CLWB 2.0

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: CLWB 2.0

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:
Syväri kirjoitti:

Osia pitää pikkuhiljaa jo ruveta ettimään, leijonanosan pyörän osien hinnasta vaan haukkaisi laadukas iskari. Kestääkö/toimiiko nämä ollenkaan: http://www.ebay.com/itm/DNM-Suspension- ... 2ed458c02b

Kyllä se varmaan joustaa, mutta ei liene kovin hyvä.

Savenmaan matkaajassa ja halpis maastureissa on tuollaisia. Uutena on vähän vaimennusta, aika pian muuttuu vaimentamattomaksi. Runko ja "säätömutteri" alumiinia, jos sitä ei voitele ennen säätelyä niin kierre on äkkiä sileä ja sittehän tuolla ei tee mitään.
Kyllä tuollaisen voi aluksi laittaa että toteaa pyörän muuten toimivaksi, mutta kannattaa varmistaa että samoihin kiinnikkeisiin käy joku parempi ennen kuin maalaa pyörää.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: CLWB 2.0

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Kattele joku ilmaiskarityyppi joka on nk poistuvaa mallia. Kuten mun maasturissa oleva Rock Shox Bar R 190-millinen jonka sai pumpun kanssa alle satasella aikanaan.

Onhan se kallis mutta sanoisin että joka euron arvoinen, ainakin maastoajossa. Uutta rakennelmaa varten hommasin Ebay-alennusmyynnistä Fox Bar R iskarin, sekin alle satasen maksoi. Ei ole vielä kokemusta mutta ilmakannu on pienempi vaikka pituus ja joustovarat on samat.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: CLWB 2.0

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Ensimmäiset laser leikatut osat hyppysissä. Kyllä tulee hienoa jälkeä kun vertaa johonkin hikiseen plasmaan.. reiätkin vois periaatteessa vetää suoraan mittaan. Kuvia ei valitettavasti vielä ole. Jigeissä vielä paljon hifisteltävää.

Putkentaivutuskone olis tarkoitus hakea huomenna, ehkä myös kunnollinen pylväsporakone. Vähän kyllä metallimiestä hirvittää tällaiset investoinnit :D Mutta nyt on autotalli saatu lämpimäksi ja tyhjäksi romusta joten jollain se tila on täytettävä :mrgreen:

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: CLWB 2.0

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Tämän valmistumista odottaa innolla. Onkos suunnitelmat muuttuneet matkan varrella vai onko edelleen ton kuvan mukainen?
Kuva


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: CLWB 2.0

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Sivukuva ja strategiset mitat on pysyneet aika samana. Nyt olis tietysti jo miljoona ideaa mitä tekisi toisin putkentaivuttimen kanssa, kun alunperin suunnittelin suorista putkista. :roll: etuhaarukan muotoilu vielä vähän auki, pitää kokeilla juttuja.

Liitteet
luonnos.png
luonnos.png (31.63 KiB) Katsottu 4384 kertaa
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: CLWB 2.0

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Jotain valmistakin tullu. Tuon keskirungon vaan joutuu pilkkomaan paloiksi, ei tullut suoraan ja saumatkin oli kakkoslaatua. :(

Takahaarukasta tuli hyvä ja kevytkin vielä. Linkkusysteemi liikkuu sulavasti mutta testikilometrejä vaaditaan..

Liitteet
Valokuva0413.jpg
Valokuva0413.jpg (89.73 KiB) Katsottu 4059 kertaa
Valokuva0415.jpg
Valokuva0415.jpg (94.6 KiB) Katsottu 4059 kertaa
Valokuva0414.jpg
Valokuva0414.jpg (113.68 KiB) Katsottu 4059 kertaa
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: CLWB 2.0

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Homma etenee, hyvähyvä.

Onko tarkoitus saada ketju kulkemaan kunnolla takakeinun ja sen alemman nivelpisteen ohi keskiölle ? Ja siihen lähelle tulee taittopyörä ?

Näyttää vähän ahtaalta ketjulle tuo haarukka, vetopuolelta siis...

Onko tuo haarukan ylemmästä nivelestä iskarin vivustoon tuleva kytkentä laakeroitu molemmista päistään ? Miten meinaat estää muljahtamisen, kuvista ei ainakaan mulle auennu.

Paljonko on painoa ? Aika kompaktin näköinen rakenne tuossa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: CLWB 2.0

Viesti Kirjoittaja Syväri »

mhelander kirjoitti:

Homma etenee, hyvähyvä.

Onko tarkoitus saada ketju kulkemaan kunnolla takakeinun ja sen alemman nivelpisteen ohi keskiölle ? Ja siihen lähelle tulee taittopyörä ?

Näyttää vähän ahtaalta ketjulle tuo haarukka, vetopuolelta siis...

Onko tuo haarukan ylemmästä nivelestä iskarin vivustoon tuleva kytkentä laakeroitu molemmista päistään ? Miten meinaat estää muljahtamisen, kuvista ei ainakaan mulle auennu.

Paljonko on painoa ? Aika kompaktin näköinen rakenne tuossa.

Ahtaalle se tulee. Sen verran sitä kokeilin että pitäis mahtua sisäpuolelta. Kuvassa tosin nuo keskirungon putket on ahtaammalla kuin piirustusten mukaan, eikä ole taivutettu kaarelle. Taittopyörä tulee johonkin tuohon keskikolmion alueelle. Nivelen alapuolelta mahtuisi ongelmitta mutta tulee enemmän taittoa.

Takahaarukan ja keinunivelen "yhdyslattojen" väliin hitsaan putken joka jäykistää tuon tsydeemin. Ja joo se kytkentä on molemmista päistä laakeroitu, yleensä noi takahaarukat on tosin pultattu suoraan linkkuun.. jotain hienoa pientä regressiivisyyttä ja herkkyyttä mä sillä hain, katotaan toimiiko yhtään niinkun pitää :D

Paino varmaan joku 6-7kg, keskirungon kun tekee uusiksi niin säästyy 500g pelkistä saumoista! :D

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: CLWB 2.0

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Nojoo, vähän piti muokata ja hyväksikäyttää taivutinta.. Hieman vetää aloituksen korkkiruuville taivuttimessa. Ja jää aina suoraa pätkää putken päihin, eli taloudellista tehdä pitkää kaarta kerrallaan ja pätkiä siitä.

Tuli huomattavasti fiksumpi taivutetulla matskulla, yks putki vähemmän ja miljoona hitsaussaumaa jäi hitsaamatta. :D onhan tuossa tuo linkun kiinnitys kiristämässä niin ei siihen mitään poikkiputkia tarvita. Riippuen vähän minkälaisen kiinnityksen tekee penkille, niin ehkä tonne yläpäähän joku poikkituki pitää laittaa.

Muoks; niin ja tee-se-itse ilmanpoistonkin tein, joku haitariletku pitäs vielä kattella. Seinässä kanavapuhallin nopeuden säätimellä. Ostin kaverilta nämä tarvikkeet 150e hintaan, mutta jos joku haluaa tehdä helpolla ja halvalla vastaavan niin liesituuletin on käytännössä sama laite ja niitä saa ilmaiseksi käytettynä..

Liitteet
Valokuva0420.jpg
Valokuva0420.jpg (77.28 KiB) Katsottu 3714 kertaa
keskirunko.png
keskirunko.png (706.03 KiB) Katsottu 3722 kertaa
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: CLWB 2.0

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Putkentaivuttimella saa ihmeitä aikaan. Katoaa itsetehdyn ulkonäkö :D

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: CLWB 2.0

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jooseha kirjoitti:

Putkentaivuttimella saa ihmeitä aikaan. Katoaa itsetehdyn ulkonäkö :D

Nättiä pukkaa. Vielä kun olis kuvajainen jossa tuo takakeinukin olis jigin tilalla ja iskari niin paremmin olis ymmärtäny erot.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: CLWB 2.0

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Syväri kirjoitti:

Nojoo, vähän piti muokata ja hyväksikäyttää taivutinta.. Hieman vetää aloituksen korkkiruuville taivuttimessa. Ja jää aina suoraa pätkää putken päihin, eli taloudellista tehdä pitkää kaarta kerrallaan ja pätkiä siitä.

Tuli huomattavasti fiksumpi taivutetulla matskulla, yks putki vähemmän ja miljoona hitsaussaumaa jäi hitsaamatta. :D onhan tuossa tuo linkun kiinnitys kiristämässä niin ei siihen mitään poikkiputkia tarvita. Riippuen vähän minkälaisen kiinnityksen tekee penkille, niin ehkä tonne yläpäähän joku poikkituki pitää laittaa.

Muoks; niin ja tee-se-itse ilmanpoistonkin tein, joku haitariletku pitäs vielä kattella. Seinässä kanavapuhallin nopeuden säätimellä. Ostin kaverilta nämä tarvikkeet 150e hintaan, mutta jos joku haluaa tehdä helpolla ja halvalla vastaavan niin liesituuletin on käytännössä sama laite ja niitä saa ilmaiseksi käytettynä..

Tein samantapaisen (mutten yhtä hienoa) savunpoiston. Letku on tuon tapainen: http://tuotteet.etra.fi/fi/g2224710/com ... vcalumiini
Pitää olla lähellä hitsauskohtaa tai osa savusta menee ohi. Parempi tulee kun tekee letkun päähän keruutötterön.
Kyllä taivutettu putki paremmalta näyttää. Taivuttele vielä etuhaarukan putket samalla tavoin niin avot 8)


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: CLWB 2.0

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Jarcco kirjoitti:

Tein samantapaisen (mutten yhtä hienoa) savunpoiston. Letku on tuon tapainen: http://tuotteet.etra.fi/fi/g2224710/com ... vcalumiini
Pitää olla lähellä hitsauskohtaa tai osa savusta menee ohi. Parempi tulee kun tekee letkun päähän keruutötterön.
Kyllä taivutettu putki paremmalta näyttää. Taivuttele vielä etuhaarukan putket samalla tavoin niin avot 8)

Haa etrasta aioinkin kysyä. Nyt tiedän mitä kysyn :D

Etuhaarukassa se liitos haarukan emäputkeen mietityttää, koska pystyn taivuttaa putkea vain yhteen suuntaan. En haluais mitään jatkopaloja hitsata haarukkaputkiin myöskään, päittäin hitsaaminen tollasessa paikassa on arveluttavaa.. Sen verran ohutta putkea on että sitä voisi juuri ja juuri saada ruuvipenkissä jollain sopivalla tuurnalla ja jatkovarrella sen verran taivutettua että liitos etuhaarukan emäputkeen onnistuu. Pitää kokeilla :roll:

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: CLWB 2.0

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Ai että tätä on odotettu. Metallimiehen pulpetti :D
SeAMK:ssa leikkasivat 6mm levystä tollasen. Sanoin että 5-8mm levystä ja tää 6mm on kyllä ehkä paras paksuus tämän kokoiselle pöydälle. Toisessa laidassa urat mihin voi heittää kappaleen jäähtymään. Sitte vähän jäykkäriä suorakaideputkesta, säästin vähän materiaalia ja laitoin vaan etureunaan ja keskelle. Riittävän tukeva noinkin, jalkoihin jos laittaisi poikittaistuet niin sais täydellisesti vaateriin. Nyt hieman heittää tasomaisuus.

Valokuva0421.jpg
Valokuva0421.jpg (92.83 KiB) Katsottu 3507 kertaa

Paloturvallisuudesta pitää sen verran huolehtia, että tyhjää kaiken tulenaran hyllyistä ja laittaa pöydän sivuille millin pellistä seinät, ettei roiski sinne.

Valokuva0422.jpg
Valokuva0422.jpg (68.71 KiB) Katsottu 3507 kertaa
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: CLWB 2.0

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Aivan käsittämätön moka tuli, linkun kiinnityspiste on aika runsaasti pielessä. Pitäs olla n. 45mm edempänä.. Jotakin sekoilua uusien ja vanhojen piirustusten ja jigin muutoksen kans...... :evil: Eipä siinä, toimii tämäkin omalla tavallaan mutta iskari liikkuu pystysuunnassa aika paljon. Pitää kattoa teenkö uuden kiinnityspisteen vai kokeilenko tolleen.

Mhelander, toivottavasti kuvat vähän selventää toimintaa. Vaikea sanoa miten toi systeemi toimii käytännössä

Valokuva0424.jpg
Valokuva0424.jpg (79.48 KiB) Katsottu 3428 kertaa
Valokuva0425.jpg
Valokuva0425.jpg (67.92 KiB) Katsottu 3428 kertaa
Vastaa Viestiin