26/26 SWB suoralla alaohjauksella?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Painoa perinteiset 20kg, ei vielä, mutta kun takasuojan saa paikoilleen niin sitten. Nyt 19.5kg. Jos suoja ei riitä 20kg:n rikkomiseen, niin sitten seisonta tuki.
Vähän pitää kannoilla väistellä eturengasta kun U-käännöstä tekee, mutta ei aiheuta vaaratilanteita.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
aniarana
Viestit: 72
Liittynyt: 18 Elo 2007, 08:50
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniarana »

Joo, komea nojakki! Tämän yksinkertaisemmaksi sitä tuskin voi tehdä! Vähän kumma, kun paino ei kuitenkaan ole reilusti alle 20 kg. Kevyemmillä mutta kalliimmilla varaosilla se kyllä onnistuisi. Minunkin Snake 5 keikkuu juuri tuolla rajalla.

Onko muuten ohjaustangon oltava noin korkealla vai ottavatko polvet siihen heti kiinni, jos sitä laskisi hieman alemmaksi :?:

Sakari

Kävi niin tai näin, aina jotenkin päin
http://webbisivu.com/sakariholma.aspx?pageid=74775 Sulje mainos!

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jviirret kirjoitti:

Paremmuudesta en tiedä, tuskin olisi kuin yhtä mallia tarjolla jos jompi kumpi olisi selkeästi parempi kuin toinen. Itse teen tuollaisen slyway tyyppisen, koska olen huomannut että lowracerissa käyttämäni ajoasento(kädet koukussa) rasittaa vähemmän kuin LWB:n ajoasento(kädet lähes suorana). Kädet suorana taas ohjaus voisi tuntua luontevammalta, koska tanko kääntyy paikoillaan, eikä siirry sivusuunnassa. Slywaysta poiketen käytän normaalia pystypyörän tankoa, en siis kavennettua.

Jukka

Kannattaisiko kuitenkin ainakin kokeilla tuota "aerobar" ohjausta? Luultavasti on helpompi hallita liukkaalla kun kädet on alempana polvien vieressä. Verikin kiertää paremmin tässä asennossa :D

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

aniarana kirjoitti:

Joo, komea nojakki! Tämän yksinkertaisemmaksi sitä tuskin voi tehdä! Vähän kumma, kun paino ei kuitenkaan ole reilusti alle 20 kg. Kevyemmillä mutta kalliimmilla varaosilla se kyllä onnistuisi. Minunkin Snake 5 keikkuu juuri tuolla rajalla.

Onko muuten ohjaustangon oltava noin korkealla vai ottavatko polvet siihen heti kiinni, jos sitä laskisi hieman alemmaksi

Penkissä on ehkä kilo ylimääräistä ja etusarvi voisi nyt yläohjattavana olla 10cm lyhempi. Siksi ihmettelenkin ku kertovat tekevänsä alle 20kg trikejä.
Tankoa voisi laskea alemmas, jos sitä toisi taakseppäin. Sitten kyytiin nouseminen menisi vaikeammaksi ja tanko kauemmas ohjausakselin linjasta. Siksi päädyin tuohon olkapäiden korkeuteen.
Aerobaari olisi varmaankin hyvä, liian leveä mun makuun ja tosi ruma(mielipide).

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:

Tankoa voisi laskea alemmas, jos sitä toisi taakseppäin. Sitten kyytiin nouseminen menisi vaikeammaksi ja tanko kauemmas ohjausakselin linjasta. Siksi päädyin tuohon olkapäiden korkeuteen.

Ainakin yläohjatussa Nazcan Paseossa on nivel, jolla tanko tulee vaikka mahaan asti, ja tiukoissa kurveissa nostetaan pystyyn. Rälläkällä poikki, ja hahlo, ja pultti putken läpi.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:

Ainakin yläohjatussa Nazcan Paseossa on nivel, jolla tanko tulee vaikka mahaan asti, ja tiukoissa kurveissa nostetaan pystyyn. Rälläkällä poikki, ja hahlo, ja pultti putken läpi.

Tuo oli se vaihtoehto a). Lisäksi vielä teleskooppi rakennelman pituuden säätämiseksi. Sopivan nivelen puuttuminen lopulta pisti valitsemaan "helpomman" ratkaisun. Nivelen olisi pitänyt olla lukittava, en pidä jos käsiä joutuisi ajaessa kannattelemaan. Eikä nivelessä saisi olla yhtään väljää tai ajaminen lumessa ois samanlaista "vatkaamista" ku LWB:llä.
Ei kyllä ole yhtään helpompi tai ainakaan nopeampi tuollaisen "jäykänkään" tekeminen. Aikaa menee testailuun, hitsaus "heppien" aukomiseen ja uudelleen hitsailuun. Eli ei se sattumalta juuri tuossa ole :)
Vaihtoehto c) olisi ollut samanlainen kuin Lowracerissa, jossa "jatke" on jäykkä, mutta tanko on kiinni pystypyörän säädettävällä tangon kannattimella. Sellaisen tähän saa kun vain katkaisee nykyisen sopivasta kohden ja työntää paikoilleen. Ei vaan oo joutilasta jemmassa ja biltemassa maksaa ainakin 8Euroa, joten ei oikein sovellu tämmöiseen pienen budjetin nojakkiin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
aniarana
Viestit: 72
Liittynyt: 18 Elo 2007, 08:50
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniarana »

jviirret:
"Tuo oli se vaihtoehto a). Lisäksi vielä teleskooppi rakennelman pituuden säätämiseksi. Sopivan nivelen puuttuminen lopulta pisti valitsemaan "helpomman" ratkaisun."

Kummallisen vaikea onkin löytää sopivaa valmista, niveltä.

Jyväskylässä on Etolan teollisuusmyynnin yhteydessä firma nimeltään ETRA Oy, joka myy mm. erilaisia niveliä. Siellä nuori pätevän tuntuinen kaveri lupasi etsiä ko. nivelen. Muutaman päivän päästä hän soitti, että ei löydy :cry:

Olen miettinyt mitenhän toimisi n. 30 mm paineletkusta tehty nivel? Seinämä n. 4 mm. Sehän taipuu aika hyvin ja kierrettäessä säilyttää muotonsa. Ala-asennon voisi säädettävästi tukea. Paine letku hiukan joustaa, mutta olisikohan siitä suoranaista haittaa? Ohjaustanko ponnahtaisi ylös, kun siitä irroittaa otteensa. Tietenkin siihen voisi asentaa pikalukituksen, jos sellainen osoittautuisi tarpeelliseksi. :roll:

Sakari

Kävi niin tai näin, aina jotenkin päin
http://webbisivu.com/sakariholma.aspx?pageid=74775 Sulje mainos!

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

aniarana kirjoitti:

Olen miettinyt mitenhän toimisi n. 30 mm paineletkusta tehty nivel? Seinämä n. 4 mm. Sehän taipuu aika hyvin ja kierrettäessä säilyttää muotonsa. Ala-asennon voisi säädettävästi tukea. Paine letku hiukan joustaa, mutta olisikohan siitä suoranaista haittaa?

Hitaassa vauhdissa, etupainoinen pyörä ja pehmeä alusta(esim. lumi). Kääntämiseen tarvii vähän voimaakin, eli ei hyvä jos tanko joustaa yhtään sivusuunnassa, varsinkaan kun ei koskaan tiedä paljonko tekee tyhjää liikettä ennen kuin rengas kääntyy. Voisihan tuohon tehdä hahlon, ettei tanko pääse liikkumaan kuin ylös/alas, mutta ehkä sitten jo kätevämpi rakentaa koko nivel metallista?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
aniarana
Viestit: 72
Liittynyt: 18 Elo 2007, 08:50
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniarana »

jviirret:
"Voisihan tuohon tehdä hahlon, ettei tanko pääse liikkumaan kuin ylös/alas,"

Joo, tosiaan hahlo kannattaa tehdä joka tapauksessa. Pelihän olisi aivan hervoton ilman sitä.

"mutta ehkä sitten jo kätevämpi rakentaa koko nivel metallista?"

On vaan aika vaativa paikka tehdä itse metallista kunnollinen, ja teetettynä maksaisi maltaita.

Sakari

Kävi niin tai näin, aina jotenkin päin
http://webbisivu.com/sakariholma.aspx?pageid=74775 Sulje mainos!

