Sivu 1/13

SH23

Lähetetty: 13 Heinä 2013, 10:37
Kirjoittaja irakas

Ensi syksynä, kun kansalaisopiston ovet avautuvat, on minulla aikomus aloittaa trike SH23:n rakentaminen:

SH23 Luonnos 1.png

SH22 on osoittautunut sen verran mukavaksi, että päätin rakentaa sen pohjalta melkein samanlaisen. Poikkeavuudet SH22:sta ovat:
Kiekot ovat 24", ja ohjaus tapahtuu suoraan etuhaarukoihin päälle kiinnitetyistä kahvoista, joissa on vaihde- ja jarruvivut. Jotta vaijerit eivät tulisi jalkojen eteen, asennan niiden ja vipujen liittymiin jarruvoimamodulaattorit: Kuva

jolla vaijerin saa sujuvasti kääntymään pienellä kaarella. Vaihdevaijereista täytynee mahdollisesti jättää tuo modulaattori-osa pois.

Niinkuin SH22:ssa on SH23:ssa jousitus kaikissa pyörissä. :mrgreen:

Sakari


Re: SH23

Lähetetty: 13 Heinä 2013, 11:36
Kirjoittaja Pastori

Kiva suunnitelma.

Onneksi sulla ei ole metallipaja käytössä tolleen kuin mulla. Muuten alkais loppua numerot sun pyörämalleissa.
Mistäs sä hankitkaan noita 507 kiekkoja. Vai mitä kokoa nämä 24 tuumaiset oikeasta ovat.


Re: SH23

Lähetetty: 13 Heinä 2013, 12:03
Kirjoittaja Mustasudenkorento
irakas kirjoitti:

ohjaus tapahtuu suoraan etuhaarukoihin päälle kiinnitetyistä kahvoista,

Sakari

Eikös tuo hakkaa ikävästi käsille kun siinä ei ole mikään ottamassa vastaan töyssyjä?
Ohjauksen ollessa noin lähellä nivellinjaa ohjaukseen vaadittavat voimat ovat kai aika suuria?


Re: SH23

Lähetetty: 13 Heinä 2013, 12:15
Kirjoittaja Pastori

Kaikissa renkaissa oli joustoa. Riittäiskö se?


Re: SH23

Lähetetty: 13 Heinä 2013, 12:17
Kirjoittaja jori
Mustasudenkorento kirjoitti:
irakas kirjoitti:

ohjaus tapahtuu suoraan etuhaarukoihin päälle kiinnitetyistä kahvoista,

Sakari

Eikös tuo hakkaa ikävästi käsille kun siinä ei ole mikään ottamassa vastaan töyssyjä?
Ohjauksen ollessa noin lähellä nivellinjaa ohjaukseen vaadittavat voimat ovat kai aika suuria?

Eikös kaikissa etujousittamattomissa pystypyörissä ole juuri noin. Ohjaustanko suoraan jäykästi haarukan yläpuolella. Jousitetussa tadpolessa saattaa ohjaus kyllä pompuissa vähän lyödä kynsille, kun etupyörän jousittamaton massa on pienempi, kuin jäykkäkeulaisessa.

Noissa tadpole kolmipyörissä on vaivana ollut nimenomaan liian herkkä ohjaus, jota käsien paino töyssyissä ja kaarteissa heiluttelee ja muuttaa menon rauhattomaksi. Sakarin idea siirtää käsien paino ohjausnivelen kohdalle (jatkeelle) kompensoi tuon käsien heilumisen vaikutuksen ohjaukseen mutta säilyttää rakenteen yksinkertaisena.


Re: SH23

Lähetetty: 13 Heinä 2013, 15:31
Kirjoittaja irakas

ANTEEKSI Sakari.

Sössin ja muutin viestisi kelvottomaksi ja vahingossa vielä lähetin/tallensin vanhan päälle. Jaksatko kirjailla tämän uudelleen. Painoin vanhingossa muokkaa nappia vastaa napin sijaan.

Pastori


Re: SH23

Lähetetty: 13 Heinä 2013, 16:02
Kirjoittaja Pastori
irakas kirjoitti:

Mulla on muutamia 507 kiekkoja kerääntyneenä nuorisopyöristä. Se olikin yksi syy käyttää tuota kokoa. Kyllä nykyään aika hyvin löytyy kumejakin tuolle koolle, jos ei ole liian kranttu.

Kävin äsken Prismassa js siellä oli 507 renkaita valittavaksi asti. Continentaleita oli siis paria mallia.


Re: SH23

Lähetetty: 13 Heinä 2013, 18:37
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:
Mustasudenkorento kirjoitti:
irakas kirjoitti:

ohjaus tapahtuu suoraan etuhaarukoihin päälle kiinnitetyistä kahvoista,

Sakari

Eikös tuo hakkaa ikävästi käsille kun siinä ei ole mikään ottamassa vastaan töyssyjä?
Ohjauksen ollessa noin lähellä nivellinjaa ohjaukseen vaadittavat voimat ovat kai aika suuria?

Eikös kaikissa etujousittamattomissa pystypyörissä ole juuri noin. Ohjaustanko suoraan jäykästi haarukan yläpuolella. Jousitetussa tadpolessa saattaa ohjaus kyllä pompuissa vähän lyödä kynsille, kun etupyörän jousittamaton massa on pienempi, kuin jäykkäkeulaisessa.

Noissa tadpole kolmipyörissä on vaivana ollut nimenomaan liian herkkä ohjaus, jota käsien paino töyssyissä ja kaarteissa heiluttelee ja muuttaa menon rauhattomaksi. Sakarin idea siirtää käsien paino ohjausnivelen kohdalle (jatkeelle) kompensoi tuon käsien heilumisen vaikutuksen ohjaukseen mutta säilyttää rakenteen yksinkertaisena.

Kerroin nettiavaruuteen häipyneessä viestissä, että olen asentanut kokeilumielessä SH22:n etuhaarukoiden yläpäähän kädensijat:

Kuva

ja olen jo liki 100 km niitä testannut. Kumma kyllä kummempaa käsille hakkaamista en ole havainnut, ja ohjaus ei ole ollut mitenkään raskas ajaessa. Paikallaan kääntäessä voimaa tarvitaan enemmän. Niinkuin Jori arveli, ohjaus on rauhallinen eikä mitään ohjausiskunvaimentimia tarvita. Kädensijat keskellä olevan kaarevan putken ohella helpottavat istumaan ja nousemaan menemistä ja nojakin taluttamista.

Kirjoittaja Pastori » La Heinä 13, 2013 11:36
Kiva suunnitelma.
Onneksi sulla ei ole metallipaja käytössä tolleen kuin mulla. Muuten alkais loppua numerot sun pyörämalleissa.
Mistäs sä hankitkaan noita 507 kiekkoja. Vai mitä kokoa nämä 24 tuumaiset oikeasta ovat.

Joo, on se hyvä pitää taukoa rakentamisessa ja kaikessa rauhassa tehdä uusia suunnitelmia.

Mulla on muutamia 507 kiekkoja kerääntyneenä nuorisopyöristä. Se olikin yksi syy käyttää tuota kokoa. Kyllä nykyään aika hyvin löytyy kumejakin tuolle koolle, jos ei ole liian kranttu. :mrgreen:

Sakari


Re: SH23

Lähetetty: 13 Heinä 2013, 19:26
Kirjoittaja Mustasudenkorento
jori kirjoitti:

Eikös kaikissa etujousittamattomissa pystypyörissä ole juuri noin.

Kädet on pystärissä paljon kauempana ohjaus nivelestä...

jori kirjoitti:

Sakarin idea siirtää käsien paino ohjausnivelen kohdalle (jatkeelle) kompensoi tuon käsien heilumisen vaikutuksen ohjaukseen mutta säilyttää rakenteen yksinkertaisena.

Ideassa ei ole mitään vikaa, olen itse miettinyt vastaavaa rakennetta mutta en ole uskaltanut ottaa sitä vaihtoehtona käsieni kustannuksella..

Sakari kirjoitti:

ja olen jo liki 100 km niitä testannut. Kumma kyllä kummempaa käsille hakkaamista en ole havainnut, ja ohjaus ei ole ollut mitenkään raskas ajaessa. Paikallaan kääntäessä voimaa tarvitaan enemmän.

Sakari

Muista kuitenkin sakari että sinulla on tässä olemassa olevassa etäohjaus paikoillaa joka tuo massaa ja vastusta käsiesi avuksi...
En usko että ongelmaa tulee "normiajossa" mutta sitten kun ylitellään katukiviä tai ajetaan kuoppia...

Eihän sitä toki tarvi kaikkeen varautua mutta mietin vain...
Koita ihmeessä niin olemme taas fiksumpia sen jälkeen. :D


Re: SH23

Lähetetty: 14 Heinä 2013, 09:54
Kirjoittaja irakas

Se jäi sanomatta, että minulla on ollut aikomus käyttää SH23:n runkoputkena 44,5x1,5 mm:n ohutseinäputkea, etuhaarukoissa 25x15x1,5 mm:n ja takahaarukassa 30x15x1,5 mm:n litteänsoikeaa ohutseinäputkea. Menevätköhän liian ohuiksi? :roll:

Sakari


Re: SH23

Lähetetty: 14 Heinä 2013, 10:50
Kirjoittaja jori
irakas kirjoitti:

