YesCom

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: YesCom

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Entäs näin, dropoutit siis? Jos pitää testailla eli säätää.
Kuva

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: YesCom

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

ps. Pane hyvä mies ilmaa renkaaseen. :)

Paljon helpompi käsitellä rakenteluvaiheessa kun kumi on tussu, ei käänny linkkuun itsestään eikä rullaile karkuun huonollakaan seisontatuella. Kumi vaihtuu samanlaiseksi kuin takanakin, eli Schwalbe marathon racer. Tuommoset kun jäi jouten LowLWB:stä( http://www.omanetti.fi/ninajukk/lowlwb.htm )

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: YesCom

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pastori kirjoitti:

Entäs näin, dropoutit siis? Jos pitää testailla eli säätää.
Kuva

Vaihtjan korvakko on ongelma tässä ja Jorin ideassa. Kyllä tuo minusta on ihan hyvin noin, alemmas ei voi laittaa kun maavaraa jää nytkin alle 10cm taittopyörän kohdalle...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: YesCom

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Rumuus on katsojan silmässä ;) miusta se näyttää kauniilta, nopealta ja urheilulliselta, pyörä siis.
Jukkakin näyttää urheilulliselta

Muttei siis yhtään kauniilta ja nopealta. :shock: :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: YesCom

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tämän päivän ohjelmassa oli stemmin ja tangon teko:

Kuva

Näyttävät levämmältä kuin ovatkaan(liian läheltä otettu kuva) ja tuossa aavistuksen liian korkealla. Korkeutta säädetään stemmin kiinnityspultin alle prikkoja lisäämällä/vähentämällä. Stemmin pituus noin 25-30, mittauspaikasta riippuen, eli ei kohtuuttoman laaja heiluri. Pari senttiä olisi voinut lyhyemmänkin tehdä, pitää muokata jos vielä kahvojen kiinnityksen jälkeen tuntuu siltä.
Piti oikein istua ihmettelemään kun heti ensimmäinen rullausyritys pihatien loivassa mäessä onnistui. Toki hommaa helpotti se ettei ketjua tarvinnut vielä varoa, mutta ei tämä välttämättä ihan mahdoton ajettava ole.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: YesCom

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tänään räpelöin ketjuohjain rattaan, tukiputket takahaarukalle, V-jarru tapit taakse, tulppasin putken päitä, laitoin niskatuen putken ja muuta pientä. Nii tylsää ettei tuu edes kuvia otettua.
Vielä puuttuu ainakin vaijerinippelit, penkin kiinnikkeet ja saumojen viimeistely, sitten voisi maalata ja alkaa kasaamaan ajokuntoon. Jos tätä tahtia etenee niin koeajolle pääsee ens viikolla.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: YesCom

Viesti Kirjoittaja jviirret »

No tuli illastakin hetki vapaata niin kävin "viimeistelemässä" näitä pikkuosia:

Kuva

Ei ollut varastossa mustaa maalia niin ajattelin laittaa kuumankestävää. Meinasin että jos ei kuivu/kovetu niin senhän voi kuumentaa, mutta vasta maalattuani tajusin että alla on tavallista pohjamaalia, joka ei tietenkään kuumentamista kestä :(
Meinasin punnita myös näitä osia, mutta kun täydelliselle runkoputkelle ei 5kg vaaka riittänyt niin olkoon. Laskin että rungon 50x50x1,5 putki painaa noin 4kg, siihen takahaarukka, emäputki, takahaarukan tukiputket yms. hilppeet niin menee yli 5kg. Veikkaan että painaa valmiina jotakin 15-20kg.
Tanko ei ole vino, vaikka kuvassa siltä näyttääkin ;) Kuva otettu liian läheltä, eli yläviistoon nouseva varsi näyttää vinolta...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: YesCom

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

Hyvältä ja nopealta näyttää :mrgreen: sekä mies että pyörä :mrgreen:

pari nocomiergonomiahuomiota:
-pystyn ajamaan juuri ja juuri Nocomilla PK seudulla pyöräteillä, mutta ei ole helppoa ja en tätä suosittele kenellekään.
-kääntymiseen riittä jos etupyörällä on 2 senttiä tilaa ketjuun, radalla 1 sentti riittää.
-jos saat ohjaustangon viritettyä siten että kyynärpäät nousee sivulta ylös, mahan päälle, kädet ylös ja lähelle toisiaan niin saat nopeutta

  • radalla ei tarvi nähdä paljon eteensä kun ei ole risteyksiä tai autoja... tiellä tarvitsee että selviää hengissä kotiin.
    -mitä alemmas takakenoon saat pään niin sitä nopeammin menee pyörä, ja sitä vähemmän näät eteen. eli radalle penkin ylintä osaa makaavampaan asentoon.
    -200m viritys voi olla voi olla eri kuin 12h. itse ajan 200m ja 1h matkat ilman satulapehmustetta+kypärä sentti takapyörästä = pienempi etupinta-ala, vähän lisää vauhtia. 12h pehmuste + korkeampi niskaktuki = rennompi asento, syöminen helpompaa.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: YesCom

Viesti Kirjoittaja PW »

Näyttää ihan eri osilta ku on maalattu.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: YesCom

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Nojailija kirjoitti:

Hyvältä ja nopealta näyttää :mrgreen: sekä mies että pyörä :mrgreen:

Samaa mieltä !

Nojailija kirjoitti:

pari nocomiergonomiahuomiota:
-pystyn ajamaan juuri ja juuri Nocomilla PK seudulla pyöräteillä, mutta ei ole helppoa ja en tätä suosittele kenellekään.
-kääntymiseen riittä jos etupyörällä on 2 senttiä tilaa ketjuun, radalla 1 sentti riittää.
-jos saat ohjaustangon viritettyä siten että kyynärpäät nousee sivulta ylös, mahan päälle, kädet ylös ja lähelle toisiaan niin saat nopeutta

  • radalla ei tarvi nähdä paljon eteensä kun ei ole risteyksiä tai autoja... tiellä tarvitsee että selviää hengissä kotiin.
    -mitä alemmas takakenoon saat pään niin sitä nopeammin menee pyörä, ja sitä vähemmän näät eteen. eli radalle penkin ylintä osaa makaavampaan asentoon.
    -200m viritys voi olla voi olla eri kuin 12h. itse ajan 200m ja 1h matkat ilman satulapehmustetta+kypärä sentti takapyörästä = pienempi etupinta-ala, vähän lisää vauhtia. 12h pehmuste + korkeampi niskaktuki = rennompi asento, syöminen helpompaa.

Aika lailla on samat fiilikset M5 lowracerilla ajamisesta. Siinä ei maavarat ole ongelmana pyöräteillä ajellessa mutta enemmän näkyvyys. Itse totuin sillä ajamaan ja siis näin kyllä riittävän hyvin mutta muut valittelivat etteivät minua näe.

Mulla on todennäköisesti ketjut vieläkin lähempänä etupyörää kuin NoCom:ssa. Etuhaarukkahan on 1-lehtinen ja mulla on kammessa sisempänä isompi lehti ja sen palkin puolella reppuselässä pienempi. Otin myös taittopyörästä sentin paksun holkin pois ettei ketju taivu liikaa. Kun sievästi lähtee liikkeelle ei ketju raavi renkaaseen mutta U-käännökseen tarvitaan jo sekä taitoa että koko normaalin maantien leveys. Juuri ja juuri uskaltaa Ultremo ZX -renkaalla ajaa...

Pitkälle matkalle mukavampi ajoasento jossa näkee paremmin. Lyhyemmille nuo aero-parannukset jotka varmasti näkyvät tuloksissa. Itse ajoin samoilla säädöillä kaikki matkat vuosi sitten, lyhyemmät levytetyillä kiekoilla ja pidemmän sitten 3-lapaisella etu- ja 60mm syvällä takakiekolla.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: YesCom

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojailija kirjoitti:

-jos saat ohjaustangon viritettyä siten että kyynärpäät nousee sivulta ylös, mahan päälle, kädet ylös ja lähelle toisiaan niin saat nopeutta

  • radalla ei tarvi nähdä paljon eteensä kun ei ole risteyksiä tai autoja... tiellä tarvitsee että selviää hengissä kotiin.

Tässä tulee minulla nyt niitä kompromisseja katukäytön suuntaan. Tanko on leveämpi ja tulee alemmas, koska en halua sitä silmien korkeudelle. Ois titenkin mahdollista tuoda se kapeana leuan alle, mutta silloin siinä on valtava heiluri, eikä siihen silloin mitään mittareita ja peilejä saa.
Tässä se odottelee maalausta kun alkoi satamaan ja ilman kosteus yli 95%:

Kuva

Tuollaiset tuet laitoin takahaarukalle, yksinään tuo 30x15x1,5 putkikin kestäisi mutta rungon kiertojäykkyys mun makuun silloin liian veltto. Muutenhan jousto ei haittaisi, mutta tietyissä tilanteissa takarengas väännättää toista haarukkaputkea ylös ja toista alaspäin.
Vaijeriin ei tule kuorta kuin pähin, välillä sitä ohjataan tuollaisilla 6mm putken pätkillä. Nipat olen myös tehnyt itse 8mm putkesta. Ensin hitsaan pään umpeen, sitten katkaisu sopivaan mittaan, kiinnitys runkoon ja viimeisenä halkio kylkeen.
Penkin yläosaa varten rungossa on vain putki pystyssä. Saranoin viimeisen vaneripätkän selkäosaan ja sen asentoa muutellaan välipalikan avulla.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: YesCom

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Nipat olen myös tehnyt itse 8mm putkesta. Ensin hitsaan pään umpeen, sitten katkaisu sopivaan mittaan, kiinnitys runkoon ja viimeisenä halkio kylkeen.

Nerokkaan yksinkertainen tapa tehdä noita. Ota seuraavalla kerralla vaihekuvat, niin lisätään wikiin.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: YesCom

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Nipat olen myös tehnyt itse 8mm putkesta. Ensin hitsaan pään umpeen, sitten katkaisu sopivaan mittaan, kiinnitys runkoon ja viimeisenä halkio kylkeen.

Nerokkaan yksinkertainen tapa tehdä noita. Ota seuraavalla kerralla vaihekuvat, niin lisätään wikiin.

Mun kameralla ja kuvaustaidoilla voi olla parempi tyytyä sanalliseen selitykseen :D

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: YesCom

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Näyttää ihan eri osilta ku on maalattu.

Varsinkin kun kuvaa kaukaa ja pienentää sopivasti:

Kuva

Punnitsin nyt sitten kuitenkin, kun tuskin enää koskaan on näin riisuttuna. 5,8kg näytti henkilövaaka enempi ku pitelin runkoa käsissä. Eli yli 2x sen mitä esim. optima baronin rungon painoksi väitetään :shock: Alkaa tuntua että olikohan se "alle 20kg" painoarviokin turhan optimistinen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: YesCom

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Punnitsin nyt sitten kuitenkin, kun tuskin enää koskaan on näin riisuttuna. 5,8kg näytti henkilövaaka enempi ku pitelin runkoa käsissä. Eli yli 2x sen mitä esim. optima baronin rungon painoksi väitetään :shock: Alkaa tuntua että olikohan se "alle 20kg" painoarviokin turhan optimistinen.

Älähän nyt. Tuo yli kaksi kertaa painavampi tarkoittaa vain n. 3 kg enemmän painoa, kuin esikuvissa. Lisää tuo esikuvien painoon, niin ei siitä sentään yli 20 kg tule. Kisavehkeisiin kun ei varmaan ainakaan tarakkaa tarvita. :D
Hyvä siitä tulee!

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin