin pienellä rissalla haarukkaan. Mutta hei. Mitä välii. Pääosin kaikki jo toimii.

Nyt teen vielä asapq&d niskatuen ja pistän penkkiin päällisen pehmua. Haen kotoo toiset jarrut.

Ja sit lähden ajeleen.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Ekat 50 kilsaa ajettu. Helkutin kivaa. Tuntuu vakaalta, tosin viime kesän ajelin pythonilla - joten ei liene ihme.
Keskinopeudet hyppäsi muutamalla kilsalla heti startissa. Onko tolla rengaskoolla noin iso merkitys? Poljeskelin kyllä aika rennosti pari tuntia, kintuissa tuntuu hyvältä. POljinkeskiön korkeus on hyvä, ei puutumista kintuissa.

Kuva

Akseliväli: 94 cm
Emäputken kulma: 76°
Istuimen korkeus: 65cm
Poljinkeskiön korkeus: 74cm
Istuimen ja poljinkeskiön korkeusero: 9cm
Jättö: n. 85mm
Rengaskoko: 55-559

Kuva
Kuva

Niskatuki.

Kuva
Kuva
Kuva

Penkin tuki takana.

Kuva

Penkin tuki edessä.

Kuva

Taittopyörä ja vaijerit miten sattuu.

Kuva
Kuva
Kuva

Noin se 55mm kumi osuu ketjuun.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Kuudee

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

On se vain hienoa katsoa kun homma tapahtuu...
Loistavaa Pastori :D

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Kiitos. Mä olen itekkin yllättynyt miten aikaansaapa olin.

Tosta muuten näkee kivasti reikien määrästä että jakkara pon kiertänyt jo kolmanteen pyörään. Heh.

Kuva

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kuudee

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kyllähän sitä valmista tulee ku aikanen mies hommiin alkaa :wink:
Mut paljo vaikuttaa valmistumis nopeuteen kun ei tarvi säätöjä miettiä. Ja painoakin säästyy.
Tästä kun lähdet hifistelemään, laittamaan vaijerinippeleitä runkoon, lokasuojille kiinnikeitä, tarakkaa, jalustinta yms. yms. niin kyllä niitä tunteja alkaa kulumaan. 10g osan kiinnitykseen menee yhtä kauan aikaa kun 1000g osan kiinnitykseenkin, näkyvä muutos vaan pienempi ;)
Masentaminen sikseen, hieno pyörä tulossa, toivottavasti pääsee Nokialla kokeilemaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

terässiipi
Viestit: 32
Liittynyt: 04 Huhti 2013, 16:57
Paikkakunta: Tsadi

Re: Kuudee

Viesti Kirjoittaja terässiipi »

Hieno peli. Mietin vain, miten tuommoinen toimisi 28-tuumaisilla. Tietysti sillä edellytyksellä että siihen mahtuisi jne. Kävisikö liian lyhyeksi akseliväli?

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kuudee

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kun siinä on nuo läskit , niin kyllä sinne 28" mahtuu alle. Siittä miten se käyttäytyy , niin ei pääse kuin kokeilemalla . :wink:

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee

Viesti Kirjoittaja Pastori »

terässiipi kirjoitti:

Hieno peli. Mietin vain, miten tuommoinen toimisi 28-tuumaisilla. Tietysti sillä edellytyksellä että siihen mahtuisi jne. Kävisikö liian lyhyeksi akseliväli?

Nojanalle kirjoitti:

Kun siinä on nuo läskit , niin kyllä sinne 28" mahtuu alle. Siittä miten se käyttäytyy , niin ei pääse kuin kokeilemalla . :wink:

Luonnollisesti mulla on jemmassa jo vetävä kiekko isompaa kokoa. (Pitäähän sitä suunnitella jo seuraavia pyöriä.) Taaksekin löytynee jokin. Mutta yksi testihän on se että laittaa vaan eteen isomman kiekon. Ehkä sitä voisi testata. Kysymys kuuluu että miksi? Tulisko sillä automaagista lisävauhtia vai mikäs siinä olis nyt niin hienoa?

Enivei. Kaupassa oli tarjouksessa 28/559 kumeja. Semmoisia joihin saa reilusti painetta siis. Jos huomenna tulee hirveesti liksaa. Niin voisi harkita. Saisi Nokian testaajia varten kääntösädettä enemmän. Heh.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Ja eilen ajellessa mietin kuudee_evo versiota. POhjana ajatukselle oli se että saisi hanuria vähän alaspäin, painoa enemmän eturenkaalle.

Oranssilla hahmoa tuohon päälle.

Kuva

Ja tieteskin niin että siinä voisi olla joustava toi takaosa.

Kuva

Vastaa Viestiin