Sivu 1/6

26/26 SWB suoralla alaohjauksella?

Lähetetty: 02 Syys 2007, 17:05
Kirjoittaja jviirret

Ajattelin päästä helpolla ja kysyä täältä, että onko kenelläkään valmistajalla tuollaista otsikon mukaista konseptia tarjolla?
Suoralla alaohjauksella tarkoitan ohjausta ilman välitankoja, eli ohjaustanko on suoraan haarukassa kiinni.
Vielä lisävaatimuksena suora ketjulinja, eli että vetopuolella ei ole ohjain rullia.
Lähinnä malliksi jos vaikka ensitalvena taas jotakin rakentelis...

Jukka


Lähetetty: 02 Syys 2007, 20:42
Kirjoittaja Jarcco

Lähetetty: 03 Syys 2007, 16:25
Kirjoittaja jviirret

No niin, siinäpä se. Kiitos. Luulin ettei tämmöisiä tehdäkkään :) Onkohan tuon mittoja missään? Akseliväli, poljinkorkeus tms. Näyttää odotusten mukaan hankalalta liikkeelle lähdettävältä, mutta ketterältä ja yksinkertaiselta. Hieman matalemmaksi(5cm?) saa kun tekee jäykän.

Jukka


Lähetetty: 03 Syys 2007, 16:36
Kirjoittaja jviirret

Ja kas, onhan optimallakin Condor:
Kuva
Istumakorkeus 67cm, joka lienee lähempänä todellista kuin M5:n 61cm.
Akseliväli 106cm ja polkimet 78cm korkeudella.

Jukka


Lähetetty: 03 Syys 2007, 22:19
Kirjoittaja Hyötypyörä
jviirret kirjoitti:

Ja kas, onhan optimallakin Condor:
Kuva
Istumakorkeus 67cm, joka lienee lähempänä todellista kuin M5:n 61cm.
Akseliväli 106cm ja polkimet 78cm korkeudella.

Jukka

tota mäkin katselin ennekuin tuli tuo Distance hankittua, mutta tossa Condorissa oli joku hämäävä kuljettajan minimipituus, eli vain YLI 180 cm ihmisille :shock:

Ihan hyvin olen kuitenkin Distancesta saanut jalat maahan, vaikka geometrialtaan on suht lähellä tuota...


Lähetetty: 04 Syys 2007, 01:11
Kirjoittaja jviirret
Hyötypyörä kirjoitti:

tota mäkin katselin ennekuin tuli tuo Distance hankittua, mutta tossa Condorissa oli joku hämäävä kuljettajan minimipituus, eli vain YLI 180 cm ihmisille :shock:

Ihan hyvin olen kuitenkin Distancesta saanut jalat maahan, vaikka geometrialtaan on suht lähellä tuota...

Distancessa ilmeisesti yläohjaus? Condorissa ohjaustanko hankalasti tuossa penkin etureunan kohdalla, joten jalkojen maahan saaminen ja kyytiin kapuaminen paljon vaikeampaa. Ratkaisuun päädytty ilmeisesti valmistusteknisistä syistä. Pystytään käyttämään vakio etuhaarukkaa.
Itse ajattelin tehdä tangolle kiinnikkeen etuhaarukkaan ohjauslaakerin alapuolelle ja tuoda tangon hieman kauemmas taakse:

Kuva

Saisi istumakorkeutta samalla alemmas, kun tanko ei tulisi penkin ja ketjun väliin.

Jukka


Lähetetty: 04 Syys 2007, 16:42
Kirjoittaja Jarcco

Kokeilisin kallistaa myös haarukkaa hieman enemmän taakse jolloin pyörätyypille ominainen etukiikkeryys vähenisi ja ohjaustanko - haarukkalinja olisi suorempi.
Hmm, tallissa olisi 24" takahaarukka ja pyörä jouten, nehän voisi hyödyntää jos tekisi vastaavan 24/24 kiekoilla. Mutta rakentelumoodi on kyllä tarkoitus pitää jonkun aikaa pois päältä...


Lähetetty: 04 Syys 2007, 18:14
Kirjoittaja jviirret

Mulla kans ois yks 24" resu maastofillari jemmassa. Keskiölaakerin, parin katkenneen vaijerin ja huonojen kumien takia heitetty metalli keräykseen. Tuosta saisi tehtyä n.50mm matalemman kuin 26" renkaisesta.
Järkevämpää olisi käyttää rakentamiseen menevä aika tuon LWB:n perusteelliseen huoltoon ja puhdistamiseen :)

Jukka


Lähetetty: 06 Syys 2007, 10:35
Kirjoittaja Jappi67

Slyway:n sivulla on pyörien tarkat geometrisetmitat, pyörät ovat kylläkin uläpuolisella ohjauksella.


Lähetetty: 09 Syys 2007, 10:27
Kirjoittaja Jarcco

Harvoin tulee vastaan sellaista mallia jossa on jotain uutta, mutta tässä Taiwanin ihmeessä on suora alaohjaus yhdistettynä matalahkoon istuinkorkeuteen:
http://www.performer.com.tw/photo/recum ... %20USS.JPG
Aika makee kone kuvan perusteella ja luulisi että sarvet ei haittaa penkille istumista/nousemista pahemmin. Jos tuollaisessa vielä olisi etuveto, niin... :D


Lähetetty: 09 Syys 2007, 17:59
Kirjoittaja Hyötypyörä
Jarcco kirjoitti:

Harvoin tulee vastaan sellaista mallia jossa on jotain uutta, mutta tässä Taiwanin ihmeessä on suora alaohjaus yhdistettynä matalahkoon istuinkorkeuteen:
http://www.performer.com.tw/photo/recum ... %20USS.JPG
Aika makee kone kuvan perusteella ja luulisi että sarvet ei haittaa penkille istumista/nousemista pahemmin. Jos tuollaisessa vielä olisi etuveto, niin... :D

Todella levottoman näköinen laitos... näyttää sitäpaitsi että tuossa on tuollainen superhalpa kumipallo-takajousitus, jota esim. Cannondale yritti lanseerata Bad Boy täysjoustoonsa menneinä vuosina. Ei hyvä.


Lähetetty: 09 Syys 2007, 20:24
Kirjoittaja jviirret
Jarcco kirjoitti:

Harvoin tulee vastaan sellaista mallia jossa on jotain uutta, mutta tässä Taiwanin ihmeessä on suora alaohjaus yhdistettynä matalahkoon istuinkorkeuteen:
http://www.performer.com.tw/photo/recum ... %20USS.JPG

Tulee mieleen Sakarin Snake 5:

Jukka


Lähetetty: 10 Syys 2007, 12:43
Kirjoittaja aniarana

Suoraohjauksen ainoa epämukava piirre on aika leveä ohjaustanko ja melko suuri kaarresäde. Muutenhan se on ideaaliratkaisu.

Jarcco: "Aika makee kone kuvan perusteella ja luulisi että sarvet ei haittaa penkille istumista/nousemista pahemmin."

Sarvet kannattaa laittaa niin alas, että ne voivat mennä osittain penkin alle, jolloin kaarresäde saadaan pienemmäksi. Silloinne eivät haittaa penkille istumistakaan. Kun kädet ovat rennon suorina, ne yltävät vielä hyvin ohjaustangolle.

"Jos tuollaisessa vielä olisi etuveto, niin..."

Olen sellaisen suunnitellutkin. Osoitteessa: http://www.flickr.com/photo_zoom.gne?id ... 846&size=o on kuva Snake 3:sta, jossa jousitus a`la Jori :)


Lähetetty: 10 Syys 2007, 18:10
Kirjoittaja Jarcco
aniarana kirjoitti:

...
"Jos tuollaisessa vielä olisi etuveto, niin..."

Olen sellaisen suunnitellutkin. Osoitteessa: http://www.flickr.com/photo_zoom.gne?id ... 846&size=o on kuva Snake 3:sta, jossa jousitus a`la Jori :)

Ajattelin kyllä kiertyvällä ketjulla olevaa tyyppiä a'la Zox ja Jori. Sellaista ei kai ole tehnyt kukaan suoralla alaohjauksella.


Lähetetty: 11 Syys 2007, 06:35
Kirjoittaja jviirret

Minä taas odottelen pakkasia ennen kuin alan uutta pyörää sen tarkemmin suunnitella. Haluan tietää kuinka paljon lowracerin menoa kangistaa kun ketju tekee kolme ylimääräistä mutkaa ja on kolme ketjunohjaimen laakeria lisäkuormana.
Vahva epäilys on, että talviolosuhteissa ilmanvastuksen osuus kaikista vastuksista on niin pieni, että järkevämpi tehdä suoralla ketjulinjalla oleva korkea pyörä kuin matala jossa ketju mutkittelee. Tosin isopyöräisen swb:n paluupuolelle on lähes pakko tehdä ohjain, tulee muuten jo niin korkea ettei jalat yletä maahan.
Alaohjaus kaksipyöräisissä on kunnolla kokeilematta, joten ympätään sekin tähän seuraavaan projektiin :)

Jukka