Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Onko tämä peli ollut jollakin aktiivikäytössä? Olisi kiva kuulla mielipiteitä ja/tai parannusehdotuksia.

Onko takimmaisen renkaan "pakko-ohjaus" välttämätön? Voisiko se toimia vapaaehtoisuuteen perustuvana, kuin ostoskärryn rengas?

Jossain ketjussa keskusteltiin siitä, ett oikeen takahaarukan vois jättää jäykäksi (ei kääntyvä) - pienentäs vetävien takakiekkojen matkaa toisistaan n. 25-30cm:ksi - jäänyt kokeilematta vielä tämäkin :roll:

Näimpä, eihän sivuvaunu pyörissäkään käänny kuin eturengas. Sivuvaunun rengas tosin on lähes samassa akselilinjassa kuin toinenkin takarengas, mikä on välttämättömyys jos vain etupyörä ohjaa. Jos sivuvaunupyörässä kaikki paino on sivuvaunussa niin kippaa toiseen suuntaan käännyttäessä hyvinkin hitaassa vauhdissa. Tätä voisi hillitä siirtämällä istumakohtaa taaemmas ja se taas veisi kaiken pidon eturenkaalta. Eli järkevämpi siirtää eturengas keskelle ja tehdä normaali delta, joka taas menee raskaasti lumessa kolmen renkaan jäljen vuoksi... Sama siis ajella talvet kaksipyöräisellä pystypyörällä ja kesät nojakilla/kinnerillä ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Ei sivuvaunullista kannata apinoida. Sehän on tehty kaksipyöräiseksi, mutta siinä on lisävaruste. Aiheuttaa turhia kompromisseja joita ei alunperin kolmipyöräiseksi suunnitellussa tarvi tehdä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Onko tämä peli ollut jollakin aktiivikäytössä? Olisi kiva kuulla mielipiteitä ja/tai parannusehdotuksia.

Onko takimmaisen renkaan "pakko-ohjaus" välttämätön? Voisiko se toimia vapaaehtoisuuteen perustuvana, kuin ostoskärryn rengas?

Jossain ketjussa keskusteltiin siitä, ett oikeen takahaarukan vois jättää jäykäksi (ei kääntyvä) - pienentäs vetävien takakiekkojen matkaa toisistaan n. 25-30cm:ksi - jäänyt kokeilematta vielä tämäkin :roll:

Kyllä tuokin mahdollisuus on käytännön laitteessa mahdollinen. Tässä kuitenkin -kun oli opinnäytetyö- maksimoitiin: vetävän pyörän kuormaa, niin että myös ohjaavalle pyörälle jää kuormitusta, niin että ohjaaminen on tukevaa, eikä etupyörä hyppelehdi ylämäessä sivuhyppyjä. Tästä syystä päädyttiin takimmaisen pyörän pakko-ohjaukseen. Samoin vietiin kääntyvyys äärimmilleen, joka johti aika loivaan takimmaisen pyörän ohjausakselikulmaan. Vino ohjausakseli mahdollisti jyrkän kääntymisen myös oikealle ilman raideleveyden kasvattamista. Kaiken lisäksi valmistettavuuden periaatteena oli puettavuus matalaan laatikkoon pakattavaksi, jotta laitteen teettäminen konttimatkan takana olisi ollut edullista. No, hyvä varastoitavuus on tietysti tärkeää lyhyempienkin matkojen kuljetuksissa ja kaupassa myös.

Nämä kaikki, vain koska piti optimoida tilankäyttöä, painoa, valmistettavuutta ja koska se vaati taitoa ja ajattelutyötä, jota opiskelijan piti osoittaa osaavansa. :twisted:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Viime kesänä kokeilin sitä kaksrattaisen nojakin sivuvaunua. Takarenkaan ja sivuvaunun renkaan akseliväli ei voi käytännössä olla mitään. Jo 10cm akselivälillä sivuvaunun rengas jäkittää normaali 90 asteen risteyksessä häiritsevästi.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä

Viesti Kirjoittaja jori »

Olen nyt pari viikkoa käynyt tällä Hervannassa töissä ja kerryttänyt havaintoja ja ajokokemuksia.
Pyörä on yllättävän valmis peli työmatkakäyttöön. Sillä on hauska ajella kesäkelissä hiljakseen ja kiireettömästi ja pystyn lähes hikoilematta lorvailemaan Hervantaan nousevan mäen ylös niin, ettei aivan välttämättä tarvitse suihkuun mennä heti työmaalle päästyäni.

