26/26 SWB suoralla alaohjauksella?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
aniarana
Viestit: 72
Liittynyt: 18 Elo 2007, 08:50
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniarana »

Olin aikeissa ruveta rakentamaan etuvetoista taitteisella ketjulla varustettua mallia:
http://www.flickr.com/photo_zoom.gne?id ... 938&size=o , mutta tuli uskon puute. Epäilen, että 20":ssa etupyörässä ei ko. systeemi toimi. Keju joutuu menemään liikaa kierteelle. :(

Kävi niin tai näin, aina jotenkin päin
http://webbisivu.com/sakariholma.aspx?pageid=74775 Sulje mainos!

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

aniarana kirjoitti:

Olin aikeissa ruveta rakentamaan etuvetoista taitteisella ketjulla varustettua mallia:
http://www.flickr.com/photo_zoom.gne?id ... 938&size=o , mutta tuli uskon puute. Epäilen, että 20":ssa etupyörässä ei ko. systeemi toimi. Keju joutuu menemään liikaa kierteelle. :(

Olen melko varma että kiertymisestä ei ole juurikaan haittaa. Ketjuhan sietää hyvin kiertymistä muttei paljoa taivuttamista sivusuuntaan. Kerran kytkin vahingossa ketjun 180 astetta kierteelle nojakissa, kiertymä oli ketjuputken sisällä noin metrin matkalla joten en heti huomannut sitä. Ajossa ei huomannut mitään eroa!

Avatar
aniarana
Viestit: 72
Liittynyt: 18 Elo 2007, 08:50
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniarana »

Ajattelin kyllä kiertyvällä ketjulla olevaa tyyppiä a'la Zox ja Jori. Sellaista ei kai ole tehnyt kukaan suoralla alaohjauksella.[/quote]<

Tässäpä ainakin suunnitelma:
http://www.flickr.com/photo_zoom.gne?id ... 938&size=o

En vain tahdo uskoa, että tuollainen toimii 20" eturenkaalla

Kävi niin tai näin, aina jotenkin päin
http://webbisivu.com/sakariholma.aspx?pageid=74775 Sulje mainos!

Avatar
aniarana
Viestit: 72
Liittynyt: 18 Elo 2007, 08:50
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniarana »

Oi, edellä olevan viestin kirjoitin, kun sitä edellinen ei tullut heti perille. vasta vuorokauden päästä. :oops:

Kävi niin tai näin, aina jotenkin päin
http://webbisivu.com/sakariholma.aspx?pageid=74775 Sulje mainos!

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tällekkin projektille avasin oman alasivun:
http://www.omanetti.fi/ninajukk/24swb.htm
Tosin vielä siellä ei ole mitään mitä ei olisi täällä jo käsitelty...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Tällekkin projektille avasin oman alasivun:
http://www.omanetti.fi/ninajukk/24swb.htm
Tosin vielä siellä ei ole mitään mitä ei olisi täällä jo käsitelty...

Jukka

Panin merkille projektisivusi kuvaa katsoessani, että paitsi ohjausgeometria, myös akseliväli, on aihioksi ottamassasi pystypyörässä sama, kuin tulevassa SWB nojakissakin. Voit siis piirtää tulevan rungon suoraan kuvan päälle.

Jori

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Äh, ei jaksa kuvia piirrellä :) Kunhan saan rungon poikki, hitsaan riittävän pitkän runkoputken poljinkeskiön kylkeen kolmion alareunan suuntaisesti. Sen jälkeen kasailen osat kyljelleen tallin lattialle ja merkkaan runkoputken oikean katkaisukohdan ja kulman. Sitten sarvi ja siihen siirrettävä poljinkeskiö niin, että kireä puoli ketjusta mahtuu ohjaamatta kulkemaan. Seuraavaksi penkki ketjua hipoen ja selkänojalle pieni säätövara. Lopuksi ohjaustangon kiinnike hitsaamalla kiinni etuhaarukaan ja oikeaa paikkaa tangolle hakemaan...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:

Kunhan saan rungon poikki ...

Anteeksi maalaisuuteni, mutta jos aiot säilyttää akselivälin, takakolmion kokonaan, ja etuhaarukan kulman, miksi pitää katkaista?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Keskellä olevien kahden vaakaputkenputken tilalle tulee yksi paksumpi. Näin saa takakolmiota kallistettua taaksepäin ja ketjun paluupuoli on helpompi järjestää. Ohjaustangon kannatimen saa myös huomattavasti lähemmäs penkkiä. Toki onnistuisi myös vakiorunkoon kuten Ari Paanala on tehnyt: http://www.hytti.uku.fi/~paanala/nojis.html, mutta jos nyt hitsaustaitoisena yrittäs vältellä liikoja kompromisseja.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Sen verran innostuin rungon kokonaisena käyttämisestä, että piti käydä akseliväli mittaamassa. Oli 95cm, eli yli 10cm liian lyhyt...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

aniarana kirjoitti:

Sarvet kannattaa laittaa niin alas, että ne voivat mennä osittain penkin alle, jolloin kaarresäde saadaan pienemmäksi. Silloinne eivät haittaa penkille istumistakaan. Kun kädet ovat rennon suorina, ne yltävät vielä hyvin ohjaustangolle.

