Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jviirret kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Harmikseni en ole ajanut yhdelläkään sarjavalmisteisella tadpolella, keskittävätköhän ne toivotulla tavalla?

Savenmaan tadpole käyttäystyi juuri kuten mun Kinneri. Välillä rullasi pitkästi väpättämättä, mutta välillä väpätti ihan hervottomasti. Jos yksi käsi oli tangolla "iskunvaimentimena" niin ei tuntunut yhtään että alkaisi väpättämään. Eli kun kädet vaimentaa ohjauksen pienen värinän niin rakenne ei pääse aloittamaan hervotonta värähtelyä.

Jukka

Siis sama käytös kuin lwb tadpolessani ilman ohjausiskaria.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä

Viesti Kirjoittaja jori »

Jättö kääntää ohjauksen menosuuntaan, siis myös viettävän tien alamäkeen, ohjausakselin kallistus pyrkii kääntämään rungon suhteen suoraan. Väpätyksen vaimentuminen riippuu jätön, renkaan leveyden ja ohjausakselin kallistuksen suhteista, kun tiekosketuspiste siirtyy ohjauksen kääntymäkulman mukana. Renkaan leveys suurentaa siirtymävaikutusta. Vinot ohjausakselin kulmat vähentävät väpätystä – molemmat kulmat, sekä taka- että sivukallistuma– sillä ne siirtävät kosketuspistettä ja nostavat keulaa ohjauskulman kasvaessa. Kulmien jätön ja renkaan leveyden suhteet ovat siis tarkoin valittava ja yhteen sovitettava, jotta ohjauksesta tulisi miellyttävä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Viimeinen osa äskeisestä viestistä tarvinnee lisäinfoa käytännön suunnittelussa. Taustaa: Taisin keksiä uuden suunnitteluprioriteetin itselleni, kun käsi on joutunut normaalia kovemmalle ja helpotusta ei ole näkyvissä sekä ajomääräni puolittui tänä vuonna. Siksi tarvitsen iskunvaimennusta parantaa.

Eilen luin speksejä eri leveistä renkaista ja törmäsin varoituksiin shimmy, eli väpätysongelmista. Kokeilin jäykällä alu pystärillä Schwalbe Marathon Winter 42-622 renkain paineiden alennusta ilmoitetun alarajalle ja en ole vaikuttunut sadekourujen tärinän vaimennuksesta vajaissa vauhdeissakaan. Liian lyhyt testi muiden ongelmien kartoittamiseen. Ja 2 baria litistyi liikaa turvallisuuden tunteen kannalta, kun jarruttaessa eturengas mataloitui ja leveni. Tuntui myös lötköltä ja pelottaa kaarteet vauhdissa. Lisään 2,5 bariin jatkon kannalta.

622 voi onnistua nojakkiin taakse kaksipyöräisessä, mutta ei kai näin lyhyellä kuskilla ja mataluushaaveilla eteen sekä pienemmällä renkaalla ilmatila töyssyjen vähentämiseen vähenee. Toki iskuja vähentää teräksestä ohuemmasta putkesta rungon tekeminen. Kmxkarts Viper R, teräksestä, perusteella Kenda Kwest ei ehkä riitä kaikkialla ja kokeilin kuoppaisella hiekkatiellä pääasiassa, joten olen pähkinyt leveää rengasta iskunvaimennukseksi.

Marathon Winter on vähiten iskuja vaimentava rengas, jota olen kokeillut ja Durano vs Durano plus vs Pasela vs Gp4000s2 vs Ultremo ZX osoitti iskunvaimennuksen vaihtelevan paljon. Pitää kokeilla eri leveitä renkaita Streetmachinessa, kun virallisesti se ottaa 50 mm leveitä. En ole mitannut, meneekö leveämpiäkin. Viper R maastossa väpätti reilusti ja on tadpole, jossa on keskitys sekä ohjaustapit kiinni etuakselissa. Tuota olisi hyvä välttää turvallisuuden ja käsien keston kannalta. Voin ajoittain ajaa kipeällä kädellä ehjän lepuuttamiseksi.

Kun hinnan, painon, yksinkertaisen rakentamisen ja huollon helppouden tien päällä kiss suunnittelu osuu minuun kuin rekka ja sen kuskin nyrkki silmään, niin väpätys pitäisi yksikätistä ajoa varten suunnitella kuntoon. Onko jotain valmista ohjetta tai teoriaa mitoituksille delta, tadpole ja kaksipyöräinen? En ole lyönyt lukkoon, mutta kaksipyöräinen, 2t3 ja delta pienen varastotilan vuoksi ovat etusijalla. Nykytiedolla. Kaksipyöräinen Streetmachinea lyhyempi houkuttaa ketteryyden ja varadtoinnin kannalta, vaikka se mataluuden halun ohella viittaa 406 kokoon kaikkialle. Keveys ylämäkeen on kaksipyöräisellä mahdollista ilman lisäpyörän kitkaa. Ja osakate vähintään houkuttaa, jolloin tuulen välttämiseksi mataluustarve korostuu. Mutta delta sekä 2t3 eivät ole ulossuljettuja, kun Viper kiipeää ja tuuli ei katteella haittaa kolmipyöräistä. Siksi kaksipyöräinen laajennusmahdollisuudella 2t3ksi olisi turvallisin vaihtoehto, mitä olen keksinyt. Jos vain ongelmia voisi välttää. Ei auta renkaiden iskunvaimennus, jos eturengas vatkaa niin, että täristää kuskia käden kipeyttäen. Tärinä on erittäin pahasta vammautuneelle kädelleni.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä

Viesti Kirjoittaja jori »

Kuten tuolla aiemmin kuvailin, ohjauskulman vinous ja renkaan leveys pitää olla tasapainossa. Leveä rengas vaatii vinomman ohjausakselin kulman ja päinvastoin. Polkupyörän on hienovireinen design, johon ei noin vain voi mennä muuttamaan mitään mittaa aiheuttamatta ongelmia. Polkupyörän ohjausgeometria on mitoitettu kapealle renkaalle. Pystyohjauksiset kilpapyörän renkaan leveydelle ja vanhat pitkärunkoiset "mummpyörät" 47 mm renkaille. Jos tuollaiseen laittaa 120 mm läskirenkaan muitta mutkitta, on selvää, että tulee ongelmia.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

vaaka kirjoitti:

Tärinä on erittäin pahasta vammautuneelle kädelleni.

Jalka-ohjatut ei väpätä/täristä ;) Soveltuvat tosin huonosti katettaviksi :(

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jviirret kirjoitti:

Jalka-ohjatut ei väpätä/täristä ;) Soveltuvat tosin huonosti katettaviksi :(

Jukka

Kyllä ne jalkaohjatut sopivat melko hyvin katettavaksi, kunhan rajoittaa kääntökulman tehdasvalmisteisten kinnerien tasolle.
Muuten, noin pienillä kääntökulmilla ei tarvitse välittää ackermanista tuon taivaallista ja ainakin talvikäytössä nelipyöräisessä voisi olla jäykkä veto molemmissa renkaissa ilman tasauspyörästöä.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:

ainakin talvikäytössä nelipyöräisessä voisi olla jäykkä veto molemmissa renkaissa ilman tasauspyörästöä.

Eikö tuo ole kaarteessa vähän vaarallista kun toinen takarengas joutuu luovuttamaan pitonsa erisuuruisten pyörimisnopeuksien vuoksi?
Toisaalta, pito lähtee siltä renkaalta kummalla sitä on vähemmän...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jviirret kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

ainakin talvikäytössä nelipyöräisessä voisi olla jäykkä veto molemmissa renkaissa ilman tasauspyörästöä.

Eikö tuo ole kaarteessa vähän vaarallista kun toinen takarengas joutuu luovuttamaan pitonsa erisuuruisten pyörimisnopeuksien vuoksi?
Toisaalta, pito lähtee siltä renkaalta kummalla sitä on vähemmän...

Jukka

Ei sitä luistoa edes huomaa noilla em. kääntökulmilla, koska pyörintänopeusero on niin kovin pieni.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä

Viesti Kirjoittaja jori »

Muistan jostain nähneeni mittauksen, jossa paras kitkakerroin löytyy noin 20% luistolla. Kääntösäteellä 5 m ja 1 m raidevälillä ollaan vasta puolessa välissä menossa tuolle alueelle. Puolessa siksi, koska ulompi pyörä luistaa jarrutuksen suuntaan ja sisempi vedon.
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä

Viesti Kirjoittaja vaaka »

avoiding delta tricycle shimmy luin muutaman ekan sivun tuolla googlehaulla. Ja huh huh. http://www.jetrike.com sisälsi yhden hepun analyysiä joillain laskukaavoilla sekä analyysillä mittojen sekä kulmien vaihteluväleistä erilaisissa pysty- ja nojapyörissä. Lisäksi oli cad piirrosvinkit 12 askeleessa, miten hän suositti pyörää suunniteltavan ja mitä karkeita mittoja 30 asteen penkillä, korkeammalla istuinkorkeudella kuin haluan ja ehkä virheellisellä rystysten ja polvien suhteella. Jää nähtäväksi. Yksi kuukkelointilinkeistä johti keskusteluun eturenkaan väpätyksestä pääosin tadpoleissa, mutta vähän oli delta-asiaakin.

Olen iloinen tosi matalan penkin halustani deltavaihtoehtoa ajatellen, kun jetrikessä sanottiin 70 cm leveän 25 cm istuinkorkeuden drltan olevan vaarallisen. Ali saattaa mennä. Näytti niin haastavalta kallistamattoman deltan teko kiss syystä, että voi olla vaikeaa tai mahdotonta tehdä ensin kaksipyöräinen ja tarvittaessa muokata se deltaksi supermatalalla penkilläkin.

Lyhyt runkotoivekin alkoi vaikuttaa haasteelta mutkasietoisuuden ja hätäiseksi uhkaillun ohjausnopeuden johdosta. Se haastaa parkkitilassa osiin purettavan deltan/2t3 hommaa. Hankala vaatimuspari tiukat käännökset kaupungissa ja väpättämätön ohjaus suurissa vauhdeissa yhdessä mielellään Streetmachinea 5 cm lyhyemmällä pyörällä. Tai lyhyemmällä ja ainakin etukatteella. Etuveto voi silti pelastaa paljon taittamisen tai osiin jakamisen avulla. On siinä päätöksiä tehtäväksi ja liikkuvia osia sekä ristiriitaisia tavoitteita. Jos tilaa, rahaa ja kuntoa olisi, tekisin kai kaksi pyörää. Yhden kahdella renkaan ja toisen kolmella. Kaikkea ei voi saada.

2t3 ohjauksen väpätysherkkyydestä ei ole hajua, kun en ole vielä lukenut uudestaan kaksiraiteisketjuja kun päivä meni googletuloksien alkuja lukiessa.

Onko python jalkaohjattu? En muuta ole niistä lukenut kuin, että haastavat käsittelytaitoja. Ja tubesta nähty unkarilainen heppu ajamassa pienentyviä käännöksiä kaatumiseen asti. En ole katsonut rakentamismahiksia, vaikka täällä on kehuttu helpoksi tehdä, kun asun paljon tiukemmin kääntyvää ja paremmin hallittavaa pyörää vaativassa kaupungissa. Flevo on jalkaohjattu, mutta olen vakuuttanut itselleni, että se on liian vaikea tehdä ja ylläpitää sekä painava nykymahdollisuuksilleni. Muista jalkaohjatuista en ole kuullut. Jalkaohjaus ei ole pakollinen, kun olen ajanut paljon yksikätisesti maantiellä ja hitaissa vauhdeissa välillä kaupungissa. Välillä helpottaen ehjää kättä lyhyillä yksikätisillä kipeäkätisillä pätkillä. Olen pystynyt ajamaan muutamana peräkkäisenä päivänä kohtuukivuin kaupungissakin yksikätisyyttä hyödyntäen.

En tähtää aitoon fatbikeen painon takia, kun kyrsii jo 50-60 mm luokankin lisämassa. Kojak 50-559 on yllättävän kevyt ja siksi kai kokeilen sitä ensin nykypyörään keväällä. Kun leveää Kojakia ei ole 406 koossa, kokeilen ensin leveän takarenkaan vaikutusta. Jollain vanteella Big Apple 50-406 on kuulemma 45 mm leveä, joten mietityttää, menisikö 60-406 tai joku muu yli 50 mm leveä Streetmachineen eteen, jos takarenkaan kasvatus ei riitä. Pelkään kiioeäväni perä edelle puuhun rengastestien järjestyksessä. Pieni etunen on kiinni ohjaustangossa, joten ehkä olisi tärkeintä pehmustaa etupää ensin. Aerohaittaa tulee enemmän kuin takasen levityksestä.

Rengasvalintakin on työn alla. Schwalbea ja Contia pitävät Jan Heinen lisäksi muutkin jäykkinä täristävinä. Pehmein kokoonsa nähden ja toiseksi taipuvaseinäisin rengas, jota olen ajanut on Conti gp4000s2 28mm 622. En tiedä edes sakujen renkaiden eliniästä, kun puhkeamattomuus on tärkeää. Ei ole tien päällä kivaa korjata rengasta ja kipeällä kädellä vähemmän. Yöajokokemusta on, mutta mieluummin ajaisin päivän päämäärään valoisalla kirittämättä, kun kuntoni riittää kuitenkin vain ähkyssä lopettamiseen pitkillä päivälenkeilläkin.

En siis vielä luovu jonkinmoisesta kolmipyörävaihtoehdosta, mutta yritän pähkiä kaikki tarpeet täyttävää kaksipyöräistä, josta voi saada normaalin kompromissitason kolmipyöräisen. Ehkä jopa muokattavan molemmilla rengasmäärillä konfiguroitavan. On jo osoittautunut päivän lukujen perusteella pahaksi haasteeksi, mutta olen vasta setvimässä haasteita, tavoitteita lopullista tavoitetta. Tai ensimmäistä välivaihetta kaksipyörää.

Käytännön haasteet tässä vaiheessa ovat opittavien asioiden määrä. Osan laskukaavoista löysin, mutta kokonaisuutta eri osien kulmien ja mittojen sovittamisesta istuinkorkeuteen ja -kulmaan, renkaiden leveyteen, toe in, jätön, ohjaustangon kulman, camberin ja muiden ohjausgeometriamittojen ym. ja ohjaustavan valintaan jne. vaatii vielä lisää laskukaavojen löytymistä. PWn kukkakeppiohjaus 2t3 kokeilussa houkuttaisi, mutta stereona pitäisi tehdä. Kevyt rakenne. Haitannee sivusta istumista yläohjauksella, mikä on nyt hinku, kun helpottaa istumista kiinteän etukatteen taakse.

Sitten pitää setviä, mitä muuta pitää osata ennen suunnittelun aloittamista. Rengaskokeet ovat helppo alkupään testattavissa oleva tiedonhankintatapa. Sitten syö, jos kokeiltavat renkaat eivät riitä edes Streetmachinen jousilla. Jotka ovat kuluneita tosin. Lisäksi pitäisi vielä kerran löysentää jousituksia. Edestä ei oikein uskalla löysentää paljoa ainakaan ajokokemuksen perusteella, mutta takana on varaa, kun vain käsi kestäisi säätämisen. Jäykkää on. Pehmeämpi rengas antanee anteeksi löysemmän kuin kireän nykysäädön. Kuten sanoin jousi on kulunut ja keskisäädöillä pohjaa vauhdissa töyssyissä Kojakilla 35 mm leveydellä sekä Marathon Racerilla.

Kiero pelottava idea on wanhan painavan Streetmachinen hyödyntäminen. Runko on kaksi omistajaa sitten tarvinnut hitsauskorjauksen. Joten jos wanhuksen osia kierrättäisi ja tuhtia etujousitusta poistaisi sekä rungon uusisi kevyemmäksi, voisi hinta olla järkevä ja varastointirajoitteiden puitteissa olla suorituskyvylle parannusta naapurien hyväksymällä tavalla. En siis ole vaurioittamassa mitään, jotta tehdaskuntoon voin palauttaa. Perä saattaa pudota 559>406 tosin ja siinä on pähkimistä takavaihtajan maavaran kanssa. Silloin jäisi luultavasti takavetoiseksi työmäärää vähentääkseni, tosin ehkä etuveto vähentää painoa ja parantaa tehohäviöiden tilannetta. Eli vasta suunnittelukokousta valmistelevaa kutsuaietta harkitaan :D

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti:

Muistan jostain nähneeni mittauksen, jossa paras kitkakerroin löytyy noin 20% luistolla. Kääntösäteellä 5 m ja 1 m raidevälillä ollaan vasta puolessa välissä menossa tuolle alueelle. Puolessa siksi, koska ulompi pyörä luistaa jarrutuksen suuntaan ja sisempi vedon.
Kuva

Ralliautoissa käytetään soralla tätä 15-20% luistoa kitkan parantamiseen, koska kuvio puhdistuu tällöin keskipakoisvoimasta. Saattaa toimia lumellakin, mutta tuskin toimii asfaltilla?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä

Viesti Kirjoittaja jori »

jori kirjoitti:

Kuten tuolla aiemmin kuvailin, ohjauskulman vinous ja renkaan leveys pitää olla tasapainossa. Leveä rengas vaatii vinomman ohjausakselin kulman ja päinvastoin. Polkupyörän on hienovireinen design, johon ei noin vain voi mennä muuttamaan mitään mittaa aiheuttamatta ongelmia. Polkupyörän ohjausgeometria on mitoitettu kapealle renkaalle. Pystyohjauksiset kilpapyörän renkaan leveydelle ja vanhat pitkärunkoiset "mummpyörät" 47 mm renkaille. Jos tuollaiseen laittaa 120 mm läskirenkaan muitta mutkitta, on selvää, että tulee ongelmia.

Täydennän tätä vähän kuvina, niin ymmärrätte paremmin, mitä yritän sanoa.
Kuva
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Shimmy hakusanalla tuli ilmailusaittikin vastaan ja deltalaskutelineinen kone ilman potkuria ja vasemman siiven kärjen varassa makaava kone oikea rengas ilmassa oli jotenkin surullinen näky. Oli hyvää analyysiä kunkin renkaan päälläoleva paino kussakin tialnteessa ja muut syyt sekä korjaukset. Ei kaikki suoraan siirrettävissä pyöriin, kuten laskeudu hitaammalla nopeudella ja verä peräsimet ylös :-)

Painopiste pitää deltassa saada tosi alas kippaamisen ja mahdollisesti väpätyksen välttämiseksi, miten 2t3ssa? Tosi alas siis tarkoittaa mieluummin alle 20 cm, kuin 25 cm maasta istuinkorkeutta, kun shimmy on kohdillaan mitoista johtuen. Jetriken sivuilla mainittiin joissain trikeissä, kuten joissain KMXKartseissa tadpoleissa käytetään 18 tai 16 tuumaisia painopisteen laskemiseksi.

Valitttavasti tarkat laskukaavat kaikille osille auttavat enemmän kuin periaatekuvat. Onneksi alkuun pääsee Jetriken kaavoilla. 12 asteen minimiä suositti hän öö oliko se camber se renkaiden kääntö ylhäältä kohti toisiaan? Haasteellista jos kaksipyöräisen konvertoi lisäämällä paloja ja kolmannen renkaan. Ja tehden silti järkevän kaksipyöräisen ensin.

Plussapuolella Schwalbe Tryker on kevyt rengas ja jos se lisää renkaiden kestoa monimutkaisemmat väännöt useissa akseleissa kolmipyörä vs kaksipyörä, onpahan yksi asia vähemmän murehdittavaksi. Iskunvaimennus tarvittaessa lisättävä sitten tankoteipein ja penkin päällysin, jos muu ei riitä.

Vastaa Viestiin