SH23

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH23

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:

SH23 on tullut maalaamosta ja rakentelen siihen parhaillaan metallirunkoista istuinta.

Tuosta tuli mieleen että kuin kauan olet pulverimaalauttanut runkoja ja miten niissä on maali pysynyt? Tehtaissa ei näytä maalaus aina onnistuvan tai sitten tämän pintakäsittelyn ominaisuus on että jos maalipintaan tulee rikkein niin siitä pääsee kosteus maalin ja metallin väliin. Pinta pysyy pitkään hyvän näköisenä vaikka ruoste muhii maalin alla, sitten maalista lohkeaa kerralla iso pala ja paljastaa alla olevan ruosteen. Tai sitten osat on olleet öljyisiä maalaukseen mennessään ja maali ei ole tarttunut niihin kunnolla.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH23

Viesti Kirjoittaja irakas »

jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

SH23 on tullut maalaamosta ja rakentelen siihen parhaillaan metallirunkoista istuinta.

Tuosta tuli mieleen että kuin kauan olet pulverimaalauttanut runkoja ja miten niissä on maali pysynyt? Tehtaissa ei näytä maalaus aina onnistuvan tai sitten tämän pintakäsittelyn ominaisuus on että jos maalipintaan tulee rikkein niin siitä pääsee kosteus maalin ja metallin väliin. Pinta pysyy pitkään hyvän näköisenä vaikka ruoste muhii maalin alla, sitten maalista lohkeaa kerralla iso pala ja paljastaa alla olevan ruosteen. Tai sitten osat on olleet öljyisiä maalaukseen mennessään ja maali ei ole tarttunut niihin kunnolla.

Jukka

En nyt tarkkaan muista kuinka kauan olen maalauttanut runkoja. Muutaman vuoden ainakin. Vanhimmat pulverimaalatut nojakit olen myynyt pois. Itse en ole ainakaan tähän mennessä huomannut, että maali ei olisi pysynyt. Kestävyys on aivan toista luokkaa kuin spraymaaleissa, joita aiemmin käytin.

Maalauttaminen pulverimaalaamossa on yllättävän edullista. SH21:n rungon maalauttaminen maksoi vain 40 € ja SH23:n 80 €.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH23

Viesti Kirjoittaja irakas »

SH23 alkaa olla valmis:

SH23 25.2.2014.1.jpg
SH23 25.2.2014.1.jpg (142.09 KiB) Katsottu 3525 kertaa

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH23

Viesti Kirjoittaja jori »

Nää on nykyisellään niin ammattimaisen komeita ilmestyksiä. Onneksi olkoon.
Joko olet ajellut kokeita? Uudesta penkkimallista olisin halukas näkemään yksityiskohtakuvia. Lähinnä kiinnostaa, miten hihna kiinnittyy putkeen. Samoin kiinnostaa yksityiskohta takajousen alapään asennuksista. Tästä kuvasta näyttää epäsymmetriseltä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH23

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Hienolta näyttää, en tosiaan hoksannutkaan heti että sakari vaihtanut puun metalliin penkin rungossa :oops: Eikö tuo paina reisiä polkiessa on kammet on noin alhaalla, vai joustaako etureunan remmit riittävästi?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH23

Viesti Kirjoittaja irakas »

jori kirjoitti:

Nää on nykyisellään niin ammattimaisen komeita ilmestyksiä. Onneksi olkoon.
Joko olet ajellut kokeita? Uudesta penkkimallista olisin halukas näkemään yksityiskohtakuvia. Lähinnä kiinnostaa, miten hihna kiinnittyy putkeen. Samoin kiinnostaa yksityiskohta takajousen alapään asennuksista. Tästä kuvasta näyttää epäsymmetriseltä.

Kiitos! :mrgreen:

Olen ajellut sen verran kun kelit on antaneet myöten. Ohjaus on selvästi herkempi kuin alaohjatussa SH22:ssa. Kovemmassa vauhdissa saisi olla ohjausiskunvaimennin. Muuten pelittää hyvin.

Kuvia penkistä:

Istuin 2014.jpg
Istuin 2014.jpg (229.53 KiB) Katsottu 3449 kertaa
Istuindetalji 2014.jpg
Istuindetalji 2014.jpg (204.35 KiB) Katsottu 3449 kertaa

Reunaputkissa on reijät 8 mm:n kumiköydelle. Olen käyttänyt tätä istuinta sekä SH23:ssä että SH24:ssä. Siksi kahdenlaiset yläkiinnitykset.

Takapään jousitus:

SH23 takajousitus.jpg
SH23 takajousitus.jpg (261.54 KiB) Katsottu 3449 kertaa

Ei ole epäsymmetrinen. Kuvassa näkyy myös rakenne, jolla etupyörien jarrutus tapahtuu yhdestä vivusta.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH23

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:
Istuin 2014.jpg
Istuindetalji 2014.jpg

Reunaputkissa on reijät 8 mm:n kumiköydelle. Olen käyttänyt tätä istuinta sekä SH23:ssä että SH24:ssä. Siksi kahdenlaiset yläkiinnitykset.

Tämä on hieno keksintö! Itsekkin miettinyt putkikehikkoisen remmipenkin tekemistä, mutta ollut vähän hukassa miten remmit saa pysymään paikoillaan. Jos kumiköydet korvaa tavallisella köydellä niin penkkiin saa jämäkyyttä mikä "kuulemma" on joskus ongelma kovaa polkiessa.

Jukka

Viimeksi muokannut jviirret, 26 Helmi 2014, 08:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH23

Viesti Kirjoittaja irakas »

jviirret kirjoitti:

Hienolta näyttää, en tosiaan hoksannutkaan heti että sakari vaihtanut puun metalliin penkin rungossa :oops: Eikö tuo paina reisiä polkiessa on kammet on noin alhaalla, vai joustaako etureunan remmit riittävästi?

Jukka

Juuri sen vuoksi, ettei istuimen etureuna painaisi reisiä, etureunassa ei ole poikkirunkoa vaan se on taaempana alhaalla. Pelkät joustavat remmit eivät paina reisiä.

Istuin 2014.jpg
Istuin 2014.jpg (229.53 KiB) Katsottu 3445 kertaa

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: SH23

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Hieno on koko laite.

irakas kirjoitti:

Takapään jousitus:

Kuva

Ei ole epäsymmetrinen. Kuvassa näkyy myös rakenne, jolla etupyörien jarrutus tapahtuu yhdestä vivusta.

Minua jäi kiinnostamaan miten olet rakentanut nivelen tuolle takakiikulle. Näyttää asialliselta... sama on itselläkin pohdinnassa, nelikanttikeskiötä ei ole tarkoitus enää käyttää.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH23

Viesti Kirjoittaja irakas »

mhelander kirjoitti:

Hieno on koko laite.

irakas kirjoitti:

Takapään jousitus:

Kuva

Ei ole epäsymmetrinen. Kuvassa näkyy myös rakenne, jolla etupyörien jarrutus tapahtuu yhdestä vivusta.

Minua jäi kiinnostamaan miten olet rakentanut nivelen tuolle takakiikulle. Näyttää asialliselta... sama on itselläkin pohdinnassa, nelikanttikeskiötä ei ole tarkoitus enää käyttää.

Olen käyttänyt romutetun alamäkipyörän niveltä rälläköimällä sen irti rungosta ja takahaarukasta. On paljon keveämpi ja kapeampi kuin nelikanttikeskiö ja kuitenkin aivan tukeva.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: SH23

Viesti Kirjoittaja mhelander »

irakas kirjoitti:

Olen käyttänyt romutetun alamäkipyörän niveltä rälläköimällä sen irti rungosta ja takahaarukasta. On paljon keveämpi ja kapeampi kuin nelikanttikeskiö ja kuitenkin aivan tukeva.

Sitä vähän arvelinkin. Mistähän tommosen hajoituskuvan sais kaivettua... oma ajatus tehdä nivel on suurin piirtein tehdä samanlainen kuin WTB:n etunavoissa. Niissähän napa on pesä konelaakereille joiden sisään tulee 15mm:n putki ja putken päiksi täsmälleen sopivat 9mm:n "akselinpää" tulpat ja kiinnitys pikalinkulla. Tähän mun vehkeeseen vois jopa harkita pikalinkku-kiinnitystäkin.

2014-02-26_WTB_front_hub_exlosion.png
2014-02-26_WTB_front_hub_exlosion.png (89.63 KiB) Katsottu 3389 kertaa

Nyt tässä olisi runko kuin napa jne...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH23

Viesti Kirjoittaja irakas »

irakas kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Minua jäi kiinnostamaan miten olet rakentanut nivelen tuolle takakiikulle. Näyttää asialliselta... sama on itselläkin pohdinnassa, nelikanttikeskiötä ei ole tarkoitus enää käyttää.

SH24:ssä on nivel tällainen, kun ei löytynyt sopivaa romualamäkipyörää:

SH24 nivel.jpg
SH24 nivel.jpg (280.81 KiB) Katsottu 3377 kertaa

Akselina on 10 mm:n kierretanko, laakereina 2 kpl 10 x 26 x 8 mm:n urakuulalaakereita, pulttikiinnitys. Laakeriputki on 29 x 1,5 mm. Laakereiden välissä holkki. Laakeriputkea joutuu (sauman vuoksi) hiukan sorvaamaan, että laakerit mahtuvat paikalleen.

Nivelen leveyden voi tehdä haluamakseen, ja voisi sen hyvin tehdä myös 12 x 32 x 10 mm:n vakiouralaakereista tai isommasta, jos vaan löytyy sopiva laakeriputki.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH23

Viesti Kirjoittaja irakas »

SH23 25.2.2014.1.jpg
SH23 25.2.2014.1.jpg (142.09 KiB) Katsottu 3213 kertaa

SH23 joutui tänään tulikokeeseen, kun vein sen kutsusta aamulla Jyväskylän Luhtisenpuiston päiväkeskukseen, jossa aloitettiin pyöräilyviikko valtakunnallista teemaa ”Seniorit Satulaan” mukaillen. Sateisen sään vuoksi tilaisuus pidettiin sisällä ja koeajot kävivät kovin lyhyiksi. Media oli paikalla ja perästä kai jotain kuuluu.

SH23:n ohjauskäyttäytyminen tuntui muuttuvan kummasti, kun reilusti yli 100-kiloinen vanhus istui kyytiin. Täytyy vielä tarkistaa ohjauskulmia olisiko niissä jotain korjaamista. Yläohjaus suoraan haarukoista ei kaikilla oikein toiminut. :roll:

Jälkeenpäin ajattelin, että olisi sittenkin pitänyt ottaa mukaan SH22 https://www.youtube.com/watch?v=1U32de3pPBs, jossa on alaohjaus.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH23

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:

Yläohjaus suoraan haarukoista ei kaikilla oikein toiminut.

Luulen että oli vauhdin puutetta ja tottumattomuutta. Normaali pyörähän kääntyy niin että toista kahvaa viedään eteen ja toista taakse, tässä kahvoja käännetään ranteilla ilman että ne siirtyvät juurikaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH23

Viesti Kirjoittaja irakas »

On löytynyt parikin syytä, miksi SH23:n ohjaus oli kankea ja omituinen ja miksi eteneminen ei oikein sujunut. Olin kokeillut aiemmin erilaisia etupyörien aurauskulmia ja olin viimeksi jättänyt sellaisen aurauskulman, jossa pyörien etuosan etäisyys oli 15 mm pienempi kuin takaosan etäisyys. Kun nyt vaihdoin aurauskulman nollaan ja siirsin keskiötä ja penkkiä n. 8 cm taaksepäin, rupesi homma pelittään aivan toisella tavalla. Painoa etupyörille oli liikaa ja noin iso aurauskulma hidasti menoa. Ehkä vieläkin enemmän siirrän penkkiä taaksepäin. Ohjaus toimii senkin vuoksi paremmin, kun kädet voivat olla suoremmassa asennossa. :mrgreen:

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Vastaa Viestiin