Sivu 1/11

YesCom

Lähetetty: 06 Elo 2013, 09:44
Kirjoittaja jviirret

HUOM, kotisivujen siirtymisen vuoksi kaikki kuvat ja linkit eivät välttämättä toimi, uusi osoite: http://www.saunalahti.fi/jukkviir/yescom.htm

Nokialta kotia ajellessa päässä pyöri kaikenlaista, yksi ideoista oli matala, vain kisakäyttöön tehty nojapyörä. Esikuvana voisi toimia Velokraft NoCom http://www.velokraft.com/nocom.html
Koska pyörälle ei ole aitoa tarvetta niin on syytä tehdä kompromisseja osien ja materiaalien suhteen ja nimin muuttuu samalla YesCom:ksi.
Piirtelin tuossa ideani paperille. Lähtökohtana oli 20cm istumakorkeus ja 20asteen nojakulma. Koska löysin astekulmani vasta piirtämisen jälkeen on nojakulma kuvassa vielä 25astetta.
Runko on 50x50x1,5 putkea, tulee raskas, mutta eipä sillä tässä käyttötarkoituksessa ole väliä, jäykkyys on tärkeämpi että olisi ajettavissa kovaakin polkiessa.
Penkki on kolmesta vaneerilevystä, kaksi alimmasita suoraan runkoputkeen kiinnitettynä ja kolmas(niska/hartia osa) siirtyy kuljettajan pituuden mukaan.
Keskiö on kiinni "sarven" alapinnassa ja tuossa siinä kohti jossa se mulle pitäisi 175 kammilla olla. Suurempi ympyrä on 100mm säteinen, eli kammet ei ehkä ihan ota kiinni kääntyvään etupyörään.
Stemmi puuttuu vielä, kuten myös tanko. Etukiekko 406 ja takana 559, semmoset kumit ja kiekot ois tuossa jouten ;)
Penkin alla 100mm ketjuohjain, toimisiko tässä loiva liukukisko sopivalla muovilla pinnoitettuna??? Paluupuoli roikkuu missä roikkuu, varmaan joku ohjuri pitää olla ettei taaksepäin lykätessä lähde rattailta. Haasteena molemmilla puolilla on etuhaarukan ohi vienti...
Istumakorkeus alimmassa kohdassa 20cm ja kampikeskiönkorkeus 35cm.
Kuva on piirrustuksesta otettu valokuva koska vanha skanneri ei toimi enää Win 7:ssa.

Jukka


Re: YesCom

Lähetetty: 06 Elo 2013, 10:02
Kirjoittaja tavasti

Saisiko radalle riittävän kääntösäteen jos laittaisi suoran etuvedon, ilman mitään rullia? Tietysti vaihteita siihen ei montaa saa, mutta tarviiko radalle?


Re: YesCom

Lähetetty: 06 Elo 2013, 10:07
Kirjoittaja jviirret
tavasti kirjoitti:

Saisiko radalle riittävän kääntösäteen jos laittaisi suoran etuvedon, ilman mitään rullia?

Kevytkin polkaisu vetää keulan vinoon ja ketjun ties minne...

Julla


Re: YesCom

Lähetetty: 06 Elo 2013, 10:32
Kirjoittaja tavasti
jviirret kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

Saisiko radalle riittävän kääntösäteen jos laittaisi suoran etuvedon, ilman mitään rullia?

Kevytkin polkaisu vetää keulan vinoon ja ketjun ties minne...

No niin tietenkin, olipas tyhmä idea.


Re: YesCom

Lähetetty: 06 Elo 2013, 10:33
Kirjoittaja Pastori
jviirret kirjoitti:

Nokialta kotia ajellessa päässä pyöri kaikenlaista, yksi ideoista oli matala, vain kisakäyttöön tehty nojapyörä.

Ok. Sama juttu, ideointia siis mielessä. Tehdäänkö ensivuodelle jotkut kisarakkineet?

tavasti kirjoitti:

Saisiko radalle riittävän kääntösäteen jos laittaisi suoran etuvedon, ilman mitään rullia? Tietysti vaihteita siihen ei montaa saa, mutta tarviiko radalle?

Sitten vois olla MBB se ratkaisu ja olihan Jukalla se jo valmiiksi tän vuoden tuloslistalla kirjoitettuna.


Re: YesCom

Lähetetty: 06 Elo 2013, 10:40
Kirjoittaja Pastori

Mä joskus mietin mahdollisimman pientä ja matalaa rakkinetta.

Vähän niinkuin toi Nitro ja sen versio.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

EDIT: Mutta nyt mä kyllä olen 559 kiekkojen kannalla. Katotaan mitä kehkeytyy.


Re: YesCom

Lähetetty: 06 Elo 2013, 11:52
Kirjoittaja Nojailija

Sanoisin että ratapyöriin kannattaa istuinkulmaa alentaa ja pää laittaa matalammalle, eli etupinta-alaa pienentää. eteenpäin voi tiirailla käsien/jalkojen/ohjoustangon raoista, radalla. Alahaisen istuinkulman (10-15%) ajo-asentoa täytyy sitten treenata, se laittaa enemmän rasitusta lonkan koukistajille.


Re: YesCom

Lähetetty: 06 Elo 2013, 12:04
Kirjoittaja tavasti
Nojailija kirjoitti:

Sanoisin että ratapyöriin kannattaa istuinkulmaa alentaa ja pää laittaa matalammalle, eli etupinta-alaa pienentää. eteenpäin voi tiirailla käsien/jalkojen/ohjoustangon raoista, radalla. Alahaisen istuinkulman (10-15%) ajo-asentoa täytyy sitten treenata, se laittaa enemmän rasitusta lonkan koukistajille.

Ja koska pitäisi harjoitella, niin pitäisi olla harjoitteluun rata, tai olla pyörä jolla uskaltaa tielläkin ajaa :-(


Re: YesCom

Lähetetty: 06 Elo 2013, 12:28
Kirjoittaja mhelander

Nyt kun MBB-tyyppisellä tuli kaikki matkat ajettua niin ei edes käy mielessä takavetoisen rakentaminen vauhtiajoihin radalla. Ja koska kovia tuloksia ajettiin Vendettaa hieman matalammalla MBB:llä, ehdottaisin jälleen tuota "Lemmy Bike" -konseptia mutta MBB-etuvetoisena.

Mullahan on 50-piikkinen isompi ketjuratas ja vetävä eturatas on 700c 19mm:n tuubirenkaalla.

12h kisassa ajoin alussa kolmella vaihteella 17-16-15 piikkisillä, keskivaiheilla neljällä (19 kun tuuleskeli tms) ja tunnit 9-11 yhdellä vaihteella, 16-piikkisellä. Kadenssi oli alussa 95-105 pari ekaa tuntia, sitten 95-100, 6h:n jälkeen 85-90 ja 8+h teki tiukkaa pysyä päälle 80:n.


Re: YesCom

Lähetetty: 06 Elo 2013, 12:57
Kirjoittaja Pastori

Heh. Mä juuri kattelin Larryn pyörää. Itse mietin juuri tuon sorttista, mutta 559 kiekkosilla.
Kysyin lisämatskua talvella meilissä ja kuvalinkki ajokuvaan tässä:
Kuva


Re: YesCom

Lähetetty: 06 Elo 2013, 13:01
Kirjoittaja tavasti
Pastori kirjoitti:

Heh. Mä juuri kattelin Larryn pyörää. Itse mietin juuri tuon sorttista, mutta 559 kiekkosilla.
Kysyin lisämatskua talvella meilissä ja kuvalinkki ajokuvaan tässä:
Kuva

Ei näy kuva, mutta linkki http://pinkshortsphotography.smugmug.co ... -Hh7MmF3/A


Re: YesCom

Lähetetty: 06 Elo 2013, 13:06
Kirjoittaja jviirret
mhelander kirjoitti:

Nyt kun MBB-tyyppisellä tuli kaikki matkat ajettua niin ei edes käy mielessä takavetoisen rakentaminen vauhtiajoihin radalla.

Itse kun taas ajelen kuntoilu ja työmatkat perinteisellä konstrucktiolla ei mbb pelkäksi kisarakkineeksi tule oikeen kysymykseen, pitäisi harjoitella paljon enempi jotta sillä pääsee edes. highracerin tuloksiin.

Pastori kirjoitti:

Tehdäänkö ensivuodelle jotkut kisarakkineet?

Sama kai se, nyt alkaa vuoden parhaat rakentelukelit. Ei ole liian kuuma haalarit päällä touhuta, mutta kuitenkin riittävän valoisaa ja lämmintä. Kesälomakin alkaa sopivasti...

Jukka


Re: YesCom

Lähetetty: 06 Elo 2013, 13:09
Kirjoittaja jviirret
Pastori kirjoitti:

Mä joskus mietin mahdollisimman pientä ja matalaa rakkinetta.

Vähän niinkuin toi Nitro ja sen versio.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Minusta noista ei oikein mikään näytä nopealta, ovat kyllä matalia mutta nojakulma kuin kirkon penkissä. Omien kokemuksien mukaan nojakulmalla suurempi merkitys ilman vastukseen kuin korkeudella.
Enkä mä noihin taittuvaketjuisiin etuvetoihin lämpene.

Jukka


Re: YesCom

Lähetetty: 06 Elo 2013, 13:44
Kirjoittaja Pastori

Joo. Mä aattelinkin vaan että mitat olis pienii.


Re: YesCom

Lähetetty: 06 Elo 2013, 15:54
Kirjoittaja jviirret

Piirtelin runkoputken työpiirrustuksen. Siihen on merkitty mutkien asteluvut ja niiden väliset etäisyydet. Noilla mitoilla istumakorkeus tulee 200milliin ja nojakulma 20asteeseen. Maavaraa jää sama 8cm mitä tieleiikennelaki vaatii henkilöautoilta. Aavistuksen jää minulle liian lyhyeksi jos noilla mitoilla tekee ja tyytyy 145cm akseliväliin. Todennäköistä siis että taimmainen mutka tulee olemaan 145 ja nojakulma 25astetta. Keulan kulma 67astetta ja jättö tuossa 50mm. Näppärästi saa tilaa ketjulle kun lyhentää toista haarukkaputkea ja tekee pitkän dropoutin. Ahdasta tulee silti ja voi olla että keskiö pitää laittaa hieman sivuun :(

Jukka