Sivu 1/9

CLWB 2.0

Lähetetty: 02 Syys 2013, 15:44
Kirjoittaja Syväri

Sen verran pätevä laite tuli tuosta clwb:stä, että en malta olla suunnittelematta parempaa versiota vaikka testikilometrejä ei olekkaan vielä tarpeeksi.. :D Ja en halua niitä muuttaa tuohon versio ykköseen koska se toimii mun käytössä.

Eli eli muutoksia ainakin:
-takajousitus, tollasen hullun idean sain että piilottais iskarin runkoputken sisään. Joku "luukku" siihen tai sitten vaan avaa putken puoliksi. Pinkki viiva esittää iskarin asentoa puristuneena eli ehkä mahtuis. nivelen laakerointi pitäs myös tuoda lähemmäs taka-akselia. Sitten sellanen juttu kävi nokialla ilmi että kun isompi mies siihen istui niin iskarihan painui aivan pohjaan. Pystyykö puristussuhdetta muuttamalla vähentämään korkean ilmanpaineen tarvetta? Joustomatka toki pienenee, mutta on niin paljon painoa takana, että jo kestävyyden takia pitäs muuttaa.
-Ohjauskulma 45-> n. 50 astetta
-akselivälistä 150mm pois
-pystympi penkki
-pituuden pikasäätö, jonkunlainen kisko että pysyy keskellä
-istuinkorkeus 60cm->50cm

Ja tietysti viimeistelyn tasoa tarkoitus nostaa + rakentaa sellanen ihan oikee jigi. Kattoony. :mrgreen:


Re: CLWB 2.0

Lähetetty: 08 Syys 2013, 12:01
Kirjoittaja Syväri

Piirtelin "vähän" lisää apuviivoja kun piti selvittää jousituksen liikeradat ja paljonko tulee taipumaa takahaarukan yläputkille max. joustossa: noin 3mm. Ei varmaan haittaa tuolla matkalla.

Paino saattaa kasvaa verrattuna ekaan versioon, vaikka käyttäis pienempää putkea takahaarukassa ja penkin tuessa. Olispa alumiiniputkea ja tig hitsi :roll:


Re: CLWB 2.0

Lähetetty: 08 Syys 2013, 12:07
Kirjoittaja jviirret

Minä huolestun taas takahaarukan kiertojäykkyydestä...

Jukka


Re: CLWB 2.0

Lähetetty: 08 Syys 2013, 12:24
Kirjoittaja Syväri
jviirret kirjoitti:

Minä huolestun taas takahaarukan kiertojäykkyydestä...

Jukka

Mää luulen(vaikken tiedä) että tuo 4 putkinen takahaarukka yhdessä keinunivelen ja leveän takahaarukan nivelen kanssa antaa paremman jäykkyyden kuin nykyinen 2x32millinen takahaarukka, se on kuitenkin vielä pitempi kuin tässä. Ei sitä vetelyyttä huomaa siinä, vaikka sitä varmaan on.

Ylemmät putket vois ehkä laittaa dropouteille asti.

Vähän niinkun näissä täpäreissä:


Re: CLWB 2.0

Lähetetty: 08 Syys 2013, 13:23
Kirjoittaja jori

Tuossa mallikuvassasi on neliputkinen haarukka. Sinun piirtämässäsi mallissa yläputket ovat nivelöidyt, joten kyse on kaksiputkisesta nivelvarsituilla. Vaatisi leveän ja välyksettömästi laakeroidun vääntöjäykän linkun, jotta nuo nivelvarret parantaisivat takahaarukan punoutumisjäykkyyttä.

Kannattaa piirroksissa piirtää nivel vain niihin kohtiin, joissa se oikeasti on. Käsittääkseni tuossa haarukan ja tukivarren liitoksessa ei ainakaan kahta niveltä tarvita. Myös rungon liitoksiin piirretyt ympyrät vain haittaavat hahmottamista.
Kuva


Re: CLWB 2.0

Lähetetty: 08 Syys 2013, 16:02
Kirjoittaja irakas

Noista kuvista ei kyllä saa paljon selvää. Kovasti helpottaisi, jos eri osat olisi merkitty tekstein tai numerroin, joihin selostuksessa voisi viitata. :wink:


Re: CLWB 2.0

Lähetetty: 08 Syys 2013, 17:03
Kirjoittaja Syväri
jori kirjoitti:

Tuossa mallikuvassasi on neliputkinen haarukka. Sinun piirtämässäsi mallissa yläputket ovat nivelöidyt, joten kyse on kaksiputkisesta nivelvarsituilla. Vaatisi leveän ja välyksettömästi laakeroidun vääntöjäykän linkun, jotta nuo nivelvarret parantaisivat takahaarukan punoutumisjäykkyyttä.

Kannattaa piirroksissa piirtää nivel vain niihin kohtiin, joissa se oikeasti on. Käsittääkseni tuossa haarukan ja tukivarren liitoksessa ei ainakaan kahta niveltä tarvita. Myös rungon liitoksiin piirretyt ympyrät vain haittaavat hahmottamista.
Kuva

Nojoo. Pallot nopeuttaa piirtämistä ja paljon, en niitä vielä ruvennut siistimään jos tulee muutoksia..

Tuli varmaan pieni väärinkäsitys, takahaarukan yläputket on tarkoitus nivelöidä vaan keinuniveleen. Penkin alla on siis 2 putkea vierekkäin, näihin linkun vois kiinnittää kahdella laakerilla vaikka 60mm leveälle. Juurikin sama periaate mitä tossa täpärissä.

irakas kirjoitti:

Noista kuvista ei kyllä saa paljon selvää. Kovasti helpottaisi, jos eri osat olisi merkitty tekstein tai numerroin, joihin selostuksessa voisi viitata. :wink:

Värikoodaus juu, mä kokeilen.. Sitten pitäis vielä piirtää yläkuva ja yleiskuva, se vaan on niin työlästä cadilla että perinteinen paperi vie 100-0..


Re: CLWB 2.0

Lähetetty: 08 Syys 2013, 19:36
Kirjoittaja jori
Syväri kirjoitti:

Tuli varmaan pieni väärinkäsitys, takahaarukan yläputket on tarkoitus nivelöidä vaan keinuniveleen. Penkin alla on siis 2 putkea vierekkäin, näihin linkun vois kiinnittää kahdella laakerilla vaikka 60mm leveälle. Juurikin sama periaate mitä tossa täpärissä.

Tuollainen rakenne vaatii yläputkilta pientä taipumista linkun asennon muuttumisen myötä muuttuvan nivelen korkeusaseman takia. Voi ne sen kestää, mutta takapäähän haarukan ja yläputken liitokseen kannattaa laittaa ainakin kalvosaranatyyppinen vaakasuora luttaus, jottei taipuma aiheuta isompia jännityksiä liitoksessa.
Punoutumisjäykkyyden lisäämisestä edellisessä viestissäni sanomani pätee yhä.

jori kirjoitti:

Vaatisi leveän ja välyksettömästi laakeroidun vääntöjäykän linkun, jotta nuo nivelvarret parantaisivat takahaarukan punoutumisjäykkyyttä.


Re: CLWB 2.0

Lähetetty: 13 Syys 2013, 15:10
Kirjoittaja Syväri

Suunnitelmat muuttuu:

Vihreät ympyrät = kuulalaakeri
violetti = jousituksen pusla
Punainen/sininen = iskari ääriasennoissa
Valkoiset pallot = poikkiputki

Toki noi keskimmäiset linkut vois olla liukulaakereillakin.


Re: CLWB 2.0

Lähetetty: 16 Huhti 2014, 18:31
Kirjoittaja Syväri

Projekti näyttää yhtä mahdottomalta kuin ennenkin, mutta mutta. Rupean pikkuhiljaa koneistelemaan osia. Teen joitain osia varmaan ylimääräisiä isomman kasan, kuten esim. poljinkeskiön puomin kiristysliittimiä, taittopyöriä, joitain ehkä muillekin käyttökelpoisia jousituksen osia yms. mitä tulee samalla vaivalla.. Kuvia laitan sitä mukaa jos valmistuvat. Tarkoitus olisi tehdä 10 pyörään koneistetut osat, jigi, hitsailla yks runko läjään ja testata sitten pitääkö tehdä muutoksia geometriaan jne.. Pienellä riskillä aion pienen sarjan valmistaa vaikka suomi on paska maa ja täällä on kaikki perseestä :roll:

Draftsightilla piirtelyssä ei ole verta ja hikeä säästelty joten oon aika varma että osat myös sopii toisiinsa. 2d cadissa on tietty se huono puoli että poikkileikkauskuvat on aina piirrettävä, jos haluaa olla varma ettei mikään kolise toisiinsa. Hyvä esimerkki on etuhaarukka, näytti ettei mahtumisessa ole mitään ongelmaa. Tein sitten kuitenkin poikkileikkauskuvan polkimista, renkaasta ja kammista ja tajusin että pitää tehdä paljon kapeampi kuin aluksi ajattelin.

En suosittele piirtelemistä kenellekään ainakaan tietokoneella, menee paljon rakennusaikaa hukkaan :D Mutta jos taas on enemmän insinöörin luonnetta mutta ei taitoja niin ehkä sitten kannattaa viimesen päälle piirtää :D

Mahdollisesti myös ceboran mig-hitsi ostetaan kaverin kanssa puoliksi, katotaan miten konkurssihuutokaupassa käy. Ei tarvis enää puikkoilla :D


Re: CLWB 2.0

Lähetetty: 16 Huhti 2014, 22:09
Kirjoittaja mhelander

Asiaa. Saatko maistiaisia cad-uurastuksesta tänne näkösälle ?


Re: CLWB 2.0

Lähetetty: 17 Huhti 2014, 11:23
Kirjoittaja pikametri
Syväri kirjoitti:

Tarkoitus olisi tehdä 10 pyörään koneistetut osat, jigi, hitsailla yks runko läjään ja testata sitten pitääkö tehdä muutoksia geometriaan jne.. Pienellä riskillä aion pienen sarjan valmistaa

Hieno homma, hatun noston arvoinen tavoite.


Re: CLWB 2.0

Lähetetty: 17 Huhti 2014, 17:26
Kirjoittaja Syväri
mhelander kirjoitti:

Asiaa. Saatko maistiaisia cad-uurastuksesta tänne näkösälle ?

Toki, ei ole valtionsalaisuuksia :D jos niistä vaan joku selvää saa.. vielä on monenmoista pientä viilattavaa näissäkin kuvissa. Itse pyörän kuva on suunnilleen saman näköinen kuin yllä.


Re: CLWB 2.0

Lähetetty: 27 Huhti 2014, 19:04
Kirjoittaja Syväri

Onko täällä kokeiltu sellasta että on puomin säätö jollain muoviholkilla tai vastaavalla sovitettu timmiksi? Oliskohan pom riittävän kovaa kamaa tuossa teleskooppisäädön kohdassa ettei tulis lisää rungon notkumista? Ei vahingoittaisi maalipintaakaan samalla lailla kuin metalli metallia vasten.

Jigiä oon vähän tehnyt yms. pikkupalikoita. Tuohon saa nyt kiinni kaikki keskirungon putket, kunhan tekee vaikka vanerista vastapuolelle kiinnityspalat. Ja keinunivelen kiinnityksen + takahaarukan nivelen (jota ei näköjään kuvassa vielä ollutkaan..)


Re: CLWB 2.0

Lähetetty: 14 Touko 2014, 21:04
Kirjoittaja Syväri

Projekti edennyt tämän verran:

Valokuva0341.jpg
Valokuva0341.jpg (113.84 KiB) Katsottu 4714 kertaa

Kaverin kans haettiin puoliksi Mig-hitsi. Turhankin järeä kone mulle, mutta kaverilla on tarvetta myös maatalouskorjauksille joten tähän päädyttiin. Vielä pitäs kaasupullo hakea. Jos löytääs pikkupullon käytettynä niin vois olla ihan sopiva meiän käyttöön.

Ostin myös sitä valkoista "ventisittiä" 120x200cm palan. Montako yhden kerroksen pehmustetta tuosta vääntää?

Putkien sovituksiin pitäis kehittää hiomakone vaihdettavilla rullilla ja jonkinlaisella syöttötelineellä. Ei tarttis ku laittaa esim. 50mm rulla kiinni ja painaa putki nauhaa vasten ja tulis suoraan jne. Sinänsä simppeli homma ja kovinkaan isoa konetta ei tarvi, just joku 60mm leveä nauha riittäis.