CLWB 2.0

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: CLWB 2.0

Viesti Kirjoittaja jori »

Kyllä tuo kaasuiskarille voi hyvinkin toimia. Linkku tekee jousen kuormituksesta regressiivisen, mutta koska kaasuiskari on luonnostaan progressiivinen, voi lopputulos olla silti ihan käypäinen.

Vääntövoimat menevät pyörässäsi varsin monimutkaisen voimaketjun kautta takakiekolta eturungolle. Jäykän runkoputken päästä on varsin pitkälti ohutputkista haarukkaa ja lattaa takanavalle asti. Kannattaa tarkistaa takapään vääntöjäykkyys laittamalla emäputki ruuvipenkkiin ja takahaarukkaan kiekko kiinni niin, että rengas ulottuu maahan. Työnnä sitten renkaan yläosasta poikittain ja tunnustele jäykkyyttä. Vertaamalla toiseen pyörään saat kuvan, miten jäykkä pitäisi olla.
Jos tuntuu liian löysältä, helpoin korjaus lienee iskarin sivulattojen vaihtaminen suorakaideputkiksi. Myös haarukan alahaarojen yhdistävä putki laakerikorvakkeiden takapuolella parantaisi vääntöjäykkyyttä. (Punoutumisenkestoa)
Kuva
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: CLWB 2.0

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Jorilta taas yksinkertainen ja hyödyllinen neuvo Kuva
Mua epäilyttää kanssa tuon kiertojäykkyys. On tosin niin paljon tikkuja joka suuntaan ristissä että saattaa olla tosi tukeva.
Onhan pystärien takakolmiotkin pirun jäykkiä vaikka niissä on ohuet putket. Niissä on kaikki putket eri suuntaisia.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: CLWB 2.0

Viesti Kirjoittaja Syväri »

jooseha kirjoitti:

Jorilta taas yksinkertainen ja hyödyllinen neuvo Kuva
Mua epäilyttää kanssa tuon kiertojäykkyys. On tosin niin paljon tikkuja joka suuntaan ristissä että saattaa olla tosi tukeva.
Onhan pystärien takakolmiotkin pirun jäykkiä vaikka niissä on ohuet putket. Niissä on kaikki putket eri suuntaisia.

Varmaan jäykkäriputken tarvii tohon takahaarukan alaputkien väliin, korvakkeet on aika ohutta kamaa. Paikka selviää kun tietää tuleeko siihen jotain kiinni, esim lokasuojan kiinnike..

Keskirunko on varsin tukeva, kolmiorakennetta on kuitenkin vähintään 55mm kuvitteellisella halkaisijalla. Linkusta tulee jonkun verran välystä.

Etuhaarukan tekoon ajattelin soveltaa sellaista, että taivuttelen haarukkaputket tasaiselle kaarelle ja yläpäässä teen sisäpuolelle rälläkällä viillon. Taivutan siitä kohti emäputkea ja hitsaan viillon ja putket kiinni.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: CLWB 2.0

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Etuhaarukasta tuli tommonen.. Pieni ja sievä mutta eipä sielä keulilla paljoa painoa ole.

Sitte on sellanen hifistely osuus kun kaikki kiinnikkeet jarruille ja penkille yms pitää tehdä. Ohjaustangon paikkaa ja muotoa pääsee sitten vasta arpomaan. Eli leveä chopper tanko vai jotain nojapyörämallista :D

Liitteet
Valokuva0428.jpg
Valokuva0428.jpg (115.23 KiB) Katsottu 3510 kertaa
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: CLWB 2.0

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Syväri kirjoitti:

Eli leveä chopper tanko vai jotain nojapyörämallista :D

Jos heilurista uhkaa tulla kovin pitkä niin ehdottomasti leveä tanko:

Kuva

Tuohon jos kuvittelee että huinka pitkä stemmi pitäisi olla jos haluaisi hamsteritangon ilman että on silmien korkeudella...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: CLWB 2.0

Viesti Kirjoittaja jori »

Syväri kirjoitti:

Etuhaarukasta tuli tommonen.. Pieni ja sievä mutta eipä sielä keulilla paljoa painoa ole.

Tuli tosiaan sievä. Miten sinä noin kauniit kaaret siihen sait? Olkapäätkin noin sensuellit. Oliko työläs tehdä?
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: CLWB 2.0

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jori kirjoitti:

Tuli tosiaan sievä. Miten sinä noin kauniit kaaret siihen sait?

Pohjanmaalla tehdään kaikki ite.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: CLWB 2.0

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Pastori kirjoitti:
jori kirjoitti:

Tuli tosiaan sievä. Miten sinä noin kauniit kaaret siihen sait?

Pohjanmaalla tehdään kaikki ite.

:D tommosella mää tein:
Kuva
Olkapäät rälläkällä loveamalla ja taivuttamalla. Sitte jigiin kiinni ja hitsaus. Aika helppo homma mutta helposti tulee sovituksiin rakoa ja pientä epäsymmetrisyyttä putkien asentoon. Saumat vaan ei tee vieläkään oikeutta muulle työlle. Pitää harkita TIG:in hankintaa :roll:

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: CLWB 2.0

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Nonniin runko hitsattu kasaan. Iso kasa pikkunippeleitä odottaa tekijäänsä. Rungosta tuli mulle ehkä pari senttiä lyhyt, penkin paikalla pystyy toki pelaamaan eikä jatkopalan tekeminenkään vaikeaa ole. Painoa tässä vaiheessa 7kg

Ketjun joutuu todennäkösesti vetämään nivelen ali. Etummainen poikkiputki on juuri siinä kohtaa, mistä pitäis ketjun mennä, että sais suoralla vedolla..

Kyllä se siitä joskus vielä :D

Liitteet
Valokuva0438.jpg
Valokuva0438.jpg (67.58 KiB) Katsottu 3271 kertaa
Valokuva0437.jpg
Valokuva0437.jpg (89.78 KiB) Katsottu 3271 kertaa
Valokuva0436.jpg
Valokuva0436.jpg (77.88 KiB) Katsottu 3271 kertaa
Valokuva0435.jpg
Valokuva0435.jpg (70.33 KiB) Katsottu 3271 kertaa
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: CLWB 2.0

Viesti Kirjoittaja mhelander »

On se nätti. Ja kohta saadaan penkit ketjut ja muut...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: CLWB 2.0

Viesti Kirjoittaja PW »

Hitsaamista on melkosesti tässä mallissa.
Kiekkoja ja penkkiä odotellessa :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: CLWB 2.0

Viesti Kirjoittaja mhelander »

PW kirjoitti:

Hitsaamista on melkosesti tässä mallissa.
Kiekkoja ja penkkiä odotellessa :wink:

Panee melkein paremmaksi kuin mun maasturi... tai siis siinä on vissiin enemmän hitsattavaa. Yritän hieman yksinkertaistaa seuraavaa maasturin versiota.

Painokin kiinnostaa, eikös tää ollu CrMo:sta tehty ?

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: CLWB 2.0

Viesti Kirjoittaja Pastori »

mhelander kirjoitti:

Painokin kiinnostaa, eikös tää ollu CrMo:sta tehty ?

Kuvista päätellen heittäisin että jossain seittemän kilon hujakoilla :)

Syväri kirjoitti:

Painoa tässä vaiheessa 7kg

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: CLWB 2.0

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Jeps kasasin sen verran että näkee kokonaisuuden.. Ongelmia on nyt kaksi: Takahaarukan dropoutit meni vinoon samalla kun sain kaiken muun suoraan.. ja kammet ottaa etupyörään aika runsaasti, ei haittaa mua, mutta jotain toista voi haitata paljonkin. Edellisessä mallissa oli ylipitkä etuhaarukka jolla tämä ongelma oli ratkaistu..

Eli vaihtoehdot a) jättää entiselleen b) pienempi etupyörä c) pidempi etuhaarukka d) 125 milliset kammet ":D" ja mitään noista en haluaisi valita :lol:

Liitteet
Valokuva0442.jpg
Valokuva0442.jpg (89.48 KiB) Katsottu 2954 kertaa
Valokuva0441.jpg
Valokuva0441.jpg (122.79 KiB) Katsottu 2954 kertaa
Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: CLWB 2.0

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Syväri kirjoitti:

Jeps kasasin sen verran että näkee kokonaisuuden.. Ongelmia on nyt kaksi: Takahaarukan dropoutit meni vinoon samalla kun sain kaiken muun suoraan.. ja kammet ottaa etupyörään aika runsaasti, ei haittaa mua, mutta jotain toista voi haitata paljonkin. Edellisessä mallissa oli ylipitkä etuhaarukka jolla tämä ongelma oli ratkaistu..

Eli vaihtoehdot a) jättää entiselleen b) pienempi etupyörä c) pidempi etuhaarukka d) 125 milliset kammet ":D" ja mitään noista en haluaisi valita :lol:

Eikös tuo ole itselle tehty, tarviiko muiden tykätä? Kokeile nyt ensin tarviiko tehdä mitään. Jos haittaa niin laita 150 mm kammet ja ohjainlaakerin alle 25 mm holkki jos ohjainputkessa on varaa. Jos ei niin emäputkea voi lyhentää yläpäästä.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Vastaa Viestiin