jori kirjoitti:Mustasudenkorento kirjoitti:irakas kirjoitti: ohjaus tapahtuu suoraan etuhaarukoihin päälle kiinnitetyistä kahvoista,
Sakari
Eikös tuo hakkaa ikävästi käsille kun siinä ei ole mikään ottamassa vastaan töyssyjä?
Ohjauksen ollessa noin lähellä nivellinjaa ohjaukseen vaadittavat voimat ovat kai aika suuria?
Eikös kaikissa etujousittamattomissa pystypyörissä ole juuri noin. Ohjaustanko suoraan jäykästi haarukan yläpuolella. Jousitetussa tadpolessa saattaa ohjaus kyllä pompuissa vähän lyödä kynsille, kun etupyörän jousittamaton massa on pienempi, kuin jäykkäkeulaisessa.
Noissa tadpole kolmipyörissä on vaivana ollut nimenomaan liian herkkä ohjaus, jota käsien paino töyssyissä ja kaarteissa heiluttelee ja muuttaa menon rauhattomaksi. Sakarin idea siirtää käsien paino ohjausnivelen kohdalle (jatkeelle) kompensoi tuon käsien heilumisen vaikutuksen ohjaukseen mutta säilyttää rakenteen yksinkertaisena.
Kerroin nettiavaruuteen häipyneessä viestissä, että olen asentanut kokeilumielessä SH22:n etuhaarukoiden yläpäähän kädensijat:

ja olen jo liki 100 km niitä testannut. Kumma kyllä kummempaa käsille hakkaamista en ole havainnut, ja ohjaus ei ole ollut mitenkään raskas ajaessa. Paikallaan kääntäessä voimaa tarvitaan enemmän. Niinkuin Jori arveli, ohjaus on rauhallinen eikä mitään ohjausiskunvaimentimia tarvita. Kädensijat keskellä olevan kaarevan putken ohella helpottavat istumaan ja nousemaan menemistä ja nojakin taluttamista.
Kirjoittaja Pastori » La Heinä 13, 2013 11:36
Kiva suunnitelma.
Onneksi sulla ei ole metallipaja käytössä tolleen kuin mulla. Muuten alkais loppua numerot sun pyörämalleissa.
Mistäs sä hankitkaan noita 507 kiekkoja. Vai mitä kokoa nämä 24 tuumaiset oikeasta ovat.
Joo, on se hyvä pitää taukoa rakentamisessa ja kaikessa rauhassa tehdä uusia suunnitelmia.
Mulla on muutamia 507 kiekkoja kerääntyneenä nuorisopyöristä. Se olikin yksi syy käyttää tuota kokoa. Kyllä nykyään aika hyvin löytyy kumejakin tuolle koolle, jos ei ole liian kranttu. 
Sakari