Tämä oli pitkään ykkösvaihtoehtona, mutta miten käy jos liukkaalla yllättäen kaatuu? Sattuuko käteen pahasti jos se jää penkinreunan ja tien väliin? Aika tärkeä seikka, kun tällä on tarkoitus kokeilla myös kaikkia talvisia olosuhteita.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
aniarana
Viestit: 72
Liittynyt: 18 Elo 2007, 08:50
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniarana »

Tämä oli pitkään ykkösvaihtoehtona, mutta miten käy jos liukkaalla yllättäen kaatuu? Sattuuko käteen pahasti jos se jää penkinreunan ja tien väliin? Aika tärkeä seikka, kun tällä on tarkoitus kokeilla myös kaikkia talvisia olosuhteita. <<

Kiverässä käännöksessä voi käsi, jos ei pidä varaansa, jäädä penkin reunan ja ohjaustangon kädensijan väliin. Hyvin pian kuitenkin oppii pitämään kiinni silloin vain penkin alle menevän ohjaustangon päästä jolloin käsi ei jää puristuksiin.

Jos ohjaustangon kädensija on vaasuorassa niinkuin Snake 5:ssa on, ei kaatotilanteessa ohjaustangon ollessa suorassa käsi jää istuimen ja tien väliin. Kaatumistilanteessa ohjaustangon ollessa kääntyneenä voi käsi jäädä istuimen ja ohjaustangon tai maan väliin, mutta arvelen, että jokainen jo vaistomaisesti vetää alle jäämässä olevan käden irti ohjaustangosta ennenkuin pyörä kohtaa tien pinnan.

Kävi niin tai näin, aina jotenkin päin
http://webbisivu.com/sakariholma.aspx?pageid=74775 Sulje mainos!

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

aniarana kirjoitti:

Jos ohjaustangon kädensija on vaasuorassa niinkuin Snake 5:ssa on, ei kaatotilanteessa ohjaustangon ollessa suorassa käsi jää istuimen ja tien väliin. Kaatumistilanteessa ohjaustangon ollessa kääntyneenä voi käsi jäädä istuimen ja ohjaustangon tai maan väliin, mutta arvelen, että jokainen jo vaistomaisesti vetää alle jäämässä olevan käden irti ohjaustangosta ennenkuin pyörä kohtaa tien pinnan.

Kyllähän se ohjaus kääntyy väkisinkin jos pyörä vauhdissa kaatuu, mutta kääntyykö niin paljoa että tanko menisi vaarallisen pitkälle penkin alle vai ottaako eturengas vastaan? Minä en oikein reflekseiheni tuossa luota. Monesti pysty/nojapyörällä kaatuessa on kädet ollut vielä tangossa kun makaan maassa :)
Toisaalta ei ne sivuille ylemmäs nostetut tangonpäätkään tuossa suhteessa vaarattomat ole, nehän jäävät automaattisesti kuljettajan ja maan väliin kaatuessa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nyt on pyörä sen verran kasassa, että pääsi ensimmäiselle "koeajolle". Lyhyenä pyöränä tuntuu vakaalta heti kun jalat saa polkimille, siis jo todella hitaassa nopeudessa. Taitaa vaan olla tuhoon tuomittu idea tuo suora alaohjaus jos haluaa järkevän painojakauman. Ainakin nyt tuntuu siltä, että penkin joutuu tuomaan liian eteen takapyörän pitoa ja turvallista istumakorkeutta ajatellen. Kuvassa vielä normaali maastopyörän suora tanko. Tämä testipenkki tulee sen verran ylös, että ei ole väliä onko tanko kiinni tuollaisella esikuvan mukaisella kiinnityksellä, vai haarukkaan hitsatulla.

Kuva

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Onko joku syy miksi etupuomin on oltava samassa linjassa kuin runkoputken? Jos se olisi vaakasuoremmassa niin keskiö voisi olla sen yläpuolella ja sen korkeus ei muuttuisi paljon säädettäessä. Jos ohjaustanko tuntuu jäävän liian kauas niin voit joko siirtää istuinta (ja keskiötä eteenpäin), lyhentää runkoa, kallistaa haarukkaa taaksepäin, tai edellämainittuja yhdistelemällä hakea sopivaa kompromissia. Piirustuksista olisi tässä kohdin hyötyä :)

Vastaa Viestiin