Se jäi sanomatta, että minulla on ollut aikomus käyttää SH23:n runkoputkena 44,5x1,5 mm:n ohutseinäputkea, etuhaarukoissa 25x15x1,5 mm:n ja takahaarukassa 30x15x1,5 mm:n litteänsoikeaa ohutseinäputkea. Menevätköhän liian ohuiksi? :roll:

Kestävät kyllä tuolla rakenteella. Huolehdit vain siitä, että ketjulinja ei karkaa liian kauas runkoputkesta, jottei etupuomi ala notkua sivulle. Parasta olisi, että runkoputki istuimen alapuolella olisi 40 mm keskilinjasta oikealla ja ketjulinja runkoputken kohdalla. Tuollainen pieni epäsymmetrisyys ei käytännössä näkyisi pyörän ulkomuodossa, mutta parantaisi rungon ajojäykkyyttä ja kestävyyttä.


Re: SH23

Lähetetty: 14 Heinä 2013, 11:49
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:

Se jäi sanomatta, että minulla on ollut aikomus käyttää SH23:n runkoputkena 44,5x1,5 mm:n ohutseinäputkea, etuhaarukoissa 25x15x1,5 mm:n ja takahaarukassa 30x15x1,5 mm:n litteänsoikeaa ohutseinäputkea. Menevätköhän liian ohuiksi?

Kestävät varmasti, kuten jori jo sanoikin. Pitkä haarukka takana tuolla putkella ei olisi riittävän kiertojäykkä kaksipyöräiseen, mutta kolmipyöräisessä sitä velttoutta ei huomaa kun ei tarvi ohjausliikkeillä pystyssä pitää.

Jukka


Re: SH23

Lähetetty: 14 Heinä 2013, 19:10
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Se jäi sanomatta, että minulla on ollut aikomus käyttää SH23:n runkoputkena 44,5x1,5 mm:n ohutseinäputkea, etuhaarukoissa 25x15x1,5 mm:n ja takahaarukassa 30x15x1,5 mm:n litteänsoikeaa ohutseinäputkea. Menevätköhän liian ohuiksi? :roll:

Kestävät kyllä tuolla rakenteella. Huolehdit vain siitä, että ketjulinja ei karkaa liian kauas runkoputkesta, jottei etupuomi ala notkua sivulle. Parasta olisi, että runkoputki istuimen alapuolella olisi 40 mm keskilinjasta oikealla ja ketjulinja runkoputken kohdalla. Tuollainen pieni epäsymmetrisyys ei käytännössä näkyisi pyörän ulkomuodossa, mutta parantaisi rungon ajojäykkyyttä ja kestävyyttä.

Kiitos vaan vakuutuksista Jori ja Jukka! :mrgreen:

Runkoputken siirto 40 mm keskilinjasta istuimen alapuolella tekee takahaarukan epäsymmetriseksi ja sen ja runkoputken liittämisen kampikeskiöputkella ja -akselilla (niin kuin olen tehnyt SH22:ssa) :

SH22 20.5.13.1.jpg
SH22 20.5.13.1.jpg (218.05 KiB) Katsottu 6949 kertaa

ehkä vähän vingeliksi ellei tee runkoputkeen lisävaakataitetta. Täytynee piirtää asiasta kuva.

Sakari


Re: SH23

Lähetetty: 14 Heinä 2013, 19:20
Kirjoittaja Pastori
irakas kirjoitti:

Runkoputken siirto 40 mm keskilinjasta istuimen alapuolella tekee takahaarukan epäsymmetriseksi ja sen ja runkoputken liittämisen kampikeskiöputkella ja -akselilla (niin kuin olen tehnyt SH22:ssa)

Tee laakeripesä joka on leveempi kuin tuossa - ja 40 mm siirto onnistuu. Takahaarukan ei tartte ole kapeneva - saat siitä sen tarvittavan tilan.


Re: SH23

Lähetetty: 14 Heinä 2013, 20:53
Kirjoittaja irakas
Pastori kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Runkoputken siirto 40 mm keskilinjasta istuimen alapuolella tekee takahaarukan epäsymmetriseksi ja sen ja runkoputken liittämisen kampikeskiöputkella ja -akselilla (niin kuin olen tehnyt SH22:ssa) menisi ehkä vähän vingeliksi ellei tee runkoputkeen lisävaakataitetta. Täytynee piirtää asiasta kuva.

Tee laakeripesä joka on leveempi kuin tuossa - ja 40 mm siirto onnistuu. Takahaarukan ei tartte ole kapeneva - saat siitä sen tarvittavan tilan.

Joo, en heti hoksannut mitä tarkoitat, kun olen käyttänyt vakiokampikeskiötä, jonka leventäminen ei käy päinsä. Mutta, jos tekisi putkesta leveämmän laakeripesän irtolaakereilla, homma lähtisi pelittään.

Sakari