CLWB 2.0

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1215
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

CLWB 2.0

ViestiKirjoittaja Syväri » 02 Syys 2013, 15:44

Sen verran pätevä laite tuli tuosta clwb:stä, että en malta olla suunnittelematta parempaa versiota vaikka testikilometrejä ei olekkaan vielä tarpeeksi.. :D Ja en halua niitä muuttaa tuohon versio ykköseen koska se toimii mun käytössä.

Eli eli muutoksia ainakin:
-takajousitus, tollasen hullun idean sain että piilottais iskarin runkoputken sisään. Joku "luukku" siihen tai sitten vaan avaa putken puoliksi. Pinkki viiva esittää iskarin asentoa puristuneena eli *ehkä* mahtuis. nivelen laakerointi pitäs myös tuoda lähemmäs taka-akselia. Sitten sellanen juttu kävi nokialla ilmi että kun isompi mies siihen istui niin iskarihan painui aivan pohjaan. Pystyykö puristussuhdetta muuttamalla vähentämään korkean ilmanpaineen tarvetta? Joustomatka toki pienenee, mutta on niin paljon painoa takana, että jo kestävyyden takia pitäs muuttaa.
-Ohjauskulma 45-> n. 50 astetta
-akselivälistä 150mm pois
-pystympi penkki
-pituuden pikasäätö, jonkunlainen kisko että pysyy keskellä
-istuinkorkeus 60cm->50cm

Ja tietysti viimeistelyn tasoa tarkoitus nostaa + rakentaa sellanen ihan oikee jigi. Kattoony. :mrgreen:
Liitteet
clwb2.0.png
Velokraft VK-HI -2011

Avatar
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1215
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: CLWB 2.0

ViestiKirjoittaja Syväri » 08 Syys 2013, 12:01

Piirtelin "vähän" lisää apuviivoja kun piti selvittää jousituksen liikeradat ja paljonko tulee taipumaa takahaarukan yläputkille max. joustossa: noin 3mm. Ei varmaan haittaa tuolla matkalla.

Paino saattaa kasvaa verrattuna ekaan versioon, vaikka käyttäis pienempää putkea takahaarukassa ja penkin tuessa. Olispa alumiiniputkea ja tig hitsi :roll:
Liitteet
jousitusta.png
Velokraft VK-HI -2011

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: CLWB 2.0

ViestiKirjoittaja jviirret » 08 Syys 2013, 12:07

Minä huolestun taas takahaarukan kiertojäykkyydestä...

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1215
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: CLWB 2.0

ViestiKirjoittaja Syväri » 08 Syys 2013, 12:24

jviirret kirjoitti:Minä huolestun taas takahaarukan kiertojäykkyydestä...

Jukka


Mää luulen(vaikken tiedä) että tuo 4 putkinen takahaarukka yhdessä keinunivelen ja leveän takahaarukan nivelen kanssa antaa paremman jäykkyyden kuin nykyinen 2x32millinen takahaarukka, se on kuitenkin vielä pitempi kuin tässä. Ei sitä vetelyyttä huomaa siinä, vaikka sitä varmaan on.

Ylemmät putket vois ehkä laittaa dropouteille asti.

Vähän niinkun näissä täpäreissä:
Liitteet
canvas.png
canvas.png (231.2 KiB) Katsottu 3001 kertaa
Velokraft VK-HI -2011

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10472
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: CLWB 2.0

ViestiKirjoittaja jori » 08 Syys 2013, 13:23

Tuossa mallikuvassasi on neliputkinen haarukka. Sinun piirtämässäsi mallissa yläputket ovat nivelöidyt, joten kyse on kaksiputkisesta nivelvarsituilla. Vaatisi leveän ja välyksettömästi laakeroidun vääntöjäykän linkun, jotta nuo nivelvarret parantaisivat takahaarukan punoutumisjäykkyyttä.

Kannattaa piirroksissa piirtää nivel vain niihin kohtiin, joissa se oikeasti on. Käsittääkseni tuossa haarukan ja tukivarren liitoksessa ei ainakaan kahta niveltä tarvita. Myös rungon liitoksiin piirretyt ympyrät vain haittaavat hahmottamista.
Kuva
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3787
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: CLWB 2.0

ViestiKirjoittaja irakas » 08 Syys 2013, 16:02

Noista kuvista ei kyllä saa paljon selvää. Kovasti helpottaisi, jos eri osat olisi merkitty tekstein tai numerroin, joihin selostuksessa voisi viitata. :wink:
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH26, SH30, SH32 ja SH33

Avatar
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1215
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: CLWB 2.0

ViestiKirjoittaja Syväri » 08 Syys 2013, 17:03

jori kirjoitti:Tuossa mallikuvassasi on neliputkinen haarukka. Sinun piirtämässäsi mallissa yläputket ovat nivelöidyt, joten kyse on kaksiputkisesta nivelvarsituilla. Vaatisi leveän ja välyksettömästi laakeroidun vääntöjäykän linkun, jotta nuo nivelvarret parantaisivat takahaarukan punoutumisjäykkyyttä.

Kannattaa piirroksissa piirtää nivel vain niihin kohtiin, joissa se oikeasti on. Käsittääkseni tuossa haarukan ja tukivarren liitoksessa ei ainakaan kahta niveltä tarvita. Myös rungon liitoksiin piirretyt ympyrät vain haittaavat hahmottamista.
Kuva


Nojoo. Pallot nopeuttaa piirtämistä ja paljon, en niitä vielä ruvennut siistimään jos tulee muutoksia..

Tuli varmaan pieni väärinkäsitys, takahaarukan yläputket on tarkoitus nivelöidä vaan keinuniveleen. Penkin alla on siis 2 putkea vierekkäin, näihin linkun vois kiinnittää kahdella laakerilla vaikka 60mm leveälle. Juurikin sama periaate mitä tossa täpärissä.

irakas kirjoitti:Noista kuvista ei kyllä saa paljon selvää. Kovasti helpottaisi, jos eri osat olisi merkitty tekstein tai numerroin, joihin selostuksessa voisi viitata. :wink:

Värikoodaus juu, mä kokeilen.. Sitten pitäis vielä piirtää yläkuva ja yleiskuva, se vaan on niin työlästä cadilla että perinteinen paperi vie 100-0..
Velokraft VK-HI -2011

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10472
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: CLWB 2.0

ViestiKirjoittaja jori » 08 Syys 2013, 19:36

Syväri kirjoitti:Tuli varmaan pieni väärinkäsitys, takahaarukan yläputket on tarkoitus nivelöidä vaan keinuniveleen. Penkin alla on siis 2 putkea vierekkäin, näihin linkun vois kiinnittää kahdella laakerilla vaikka 60mm leveälle. Juurikin sama periaate mitä tossa täpärissä.

Tuollainen rakenne vaatii yläputkilta pientä taipumista linkun asennon muuttumisen myötä muuttuvan nivelen korkeusaseman takia. Voi ne sen kestää, mutta takapäähän haarukan ja yläputken liitokseen kannattaa laittaa ainakin kalvosaranatyyppinen vaakasuora luttaus, jottei taipuma aiheuta isompia jännityksiä liitoksessa.
Punoutumisjäykkyyden lisäämisestä edellisessä viestissäni sanomani pätee yhä.
jori kirjoitti:Vaatisi leveän ja välyksettömästi laakeroidun vääntöjäykän linkun, jotta nuo nivelvarret parantaisivat takahaarukan punoutumisjäykkyyttä.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1215
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: CLWB 2.0

ViestiKirjoittaja Syväri » 13 Syys 2013, 15:10

Suunnitelmat muuttuu:

Vihreät ympyrät = kuulalaakeri
violetti = jousituksen pusla
Punainen/sininen = iskari ääriasennoissa
Valkoiset pallot = poikkiputki

Toki noi keskimmäiset linkut vois olla liukulaakereillakin.
Liitteet
kuva2.png
kuva1.png
Velokraft VK-HI -2011

Avatar
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1215
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: CLWB 2.0

ViestiKirjoittaja Syväri » 16 Huhti 2014, 18:31

Projekti näyttää yhtä mahdottomalta kuin ennenkin, mutta mutta. Rupean pikkuhiljaa koneistelemaan osia. Teen joitain osia varmaan ylimääräisiä isomman kasan, kuten esim. poljinkeskiön puomin kiristysliittimiä, taittopyöriä, joitain ehkä muillekin käyttökelpoisia jousituksen osia yms. mitä tulee samalla vaivalla.. Kuvia laitan sitä mukaa jos valmistuvat. Tarkoitus olisi tehdä 10 pyörään koneistetut osat, jigi, hitsailla yks runko läjään ja testata sitten pitääkö tehdä muutoksia geometriaan jne.. Pienellä riskillä aion pienen sarjan valmistaa vaikka suomi on paska maa ja täällä on kaikki perseestä :roll:

Draftsightilla piirtelyssä ei ole verta ja hikeä säästelty joten oon aika varma että osat myös sopii toisiinsa. 2d cadissa on tietty se huono puoli että poikkileikkauskuvat on aina piirrettävä, jos haluaa olla varma ettei mikään kolise toisiinsa. Hyvä esimerkki on etuhaarukka, näytti ettei mahtumisessa ole mitään ongelmaa. Tein sitten kuitenkin poikkileikkauskuvan polkimista, renkaasta ja kammista ja tajusin että pitää tehdä paljon kapeampi kuin aluksi ajattelin.

En suosittele piirtelemistä kenellekään ainakaan tietokoneella, menee paljon rakennusaikaa hukkaan :D Mutta jos taas on enemmän insinöörin luonnetta mutta ei taitoja niin ehkä sitten kannattaa viimesen päälle piirtää :D

Mahdollisesti myös ceboran mig-hitsi ostetaan kaverin kanssa puoliksi, katotaan miten konkurssihuutokaupassa käy. Ei tarvis enää puikkoilla :D
Velokraft VK-HI -2011

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3750
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: CLWB 2.0

ViestiKirjoittaja mhelander » 16 Huhti 2014, 22:09

Asiaa. Saatko maistiaisia cad-uurastuksesta tänne näkösälle ?
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
pikametri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 241
Liittynyt: 18 Syys 2008, 22:09
Paikkakunta: Kangasala

Re: CLWB 2.0

ViestiKirjoittaja pikametri » 17 Huhti 2014, 11:23

Syväri kirjoitti:Tarkoitus olisi tehdä 10 pyörään koneistetut osat, jigi, hitsailla yks runko läjään ja testata sitten pitääkö tehdä muutoksia geometriaan jne.. Pienellä riskillä aion pienen sarjan valmistaa


Hieno homma, hatun noston arvoinen tavoite.
HP Spirit, Hase Kettwiesel, Hase Pino, Rowing Bike Thys, Pika MBB (omavalmiste), Challenge Hurricane.

Avatar
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1215
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: CLWB 2.0

ViestiKirjoittaja Syväri » 17 Huhti 2014, 17:26

mhelander kirjoitti:Asiaa. Saatko maistiaisia cad-uurastuksesta tänne näkösälle ?

Toki, ei ole valtionsalaisuuksia :D jos niistä vaan joku selvää saa.. vielä on monenmoista pientä viilattavaa näissäkin kuvissa. Itse pyörän kuva on suunnilleen saman näköinen kuin yllä.
Liitteet
nimetön1.png
nimetön1.png (13.53 KiB) Katsottu 2623 kertaa
nimetön.png
nimetön.png (20.28 KiB) Katsottu 2623 kertaa
Velokraft VK-HI -2011

Avatar
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1215
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: CLWB 2.0

ViestiKirjoittaja Syväri » 27 Huhti 2014, 19:04

Onko täällä kokeiltu sellasta että on puomin säätö jollain muoviholkilla tai vastaavalla sovitettu timmiksi? Oliskohan pom riittävän kovaa kamaa tuossa teleskooppisäädön kohdassa ettei tulis lisää rungon notkumista? Ei vahingoittaisi maalipintaakaan samalla lailla kuin metalli metallia vasten.

Jigiä oon vähän tehnyt yms. pikkupalikoita. Tuohon saa nyt kiinni kaikki keskirungon putket, kunhan tekee vaikka vanerista vastapuolelle kiinnityspalat. Ja keinunivelen kiinnityksen + takahaarukan nivelen (jota ei näköjään kuvassa vielä ollutkaan..)
Liitteet
Valokuva0327.jpg
Valokuva0327.jpg (169.03 KiB) Katsottu 2548 kertaa
Velokraft VK-HI -2011

Avatar
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1215
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: CLWB 2.0

ViestiKirjoittaja Syväri » 14 Touko 2014, 21:04

Projekti edennyt tämän verran:
Valokuva0341.jpg
Valokuva0341.jpg (113.84 KiB) Katsottu 2457 kertaa

Kaverin kans haettiin puoliksi Mig-hitsi. Turhankin järeä kone mulle, mutta kaverilla on tarvetta myös maatalouskorjauksille joten tähän päädyttiin. Vielä pitäs kaasupullo hakea. Jos löytääs pikkupullon käytettynä niin vois olla ihan sopiva meiän käyttöön.

Ostin myös sitä valkoista "ventisittiä" 120x200cm palan. Montako yhden kerroksen pehmustetta tuosta vääntää?

Putkien sovituksiin pitäis kehittää hiomakone vaihdettavilla rullilla ja jonkinlaisella syöttötelineellä. Ei tarttis ku laittaa esim. 50mm rulla kiinni ja painaa putki nauhaa vasten ja tulis suoraan jne. Sinänsä simppeli homma ja kovinkaan isoa konetta ei tarvi, just joku 60mm leveä nauha riittäis.
Velokraft VK-HI -2011


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija