Sivu 5/22

Re: Helsinkinojakki

Lähetetty: 06 Huhti 2014, 21:53
Kirjoittaja PW
Jarcco kirjoitti:

Tämä on muodoltaan aika lähellä sitä kevyttä maantienojakkia mitä tuumailtiin tuolla toisessa ketjussa. Näyttää aika kevyeltä, oletko punninnut? Eikö pukinsarvet toimisi jos vaihtaisit pitemmän stemmin? Jotkut näkyvät niitä käyttävän, taitavat olla toisin- eli oikein päin?

En oo vielä punninnu, edessä painaa nexus-7 aikas paljon eikä vaneripenkkikään oo kevyt.
Ohjaustangossa on parantelemista joo.

Petri


Re: Helsinkinojakki

Lähetetty: 07 Huhti 2014, 09:22
Kirjoittaja PW
PW kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Tämä on muodoltaan aika lähellä sitä kevyttä maantienojakkia mitä tuumailtiin tuolla toisessa ketjussa. Näyttää aika kevyeltä, oletko punninnut? Eikö pukinsarvet toimisi jos vaihtaisit pitemmän stemmin? Jotkut näkyvät niitä käyttävän, taitavat olla toisin- eli oikein päin?

En oo vielä punninnu, edessä painaa nexus-7 aikas paljon eikä vaneripenkkikään oo kevyt.
Ohjaustangossa on parantelemista joo.

Petri

No punnitsin - 16kg -henkilövaaka.
Ylimäärästä sais kait pois tuosta mainitusta nexus-7:sta, vaneripenkistä-hiilariksi, kiekoista tietysti ainakin rahalla, Ohjaustanko-alumiiniseksi vähän, kumit on paksut ja painavat. Rälläkällä lähtee vielä joku gramma rungosta.
Toisaalta nexuksen ku vaihtaa ni sitten jarrut tilalle.
Tuo eka MBB - "kääntyväkeskiöistä yrittämään" painaa nyt tuossa kunnossa kilon enempi 17kg. Siinäkin nexus-7, niskan takana ehkä turhan jämäkkä putki, takana teräskiekko ja paksuhko kumi, ohjaustanko terästä, penkki tais painaa melkeen 2kg.

Petri


Re: Helsinkinojakki

Lähetetty: 07 Huhti 2014, 09:45
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Ylimäärästä sais kait pois tuosta mainitusta nexus-7:sta, Toisaalta nexuksen ku vaihtaa ni sitten jarrut tilalle.

Joo, ei tuo painoa muuta. V-jarru on 200g/kpl, kahva toisen 200g/kpl ja vaijerikin pituudesta riippuen 100g. Lisäksi vaihtaja 200g ja rataspakkakin useampi sata grammaa verrattuna yhteen rattaaseen. Tämän siis halpis osilla. 500e noihin komponentteihin niin pääsee painossa puoleen. Rumpujarru mahdollistaa myös kevyemmän vannekehän kun ei tarvi olla jarrupintaa.

Jukka


Re: Helsinkinojakki

Lähetetty: 07 Huhti 2014, 13:00
Kirjoittaja PW

Joo, pelastin taas yhen nuorisopyörän 559 kiekoilla. Punnitus, painaa saman 16kg . 40mm runkoputkee n. 1m tuossa rungossa, siit vois kokeilla mbb:n. Lyhyell akselivälil, saattas kestääkin, mutt ei se paino tuosta alkuperäsestä paljoo putoo + penkki +takahaarukka , rungosta jotain pois.

Petri


Re: Helsinkinojakki

Lähetetty: 19 Huhti 2014, 13:59
Kirjoittaja PW
2014-04-19 13.52.57.jpg
2014-04-19 13.52.57.jpg (253.05 KiB) Katsottu 2774 kertaa

Juu, vaihdoin rattaita niin ketjut sain aopiviks. Pitää tehdä pikku lenkki jotta saa tuntumaa.

Petri


Re: Helsinkinojakki

Lähetetty: 19 Huhti 2014, 15:45
Kirjoittaja PW

Viis kilsaa ajoin, miksi on vaikeemman tuntunen ajaa ku ekambb?
Polkeminen tuntuu enemmän ohjaustangossa, jolla sitt yritän vängätã vastaan.
Pystympi ohjusakseli, lyhyempi akseliväli, joku muu ?
Polkimet on liian lähellä, kumminkin.

Petri


Re: Helsinkinojakki

Lähetetty: 19 Huhti 2014, 16:46
Kirjoittaja PW
2014-04-19 16.36.15.jpg
2014-04-19 16.36.15.jpg (259.14 KiB) Katsottu 2749 kertaa

kuvaa vielä kuskin kanssa. Harmittavan lähelle jäi keskiö, mistä lie mittasin.

Petri


Re: Helsinkinojakki

Lähetetty: 19 Huhti 2014, 17:22
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Harmittavan lähelle jäi keskiö, mistä lie mittasin.

Laita pidemmät kammet :shock: :lol:

Jukka


Re: Helsinkinojakki

Lähetetty: 19 Huhti 2014, 17:41
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Harmittavan lähelle jäi keskiö, mistä lie mittasin.

Laita pidemmät kammet :shock: :lol:

Jukka

Ollaan sitä nyt hauskalla päällä :wink:

Petri


Re: Helsinkinojakki

Lähetetty: 19 Huhti 2014, 18:19
Kirjoittaja jori

Pystymmällä ohjauskulmalla ja pystypyörän takahaarukan osilla tulee luontojaan vähän lyhyemmän kuskin pyörä. Pystyllä ohjausakselilla istutaan lähempänä etunapaa ja kun takahaarukka nykypyörissä on niin kovin lyhyt, tulos on sopivampi lyhytjalkaiselle. Eihän sitä aivan maahankaan voi kampikeskiötä laskea.


Re: Helsinkinojakki

Lähetetty: 19 Huhti 2014, 19:57
Kirjoittaja PW

Kyllä tuo on mittaus/ajatusvirhe, niin iso ero ekaan pyörään verrattuna - 120 mm lähempänä :? tai sitten en mitannu vanhasta ollenkaan.

Petri


Re: Helsinkinojakki

Lähetetty: 20 Huhti 2014, 12:12
Kirjoittaja jori

Tarkoitin sitä, että käyttämäsi takahaarukka (ketjuhaarukka edessä) komentaa kampikeskiön aina samalle säteelle etunavasta. Istumakorkeus ja ohjauskulman vinous määräävät, missä kulmassa istuimen etureuna on. Kampikeskiön ja istuimen etureunan välille muodostuu kulma. Kun etupyörä on vakiokokoinen ja runko tehdään niin, että istuin on käytännössä niin lähellä rengasta kuin voi, Muodostuu istuimen ja kampikeskiön väliseksi etäisyydeksi tuosta kulmasta riippuva mitta. Hankala selittää, joten laitan kuvan, joka sanoo enemmän, kuin tuhat sanaa. Säästyn kirjoittamisen vaivalta. :D
Penkin etureunojen etäisyys kampikeskiöstä on ylhäältä alas: 645mm-840mm-747mm, edellyttäen, että kahdessa ylemmässä pyörässä on 559 kiekko ja alimmassa 622. Istuimen etukulman, etunavan ja kampikeskiön välinen kulma: 90 astetta-170 astetta-120 astetta. Jos haluat saman polkemaetäisyyden kuin matalaan, täytyy ohjaukseltaan pystykulmaisessa, jossa istuin on ylhäällä, kääntää ketjuhaarukka todella alas eteen.


Re: Helsinkinojakki

Lähetetty: 20 Huhti 2014, 14:15
Kirjoittaja PW

Käänsin jo, alas ja vähän eteen. Näkee sitte mitä vaikuttaa ajamiseen ku keskiö penkin alapuolella.

Petri


Re: Helsinkinojakki

Lähetetty: 20 Huhti 2014, 15:00
Kirjoittaja PW

Ei huono ollenkaan.
490mm keskiönkorkeus, 620mm penkin korkeus ja akseliväli n. 1000mm.
Joka hipsterille tämmönen Punavuoreen ;)

Petri


Re: Helsinkinojakki

Lähetetty: 20 Huhti 2014, 15:12
Kirjoittaja PW

Laitetaan viel kuva, helpontuntunen ajaa ilman käsiä.

Petri