Jarrut pitäisi laittaa paremmat. Nythän siinä on vain tuo etupyörän maatiejarru. Maantiejarru sinänsä riittää kyllä, sillä tuollakin saa etupyörän lukkoon, eikä vauhti siltikään paljon hiljene. :shock:

Etuhaarukka.JPG

No, tämä on tavallaan hyvä, niin ei tule räimittyä koeajokunnossa nopeuksia, jossa ajokki ei kenties ole hallittavissa. Toistaiseksi on ollut ihan hyvin hallittavissa myös alamäen polkemisnopeutta kovemmissakin nopeuksissa, vaikken tuon jarrun takia olekaan hirmuisia vauhteja päästänyt kertymään. Ohjaus on vähän ärhäkkä ja pään sijainti kiinteän pyörän takapuolella tekee vaikutelmasta aluksi rauhattoman ja epästabiilin tuntuisen. Vaikutelma menee kuitenkin ohi, kun pyörällä on ajellut pidempään.

Ylämäessä on havaittavissa sivuvetopyörän vaikutusta ohjaukseen, mutta ei häiritsevästi. Ohjaussauvasta pitää kuitenkin pitää kiinni.

Istuinhihnaa voisi tuohon virittää vielä kolmannen kolmen metrin pätkän, mutta panin pahvilaatikon hihnojen päälle ja selkänojan yläputkeen putkieristeen pätkän pehmikkeeksi, niin tuohan on varsin mukava istuttava ainakin sen reilun puoli tuntia, joka työmatkaani menee.

Istuinpehmusteet.JPG

Säädin kampiakselin oikeaa päätä vähän edemmäs, niin ketjun lievä rahina eturattaassa väheni, kun ratas kääntyi ketjun suuntaiseksi. Kampura on kyllä minulle kymmenen tai jopa viisitoista senttiä liian lähellä, mutta eipä tuo ole pahemmin haitannut.

Kampilaakerin pää65.JPG
Kampilaakerin pää65.JPG (128.69 KiB) Katsottu 2752 kertaa

Hiukan haittaa alkuperäisen mitoituksen jälkeen tehty ohjauslaakereiden lisäyksen aiheuttama vinous. Laakerointihan lisättiin vain oikealle puolelle ja vasemman puolen kääntymätön vetävä pyörä jäi samoihin droppareihin. Runko on siis sen pari senttiä vinossa vasemmalle. Pitäisi ainakin paksumpi rengas hommata vetävään kiekkoon. Jos rupeaa viisastelemaan, voisi noita oikean puolen haarukoita säätää ylemmäs, mutta en taida viitsiä ainakaan vielä.

Hauska ominaisuus tässä on, kun ajetaan töyssyihin, rotvallin reunaan tai routavaurioihin. Epätasaisuus keikuttaa pyörää kolmessa vaiheessa sivuttain. Ensin etupyörän kohdalla, sitten keskipyörän kohdalla vastakkaiseen suuntaan ja taas takapyörän kohdalla takaisin alkuperäiseen suuntaan. Koska sivusuunnassa kuski ei ole jäykästi tuettu pyörään, pääsee runko keikahtamaan vapaasti ja koko runko toimii kunkin pyörän kohdatessa töyssyn eräänlaisena heilurivartena. Kaksi pyörää tukee, kun kolmas heilahtaa. Erittäin siististi menee muun muassa pyörätien alle kasvaneiden asfalttia nostaneiden puun juurien yli. Paljon paremmin kuin Pakoputkipyörä tai Baaripyörä. :D

Viimeksi muokannut jori, 17 Elo 2015, 11:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä

Viesti Kirjoittaja PW »

Hyvä ett tämäkin hieno laite on päässy liikenteeseen ja saadaan käyttökokemuksia.
Kuva ois kiva tän hetken tilanteesta - tai vaikka pari :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kiva kuulla käyttökokemuksia! Miten alamäessä, keskittääkö ohjaus eli uskaltaako löysätä ohjaussauvasta irti?
Normaalisti kolmipyörissä kaksi rengasta osuu yhtä aikaa kanttareisiin ja muihin epätasaisuuksiin. Se häiritsee voimakkaasti leppoisaa tunnelmaa. Siinä tuli yksi tärkeä syy lisää rakentaa 2T3.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä

Viesti Kirjoittaja jori »

Lisäilin kuvia aiempaan viestiini.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami tekee tällaisen, mutta kai peilikuvan, eli oikealta vetävän ja vasemmalta ohjattavan. Mietin tuossa aamulla töihin ajaessani, että tuostahan saattaisi olla vain hyötyä, kun kuskin takapuoli mahtuisi vieläkin lähemmäs vetävän pyörän tasoa ja vieläkin suurempi osa painosta olisi vetävällä pyörällä. Toki siihen täytyy tehdä kampiakseli, joka kurkottaa enemmän oikealle, koska ketjulinja tulee rungon ulkopuolelle oikealle, mutta tämähän vain helpottaa rungon kuormituksia ja mahdollistaa kapeamman rungon mitoituksen.

Noita vinoja ohjausakseleita moni kummastelee, mutta ne ovat sellaiset vain äärimmilleen viedyn tilankäytön ja painon minimoinnin tavoittelun takia. Pitihän opiskelijalle keksiä tarpeeksi haastavia tavoitteita. Ne eivät siis ole välttämättömiä, mutta kokonaismitat ja paino helposti kasvavat, jos niistä luovutaan. Rakenne on helposti muutettavissa isopyöräisemmäksi, joka tietenkin parantaa huonon alustan kulkua, mutta ison kiekon heikko sivuttaisvoimien kestävyys asettaa omat rajoituksensa. Pyörän painopisteen korkeushan ei riipu tässä mallissa kiekkokoosta käytännössä lainkaan.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Jori, keskittääkö ohjaus? Meneekö pyörä suoraan jos löysää ohjaussauvasta irti?

Mietin vain sitä omien kokemuksieni perusteella, että onko negatiivinen jättö ainut tapa saada kolmipyörän ohjaus keskittäväksi?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti:

Jori, keskittääkö ohjaus? Meneekö pyörä suoraan jos löysää ohjaussauvasta irti?

Mietin vain sitä omien kokemuksieni perusteella, että onko negatiivinen jättö ainut tapa saada kolmipyörän ohjaus keskittäväksi?

Ei keskitä, vaan hakeutuu automaattisesti loivaan kaarteeseen oikealle. Sen syy on tällä hetkellä aavistuksen verran positiivinen olkapoikkeama tai pieni aurausvirhe, joka kääntää ohjauksen loivasti oikealle. Ohjaus kuitenkin stabiloituu ja muuttuu jäykemmäksi vauhdin kasvaessa, kuten pitääkin, vaikka pieni momentti oikealle jääkin jäljelle. Katson huomenna tarkemmin, mistä on kyse.

Ei ajoneuvoissa normaalisti voi käyttää negatiivista jättöä. Python on poikkeus, jossa etusilmukan ja jalkojen paino kompensoi negatiivisen jätön epästabiilisuusvaikutuksen. Ei sillä itsekeskittyvyydellä oikeasti ole mitään tekemistä negatiivisen jätön kanssa liikkuvassa pyörässä paikoillaan istuen jalat maassa on tilanne tietenkin toinen. Paikallaan tehdyt kokeet antavat virheellisen mielikuvan keskittävyydestä. Kaksipyöräisen kallistuskulma häiritsee vielä lisää tuota vaikutusta. Jätön pitää siis olla stabiilissa pyörässä edessä positiivinen ja takana lähellä nollaa tai hiukan negatiivinen.

Keskittävyys johtuu kaarteen aiheuttaman keskipakovoiman vaikutuksesta ja ohjausakselin sivukallistumasta. Jos vaikutus ei hakeudu suoraan, on olkapoikkeama jotain muuta kuin nolla yhdeltä puolen ohjattavassa tai kahdella rinnakkaisella ohjaavalla pyörällä varustetussa ajoneuvossa eri puolilla toisistaan poikkeava.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tämä lwb tadpole ei keskitä ohjausta, vaan puoltaa tien kaltevyyden suuntaan vauhdista riippumatta. Hase kettweisel tuntui samanlaiselta. Jukan kinnerissäkin ohjaus väpätti puolelta toiselle löysällä vaijerilla.
Pelkkä jättö ei siis riitä oikaisemaan ja stabiloimaan ohjausta, kun kallistus ei ole mahdollista, vaikka olkapoikkeama olisi nolla.

Eli lienee todettavissa, että kolmipyörässä on oltava olkatapin sivukallistumaa (KPI) jotta keskitys toimii? Tällöinhän rengas siirtyy alaspäin käänettäessä, jolloin massa oikaisee. Aivan kuten pythonissa.
Miten lienee 2T3 rakenne? Puoltaako se aina, koska siinä ei ole toista tasapainottavaa toista eturengasta vänkäämässä eri suuntaan? Teoriassa ei, mutta olkapoikkeama täytyy silloin olla tarkasti nolla.

Harmikseni en ole ajanut yhdelläkään sarjavalmisteisella tadpolella, keskittävätköhän ne toivotulla tavalla? Kommentoikaa niillä ajavat, uskaltaako kädet löysätä vauhdissa irti ohjaustangosta?

Tämä on saivartelua, tiedän että kaikilla pystyy ajamaan. Yksikätisenä ja ajoneuvoinsinöörinä asia vaan kiinnostaa keskimääräistä enemmän :D

Liitteet
lwbt.jpg
lwbt.jpg (174.27 KiB) Katsottu 2638 kertaa
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:

Jukan kinnerissäkin ohjaus väpätti puolelta toiselle löysällä vaijerilla.

Siinä ohjaus kyllä keskitti, vauhdissa jopa liikaakin kun jättöä oli normi pyörän verran.
Väpätys ei alkanut heti kun kahvoja eteen työntämällä löysäsi vaijerit. Tai saattoi alkaa, mutta saattoi rullata pitkästikkin väpättämättä.
Luulen että se väpätys johtui ohjausiskunvaimennuksen puutteesta. Eli kun joku tien patti muutti vähän pyörän suuntaa, ohjaus yritti keskittyä uuden suunnan mukaan. Muta kun iskunvaimennusta ei ollut rengas ei pysähtynyt keskiasentoon vaan meni massan vuoksi vähän yli, uusi keskitys ja taas yli. Kun pitkässä haarukassa ja haarukan kiinnityksessä on aina vähän joustoa niin värähtely jatkui kunnes käsin kiristi ohjauksen tai antoi nopeuden laskea.
Jos keskittävä voima olisi puuttunut niin eturengashan olisi kääntynyt linkkuun heti kun ohjauskahvoista päästää irti?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:

Harmikseni en ole ajanut yhdelläkään sarjavalmisteisella tadpolella, keskittävätköhän ne toivotulla tavalla?

Savenmaan tadpole käyttäystyi juuri kuten mun Kinneri. Välillä rullasi pitkästi väpättämättä, mutta välillä väpätti ihan hervottomasti. Jos yksi käsi oli tangolla "iskunvaimentimena" niin ei tuntunut yhtään että alkaisi väpättämään. Eli kun kädet vaimentaa ohjauksen pienen värinän niin rakenne ei pääse aloittamaan hervotonta värähtelyä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jviirret kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Jukan kinnerissäkin ohjaus väpätti puolelta toiselle löysällä vaijerilla.

Siinä ohjaus kyllä keskitti, vauhdissa jopa liikaakin kun jättöä oli normi pyörän verran.
Väpätys ei alkanut heti kun kahvoja eteen työntämällä löysäsi vaijerit. Tai saattoi alkaa, mutta saattoi rullata pitkästikkin väpättämättä.
Luulen että se väpätys johtui ohjausiskunvaimennuksen puutteesta. Eli kun joku tien patti muutti vähän pyörän suuntaa, ohjaus yritti keskittyä uuden suunnan mukaan. Muta kun iskunvaimennusta ei ollut rengas ei pysähtynyt keskiasentoon vaan meni massan vuoksi vähän yli, uusi keskitys ja taas yli. Kun pitkässä haarukassa ja haarukan kiinnityksessä on aina vähän joustoa niin värähtely jatkui kunnes käsin kiristi ohjauksen tai antoi nopeuden laskea.
Jos keskittävä voima olisi puuttunut niin eturengashan olisi kääntynyt linkkuun heti kun ohjauskahvoista päästää irti?

Jukka

Olen samaa mieltä, että keskittävä voima ei puutu, vaan se ei yksin riitä stabiloimaan ohjausta kun kallistus on mahdotonta.

Vastaa Viestiin