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

aniarana kirjoitti:

Onko muuten ohjaustangon oltava noin korkealla vai ottavatko polvet siihen heti kiinni, jos sitä laskisi hieman alemmaksi :?:

Tankoa laskettu sen mitä säädön puitteissa on varaa. Ei ota polviin, näkyvyys vähän parani, kuten myös ajotuntuma.
Pari tuumaa lyhensin ketjua, nyt voi käyttää raskaammissa olosuhteissa edessä keskimmäsitä hammasratasta.
Nyt jo vähän harmittaa etten tehnyt heti 26" versiota :wink:
Oikein viimeisen päälle suunnittelemalla ja hyväksymällä vetopuolelle ohjausrullan, olis varmaan mahdollista päästä tuohon alle 60cm istumakorkeuteen?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jviirret kirjoitti:

Nyt jo vähän harmittaa etten tehnyt heti 26" versiota :wink:
Oikein viimeisen päälle suunnittelemalla ja hyväksymällä vetopuolelle ohjausrullan, olis varmaan mahdollista päästä tuohon alle 60cm istumakorkeuteen?
Jukka

Varmasti, onhan Zoxilla 40 sentin istuinkorkeus matalimmassa 26- mallissa. Olet ilmeisesti tulemassa siihen tulokseen että 26" SWB yläohjauksella on paras nojapyörä talviajoon? Minä olen rakennellut taas 26-26 LWB:tä, toivon mukaan pääsen pian testailemaan ennen kuin lumet sulaa pois. Siihen tulee matalin mahdollinen keskiön korkeus, ajatus on se helpottaa tasapainoilua samoin kuin pysty istuma-asento. Zox-mallinen etuvetoinen on myös suunnitelmissa, siinä on vielä ratkaisematta minkä kokoisilla pyörillä se tulee olemaan.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

Olet ilmeisesti tulemassa siihen tulokseen että 26" SWB yläohjauksella on paras nojapyörä talviajoon?

Vähän on vielä ristiriitaiset mielipiteet. SWB näyttäisi todellakin olevan paras ns. ääriolosuhteissa. Mutta ajaminen sillä ei tunnu yhtä mukavalta kuin LWB:llä. Tärinät tuntuu myös enempi. Näyttäs SWB olevan myös vähän hitaampi kuin LWB. Tein testin, työmatkan 5km mäkisin osuus edes takaisin molemmilla. Normaali talvikeli, -5 astetta ja lähes tyyntä:
LWB 33:05 275kcal ja sykkeet 132/145 avg/max
SWB 34:25 266kcal ja sykkeet 129/147 avg/max
Pyörät olisivat siis lähes yhtä nopeita, mutta SWB:llä ei vihti polkea yhtä kovaa. Sykemittaria en siis nytkään välillä tarkkaillut, vaan poljeskelin sen mikä hyvältä tuntui.
Vuorotteluvapaasta johtuva pyöräilemättömyys aiheuttanee sen, että yläviistoon alkaa poljentateho heikkeneen?

Jukka

Viimeksi muokannut jviirret, 01 Joulu 2007, 14:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

Minä olen rakennellut taas 26-26 LWB:tä, toivon mukaan pääsen pian testailemaan ennen kuin lumet sulaa pois. Siihen tulee matalin mahdollinen keskiön korkeus, ajatus on se helpottaa tasapainoilua samoin kuin pysty istuma-asento.

Oletko tuolla 26/20 LWB:llä talvikelejä kokeillut?
Pysty istuma-asento tuo hartioita lähemmäs ohjausakselin linjaa, joka helpottaa kyllä varmasti ohjattavuutta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

En ole tänä talvena ehtinyt juuri ajella, mutta viime keväästä muistelen että 20-26 mallilla ei oikein pärjää lumessa tai loskassa, mutta menettelee muuten. Etupyöräluistoja on varottava. Kuitenkin selvästi parempi kuin aiempi 20-24 MWB jossa jalkoja ei ehdi millään ehdi saada alas ajoissa kun etupää lähtee alta. Mäessä jalat pitää saada myös nopeasti maahan.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Minä taas olen itselleni vakuutellut, että ei ole mitään hyötyä saada jalkaa nopeasti maahan jos sille ei saa heti siirrettyä painoaan. Pystypyörä on tässä ylivertainen, jos vain jalka saa pitoa alustaansa. Seuraavaksi parhaiten painon siirto onnistunee näissä "cranks forfard" pyörissä. Ja sitten LWB:ssä, joissa polkimet alhaalla ja penkki ylhäällä. SWB:ssä tosiaan jalalla on pitkä matka maahan, mutta kun se on maassa on se kuskin alapuolella, joten tilanne ei välttämättä ole huono. Aika näyttää, tälle talvea en ole vielä millään kaatunut. Viime talvena kaaduin LWB:llä yhdesti, ehdin kyllä saada jalan maahan, mutta kun kuskin paino pyörän päällä ja takapyörä sivuluisussa niin eihän se pystyssä pysy. Sitte vaihtukin alle hipparion.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin