SH23

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH23

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:

Nyt kevyesti kulkee n. 30 km/h nopeuksilla vaikka avainkytkimen asento 250 W.

Ja tällaista myydään katulaillisena :roll: Avustuksen pitäisi loppua 25km/h npeudessa...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH23

Viesti Kirjoittaja jori »

irakas kirjoitti:

Odotin aikanaan jännittyneenä, miten oikeaan etukiekkoon asennettu vahva moottori vaikuttaisi ohjaukseen ylämäissä. Yllätys on ollut suuri, kun ei vaikuta mitenkään. Ei minkäänlaista vääntöä ainakaan huomaa. SH22:ssa, jossa pienempi moottori on sijoitettuna samoin ja välitteinen alaohjaus, vääntää moottori selvästi vasempaan. Siihenkin kyllä pian tottuu.

SH23 oikeassa etupyörässä on olkapoikkeama nolla, SH22 muutaman millin positiivinen.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH23

Viesti Kirjoittaja irakas »

jori kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Odotin aikanaan jännittyneenä, miten oikeaan etukiekkoon asennettu vahva moottori vaikuttaisi ohjaukseen ylämäissä. Yllätys on ollut suuri, kun ei vaikuta mitenkään. Ei minkäänlaista vääntöä ainakaan huomaa. SH22:ssa, jossa pienempi moottori on sijoitettuna samoin ja välitteinen alaohjaus, vääntää moottori selvästi vasempaan. Siihenkin kyllä pian tottuu.

SH23 oikeassa etupyörässä on olkapoikkeama nolla, SH22 muutaman millin positiivinen.

On sinulla hyvä muisti Jori, tai kaivelit vanhoja viestejä, mutta eipä muuta kuin muuttamaan SH22:n olkapoikkeama nollaksi.

Mutta tarkoitathan nyt olkapoikkeamalla aurauskulmaa? :roll:

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH23

Viesti Kirjoittaja jori »

irakas kirjoitti:
jori kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Odotin aikanaan jännittyneenä, miten oikeaan etukiekkoon asennettu vahva moottori vaikuttaisi ohjaukseen ylämäissä. Yllätys on ollut suuri, kun ei vaikuta mitenkään. Ei minkäänlaista vääntöä ainakaan huomaa. SH22:ssa, jossa pienempi moottori on sijoitettuna samoin ja välitteinen alaohjaus, vääntää moottori selvästi vasempaan. Siihenkin kyllä pian tottuu.

SH23 oikeassa etupyörässä on olkapoikkeama nolla, SH22 muutaman millin positiivinen.

On sinulla hyvä muisti Jori, tai kaivelit vanhoja viestejä, mutta eipä muuta kuin muuttamaan SH22:n olkapoikkeama nollaksi.

Mutta tarkoitathan nyt olkapoikkeamalla aurauskulmaa? :roll:

Ei, vaan pyörän keskitason ja ohjausakselin maan pinnan läpäisevän pisteen sivuetäisyyttä. Jättö on saman pisteen pituussuuntainen etäisyys, olkapoikkeama sivusuuntainen.

Olkapoikkeamia.png
Olkapoikkeamia.png (390.3 KiB) Katsottu 6899 kertaa

Tässä kuvassa kaikki olkapoikkeamat ovat negatiivisia. Vetävässä pyörässä (vain toinen puoli vetää) on hyvä käyttää pienempää olkapoikkeamaa vedon muutosten vaikutuksen ohjaukseen minimoimiseksi. Jarrutusvetelyn takia negatiivinen olkapoikkeama on parempi, samoin yksipuoleisen vedon kannalta, mutta vedon vaihtelun suhteen pienempikin negatiivinen poikkeama riittää.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH23

Viesti Kirjoittaja irakas »

80-vuotias mies Lappeenrannasta haki maanantaina SH23:n, ja kohta alkoi ongelmien vyyhti. Sähkölaitteet väliin toimivat ja väliin eivät. Eturenkaiden ripustusrakenteet eivät kestäneet liki 100 kg painoa ja 1200 watin moottoria. Tilaajan mitta tuli täyteen, ja sovittiin kaikesssa sovussa, että kauppa puretaan. SH23 tuli tänään aika tavalla kappaleina takaisin Jyväskylään. :oops:

Tämä oli minulle monella tavalla kova opetus. Keveyden vuoksi ei kannata riskeerata, eikä siistiä liikaa hitsausjälkiä. Vahvuuksien arviointi tapahtuu näppituntumalla ja varmuuskertoimen täytyy olla riittävä. :roll:

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH23

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kyllähän tuollaiset tehot vaatii vähän erilaista lähestymistapaa moneen pyörän yksityiskohtaan. Monikohan kaupallinen trike kestäisi jos päälle laitetaan täysi kuorma ja sitä revittäisi yhdestä eturenkaasta mopon tehoilla? Tukevammat rakenteet taas nostavat painoa, laite menee hankalammaksi käsitellä ja varastoida kun ilman kaveria ei saa enään nostettua.
Hyvä opetus myös muille jotka suunnittelevat omavalmisteensa myyntiä, aina ei mene kuin "strömsöössä".

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: SH23

Viesti Kirjoittaja PW »

PW kirjoitti:

Tänään tällä pyörällä vähän kaupungilla pyörähdin, ja siitä joitakin ajatuksia päissäni pyörittelin.
Miten lie nuo aurauskulmat meikäläisen painolla, Nokian vaaka näytti 93kg - vähän semmonen tuntuma ett nuo etupyörien ripustukset antaa periks miun painolla ja auraukset vaihtelee sen mukaan. Ohjaustangoista ei kovin rajusti voi vedellä myöskään, kevyemmällä kuskilla voi toimiakin.
Penkin alla oleva poikkituki painaa meikäläisen pakaroita, kovin pitkiä matkoja en tällä pystyis - johtuneeko taas painostani. Kattelin ett eikö sen penkin voi ripustaa noihin poikittaisrunkoihin - säästys painoakin vähän.
Raskaammalle immeiselle penkin kumiköydet vois varmaan myös jättää pois.
Monessa nuijapäässä takapyörä on vinossa, Jorin kanssa niitä Viron reissulla sihtailtiin ja ihmeteltiin ett miks se takahaarukan nivel on niin kapea ku penkin alle mahtus paljon leveempikin :?
Parannusehotuksia saa käyttää mutt ei oo pakko :wink:

Petri

Tuossa viestissä epäilin noita ripustuksia, siihen kun lisää sähkömoottorin aiheuttamat voimat :roll:
Onko siinä toisessa pappatrikessä erilaiset ripustukset ja onko siinä sähköä ollu käytössä?

Petri

Viimeksi muokannut PW, 10 Syys 2014, 22:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH23

Viesti Kirjoittaja irakas »

jviirret kirjoitti:

Kyllähän tuollaiset tehot vaatii vähän erilaista lähestymistapaa moneen pyörän yksityiskohtaan. Monikohan kaupallinen trike kestäisi jos päälle laitetaan täysi kuorma ja sitä revittäisi yhdestä eturenkaasta mopon tehoilla? Tukevammat rakenteet taas nostavat painoa, laite menee hankalammaksi käsitellä ja varastoida kun ilman kaveria ei saa enään nostettua.
Hyvä opetus myös muille jotka suunnittelevat omavalmisteensa myyntiä, aina ei mene kuin "strömsöössä".

Jukka

Juuri näin! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH23

Viesti Kirjoittaja irakas »

PW kirjoitti:

Petri

Tuossa viestissä epäilin noita ripustuksia, siihen kun lisää sähkömoottorin aiheuttamat voimat :roll:
Onko siinä toisessa pappatrikessä erilaiset ripustukset ja onko siinä sähköä ollu käytössä?

Petri[/quote]

Joo, olet aivan oikeassa. Pappatrike SH22:ssa on paremmat ripustukset, joita harmikseni en toteuttanut SH23:ssa. Onneksi voin ne nyt vahvistaa samanlaisiksi.

Kyllä olen ajellut koko kesän alkuperäisellä pappatrike SH22:lla, jossa on 250 watin moottori 24 voltin jännitteellä ja 16 Ah:n akulla. Virtaa on riittänyt n. 30km:n matkoihin.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH23

Viesti Kirjoittaja irakas »

Olen saanut SH23:n kunnostettua Lappeenrannan kokemusten jälkeen ja täytyy sanoa, että hyvä tuli. Sähkölaitteet toimivat erinomaisesti. Olen asentanut renkaiksi viimeinkin kunnon Schwalbe Road Cruiser Activet http://www.bikester.fi/355701.html , ja täytyy tunnustaa, että ällistyttävän hyvin pyörivät. Olenhan aina ajellut halpisrenkailla. Välistä tuntuu, että pyörä melkein karkaa alta, tai ihan niin kuin joku työntäisi vaikka moottori ei olisi päälläkään, kun on tottunut niin hitaisiin renkaisiin.

Keskinoppeudet ovat liki puolittuneet ja Wessmannin mäkikin nousi tuossa päivällä kevyesti 25 km/h, kun aikaisemmin olen madellut sitä 7 km/h. Jatkuvasti täytyy pitää huolta siitä, ettei aja liian lujaa ja säikyttele ihmisiä. :mrgreen:

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: SH23

Viesti Kirjoittaja PW »

Kuvia, kiitos muutoksista. teitkö jotain noille etukiekkojen ripustuksille?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH23

Viesti Kirjoittaja irakas »

SH23 2.10.14.1.jpg
SH23 2.10.14.1.jpg (310.92 KiB) Katsottu 6188 kertaa
SH23 napamoottori.jpg
SH23 napamoottori.jpg (415.23 KiB) Katsottu 6188 kertaa
PW kirjoitti:

Kuvia, kiitos muutoksista. teitkö jotain noille etukiekkojen ripustuksille?

Ylempänä olevassa kuvassa on etukiekkojen ripustus korjauksen jälkeen, alempana ennen korjausta. Hitsasin tukikolmiot tukemaan haarukan kannattimia niinkuin SH22:ssakin olin tehnyt. Hyvin on nyt kestänyt. Myös moottorihaarukan akselihahlon reunoja olen vahvistanut lisähitsauksin.

Ajoajat Vaajakoskelta Jyväskylään ovat puolittuneet. :mrgreen:

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: SH23

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

irakas kirjoitti:

Ajoajat Vaajakoskelta Jyväskylään ovat puolittuneet. :mrgreen:

Jep, minuakin kiinnostasi kovasti tällainen ajoajan puolittaminen... Sehän tarkoittaisi nopeuden kaksinkertaistumista. Mahtaisiko se onnistua vaikka Nummela-Ojakkala- Nummela välillä? Ks. vaikka
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 165#p51495

Äh, taitaa olla silti liikaa vaadittu...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH23

Viesti Kirjoittaja irakas »

Ajoaika Vaajakoskelta Jyväskylään Rantaraitin alkuun ilman sähköavustusta vei 20 minuuttia, nyt sähköavustuksella 10 minuuttia.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: SH23

Viesti Kirjoittaja PW »

ajarmala kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Ajoajat Vaajakoskelta Jyväskylään ovat puolittuneet. :mrgreen:

Jep, minuakin kiinnostasi kovasti tällainen ajoajan puolittaminen... Sehän tarkoittaisi nopeuden kaksinkertaistumista. Mahtaisiko se onnistua vaikka Nummela-Ojakkala- Nummela välillä? Ks. vaikka
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 165#p51495

Äh, taitaa olla silti liikaa vaadittu...

Laita tarpeeks iso moottori :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin